Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hvilken av disiplene lever enda?
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-12-2007 kl 18:52
Hvilken av disiplene lever enda?


Jeg kom tilfeldig over dette mens jeg orienterte meg om disippelen Jesus elsket (Joh.21.20-23):

Da Peter snudde seg, så han at den disippel som Jesus elsket, fulgte med, - han som ved nattverden lå opp til Jesu bryst, og sa: Herre, hvem er det som forråder deg?
Da nå Peter ser ham, sir han til Jesus: Herre, hva da med ham?
Jesus sier til ham: Om jeg vil at han skal leve til jeg kommer, hva anngår det deg? Følg du meg!
Derfor kom det ordet ut blandt brødrene: Denne disippel dør ikke! Men Jesus hadde ikke sagt til ham at han ikke skulle dø. Men han sa: Om jeg vil at han skal leve til jeg kommer, hva angår det deg?

Dette virker da høyst forunderlig, lever fortsatt en av disiplene etter snart 2000 år, og han vet det ikke?

Joh.21.24-25: Det er den disippel som vitner om dette og har skrevet dette. Og vi vet at hans vitnesbyrd er sant.
Men det er også mye annet som Jesus har gjort. Skulle dette skrives ned, hver ting for seg, da mener jeg at ikke hele verden ville romme de bøker som da måtte skrives.

Så hvordan henger dette sammen?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-12-2007 kl 02:10


Heisann. Veldig interessant det der. Har tenkt litt på det... Men er ikke sikker.


Men kan hende er det Johannes får se i Åpenbaringen noe som kan rettferdiggjøre det? (der skjer jo mye forskjellig, inkludert Jesu gjenkomst og dommedag etc)

men, men...
:)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-12-2007 kl 12:37


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Dette virker da høyst forunderlig, lever fortsatt en av disiplene etter snart 2000 år, og han vet det ikke?

Du finner svaret i ditt eget bibelsitat:
”Men Jesus hadde ikke sagt til ham at han ikke skulle dø.”

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-12-2007 kl 15:44


Sitat:
Opprinnelig postet av Labar

Du finner svaret i ditt eget bibelsitat:
”Men Jesus hadde ikke sagt til ham at han ikke skulle dø.”


Ja, jeg ser jo det, men hvordan henger det sammen at en disippel skal leve og ikke dø uten at "han" (disippelen) ikke merker dette at han snart er to tusen år gammel?

Det var bare et intrikat spørsmål fra min side, siden jeg ikke får gjennomslag for at Bibelen tolker alt selv, så må det vel være en eller annen som kan forklare meg dette på en fornuftig måte?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-12-2007 kl 18:59


Sitat:

(Joh.21.20-23):

Da Peter snudde seg, så han at den disippel som Jesus elsket, fulgte med, - han som ved nattverden lå opp til Jesu bryst, og sa: Herre, hvem er det som forråder deg?
Da nå Peter ser ham, sir han til Jesus: Herre, hva da med ham?
Jesus sier til ham: Om jeg vil at han skal leve til jeg kommer, hva anngår det deg? Følg du meg!
Derfor kom det ordet ut blandt brødrene: Denne disippel dør ikke! Men Jesus hadde ikke sagt til ham at han ikke skulle dø. Men han sa: Om jeg vil at han skal leve til jeg kommer, hva angår det deg?


Dette er jo enkel barneskole retorikk:
Peter spør "Herre, hva da med ham?".
Jesus som læreren i dette tilfellet svarer: "Om jeg vil at han skal leve til jeg kommer, hva anngår det deg? Følg du meg!"
Den åpenbare forståelse må være : Hva jeg vil med ham, eller noen andre trenger ikke du å bry det lille hodet ditt med. Jeg vill at DU skal følge MEG. Og det er hva du skal tenke på. Jesus AVISER Peters spørsmål som irrelevant og meningsløst, og stadfester sitt kall til Peter, (og alle andre som måtte finne på å stille dumme spørsmål), om at han skal følge Jesus.

Så om noen nå i 2007 spør "lever en av disiplene fremdeles?" så er svaret nei. Men mer enn det: "hva anngår det deg? Følg du meg!"

Å legge noe som helst annet i det blir evige grunnløse spekulsjoner.

[Redigert den 20-12-2007 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-12-2007 kl 22:03


Men Jesus hadde ikke sagt til ham at han ikke skulle dø.
Men Jesus hadde ikke sagt til ham at han ikke skulle dø.
Men Jesus hadde ikke sagt til ham at han ikke skulle dø.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-12-2007 kl 22:11


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd



Dette er jo enkel barneskole retorikk:
Peter spør "Herre, hva da med ham?".
Jesus som læreren i dette tilfellet svarer: "Om jeg vil at han skal leve til jeg kommer, hva anngår det deg? Følg du meg!"
Den åpenbare forståelse må være : Hva jeg vil med ham, eller noen andre trenger ikke du å bry det lille hodet ditt med. Jeg vill at DU skal følge MEG. Og det er hva du skal tenke på. Jesus AVISER Peters spørsmål som irrelevant og meningsløst, og stadfester sitt kall til Peter, (og alle andre som måtte finne på å stille dumme spørsmål), om at han skal følge Jesus.

Så om noen nå i 2007 spør "lever en av disiplene fremdeles?" så er svaret nei. Men mer enn det: "hva anngår det deg? Følg du meg!"

Å legge noe som helst annet i det blir evige grunnløse spekulsjoner.


Det er greit for noen å la dette være søndagskole retorikk, men tekstene har lært meg at de innholder mere innformasjon om saken, bare en leter etter Ordet.

Hvis det ble meg fortalt at en disippel skulle få leve og ikke dø, så velger jeg å tro det, om han likevel ikke gjør det etter hva Ordet forteller, ja så har vi en løgn fortalt av Jesus selv.
Om disippelen ikke skulle bli klar over dette, ja, så vet vi jo alle sammen som har lest dette og kan vitne dette mot Jesus.

Det historien prøver å fortelle er at en rest skal overleve, men de vet det ikke, de vet ikke engang hva som skal skje, for dem er det bare handlingens øyeblikk.
Det betyr heller ikke at det har skjedd, men at det skal skje.

Sannelig sier jeg dere: Noen av dem som her står, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme i sitt rike.
(Matt.16.28)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-12-2007 kl 16:36


Sitat:
Opprinnelig postet av LexusHvis det ble meg fortalt at en disippel skulle få leve og ikke dø, så velger jeg å tro det, om han likevel ikke gjør det etter hva Ordet forteller, ja så har vi en løgn fortalt av Jesus selv.


Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Men Jesus hadde ikke sagt til ham at han ikke skulle dø.
Men Jesus hadde ikke sagt til ham at han ikke skulle dø.
Men Jesus hadde ikke sagt til ham at han ikke skulle dø.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 22-12-2007 kl 18:25


Jeg kan bidra med hva KJV sier: ;)

Kjv 1611 AV
Joh. 21:20 Da snudde Peter seg og så den disippelen som Jesus elsket, følge etter, han som også hadde lent seg til Hans bryst ved måltidet og sagt; "Herre, hvem er det som forråder Deg?".

21 Da Peter fikk se ham, sa han til Jesus: "Herre, hva skal denne mannen gjøre?"

22 Jesus sa til ham: "Hvis Jeg vil at hans skal være igjen til Jeg kommer, hva har du med det? Følg du Meg."

23 Derfor gikk dette ryktet ut blant brødrene at denne disippelen ikke skulle dø. Men Jesus sa ikke til ham at han ikke skulle dø, men: "Hvis Jeg vil at han skal være igjen til Jeg kommer, hva har du med det?"






[Redigert den 22-12-2007 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
KJELL
Medlem
**




Innlegg: 65
Registrert: 5-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-12-2007 kl 20:29


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Jeg kom tilfeldig over dette mens jeg orienterte meg om disippelen Jesus elsket (Joh.21.20-23):

Da Peter snudde seg, så han at den disippel som Jesus elsket, fulgte med, - han som ved nattverden lå opp til Jesu bryst, og sa: Herre, hvem er det som forråder deg?
Da nå Peter ser ham, sir han til Jesus: Herre, hva da med ham?
Jesus sier til ham: Om jeg vil at han skal leve til jeg kommer, hva anngår det deg? Følg du meg!
Derfor kom det ordet ut blandt brødrene: Denne disippel dør ikke! Men Jesus hadde ikke sagt til ham at han ikke skulle dø. Men han sa: Om jeg vil at han skal leve til jeg kommer, hva angår det deg?

Dette virker da høyst forunderlig, lever fortsatt en av disiplene etter snart 2000 år, og han vet det ikke?

Joh.21.24-25: Det er den disippel som vitner om dette og har skrevet dette. Og vi vet at hans vitnesbyrd er sant.
Men det er også mye annet som Jesus har gjort. Skulle dette skrives ned, hver ting for seg, da mener jeg at ikke hele verden ville romme de bøker som da måtte skrives.

Så hvordan henger dette sammen?


---------------------

Her sier du jo selv at om jesus ville, så kunne han la han leve til han kom igjen, men det ser ut for at Gud ikke ville det slik!
kjell
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-12-2007 kl 22:47


Det som Lexus skriver her er jo også interessant:
"Sannelig sier jeg dere: Noen av dem som her står, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme i sitt rike.
(Matt.16.28)"


Hvordan forstår vi dette?




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
KJELL
Medlem
**




Innlegg: 65
Registrert: 5-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-12-2007 kl 23:09


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Det som Lexus skriver her er jo også interessant:
"Sannelig sier jeg dere: Noen av dem som her står, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme i sitt rike.
(Matt.16.28)"


Hvordan forstår vi dette?


--------------

Dette kan tyda på at Jesus tenker på pinse dag og på Jerusalems ødeleggelse.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jon
Seniormedlem
***




Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-12-2007 kl 14:50




[Redigert den 1-11-2013 kl 22:21 av Jon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-12-2007 kl 20:00


Sitat:
Opprinnelig postet av Jon






Og jeg vendte mig for å se røsten som talte til mig, og da jeg vendte mig, så jeg syv lysestaker av gull, og midt imellem lysestakene en som lignet en menneskesønn... (Åp. 1:12,13)

Rent bokstavelig, er ordet som benyttes i Matt 16, og i Åp 1 det samme, som er eidalos, å se. Kan Matt 16 refere til "et syn"? Spørsmålet er vel hva Jesus mener med "menneskesønnen i sitt rike"; mener han tusenårsriket på jorden, eller "himmelens rike" der han etter oppstandelsen sitter ved "Guds høyre hånd"? Om det siste er hans intensjon, er det vel ingen ting i veien for at Johannes Åpenbaring er en oppfyllelse av han ord.


Apropos hemmeligheten med de sju stjerner og de sju gull lysestaker: De sju stjerner er engler for de sju menigheter, og de sju lysestaker er sju menigheter. (Åp.1-20)

Menneskesønnens rike er det samme som Guds rike; For at dere skulle vandre verdig for Gud, han som har kalt dere til sitt rike og sin herlighet. (1.Tess.2.12)

For Gud gav dem i hjertet å fullføre hans plan, og å fullføre en og samme tanke, og gi dyret sitt rike inntil Guds ord er blitt fullbyrdet. (Åp.17.17)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 23-12-2007 kl 23:31


Ja, som det sies så jo Johannes Jesu gjenkomst
i sine syner som han skrev ned i det vi kaller
Johannes åpenbaring.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-12-2007 kl 14:17


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Ja, som det sies så jo Johannes Jesu gjenkomst
i sine syner som han skrev ned i det vi kaller
Johannes åpenbaring.


Hos Apg.1.k. kan en lese om Jesu liv skrevet av Teofilus.
Her fortelles det at Jesus ikke ble tatt opp til himmelen før etter at han ved Den Hellig Ånd hadde gitt sine befalinger til de apostler han hadde utvalgt. (1-2)

Underfulle ord av døperen Johannes: Jeg døper med vann, men midt iblant dere står en dere ikke kjenner. (Joh.1.26)

Joh.1.33:
Jeg kjente ham ikke. Men han som sendte meg for å døpe med vann, han sa til meg: Han som du ser Ånden komme ned og bli over, han er det som døper med Den Hellige Ånd.

Som vi kan se av tekstene ovenfor er Den Hellige Ånd en viktig faktor for at ting skal oppfylles - det skjer i etterkant av at Den Hellige Ånd har kommet.

Hos Luk.2.25-26 kan en lese om mannen som ikke skulle dø: Og se det var en mann i Jerusalem som hette Simeon, en rettferdig og gudfryktig mann. Han ventet på Israels trøst, og Den Hellige Ånd var over ham.
Det var åpenbart for ham av Den Hellige Ånd at han ikke skulle se døden før han hadde sett Herrens Messias.

Hva Skriften forteller om utgytelsen av Ånden.
Hos Esek.39.29 kan en også se at: Jeg vil ikke mer skjule mitt åsyn for dem, for jeg vil utgyte min Ånd over Israels hus, sier Herren Herren. Jeg døper med vann, men midt iblant dere står en dere ikke kjenner.


Det er her veldig innlysende at når Den Hellige Ånd blir utgytt så vil Herren ikke skjule seg lengre, men vise frem hvem han er for hele Israels hus (regjering)


Hvilken sønn?
Sak.12.10: Men over Davids hus og Jerusalems innbyggere vil jeg utgyte nådens og bønnens Ånd, og da skal de skue opp til meg som de har gjennomstunget. Og de skal sørge over ham som en sørger over sin enbårne sønn, og klage sårt over ham slik som en klager over sin førstefødte.


Her kan en se at historien om sønnen er en omfortelling av virkeligheten.

Altså kommer befalingen til apostlene ikke før Den Hellige Ånd er utgydt!
Befalingen skjer til de apostler som er utvalgt:
Matt.24.31: Han skal sende ut sine engler med veldig basunklang, og de skal samle hans utvalgte fra de fire vindretninger, fra himmelens ene ende til den annen.

Befalingen skjer til fastsatt tid:
Og nå, til fastsatt tid, har han åpenbart sitt ord i den forkynnelse som er betrodd meg etter befaling fra Gud, vår frelser. (Tit.1.3)

Paulus, Kristi Jesu apostel etter befaling av Gud, vår frelser, og Kristus Jesus vårt håp - med formaning til et visst folk til ikke å fare med fremmed lære....(1.Tim.1.1-3-4)

[Redigert den 24-12-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen