Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Om Engler
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-8-2007 kl 22:37
Om Engler


OM ENGLER

LIVSVESNER og KJERUBER


Det har nettopp vært en stor debatt om engler og livsvesener i massemedia for tiden.
Kanskje trengs det en slik debatt i et åpent rampelys for å åpne opp til en mer forståelig bibeltolkning?
Hvem englene egentlig er og hva de bedriver har vel egentlig ikke blitt tatt opp i noen særlig stor grad hittil.
For åpent å få med seg hva skriftene kan berette om slike ting, er det viktig å studere disse inngående.

Det første jeg vil gjøre er å poengtere hva et livsvesen er forklart som, i henhold med i de hellige skrifter;

1. Det er feil å si at alle engler er livsvesener / lysvesener, fordi der er forskjell på englene, det finnes sågar onde engler som gode engler, de gode englene (de fire livsvesnene som var sett under Israels Gud ved elven Kebar, og jeg skjønte at de var kjeruber, Esek.10.20)

Du kaller bare ikke en ond engel for et lysvesen, men en mørkets engel.
I Pred.3.1 heter det jo at alt har sin tid, når det så gjelder kampen mellom det gode og det onde, lyset og mørket, nevner skriften alltid at mørket er før lyset, det onde hersker før det gode, slik er det nok hos englemakten også, tror jeg.

2. Når det snakkes om livsvesener, så er det kun snakk om fire livsvesener.:
De hadde et menneskes skikkelse (Esek.1.5) Siden de kom ut av ilden var deres utseende likt glør, som brendte som fakler. Ilden fòr omkring mellom livsvesene. Den (ilden) hadde en stålende glans, og det gikk lyn ut av ilden. De fòr fram og tilbake liksom lynglimt.(Esek.1.13-14)

3. Livsvesene var avhengige av noe som ble kalt for hjul, fordi livsvesenenes ånd var i hjulene, disse satt inni en farkost av blankt metall, som endog hadde vinger, (Esek.1.4-21)

Her redegjør skriften for at livsvesene ikke selv kunne fly, men var avhengige av en menneskelig (2)oppfinnelse av metall som kunne bringe dem dit de måtte ønske. (Esek.1.20) Altså hører dette til fremtiden vår, fordi det pr.i dag ikke eksisterer noe slikt. Oppfinnelsen blir kalt Guds herlighet og Herrens herlighet som er identisk med Guds Ark (også Noahs) og Herrens Ark. Dette kommer tydelig fram under den tid Guds ark ble stjålet fra Gud, ja tenk dere det, noen klarte å lure Gud slik at Guds Ark ble tatt - bortveket er herligheten fra Israel, for Guds ark er tatt. (1.Sam.4.22)


Hjulene som lå inni hverandre (Esek.1.16) og var av utseende helt lik hverandre (Esek.10.10) og var fulle av øyne (kameraer) rundt omkring - alle deres fire hjul. (12) Jeg hørte hjulene ble kalt for en virvel (rotor?)(13)

4. Av denne virvelen skapes det virvelvind;

Fra Herren, hærskarenes Gud, skal det komme en hjemsøkelse med larm og brak og veldige drønn, med virvelvind og storm og fortærende ildslue. (Jes.29.6) (Nah.1.3)
Men ganske snart kom det en sterk virvelvind som de kaller eurakylon, og kastet seg ned fra øya. (Apg.27.14)
(Antakelig noe framtidig som kommer ut fra forskningen fra EURATOM, European Atomic Energy Community som ble opprettet i 1957 av Belgia, Nederland, Luxembourg, Frankrike, Italia og Vest-Tyskland for fremstilling og utnyttelse av atomenergien i disse land.

Kjeruber

5. Livsvesene ble kalt for kjeruber (Esek.10.20)
Lyden av kjerubenes vinger var lik røsten av Den Allmektige Gud når han taler.

Altså er livsvesene her fremstilt som Gud selv!

Men en fremstilling som blir gjort med selve bildet av hvordan en kjerube ser ut viser til at det har to ansikter, (Esek.41.18)
Et menneskes ansikt mot palmen på den ene side, og en ung løves ansikt mot palmen på den andre siden.

Dette bildet med to ansikt viser til livsvesene som det var 4 av, alle hadde like ansikt, menneskeansikt, løveansikt på høyre side, okseansikt på venstre side, alle hadde også et ørneansikt. (Esek.1.11)
Men dette er selvsagt ikke ment på samme tid, men over tid.

De forskjellige ansikt kan en plukke opp mer informasjon om andre steder i skriften som for eks. om oksen som i Job 40.10 forklares som Behemot.

Ord.7.22 forteller at oksen som går til slakteren er lik dåren som føres bort i fotjern for å tuktes.

Videre heter det i Moseloven: du skal ikke binde mulen på en okse som tresker. Er det oksene som ligger Gud på hjertet. (1.Kor.9.9,5.m.25.4)

OG:
Den som slakter en okse, er den som dreper en mann. Den som ofrer et lam, er den som bryter nakken på en hund. Den som ofrer matoffer, er den som ofrer svineblod. Den som bærer fram påminningsoffer av virak, er den som priser avguder. Liksom de har valgt sine egne veier, og deres
sjel har behag i deres avskyelige gudebilder…. (Jes.66.3)

Her var det litt av hvert for noen og enhver……, oksen som slaktes sammenlignes her ved en mann som blir drept. Hos Luk. 14.5 sammenliknes oksen med en sønn, eller skal vi si Sønnen? Den som faller ned i brønnen. (-dypet - avgrunnen - havet - osv.)

Læs og lær: Der hvor det ingen okse er, der er krybben tom. Men rikelig vinning kommer ved oksens kraft. (Ord,14.4)

I Åp.4.7 er de forskjellige livsveseners ansikter satt opp i denne rekkefølgen ; først en løve, så en okse, så et menneske og det fjerde livsvesen er likt en ørn i flukt.
Jeg påminner om at mennesket (ikke ment som oss, men den ætt det til enhver tid handler om) skapes på den 6.dag.

Som en bekreftelse på at livsvesenes ansikter er identiske med kjerubenes ansikter nevner Esek.10.14 okseansiktet som et kjerubansikt, så et menneskeansikt, det tredje et løveansikt og det fjerde et ørneansikt. Disse fire ansikter peker på de fire store verdensriker/dyr som skal oppstå fra havet/menneskehavet som til slutt ender med at den gamle av dager tok sete, klærne var vite som snø, håret på hans hode var som ren ull. Hans trone var ildsluer, og hjulene (virvelen) på den var flammende ild. (Dan.7.k.,se punkt 4 - virvelvind) Ennå har det ikke oppstått et eneste verdensrike, som betyr makt og styresett over den hele jord, - meg er gitt all makt i himmel og på jord = verdensmakt.

Det er en uoverensstemmelse her mellom det 1.og det 3.livsvesen, antakelig er dette en oversettingsfeil. Ut fra fortellinger ellers om disse, later det til at løveansiktet er før okseansiktet som i Åp.4.7 Menneskeansiktet indikerer Menneskesønnen og mennesket som skapes 6.dag / årtusen.

Kjeruber betyr sendebud som igjen er det samme som engler, men alle englene er ikke feilfrie;
Se, han stoler ikke engang på sine tjenere, og han finner feil hos sine engler - (Job 4.18)
Liksom det finnes engler som ikke kan dø mer, (oppstandelsens barn, dvs. Kristus, Luk.20.36) som av den grunn kalles livsvesener (opphavet til det evige liv) finnes der engler som søker det motsatte - dødens engler.

Hans sjel kommer nær til graven og hans liv til dødens engler. (Job33.22)

Gud sparte ikke de engler som hadde syndet, men styrtet dem ned i avgrunnen, der de blir holdt i varetekt i mørkets huler inntil dommen. (2.Pet.2.4)

Og når det gjelder tiden som utspenner seg for englenes makt er det skrevet:

For det var ikke under engler han la den kommende verden, som vi taler om. (Heb.2.5)
For det er jo ikke engler han tar seg av, men Abrahams ætt han tar seg av. (Heb.2.16)

Når en får studert teksten, ser en at det som det tales om er den kommende verden, og ikke den som nå er. Og at englene egentlig er Abrahams ætt.

Og englene som det er snakk om handler om Abrahams ætt i den siste tid av denne tidsalder som betegnes som høsten. (Matt.13.39)

Hva er tegnet på endetidens profeti?

Det jeg kan bekrefte ut fra skriftene er dette:
Når dere hører om krig og opprør, så la dere ikke skremme! For først må disse ting skje, men enden kommer ikke med det samme. (Luk.21.9)
Når livsvesene åpner sine sju segl har det begynt:

Først en hvit hest, så en rød, så en svart hest og til sist en gulblek hest. (Åp.6.1-8)
Dette er begynnelsen, men der er enda tre segl til.
Noen vil kanskje hevde at den hvite og røde hest allerede har gjestet jorden, men da har de kanskje tolket tekstene noe for seg selv.

Opplysninger om den hvite hest og han som satt på den, han hadde en bue, og gitt ham en krone, og han drog ut med seier og for å seire. (Åp.6.2)

Kronen er et symbol på verdensherredømme, ganske enkelt kongenes konge. Skriften nevner tre slike,1 Artaxerxes (Esr.7.12) 2 Nebukadnesar (Esek.26.7) 3 Jesus Kristus (1.Tim.6.14-15)
Verdens hersker i endetiden har en bue, skriften forklarer for oss hva som er buen :
For jeg spenner Juda som min bue og legger Efra`im på buen. Jeg egger dine sønner, Sion, mot dine sønner, Javan. Jeg gjør deg lik kjempers sverd. (Sak.9.13)

Og det skal skje, når jeg fører skyer over jorden, og buen kommer til syne i skyen. (1.m.9.14)
Dette er den hvite hesten, kjempene, og sverd betyr krig, så seieren vinnes med krigsmakt. Dette har inntil nå ikke skjedd.
Den røde hesten kommer etter den hvite, altså har den heller ikke kommet.

Mer om den røde hesten er for øvrig nevnt hos Sak.1.8, og tar også med seg de 70 år hvor hedningene skal styre i Jerusalem inntil hedningenes tid er forbi. (Luk.21.24)
Tallet på de år som skulle gå mens Jerusalem lå i ruiner - (Dan.9.2)

I Bibelen står det ingenting om lysvesener, det er kun nevnt med ordet livsvesen, som har med det evige liv å gjøre.
Uansett når det gjelder lyset og dets opphav og mørket og dets opphav, så kommer dette i betraktning:
Det er jeg som er lysets opphav og mørkets skaper, som gir lykken og som skaper ulykken. Jeg, Herren, gjør alt dette. (Jes.45.7)

Derved skulle vel det meste være sagt, eller?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen