Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Bønnevarder, bønneaksjoner, etc.
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-9-2007 kl 12:02
Bønnevarder, bønneaksjoner, etc.


Flere har manet til "bønnevarder" og "bønneaksjoner".

f.eks. :
http://idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=13317

http://be24.no/

http://josafat.no/bfn/index.htm

Finnes det bibelsk grunnlag for slike "aksjonsformer" framfor den enkle stille lønnkammer bønnen "la din vilje skje" ?

Hva er tanken bak at så mange skal be om de samme ting med relativt like ord?

Spørsmålene stilles, fordi jeg av en eller annen grunn får en slags avsky mot slik organisering og strukturering. Men kanskje er denne avskyen et satans angrep som hindrer meg i å ta del i nettopp denne viktige aksjonsform?

Noen tanker og innvendinger som kan veilede meg i disse spørsmål?




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-9-2007 kl 16:27


På meg virker det som om folk har innsett at de har bedt for lite, og så tar et skippertak. Er ikke det bra da, at noen samarbeider om å be?
Hva kan vel være bedre enn at menigheter samarbeider for å la Guds vilje skje?

Du har kanskje lest om misjonærer i livstruende situasjoner, hvor folk hjemme i Norge plutselig har fått budskap om at de er i nød og at de må be for dem.

Slike forbønnsaksjoner er betraktelig bedre enn underskriftskampanjer. Underskriftskampanjer er vel totalt ubibelsk. Det ble brukt mange krefter på det under striden rundt abortloven, men det er bare bønn som virkelig kan snu situasjonen.
Det er ikke mange nok som bryr seg til å få et virkelig stort antall underskrifter, men de som bryr seg kan be i stedet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-9-2007 kl 18:28


Trur du har rett. Og at min skepsis mot slikt nok har opphav jeg ikke bør lytte til. Rett og slett at styggen selv her har brukt dette for å holde meg borte fra bønn om disse emner. Det skal han ikke få lov til å fortsette med :)



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-9-2007 kl 19:03


Vel, Kristnerd, jeg satt akkurat og tenkte det samme - om meg selv! At det er Satan som vil at jeg ikke skal be, og planter motforestillinger i meg.

På den ene siden, Gud vet alt, så hvorfor skulle jeg be da? Han vet på forhånd hva vi trenger, osv.

På den andre siden, i Bibelen oppfordres vi til å be. Og mer enn det, Jesus sier et sted at mot dette hjelper bare bønn og faste. Det viser at bønn er et kraftig "våpen". Det er nok en god grunn til at Satan vil at vi ikke skal bruke bønnen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-9-2007 kl 19:48


Bønn er jo i utgangspunktet positivt, men får også enkelte ganger en snikende mistanke om at både f. eks. felles bønn og lovsang blir brukt som økumenisk brekkstang. Da blir det i så fall misbruk – og er ikke fra Herren.

Amen.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-9-2007 kl 20:41


Enig. Offentlig bønn kan også bli brukt til å skape skinn av noe - derav skinnhellighet. ;)
Er bønnen i hjertet rettet mot Gud, eller mot menneskelige tilhørere?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-9-2007 kl 21:31


Hvis kristne menigheter samarbeider om en bønneaksjon er det positivt, men ikke hvis du blander inn katolikker eller enda verre - hinduer eller muslimer.

Kristne menigheter bør jo lære å samarbeide, så sant det ikke leder vekk fra Bibelen. Det er skammelig hvordan kristne menigheter tenker ille om hverandre og er i splittelse.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen