Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: ugraset er farlig/.
JKT
Juniormedlem
*




Innlegg: 16
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-12-2007 kl 22:50
ugraset er farlig/.


En burde jo advare mot det som er farlig ,smittsomt eller paa annet vis kan frarove mennesker frelsen !

Den er reddet eller frelst, den som doyr i Kristus Jesus!


Mens vi lever er vi troende mennesker ,som tror at Kristus holder
for evigheten, om vi skulle forlate denne verden!

Enten er vi sanne troende eller sa er vi det ikke!

:yes:

[Redigert den 5-12-2007 av JKT]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-12-2007 kl 23:42


Hva menes med "å dø i Kristus Jesus"?
Hva betyr det at "Kristus holder for evigheten"?

Jeg har trodd på Jesus Kristus i mange år, men først nå begynner jeg å forstå hva dette betyr (tror jeg). For ikke-kristne, og for veldig mange kristne også, er dette ord uten et klart definert innhold. Her er det en jobb å gjøre for de som forkynner og lærer.

Hva legger du i dette?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
JKT
Juniormedlem
*




Innlegg: 16
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-12-2007 kl 01:39


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Hva menes med "å dø i Kristus Jesus"?
Hva betyr det at "Kristus holder for evigheten"?

Jeg har trodd på Jesus Kristus i mange år, men først nå begynner jeg å forstå hva dette betyr (tror jeg). For ikke-kristne, og for veldig mange kristne også, er dette ord uten et klart definert innhold. Her er det en jobb å gjøre for de som forkynner og lærer.

Hva legger du i dette?


Hva jeg legger i dette baserer seg pa Guds ord ikke mine tanker eller annet.

Bibelen taler jo klart om at livet i Gud begynner nar man lar selvlivet do, lar Jesus ta over istedet. Nar du lar selvlivet ditt leve som betyr du liter kun din egen forstand , verdslige vitenskalplige fornuft etc ,da er du ikke korsfestet med jesus ,da er du ikke dod med ham!
Men da er du levende dod isteden ,du som sier du lever , er ,er du andelig dod ?
Men om du dor fysisk er jo du reddet hvis du eier Kristus !
Men ofte er en levende dod uten da a vite at man er det , det er da man er som kalkete graver ,fine utvendig ,men innvendig full av d;dningebein og all slags styggedommer.teolger er ofte de som lever av at vare kalkete graver!

Ta det som star i bibelen, om som jesus sa folgende ,la de dode begrave de dode, med det mente ham de uomvendte kunne begrave de fysisk dode,fordi de var allerede levende dode ...de som skulle begrave de dode!
Dod med Kristus har derfo lite a gjore med kun fysisk dod!
selv om et frelst menneske kan fysisk forlate denne verden.
Vi skal leve om vi enn doyr ,nar vi eier Kristus !:yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-12-2007 kl 02:10


Takker for fint svar JKT!
En som også uttrykker dette "å dø i Kristus" relaterer det til hva som skjedde på Korset.

A. W. Tozer, dessverre altfor tidlig hjemlov (63), hadde så mye ugjort. Men Guds veier er uransakelige. Han ser hele tiden hva som er det beste for oss. Er ikke det godt å tenke på?
Herlig å være frelst. Av BARE Nåde!
Men tilbake til døden - og KORSET - Tozer:

Det gamle Kors – og det nye

A. W. Tozer



I populære evangeliske kretser er det I vår moderne tid, ganske uanmeldt og nesten ubemerket, blitt innført et nytt Kors. Det er ikke lenger det betingelsesløse Kors som forkynnes, men heller et annet slags Kors. Overfladisk sett ser de ut å være like hinannen, men det er grunnleggende forskjeller, som jeg kort vil forsøke å vise:

For fra dette nye Kors er det sprunget ut en ny form for livsanskuelse som har avfødt en slags ny form for evangelisk teknikk, nye møteformer og ny forkynnelse.

I denne nye forkynnelsen brukes det samme språket som tidligere, men innholdet er ikke det samme. Det avgjørende er blitt borte.

Det gamle Kors drev ingen tuskhandel med verden. Det betød død for den gamle Adams selvliv. Det nye Kors derimot er – om riktig forstått – kilden til oseaner av en ren god morskap og harmløse fornøyelser. Det åpner opp og tillater at gamle Adams selvliv får lov til å utfolde seg, uten Åndens vurderende og dømmende innblanding. Hans livs beveggrunner er uforandret, han lever stadig for å være seg selv til behag. Forskjellen er at nå er det litt mere åndelige sanger som synges, religiøse filmer som ses, o.s.v. Men betoningen er stadig den samme som før omvendelsen; - det gjelder fornøyelser, men nu på et høyere plan moralsk sett, må vite, om ikke åndelig.

Det nye Kors oppmuntrer til en ny og helt annerledes måte å presentere evangeliet på.

Forkynneren stiller ingen krav om fornektelse av det gamle liv I Adam, før det nye kan mottas. Det blir ikke talt om motsetningene mellom det gamle og det nye liv I Kristus Jesus, men derimot om likheter. Man forsøker å gå inn på tilhørerens tankegang og interesser ved å fremstille en kristendom uten noen former for ubehagelige fordringer, ja en kristendom som nærmest tilbyr det samme som hva verden gjør, kun på et høyere plan og med en edlere etikk..

På behendig vis gis det til kjenne at det er evangeliet som kan tilby nettopp hva denne syndige verden skriker etter I øyeblikket – hva nå enn det kan være – og at dette religiøse produktet er et hakk bedre enn alle andre ting.

Det nye Korset dreper ikke synderen (selvet), det gir kun livet en ny retning. Det hevder å føre mennesket inn I et reinere og mer gledefylt liv, samt at det og bevarer ens selvrespekt. Så til den selvhevdende, dominerende typen de sier det: ”Kom til Kristus; I arbeidet for Ham kan du gjøre deg gjeldende.” Til egoisten sier det: ”Kom og lev livet ditt I Herren, for det kan du få ros og ære av.” Til den som søker spenning og opplevelser: ”Kom, opplev det spennende fellesskapet blant oss andre kristne.”

Og for å gjøre det kristne budskapet akseptabelt for tilhørerne flest, preges forkynnelsen, være det seg I skrift eller tale, av å følge gangbar mote..

Jeg tror tankegangen bak mye av dette kan være oppriktig og alvorlig nok ment, men dette redder den ikke fra å være falsk. For falsk er den fordi den er blind. Forkynnelsen overser fullstendig meningen med Korset. Og det er det alvorligste!!!



Det gamle Korset er nemlig et symbol på døden. Det står for en plutselig og drastisk avslutning av det gamle menneskes liv.



Den mann som I romertiden tok sitt kors opp og startet vandringen til korsfestelse stedet, hadde allerede sagt adjø til sine nærmeste venner, og kom ikke tilbake igjen. Han gikk ikke ut for å gi sitt liv en annen, ny retning, nei, han gikk av sted for å dø. Det gamle Kors kjente ikke til noen former for kompromisser eller formildende omstendigheter, det sparte ikke på noen ting, men overgav, en gang for alle, alt til døden. Det forsøkte ikke å stå seg på god fot med sitt offer; - nei det slo til, hardt og brutalt. Og når dets verk var fullendt, var offeret dødt.

Hele Adams slekten er dømt til døden av Gud. Dette har ikke forandret seg en tøddel siden syndefallet, - det er ingen mulighet for å slippe unna. Gud kan ikke på noen måte gå god for eller anerkjenne noen av syndens frukter, uansett hvor uskyldige og vakre de tar seg ut I menneskenes øyne. Gud frelser den enkelt ved å drepe ham (gamle Adam), og deretter oppreise den nye skapningen til et helt nytt liv I Kristus Jesus.

Mye av forkynnelsen vi får høre I dag, - som drar gunstige paralleller mellom Guds kompromissløse vei og menneskers vei, er I følge Guds Ord falsk, og den er ubarmhjertige mot tilhørerne, idet den bringer sjelen deres I fare. Troen på Jesus Kristus går ikke hånd I hånd med denne verden, den avbryter forbindelsen med den. Ved å komme til Kristus Jesus bringer vi ikke vårt gamle liv opp på et høyere plan, men vi etterlater det på Korset. (Gal. 2: 19-20). For å bære frukt må hvetekornet legges I jorden og dø (Joh. 12:24-25).

De som forkynner evangeliet må ikke gi seg ut for å være offentlige agenter utsendt for å etablere goodwill mellom Kristus og verden. De må ikke innbille seg at de er utsendinger fra en arbeidsgiver som har beordret dem eller gitt de mandat å gjøre Kristus akseptabel for forretningsverden, pressen, sportsverdenen, og den moderne utdannelsessektoren.

De er ikke diplomater, men profeter! Og budskapet de er pålagt å gå ut med, og som er gitt dem av oppdragsgiver Jehova, Abrahams, Isak og Jakobs Gud, Jesu Kristi Far, er ikke noe kompromiss, men et ultimatum.

Gud tilbyder nytt liv, ikke forbedring av det gamle. Det liv Han tilbyr er et som er oppstått av døden, og det finnes alltid på andre siden av Korset. Enhver som ønsker å eie dette livet må fornekte seg selv, være enig med Gud, I Hans rettferdige dom over ens tidligere liv I Adam



Hva innebærer nå alt dette for den enkelte synder, som er kalt av Gud; for den fordømte som ønsker å finne dette nye livet I Kristus Jesus? Og hvordan kan denne lære omsettes til levd liv?

Det kan ganske enkelt gjøres ved at synderen det gjelder omvender seg til Gud, tar I mot Frelsen, av Nåde, og fatter et annet sinn. Ja, ganske enkelt, han begynner å TRO på Kristus Jesus. Stole på Han. Synderen må altså ta avstand fra, og se seg som død fra alt som før var liv I Adam, og derav synd. Videre må vedkommende ledes frem, etter hvert som veien går med Kristus, til helt å oppgi alt ved det som tidligere ble regnet for å tilhøre han alene. Selvlivet i den Gamle Adam må altså daglig dødes I møte med fristeren, Satan! La ingen ting skjules, ingen ting forsvares, intet unnskyldes. Forsøk ikke å komme med billige betingelser eller kjøpslåing overfor Gud. Men la Ham heller få adgang til ydmykt å bøye deg inn under Guds vrede, og innrømme at du fortjener døden og helvete.

Er dette først skjedd, vil et blikk, og en enfoldig, barnlig tro på den oppstandne Herre og Frelser, være nok til å skape liv gjenfødelse, renselse og kraft.



Og Gud ser til hjertet til hver enkelt, og vet om det du sier er oppriktig ment eller ikke. Det er det ingen mennesker som kan sette seg til doms over. Bare Gud vet om hva som bor I menneskets hjerter. Det Korset som avsluttet Jesu jordiske liv, avslutter nå synderens liv, og den kraft som oppreiste Jesus fra de døde, oppreiser synderen til et nytt liv med Kristus.



Til enhver som gjør innsigelser mot dette. Og som regner det for å være et snevert, privat syn på sannheten, ønsker jeg å si følgende: At Gud har godkjent dette budskapet ved å sette sitt stempel på det like fra Paulus`s dager og til I dag.



Uansett om det har vært uttrykt med ord som disse eller ikke, så ha det vært innholdet av den forkynnelsen som opp gjennom århundrer har brakt liv og kraft til en døende verden.



Reformatorene, vekkelsespredikantene og andre av Guds utvalgte redskaper har alle lagt vekt på dette. Og Gud stadfestet budskapet ved de tegn, under og mektige gjerninger som fant sted I Helligåndens kraft.



Tør da vi, som regner oss for å være arvinger til en sådan Kraft, Tør vi, våger vi virkelig og forfalske den enkle, men kompromissløse sannheten? Tør vi med vår lille penn og blyant ganske enkelt stryke ut retningslinjene eller forandre mønsteret som ble vist oss på berget? Å måtte Gud forby oss å gjøre det.



La oss derfor stadig forkynne det gamle Kors venner, og erfare dets veldige KRAFT!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-12-2007 kl 04:28


Sitat:
Opprinnelig postet av Siggen
Forkynneren stiller ingen krav om fornektelse av det gamle liv I Adam, før det nye kan mottas.

Skal det stilles krav om et hellig liv før det nye kan mottas? Er det ikke nettopp det som er det nye at kravet er betalt? Rekkefølgen her tror jeg ikke er uvesentlig. I alle fall ikke om man vil oppnå sann helliggjørelse.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-12-2007 kl 14:40


”Skal det stilles krav om et hellig liv før det nye kan mottas? Er det ikke nettopp det som er det nye at kravet er betalt? Rekkefølgen her tror jeg ikke er uvesentlig. I alle fall ikke om man vil oppnå sann helliggjørelse.”

Jeg kan ikke se at Tozer taler om ”et hellig liv” her. Mottagelsen av det nye Livet mottas vilkårsløst – altså av Nåde ALENE, uten gjerninger. MEN – det jeg tror Tozer vil ha frem erselve angeren –eller boten om Du vil – det at en ser seg selv som en fortapt synder som er i behov av Guds Nåde. Og som Kvalbein i en kronikk (nei, synspunkt mener jeg det var!) det stod på trykk iallfall i Dagen i forrige uke - der sier Han så at nåde er noe som gis til det menneske som SER seg skyldig innfor Gud. Det er jo det Lovens hensikt er, selve tuktemesteren til Kristus. Slik at vær munn skal tie still innfor Gud.
Bare noen tanker – sånn i forbifarten. Hellig liv – det å bli mer og mer Kristuslik dag for dag – det er også noe Nåden virker i våre NYE hjerter ved TROEN på Ham, vår elskede Herre og Mester. Dessverre kommer det loviske kjødhjertet frem med sine fristende temptations stadig vekk. Jeg leste meg fri i Galaterbrevet for dette ”pesete” kristenlivet, Labar, for lengesiden. Men du verden hvor lett det er å falle i grøfta igjen. Må Gud hjelpe meg til å holde meg på Veien. Hjelpe oss alle. For det er så lett å tyro - det ligger til selve syndenaturens forderv i oss dette - at vi på en eller annen måte skal gjøre oss litt fortjent til frelsen. Men det er her Herren Adonai bestemt setter"foten" ned, og sier NEI! - Bare litte bitte granne da - vær så snill... Skjønner? Ja, jeg tror Du fortsår dette MYE BEDRE enn lille meg. mr. Labar - jeg har så mye som igjene å lære. Men jeg ELSKER JESUS AV HELE MITT HJERTE. Jeg tror kanskje Du, mr. Labar, leste noe ”inn i teksten” som Tozer ikke mente. Men det var fra mitt synspunkt da. Synes dog at det Han, Tozer sier har høy relevans –selv i dag. Jeg ser i den vestlige menighet og kirke forfall og frafall og lunkenhet, og møter mange dessverre som virker så sippete, bortskjemte, kjødelige og kravstore at de skulle ha godt av å ta seg en tur til undergrunnskirken i Kina. For eksempel!
Der – på Silkevegen – tilbake til Jerusalem – der de (fortsoldatene) er villige til å ofre livet for Kristus – vær dag. Husk dem alle i forbønn. De trenger det virkelig! http://www.asialink.no/
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-12-2007 kl 19:06


Å dø i Kristus betyr ikke noe mer mystisk i Bibelen enn å dø som en troende, altså - man er i Kristus idet man dør.



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen