Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: NLM distanserer seg fra DNK.
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-12-2007 kl 13:17
NLM distanserer seg fra DNK.


Norsk Luthersk Misjonsamband har den siste uken vært litt i media i forbindelse med at hovedstyret har vedtatt/skrevet en utalelse hvor de distanserer seg fra Den Norske Kirke.

Her følger et resyme ispedt en hel del av mine egne betrakninger:
Noen av oppslagene kan høres ut som om de "ikke lengre er endel av kirken". Det blir litt merkelig språkbruk, for NLM har aldri vært underlagt kirken. Man har vært en fri organisasjon. Men man har hatt samme bekjennelseskrifter som kirken, og ønsket å jobbe sammen med kirken fordi man ikke selv er et kirkesamfunn. Derfor har det ofte blitt sagt, (noe misvisende mener jeg), at "NLM er en organisasjone innenfor DNK".

Det "nye" nå er at man slutter med slike språkbruk. Og da for å vise at man tar avstand fra de seneste kirkemøters vedtak. Men de store praktiske endringene får det ikke i dagliglivet. Media, har i liten grad fått med seg at vedtaket altså kun er snakk om en endring i hvordan man uttad presenterer NLM når man skal gjøre det "kjapt og enkelt". Før het den "Kjappe og enkle versjonen" at man var "en organisasjon innenfor kirken". Nå er vil de ikke lengre bruke denne måten å presentere seg. Da den oppleves misvisende. (Men igjen, juridiskt, formelt, er det ikke endret noe i NLM's grunnregler, og man har aldri vært knyttet til kirken som sådan. Min mening er da at ordbruken ALLTID har vært misvisende, men den har vært riktig i den grad flertallet av NLM's medlemmer også står i DNK. Utalelsen kan også ses som en stadfesting av at nettopp dette har endret seg noe, og nok vil endre seg mere. Det er etterhvert flere av NLM's medlemmer som melder seg ut av DNK.)
Så spekulerer artiklene i Vårt Land m.m. på om NLM nå går mot en frikirkedannelse. Hvilket det ikke finnes noe vedtak om, men komentarer og utalelser viser at flere, både på "grasrota" (deriblant meg selv), og også endel høyere opp i systemet, gjerne ser på muligheten for en slik utvikling. Mens ande (og de er nok flertallet), ikke ønsker at det skal bli en frikirkedannelse.

Utalelsen i helhet kan leses her. Under "Anbefalinger i en oppbruddstid" omhandler punkt 1-3 hvordan NLM formelt har forholdt seg til DNK hittil, og hvordan dette vil gjøres videre. Punkt 4 omhandler litt råd/vurdering til medlemmene i NLM, med konklusjon om at hver enkelt må selv vurdere sitt kirkemedlemskap og at dette ikke påvirker dine retter og muligheter i NLM. Punkt 3 og 4 omhandler også i noe grad forhold til andre kirkesamfunn enn DNK.
Punkt 5 er det punktet som gjør at personer spekulerer i om NLM går mot en frikirkevariant.
I så måte er det den kirkesamfunn/organisasjonsmodell som Frelsesarmeen vedtok for et par år siden, som kanksje synes mest aktuell om man skal lytte til spontane ytringer i media.

Nedenfor følger endel artikler som har vært om saken:

http://www.utsyn.no/showarticle.php?id=1696

http://www.vl.no/kristenliv/article3161596.ece

http://www.vl.no/kristenliv/article3162757.ece

http://www.vl.no/kristenliv/article3161559.ece

http://www.vl.no/kristenliv/article3165004.ece

[Redigert den 4-12-2007 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-12-2007 kl 13:38


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Noen av oppslagene kan høres ut som om de "ikke lengre er endel av kirken". Det blir litt merkelig språkbruk, for NLM har aldri vært underlagt kirken.

Synes ikke språkbruken du henviser til er så merkelig jeg. For selv om NLM ikke har vært underlagt kirken så har de jo, fram til nå, regnet seg som en del av den. Noe også slagordet ”i kirken, men ikke under kirken” indikerte.


[Redigert den 4-12-2007 av Labar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-12-2007 kl 15:28
Hvis, dersom, så fremt at...


Hovedstyret og andre rådsorgan begynner å jobbe for å gå i retning av en frikirkemodell, hvilket må opp til spørsmål på generalforsamling, så er det flere måter å bygge opp en slik frikirke.

1) Den nevnte "frelsesarme modellen" er bare en av flere.
Forenklet sett er denne slik at de som skal være ansatt som hyrder må være medlemmer i "kirkesamfunnet" frelsesarmeen, samt at alle andre som ikke har annet kirkesamfunn kan være med hvis de vil. Mens alle andre som har et annet kirkesamfunn kan være med i "organisasjonen" frelsesarmeen.
(Så vidt jeg har skjønt er dette tilsvarende organisasjons/kirke oppbygning som det Misjonsforbundet (http://www.misjonsforbundet.no) har.

2) en annen modell er å la hver enkelt forsamling danne frie menigheter, slik som pinsebevegelsen er bygd opp. Og la NLM som sådan bli et "redusert" til et samarbeids organ for misjon, slik som PYM. Det ville gitt en forenklet løsning. Men da fjerner man seg også fra det som har vært vanlig å tenke i lutherske kretser, at man trenger et læretilsyn som står utenfor menighetene, for å kunne kontrolere.

3) en trede modell er å kaste hele NLM slik det er i dag, og lage ny frikirke etter samme oppbygning som Frikirken, med eldsteråd, presputerier (kretser) og synode (landsmøte/"kirkemøte"), for så å la misjonsdelen bli en orgnisasjon "under" kirken (og ikke "over" )

4) Eller, man kan fortsette som før, men med den endring at man på steder med liberale prester etablerer "valgmenigheter" innenfor kirken, med alternativt tilsyn. Dette er en modell kirkemøtet har pratet litt om, men har ikke hørt noe endelig vedtak. Danmark har en slik model. Kort sagt er en valgmenighet en menighet som folk søker til på tvers av de tradisjonelle soknegrensene. Grunnlaget for å starte valgmenighet kan være ønsket om annen vektlegging i forkynnelsen, annen møteform/liturgi m.m.

5) flere andre modeller finnes sikkert også.

Personlig er jeg mest tilhenger av løsning 3.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-12-2007 kl 16:28


NLM har ikke vært underlagt kirken, men har definitivt ansett seg selv som en del av kirken.



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen