Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Gresshopper og andre landeplager.
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-11-2007 kl 18:25
Gresshopper og andre landeplager.


Flere har spekulert i om gresshoppene i åpenbaringen er de amerikanske apachehelikoptrene. Kanskje?

Men, nå har det komt en marihøne som gjør eneboliger uboelige. Så... i mitt hode virker det ikke akkurat unaturlig dersom det viser seg at gresshoppene i åpenbaringen slettes ikke er billedlig, men rett og slett handler om gresshopper.

http://www.nrk.no/magasin/natur/1.4117970
"Disse marihøene klumper seg sammen i titusentall, og ekskrementene fører til store luktproblemer. Det er nesten umulig å bli kvitt dem, og husene kan bli ubeboelige. "

Om "titusentall" av disse marihøneene kan gjøre det, hva kna ikke hundretusener av gresshopper gjøre?




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 23-11-2007 kl 21:50


http://video.google.com/videoplay?docid=-7944302393690134557...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-11-2007 kl 17:46


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Flere har spekulert i om gresshoppene i åpenbaringen er de amerikanske apachehelikoptrene. Kanskje?

Men, nå har det komt en marihøne som gjør eneboliger uboelige. Så... i mitt hode virker det ikke akkurat unaturlig dersom det viser seg at gresshoppene i åpenbaringen slettes ikke er billedlig, men rett og slett handler om gresshopper.


Interessant det du nevner her, med gresshopper og marihøner!
Ser ut til at marihønene kan bli en pest og plage også her i Norge.
I Åp.9.3 blir gresshoppene sammenlignet med skorpioner i stedet for marihøner, det tror jeg kan bli mye værre.
Og i Åp.9.7 er de sammenliknet som hester, rustet til krig med kroner likt gull.
Kanskje er det en alvorlig form for genspleising?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-11-2007 kl 18:34


Mulig.
Klart de versene inviterer til billedlig forståelse. Og å tolke det til å være et våpensystem som utseende messig ligner på / minner om gresshopper er ikke usansynlig. Slik sett er det slett ikke noen dum tolkning at apachehelikoptrenes bruk i en endetidskrig vil være oppfyllelse av disse vers.
Men artikkelen om marihøner viser jo at "liten tue kan velte stort lass". Vi store mennesker er akk så små i forhold til Guds underfundige skaperverk, når han vender det mot oss i oppfyllelsen av sitt ord.
Dermed er jeg fult overbevist om at gresshoppe epedemien in Egypt er en faktisk historisk hendelse. Denne "marihøne trusselen" burde sannsynligjere det for selv den mest innbitte skeptiker.
Videre er jeg åpen for at det faktisk kan være snakk om gresshopper, hverken mer eller mindre. Men at desse på grunn av "global oppvarming" eller det enne eller andre "naturlige årsak" det blir kamuflert bak. (Jeg trur Gud liker å skjule sine handlinger bak ting, slik at de som ikke trur på profetiene kan klare å tolke det som noe helt annet og "vitenskapelig") har fått egenskaper de tidligere ikke hadde. Dermed "skorpion" egenskaper etc.

Jeg vet ikke, og konkluderer ikke. Jeg bare peker på muligheten for en slik "naturlig" oppfyllelse av profetiene.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-11-2007 kl 19:19


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd

(Jeg trur Gud liker å skjule sine handlinger bak ting, slik at de som ikke trur på profetiene kan klare å tolke det som noe helt annet og "vitenskapelig") har fått egenskaper de tidligere ikke hadde. Dermed "skorpion" egenskaper etc.

Jeg vet ikke, og konkluderer ikke. Jeg bare peker på muligheten for en slik "naturlig" oppfyllelse av profetiene.


Skriften sier jo at vi absolutt ikke skal ta ut ord til egen tolkning, da blir det feil.
Derfor er jeg mer opptatt av hva Skriften selv kan forklare, den sier jo: Let så skal du finne.
Det eneste vi har å lete i, er i Guds Ord (i begynnelsen var ordet), som er gitt til oss før det skjer, slik at vi kan vite hva som skal skje når det skjer. (Joh.13.19, 14.29)
Altså må en lete etter forklaringen i Skriften for at en skal finne ut av dette på en riktig måte.
Dersom du bruker det ordet du grunner på, kan du altså lete videre gjennom hele Bibelen etter samme ord til du får en forklaring på det.
Det er riktig som du skriver at Gud liker å skjule sine handlinger, men til de som søker hans ord, vil de nok få vite det. Det er egentlig dype hemmeligheter om det som skal skje i framtiden som berettes, og det er skrevet med dobbel betydning, for at poenget skjules slik at de det vil handle om, ikke skal kunne forstå det.(Deres øyne skal klines til)
Dersom du slår opp på disse skriftsteder vil du kunne lese Skriftens forklaring.
4.M13.33, Dom.6.5, 7.12, Jes.40.22, Nah.3.17.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-11-2007 kl 01:53


Dom., 6:1-5 forteller at gresshoppene kom fra øst i forhold til landet Israel og at de la landet øde. Apollyons gresshopper fikk følgende beskjed:

Åp., 9:4 Det ble sagt til dem at de ikke måtte skade gresset på jorden eller noe annet grønt og ikke noe tre, men bare de menneskene som ikke hadde Guds segl på pannen.

De tok hensyn til guds segl, men slo ned på dyrkelsen av gudebilder i stein, tre og gull, tyverier og hor, noe de unngikk de som befant seg utenfor Apollyons nedslagsfelt og ikke ble rammet av gresshoppeplagene (Åp., 9:20-21).

Sammenhengen mellom Jesu to vitner og profeter som sendte plager utover jorden og kjempet mot sine fiender (Åp., 11) og Apollyons gresshopper (Åp., 9) vil jeg vise i følgende resonnement som tyder på at de to vitnene må ha fått sine fullmakter fra Gud:

Åp., 11:5 Og er det noen som vil skade dem, går det ild ut av munnen på dem og gjør ende på deres fiender. Ja, om noen vil skade dem, slik skal han dø! 6 De har makt til å lukke himmelen, så det ikke faller regn i den tiden de er profeter; og de har makt over vannet og kan gjøre det til blod, og makt til å slå jorden med alle slags plager, så ofte de vil.
(min utheving til fet skrift)

Disse versene sett i sammenheng med følgende vers:

2. Krøn., 7:13 Nå kan det hende at jeg lukker himmelen så det ikke kommer regn, og befaler gresshoppene å gnage av landet eller sender pest iblant mitt folk.
(mine uthevinger til fet skrift)

Når så de to vitnene i dette verset:

Åp., 11:6 ... og [har] makt til å slå jorden med alle slags plager, så ofte de vil.
(Min tilføyning av ordet "har")

må vi regne det som sikkert at Apollyons gresshoppeplage er blitt utsendt av Gud gjennom de to vitnene når vi tar 2. Krøn. 17:13 til etterretning.

[Redigert den 25-11-2007 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-11-2007 kl 16:25


Jeg er ikke riktig sikker på synspunktene dine, Taurus, noen ganger kommer du med gode bibelsammendrag, andre ganger drar du ut med forklaringer som faller helt utenfor den bibelske sammenheng.
Det du viser til her har du nevnt før, jeg har hentet noen bemerkelsesverdige utsagn fra deg i tråden ”Den falske profet” hvor du beskriver gresshoppene som dyret.

Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
Kort oppsummert så dreier dette seg om et stort rike som vokser frem i Midt-Østen. Riket ekspanderer som en gresshoppeplage sendt av Gud slik Gud sendte gresshoppeplager i gammel tid, ifølge:

2. Krøn., 7:13 Nå kan det hende at jeg lukker himmelen så det ikke kommer regn, og befaler gresshoppene å gnage av landet eller sender pest iblant mitt folk.

Denne gresshoppeplagen der Apollyon er herskeren ser ut til å være sendt av Gud for å slå ned på følgende:

Åp., 9:20 Men de som slapp fra disse plagene og ikke ble drept, de vendte ikke om, og sluttet ikke å tilbe sine henders verk, men tilbad de onde ånder og avgudsbilder av gull, sølv og bronse, stein og tre, de som verken kan se eller høre eller gå. 21 De vendte ikke om fra sine mord og sine trolldomskunster, sitt horeliv og sine tyverier.

Denne ekspansjonen med Apollyons gresshopper, er slik jeg ser det, rett og slett Dyrets fremvekst. Dyret er altså en verdslig stormakt med et religiøst aspekt og er av en blandet type, altså ikke rent profetisk. Dyret må sees på som et forlenget virkemiddel for et budskap og en straff fra Gud i etterkant av de to vitnene som ikke har fått gehør for sitt budskap.

Årsaken til at DFP er tett knyttet til Dyret har å gjøre med at Dyret ikke er ekte religiøst, men også er en verdslig stormakt.

vi skal etter hvert se litt på om 666-personen er DFP. Hva tror dere?

[Redigert den 22-8-2006 av Taurus]



Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
Ifølge beskrivelsene i Åp. er Dyret en verdslig stormakt i områdene for de gamle rikene Babylon (løven), Persia.Media (bjørnen) og Aleksanders rike (leoparden) og eksisterte på en tid da det ennå var slaveri (Åp., 13:16).

Dyret er i tillegg en sterkt religiøs makt, der hovedfortolkeren av Dyrets religion er DFP. Dyret med sin falske religion har vært i strid med de to vitnene i Åp. 11. De to vitnene, som sammenlignes med Moses og Elija i Åp. 11, har fått fullmakt av Gud til å sende alle typer plager over jorden og har også fått fullmakt til å slå hardt ned på sine fiender. Mye tyder på at Dyrets religion er en falsk versjon av de to vitnenes religion.




[Redigert den 19-8-2006 av Taurus]


Så kommer noen bemerkelsesverdige forklaringer om et hendelsesforløp som verken kan forklares eller sammenlignes med den historie som allerede har passert.


Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
Dyret må med andre ord i tidsrommet fra år 95 e. Kr. (Johannes Åpenbaring) og frem til at slaveriet ble avskaffet ha vært et kjemperike i Midt-Østen.


Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
Så til Dyret og DFP:

Men i år 749 e.Kr. kom det inn et nytt dyr på arenaen:


Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
Så til Dyret og DFP:

I året 1844 e.Kr. som også er året 1260 i den islamske kalenderen begynte Dyret som da var representert ved sultanen av Tyrkia å miste makten mer og mer etter press fra vestlige stormakter om større religionsfrihet og den siste rest av Dyret forsvant da den siste sultanen i Tyrkia ble styrtet i 1922 , Kemal Atatürk, grunnleggeren av det moderne Tyrkia, kom til makten i 1923 og institusjonen kalifatet ble opphevet i 1924.



Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus

Det første vi kan gjøre er å plassere Dyrets periode i historien. Det må selvfølgelig ha eksistert etter at Johannes fikk disse synene ca. år 95 e. Kr.

Når slaveri nevnes idag, dreier det seg om kriminelle forhold, eksempelvis salg av kvinner i forbindelse med sexindustrien. "Trafficking" er betegnelsen på dette. Frie mennesker og slaver er ikke lenger legitime samfunnskategorier verden over og vil ikke bli det i fremtiden. Dyret må derfor ha eksistert tidligere i historien.


Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
Jeg kan tenke meg at mine utdypninger om Dyret, DFP og de to vitnene har kommet som et sjokk på noen av dere. Noen annen forklaring på noen andre kandidater tror jeg ikke finnes, hverken i fortid eller i fremtid.


Det er et kjempegap i forklaringene - fra år 749 til år 95, en tidsperiode på 653 år som ikke hadde noe dyr’s styringsform, det andre dyr skulle da styre fra år 95 til 1844 og dyret opphørte år 1922?
Så da er vel perioden med dyret og den falske profet over da?
Dyret og DFP ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor er denne sjøen nå?


Hva mener du egentlig, Taurus?
Her er noen spørsmål til deg.
1. Siden dyret allerede har eksistert, når ble dets kropp ødelagt og kastet på ilden?
(Dan.7.11) Det var jo et kjemperike i Midt - Østen etter år 95 e. Kr.?
2. Når ble eventuellt de andre rikene over hele jorden slukt av dyret? (Dan.7.23)
3. Når ble det første dyr leget og hvem var det ? (Åp.13.3), det fikk jo sitt opphør år 749 e.Kr.?
4. Hvem overtok imidlertid styreformen mellom disse to dyrene, det første opphørte jo
år 749 e.Kr., mens det andre kom til makten etter år 95 e.Kr.?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-11-2007 kl 17:27


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd

Klart de versene inviterer til billedlig forståelse. Og å tolke det til å være et våpensystem som utseende messig ligner på / minner om gresshopper er ikke usansynlig. Slik sett er det slett ikke noen dum tolkning at apachehelikoptrenes bruk i en endetidskrig vil være oppfyllelse av disse vers.
Men artikkelen om marihøner viser jo at "liten tue kan velte stort lass". Vi store mennesker er akk så små i forhold til Guds underfundige skaperverk, når han vender det mot oss i oppfyllelsen av sitt ord.
Dermed er jeg fult overbevist om at gresshoppe epedemien in Egypt er en faktisk historisk hendelse. Denne "marihøne trusselen" burde sannsynligjere det for selv den mest innbitte skeptiker.
Videre er jeg åpen for at det faktisk kan være snakk om gresshopper, hverken mer eller mindre. Men at desse på grunn av "global oppvarming" eller det enne eller andre "naturlige årsak" det blir kamuflert bak. (Jeg trur Gud liker å skjule sine handlinger bak ting, slik at de som ikke trur på profetiene kan klare å tolke det som noe helt annet og "vitenskapelig") har fått egenskaper de tidligere ikke hadde. Dermed "skorpion" egenskaper etc.



Jeg er på ingen måte uenig i dine påpekninger, for Skriften inneholder utrolig mye informasjon, også om teknikkens verden som synes å være hentet fra dyreriket, og vi ser allerede nå hvorledes vitenskapen allierer seg med kunnskap hentet fra dyreverdenen, ubåter som beveger seg fremover som en fisk med fiskehale, droner som bier osv.

[Redigert den 25-11-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-11-2007 kl 18:06


Lexus,

De to vitnene er i Åp., 11 sammenlignet med Moses og Elias:

Når de to vitnene ligner på Elias, er det bl.a. fordi uttrykket "De har makt til å lukke himmelen så det ikke faller regn ... " (Åp., 11.6) forbindes med Elias. Hans bønn forårsaket en fryktelig tørke i Israel (1. Kong., 17:1).

Når det gjelder sammenlikningen med Moses, hadde de to vitnene "makt til å gjøre vannet om til blod og slå jorden med alle slags plager" (Åp., 11:6). Dette henviser til 2. Mos., 7:14-21. Moses sendte ti plager over Egypt, heriblant gjorde han Nilen og Egypts vann om til blod.

De to vitnene hadde, slik som Elias, makt til å fortære sine fiender med ild hvis de forsøkte å skade dem (Åp., 11:5). Dette viser til 2. Kong. 1:10. Når det går " ... ild ut av munnen på dem ... " (Åp., 11:5), må dette forstås symbolsk.

To profeter med slike evner har stor betydning i historisk sammenheng. Det er derfor viktig å få fastslått hvem de er.

Apollyons gresshopper var opptakten til Dyret. Gresshoppene var saracenerne som ble sendt ut på erobringstokter av den første kalifen Abu Bakr i år 632 e.Kr.. Abu Bakr var den første Apollyon. Det var fire kalifer før det dannet seg et imperium i området i år 661 e.Kr. Dette imperiet var Umayyad-dynastiet, eller Dyret, og varte til år 749 e.Kr. da det ble nedkjempet, og Abbasid-dynastiet, Dyrets bilde, overtok. Erobringstoktene som begynte i år 632 e.Kr. varte i ca. 150 år frem til ut på 780-tallet da Abbasid-dynastiet var på sitt mektigste under kalifen Harun Ar-Rashid.

Linken mellom gresshoppene fra avgrunnen og Dyret fra avgrunnen og også fra havet med sju hoder og ti horn er at gresshoppene kom i første ve-rop (Åp., 9:12) og Dyrets oppkomst fra avgrunnen og strid med de to vitnene (Åp., 11:7) kom i andre ve-rop (Åp. 11:14), samt at de to vitnene i tillegg til å stri med Dyret hadde makt til å slå jorden med alle slags plager (Åp., 11:6) og må dermed også ha sendt ut gresshoppeplagen. Dette binder gresshoppene og Dyret tett sammen i tid.

En nærmere forklaring på Dyret og tallet 666 følger her:

Det første vi kan gjøre er å plassere Dyrets periode i historien. Det må selvfølgelig ha eksistert etter at Johannes fikk disse synene ca. år 95 e. Kr. og før slaveriet ble avskaffet, fordi at på Dyrets tid eksisterte samfunnslagene frie og slaver, ifølge:

Åp., 13:16 ...frie og slaver...

Nå kan vi se litt på den geografiske plasseringen av Dyret. Den er fastsatt i følgende vers:

Åp., 13:2 Dyret jeg så, lignet en leopard, men hadde føtter som en bjørn og gap som en løve. Draken gav det sin kraft og sin trone og stor makt.

Det har på samme tid likheter med tre andre dyr, leoparden, bjørnen og løven. Disse tre dyrene kjenner vi fra Daniels bok i GT der leoparden var Aleksander den stores imperium, bjørnen var Persia-Media og løven var Nebukadnesars imperium, Babylon.

Dyret må med andre ord i tidsrommet fra år 95 e. Kr. (Johannes Åpenbaring) og frem til at slaveriet ble avskaffet ha vært et kjemperike i Midt-Østen [Ikke gjennom hele dette tidsrommet, Lexus, men fra et bestemt tidspunkt i dette tidsrommet etter år 95 e.Kr.].

Herskeren i Dyret hadde i begynnelsen titelen ’Kalif’ og vi skal i det følgende se på tallverdien eller den gematriske verdien av denne titelen.

Rett nedenfor er ordet ’Kalifen’ transkribert fra arabisk til koine gresk, 'O Kalleiph, og tallverdien regnet ut etter et numerologisk system som kalles gematria:

’Kalifen’ i arabiske bokstaver: Al (den bestemte artikkel) + Kef + alif + lam + ye + fe. Gematrisk verdi av det tilsvarende ordet ’O Kalleiph i Koine gresk (originalspråket i Johannes Åpenbaring): 70 (Omikron) + 20 (Kappa [myk])+ 1 (Alpha) + 60 (Dobbel lambda [hard]) + 15 (Epsilon + iota [diftong]) + 500 (phi) = 666.

Dyret var Umayyad-dynastiet bestående av de sju områdene: Syria, Persia, Egypt, Afrika, Arabia, Andalusia og Transoxania og følgende ti navn på herskere: 1. Abu-Sufyan, 2. Mu'awiya, 3. Yazid, 4. Marwan, 5. 'Abd al-Malik, 6. al-Walid, 7. Sulayman, 8. Umar (II), 9. Hisham og 10. Ibrahim. Dette var de sju hodene og de ti hornene til Dyret.

Etter at dette dynastiet ble styrtet klarte en person fra den samme herskerklanen å videreføre et nytt kalifat i området Andalusia i Spania og som eksisterte i flere århundrer. Andalusia var ett av de sju hodene til Dyret. Denne hendelsen er omtalt i følgende vers:

Åp. 13:3 Et av dyrets hoder så ut som om det hadde fått banesår, men det dødelige såret ble leget, og all verden undret seg over dyret og fulgte det.

Men i år 749 e.Kr. kom det inn et nytt dyr på arenaen:

Åp. 13:11 Da så jeg et annet dyr; det steg opp av jorden. Det hadde to horn som et lam, men talte som en drake.

De to hornene var de to typene herskere kalif og sultan i det nye dyret. Det nye dyret er Dyrets bilde og i sin maktovertakelse nedkjempet den første herskeren tre av de tidligere herskerne, Yazid, ’Abd al-Malik og Marwan. Dette er nevnt i følgende vers:

Dan., 7:24 De ti hornene betyr at det skal komme ti konger i dette riket. Og etter dem skal det komme enda en konge, som er annerledes enn de tidligere. Han skal slå tre konger.

I året 1844 e.Kr. som også er året 1260 i den islamske kalenderen begynte Dyret som da var representert ved sultanen av Tyrkia å miste makten mer og mer etter press fra vestlige stormakter om større religionsfrihet og den siste rest av Dyret forsvant da den siste sultanen i Tyrkia ble styrtet i 1922. Kemal Atatürk, grunnleggeren av det moderne Tyrkia, kom til makten i 1923 og institusjonen kalifatet ble opphevet i 1924.

Så litt om høyrehåndsmerket og pannemerket:

Å ha et merke eller minnetegn betyr å minnes det merket eller minnetegnet uttrykker. Dette forklares her:

2. Mos,. 13:9 Det skal være et merke for deg på hånden og et minnetegn på pannen, så Herrens lov kan være på dine lepper. For med sterk hånd førte Herren deg ut av Egypt.

(Det dreier seg ikke her om et konkret, f.eks tatovert merke og minnetegn, men en uttrykksmåte med tanke på å minnes det som er nevnt tidligere i kapitlet 2. Mos., 13, forskriftene om de usyrete brøds høytid.)

I Johannes Åpenbaring står følgende:

Åp., 13:16 Det sørger for at alle – små og store, rike og fattige, frie menn og treller – får et merke på sin høyre hånd eller på pannen. 17 Og ingen kan kjøpe eller selge uten å ha dette merket: dyrets navn eller det tall som svarer til navnet. 18 Her trengs det visdom. Den som har forstand, han får regne ut dyrets tall! For det er et menneskes tall, og tallet for det er 666.

Jeg tar utgangspunkt i King James' Bible:

Rev 13:17 And that no man might buy or sell, save he that had the mark, or the name of the beast, or the number of his name.

Her er det to skilleord "or" (eller) for de det gjelder og da kan det være riktig å plassere dem i tre kategorier mennesker som fikk lov å drive med kjøp og salg i Dyrets område:

1. De som har merket (på høyre hånd og i panna)
2. De som har Dyrets navn
3. De som har tallet for Dyrets navn (summen av tallverdien av hver bokstav i Dyrets titel).

En av disse skulle være enkle å fastslå, nemlig kategori 3. Kategori 3 må være herskeren som har tallet 666. Som jeg har nevnt tidligere, er dette kalifen. Kategori 1 må være en gruppe som er underlagt økonomiske forpliktelser til Dyret (dhimmiene) og kategori 2 må være Dyrets tilhengere som kan drive med kjøp og salg uten økonomiske forpliktelser overfor Dyret fordi de er Dyrets tilhengere, dvs. har Dyrets navn.

Vi ser litt nærmere på følgende vers:

2. Mos., 13:15 Da farao gjorde seg hard og ikke ville la oss fare, slo Herren i hjel alle førstefødte i Egypt, både av folk og fe. Derfor ofrer jeg til Herren alle hanndyr som kommer først fra mors liv, men hver førstefødt sønn løser jeg ut. 16 Det skal være et merke på hånden din og en minneseddel på pannen din. For med sterk hånd førte Herren oss ut av Egypt.»

Her gjelder merket på hånden og minneseddelen på pannen bl.a. ofringen av dyr til Herren. Da er det rimelig å tenke seg at når ingen kan kjøpe eller selge uten å ha et merke på pannen eller på den høyre hånden, så må de ofre en andel av inntektene ved kjøp og salg. Til hvem? Til Dyret. De kategoriene som har Dyrets navn og tallet for Dyrets navn nyter godt av dette offeret fra handelsvirksomheten til de som har merket. I moderne språkbruk kalles et slikt offer for skatt.

I den første tiden av Islam i Dyrets område ble ikke-muslimer pålagt to skatter av en av de første kalifene. Den ene var en skatt på landarbeid og det å eie jord. Denne skatten kalles Kharaj. Den andre var en koppskatt, vil si skatt per hode (av tysk: kopf = hode) som kalles Jizya. Den førstnevnte, Kharaj, kan man kalle et merke på den høyre eller arbeidende hånden og den andre skatten, Jizya, et merke på pannen.

Helt i begynnelsen av Islam var jo Islams område bare rundt byene Mekka og Medina. Etterhvert som området utvidet seg og ble til et svært område—Dyrets rike gjennom erobringer, så ble ikke-troende i forhold til Islam pålagt disse skattene og de kunne ikke drive handel uten å betale en av skattene.

Da Johannes fikk åpenbaringen ca. år 95 e.Kr. var det en pause i Daniels dyrerekkefølge mellom 3. og 4. dyr ifølge (det 4. dyret lignet på de tre foregående dyrene, løven, bjørnen og leoparden som nevnt i Åp., 13:2):

Åp., 17:8 Dyret du så, det var, men er ikke, og det skal komme opp fra avgrunnen og gå sin undergang i møte. ...

Når Johannes får åpenbaringen i pausen mellom leoparden [Aleksanders rike] og dyret [som "lignet en leopard"; Åp., 13:2] med de sju hodene og de ti hornene, så er de fem hodene Arabia, Syria, Egypt, Afrika (Nord-Afrika vest for Egypt) og Andalucia (Spania) falt og erobret av romerriket. Persia eksisterer som selvstendig nasjon (landet har i årtusener kjørt sitt eget løp). Transoxania var ennå ikke blitt til, men ble dannet da Dyret erobret området. Transoxania eksisterte bare noen få århundrer etter dette frem til området ble erobret av Djengiz Khan. Denne statusen for de sju hodene på det tidspunktet Johannes får åpenbaringen er nevnt i dette verset:

Åp., 17:10 Fem av dem er falt, én er nå, og én er ennå ikke kommet. Og når han kommer, skal han bli værende bare en kort stund.

Dyret blir selv et åttende rike når de sju hodene er erobret og integrert:

Åp., 17:11 Dyret som var og ikke er, det er selv den åttende, men er samtidig en av de sju [ett rike sammensatt av de sju; min kommentar], og det går sin undergang i møte.

[Redigert den 25-11-2007 av Taurus]

[Redigert den 26-11-2007 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-11-2007 kl 17:33


Hei Taurus!
Tror du på dette selv?
For å få en snev av sannhet i dette bør det i det minste stemme med skriftene, uten at en måtte håpe på at dette som du skriver stemmer.
Jeg er overbevist om at Bibelen forklarer sine historier selv, det skal ikke være nødvendig å hente ord ut av den til egen tydning - 2.Pet.1.20

Du skriver, sitat:
Men i år 749 e.Kr. kom det inn et nytt dyr på arenaen:

Åp. 13:11 Da så jeg et annet dyr; det steg opp av jorden. Det hadde to horn som et lam, men talte som en drake.
Sitat slutt.

For å se nærmere på dette nye dyret, må en altså bruke Skriften som kilde, ikke fantasien som er det samme som å ta profetord til egen tydning!
3.M 27.10-11:
En skal ikke gi noe annet i stedet og bytte det ut, verken et godt med et dårlig eller et dårlig med et godt.
Bytter noen et dyr med et annet, da skal både dyret og det som det byttes ut med, være hellig.
Men dersom det er et eller annet urent dyr, som en ikke skal ofre til Herren, da skal dyret stilles fram for presten.

Vi kan se på hva dyrets oppgave er, og om dette kan regnes med som hendt historie:
Pred.3.19:
For det går menneskenes barn som det går dyrene, den samme skjebne rammer dem.
Den ene dør, og det gjør også den andre. En livsånde har de alle. Mennesket har ikke noe fortrinn framfor dyret. For alt er tomhet.

Dyrets oppgave er å ødelegge jorden.
Det skjer ved at det bruker det første dyrs makt foran dets øyne. Og ved tegn som ble gitt det å gjøre, slik at menneskene på jorden tilber det første dyr som ble leget. Åp.13.3, 12- 15
Du ser vel her at det første dyr lever, mens det andre tar makten foran dets øyne, der er ikke noe opphold mellom disse slik du beskriver dette når det andre dyr overtar.

Hvordan ødelegger dyret jorden?
Og den første gikk av sted og tømte sin skål ut over jorden. Da kom en ond og farlig byll på de mennesker som hadde dyrets merke og som tilba dets bilde. Åp.16.2

Og dets rike ble formørket. Åp.16.10

Av dyrets munn og av dragens munn, og den falske profets munn kom der ut tre urene ånder som lignet padder. Åp.13.14 (Se frosk)

Dersom du nekter å la dem fare, da vil jeg plage hele ditt land med frosk. 2.M 8.2

Salm.78.45: Han sendte blodtørstige fluer som fortærte dem, og frosk som plaget dem.

Hvis du vil ha utbytte av å lese og forstå om dyrene kan du lese 1.Kong.4.33 og visdommen.
2.Kong.14.9 : De ville dyrene på Libanon som trampet ned tornebusken
2.Krøn.25.18
Salm.49.13: Men et menneske i all sin herlighet blir ikke stående, han er lik dyrene som ødelegges.
Når det gjelder løven, leoparden og bjørnen er disse forklart i skriften, og stemmer dårlig med oversetternes fantasi..
Løven og leoparden er et og samme: Da ble jeg mot dem som en løve. Som en leopard lurer jeg ved veien.
Hva mer som berettes om denne veien kan du jo selv studere på.
Forklaring til hvem løven er står hos Jes.4.7, 1.M 49.9.



[Redigert den 26-11-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen