Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Om den stor trengsel
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-6-2007 kl 22:02
Om den stor trengsel


Av og til er det greit å høre på litt fornuft.
Du får det her: http://www.nyttlivmedia.no/page.php?mtid=1&elid=373

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-6-2007 kl 00:15


Hei Gnagar. Jeg får opp det programmet du linker til ved å følge din link. Men tenkte jeg også ville høre andre "postkassa" programmer. Klarer ikke å finne disse i menystrukturen til nyttlivmedia, kan du lære bort framgangsmåten for å finne dem til en som ikke alltid lever opp til "nerde" tittelen ? ;)



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-6-2007 kl 09:14


Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Av og til er det greit å høre på litt fornuft.
Du får det her: http://www.nyttlivmedia.no/page.php?mtid=1&elid=373

Jeg våger den påstand at det han sier i begynnelsen er vranglære!

Han sier at vi allerede ER i den store trengselen fordi vi har utfordringer som kristne. Ehh, pisspreik! Det vil jo si at den store trengsel har vart i nesten 2000 år. Bibelen sier at den tiden skal forkortes. 2000 år er ikke en forkortelse!:exclamation:

Ja, vi har mange trengsler og prøvelser, men den store trengsel skal være en helt spesiell hendelse som ikke skal ha sin like noen gang. Vi Kristne skal for eksempel ikke få muligheten til å kjøpe en eneste fjert fordi vi ikke har dyrets merke i pannen eller på høyrehånda.

Se på verden i dag. Det er flott å leve i store deler av verden. Vi i vesten har spesielt gode levevilkår.

Trengsel du liksom!:exclamation:




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-6-2007 kl 09:45


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Hei Gnagar. Jeg får opp det programmet du linker til ved å følge din link. Men tenkte jeg også ville høre andre "postkassa" programmer. Klarer ikke å finne disse i menystrukturen til nyttlivmedia, kan du lære bort framgangsmåten for å finne dem til en som ikke alltid lever opp til "nerde" tittelen ? ;)

Hei Kristnerd. Har klikket rundt litt på nettsiden til nytt liv media, men kan ikke finne så mange andre programmer fra ”postkassa” jeg heller. Det ligger et under Flere nyheter på forsiden (Skal vi sette Gud over alt annet?), men ellers kan jeg ikke se at det er lagt ut flere.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-6-2007 kl 16:02


Sitat:
Opprinnelig postet av solbu

Jeg våger den påstand at det han sier i begynnelsen er vranglære!

Han sier at vi allerede ER i den store trengselen fordi vi har utfordringer som kristne. Ehh, pisspreik!

Trengsel du liksom!:exclamation:

Du virker en smule ilter, lille venn. Håper det går bra med deg.
Husk at det er viktig med riktig næring. Litt trim er heller ikke så dumt.

I mellomtiden kan du tygge litt på denne:
«Disse som er kledd i hvite kapper, hvem er de, og hvor kommer de fra?»

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-7-2007 kl 15:52


Om den store trengsel

Beltsasar
Daniel, han som hadde fått navnet Beltsasar. Dette ordet er sant, og det varsler stor trengsel. (Dan.10.1)

Jeg klikket meg inn på Norsk Databibel på min hjemme pc og søkte etter steder med ordet “Trengsel” med tilhørende ord og bøyninger. Utrolig hva man finner ut av slikt noe, mye bedre en alskens innslag fra ditt og datt.

Det står blant annet:
Da skal du ete ditt livs frukt, kjøttet av dine sønner og dine døtre, som Herren din Gud gir deg. Så stor er den trengsel og angst, som din fiende skal føre over deg. (5.m.28.53)

Dette betyr at de skal spise menneskekjøtt og bli menneskeetere. (5.m.28.55,57)

De skal ete sine sønners og døtres kjøtt, og de skal ete hverandres kjøtt under den trengsel og nød som deres fiender og dem som står dem etter livet fører over dem. (Jes.19.9)

Israels barn ropte til Herren, for Sisera hadde ni hundre jernvogner, og Israels barn var i hard trengsel i 20 år. (Dom.4.3)

Han sendte mot dem sin brennende vrede - harme, forbitrelse og trengsel, en skare av engler som brakte ulykke. (Salm.78.49)

Se, jeg vil slynge landets innbyggere bort denne gang, og jeg vil gi dem trengsel så de skal kjenne det. (Jer.10.18)

I landflyktighet er Juda vandret bort etter trengsel og tung trelldom. Nå bor hun blant folkene og har ikke funnet ro. Forfølgerne har innhentet henne midt i trengslene. (Klag.1.3)

Så avtok de igjen i antall, og de ble nedbøyet ved trengsel, ulykke og sorg. (Salm.107.39)

Den rettferdige utfries av trengsel, og den ugudelige kommer i hans sted. (Ord.11.8)

På den dag bruser det over Juda, slik som havet bruser. Skuer en ned til jorden, se, da er det mørke og trengsel. Lyset er formørket av tunge skyer. (Jes.5.30)

Se ikke med skadefryd på din brors dag, på hans ulykkes dag. Gled deg ikke over Judas barn den dag de går til grunne. Lukk ikke din munn så vidt opp på trengselens dag. (Obad.12)

(Det er en kjent sak at vår Herre er runnet av Juda, og Moses har aldri sagt noe til den stammen om prestedømme. Heb.7.14)

Stå ikke ved veiskillet for å hogge ned dem av mitt folk som er sluppet unna. Overgi ikke dets flyktninger til fienden på trengselens dag. (Obad.14)

Det er trengsel og mørke, angstfullt mørke. De er støtt ut i natten. (Jes.8.22)

Ved trengsel og ved dom ble han revet bort. Men hvem tenkte i hans tid at når han ble utryddet av de levendes land, så var det for mitt folks misgjernings skyld plagen traff ham? (Jes.53.8)

Se, Herre, jeg er i trengsel! Det gjærer i mitt indre, hjertet vender seg i mitt bryst. For jeg har vært gjenstridig. Utenfor har sverdet gjort meg barnløs. Innenfor er det som døden. (Klag.1.20)

Men i sin trengsel omvendte de seg til Herren, Israels Gud. De søkte ham, og han lot seg finne av dem. (2.Krøn.15.4)

Jeg er litt spent på om dere kan se en utvikling her hvor jeg har prøvd å anpasse hendelsesforløpet.

Prof. Daniel 10.1 gir oss beskjed når vi skal gi akt på synet som varsler stor trengsel:
I Perserkongen Kyros 3.år - Beltsasar. (dan.10.1)

Kong Kyros har av himmelens Gud fått herredømme over alle jordens riker. (2.Krøn. 36.23)

Nå først kommer nyheten om barnet som fødes etter trengselen:

Når en kvinne skal føde har hun sorg, fordi hennes time har kommet. Men når hun har født barnet, minnes hun ikke sin trengsel mer, i glede over at et menneske er født til verden. Joh.16.21

Verset kan naturligvis tolkes på den naturlige måten også, men skriften har bestandig en dobbel betydning.
Jeg henviser også til høsten, som er i endens tid, slutten på denne tidsalder, hvor englene som kommer med ulykken er høstfolket, det var en av disse (Gabriel) som kom med beskjeden om Jesubarnet.

Dette har jeg talt til dere for at dere skulle ha fred i meg. I verden har dere hatt trengsel.
Men vær frimodige! Jeg har overvunnet verden. (Joh.16.33)

Ved sitt andre komme:
For det er i sannhet rettferdig av Gud å gi trengsel til gjengjeld for dem som fører trengsel over dere. (2.Tess. 1.6)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeGu
Juniormedlem
*




Innlegg: 17
Registrert: 29-7-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2007 kl 15:57


Kjøp den anerkjente bibelkommentatoren William Barclays forklaring til Åpenbaringsboken (2 små bøker), og du vil se at Den store trengsel fant sted i den 1. århundre. Her vil du lese alt om de ti konger, de syv hoder, tallet 666, dyrets merke, antikrist etc. om hvem og hva de egentlig var, og hvordan de eksisterte for de første kristne.

Johannes ble lovet av Jesus at han skulle få se det "som snart skal skje heretter".

Les Barclay, og du vil forstå at det fikk han.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2007 kl 18:05


LeGu
Dine synspunkter ville vært mer interessante om de var blitt undrebygget av noen skriftsteder.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 30-7-2007 kl 10:03


Sitat:
Opprinnelig postet av solbu

Trengsel du liksom!:exclamation:


Enig. Trengselen kommer, og mange kristne vil gå gjennom den. Men, i momentet den begynner tror jeg bortrykkelsen går.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen