Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: En samfunnsfiende?
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 17-9-2007 kl 03:16
En samfunnsfiende?


FAMILIEN. Når familier fragmenteres, blir samfunnet sykt. I dag lærer vi ikke foreldre og barn å fungere sammen. Familien ses som en samfunnsfiende.

Les hele artikkelen her: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1997571....



Jeg likte særlig godt konlusjonen:


Kjærlighet og etikk.

Anerkjenn familien for det den vitterlig er: Den suverene formidler av kjærlighet og etiske normer. Den tryggeste og mest effektive sosiale læringsarena. Den uovertrufne garantist for stabilitet og harmoni i samfunnet.

Men det er kanskje dette politikerne frykter: Stabile, selvforsørgende og solidariske familier, som fungerer uavhengig av statlige føringer og overføringer, og overflødiggjør byråkratene . . . ?






[Redigert den 17-9-2007 av Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-9-2007 kl 04:59


Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar

I dag lærer vi ikke foreldre og barn å fungere sammen.

Les hele artikkelen her: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1997571....

Kanskje noe av problemet ligger nettopp der. At det er så uhorvelig mange forståsegpåere og bedrevitere som ser det som sitt livskall å belære ”foreldre og barn å fungere sammen”. Den katolske tibarnsmoren med cand.philol. ser således ikke ut til å skille seg all verden fra verken Karita Bekkemellom eller byråkratene.

Nei, det vi trenger er det lutherske. Her er et av mange visdomsord fra vår store fører.

"Det er ikke noen kjole som kler koner eller jomfruer så dårlig som når de vil være kloke."

Så da tror jeg nesten problemet skulle være lokalisert.

Amen.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 17-9-2007 kl 08:34


Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Den katolske tibarnsmoren med cand.philol. ser således ikke ut til å skille seg all verden fra verken Karita Bekkemellom eller byråkratene.

Jau..
Jeg tror du kansje hengte deg litt vel mye opp i bruken av ordet "lærer". Nå oppfattet jeg hovedpoenget til Maria Elizabeth Fongen, at hun kritiserer Karita Bekkemellom og likesinnedes (les: Staten) begjær etter å ha kontroll over hele familien og da særlig barna.

Hun mener at "læringen" i denne sammenheng først og fremst har med å gi muliget for familier til å kunne være sammen og ta vare på hverandre.

Jeg er noe uenig med henne i synet på samlivskurs etc. men det sykdomstegn hun tegner opp ang statens familiesyn og idologi synes jeg var veldig bra.

Sitat:
Nei, det vi trenger er det lutherske.
Det er jeg vel enig med deg i, men dersom en ateist skulle slumpe til å skrive ned noen fornuftige tanker ang. et bestemt tema, så vil jeg allikevel applaudere det,uten det trenger å gå på bekostning av uskrømtet kristendom.

Sitat:

Her er et av mange visdomsord fra vår store fører.

Luther er ikke min fører.. men Jesus er min Herre :)
Sitat:

"Det er ikke noen kjole som kler koner eller jomfruer så dårlig som når de vil være kloke."

Ok. Men dersom du mener at Fongens utspill er så dårlige, så må jeg tolke deg dit hen at du vil ha enda mer tidspress og økonomisk føring i mot familielivet osv, som gjør at staten f.eks kan gjøre alle skoler om til rene internater, slik at foreldrene virkelig kan få mulighet til å produsere, arbeide og dyrke seg selv.. Der tror jeg faktisk at Luther kanskje ville vært noe uenig med deg min venn.
Sitat:

Så da tror jeg nesten problemet skulle være lokalisert.

vel.. denne gangen så lurer jeg på om problemet ikke ligger hos deg :spin:




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen