Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1    3  ..  5
Forfatter: Tittel: Er sabbatsbudet forandret?
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 30-5-2007 kl 09:51
Er sabbatsbudet forandret?


Adventister og sabbaten

I dag er det hovedsakelig jøder og adventister som helligholder ukens syvende dag som Bibelens Sabbat. At jøder som ikke vil tro at Messias allerede ER kommet bygger sin sabbatshelligholdelse utifra GT’s lære og påbud, det kan jeg forstå. Men at Adventister også har sin begrunnelse for å holde den syvende ukedag hellig fra hviledagsbudet i tibudsloven, det finner jeg underlig. De tror jo at Messias er kommet.

Nå sier Bibelen, Heb 7:12, at ved Messias komme ble prestedømmet omskiftet: ”For dersom prestedømmet blir omskiftet, da skjer det jo nødvendigvis også en omskiftelse av loven.”
Loven blir altså forandret. Hvordan kan da Adventister fortsatt holde fast på den gamle loven som Bibelen sier er blitt forandret? Hvorfor holder de ikke heller Sabbat ifølge NT?

Som tidligere adventist kjenner jeg fortsatt mange adventister og jeg kjenner fortsatt både deres lære og deres praksis ganske godt. Derfor kan jeg med stor grad av sikkerhet si at nesten alle adventister som hevder å helligholde sabbaten, likevel ikke gjør det. De bryter sabbaten og dermed vanhelliger de den. De gjør ting på sabbatsdagen som ifølge GT er en døds synd. De tenner opp ild på sabbatsdagen og de koker mat, enda de godt kjenner til at dette ikke er tillat og at brudd med dette budet er en dødssynd.

Her vil jeg sitere et skriftsted om sabbaten for å gi et eksempel på adventistenes lovbrudd. Eksemplet er med tanke på at knapt noen adventister mener det er synd å gjøre opp ild og å koke mat på sabbatsdagen, selv om de godt kjenner til at forberedelsesdagen, fredag, er der for å gjøre alt av forberedelser til sabbaten:

2M 35:1-3
1 Moses kalte sammen hele Israels barns menighet, og han sa til dem: Dette er det som Herren har befalt at dere skal gjøre:
2 Det er seks dager til å arbeide i, men den sjuende dagen skal dere holde hellig hvile. Det er en høyhellig sabbat for Herren. Hver den som gjør noe arbeid på den dagen, skal lide døden.
3 Dere skal ikke tenne opp ild i noen av deres hus på sabbatsdagen.

[Redigert den av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 6-8-2007 kl 07:09


Gå bakover i tid og se hvem som skapte søndagen som hviledag og hvorfor.

Se så i Bibelen hva Gud, profeter og Yesuah sa om Sabbaten.

Hva mennesker gjør, ikke gjør endrer ikke innholdet i et bud.
Dkk/dnk doktrinen ødelegger når den løser sine medlemmer fra loven/budene.


Sitat:

Mange skal si til meg... Herre, Herre! Har vi ikke profetert i ditt navn, drevet ut onde ånder i ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger i ditt navn? Men da skal jeg åpent si til dem: Jeg har aldri kjent dere. Vik bort fra meg, dere som tror dere løst fra loven, Matt.7:22.23. (“Dere som gjør urett”. Gresk: “anomia” som betyr “lovløs” eller “lovfri”, “dere som lever løst fra loven”.)





Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-8-2007 kl 00:58
Er den syvende dag sabbat for en kristen?


Eg synes Dr.Desmond Ford gir en grei redgjørelse for sitt syn på sabbatspørsmålet i vedlagte artikkel. Disse argumentene er godt "spiselige" selv for meg som ex-adventist.

http://www.presenttruthmag.com/Judgment/83.html



[Redigert den 7-8-2007 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 7-8-2007 kl 09:18


Jeg har lest igjennom og syntes at den er helt ok, selv for en ex dnk'r;).

.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 10-8-2007 kl 12:19


Svar til Lance.


Sitat:

Hva sa Kristus om Guds lov, hvor sabbatsbudet også er med? Det står i Bibelen, Matteus 5,17-19. Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.

Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå før alt er skjedd. Om altså noen opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene dette, skal han regnes for den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre dette, han skal være stor i himmelriket.

Hvordan betegner Jesus tilbedelse som ikke er etter Guds bud? Det står i Bibelen, Matteus 15,9. De dyrker meg forgjeves, for det de lærer, er menneskebud.

Hva vil kjennetegne Guds folk ved historiens ende? Det står i Bibelen, Åpenbaringen 14,12. Her gjelder det at de hellige står fast, de som holder seg til Guds bud og troen på Jesus.






Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 10-8-2007 kl 12:46
Sabbaten


Viking,

Takk for svar. Du har tydeligvis sett noe vedrørende hvilen eller sabatten, men jeg ser det på en noe annen måte enn deg.

Artikkelen på http://www.endtimemessage.info/sabbath.htm sier en del om mitt syn, og jeg ville anbefalt deg å lese denne og eventuelt kommentere den.

Vil bare ta fram noen vers...

Sitat:

Hebrews 4:8, "For if Jesus had given them REST (en hviledag), then would He not afterward have spoken of another day. There remaineth therefore a rest (å holde sabatt) to the people of God. For he that is entered into his rest, he also hath ceased from his own works, as God did from His."


Jeg operer alltid ut fra prinsippet om at Loven (GT) er skyggebildet på Nåden (NT). Det er riktig at Jesus ikke opphevet Loven, men at Han forsterket den.

Nå er det ikke nok å holde én dag hellig for Herren, men alle. For å komme inn i hvilen er jo å komme til dåpen i den Hellige Ånd. Det er hvilen Paulus snakker om og som han sammenligner med sabatten.

Se Jesu egne ord:

Sitat:

Matthew 11:28,29, "Come unto Me, all ye that labour and are heavy laden, and I will give you rest. Take My yoke upon you, and learn of Me;... and ye shall find rest (altså holde sabatt, ikke en dag, men Evig Liv) unto your souls."


Dette er hvilen Guds folk skal inn i. Sabatten.

Sitat:

Isaiah 28:8-12, "For all tables are full of vomit and filthiness, so that there is no place clean. Whom shall He teach knowledge? and whom shall He make to understand doctrine? them that are weaned from the milk, and drawn from the breasts. For precept must be upon precept, precept upon precept; line upon line, line upon line; here a little, and there a little: For with stammering lips and another tongue will He speak to this people. To whom He said, This is the rest (Sabbaten) wherewith ye may cause the weary to rest (eller å holde sabbaten); and this is the refreshing: yet they would not hear."


I versene over er profetien om den Hellige Ånd som ble lovet, og som skulle gi folk hvile. Det skjedde 700 år senere på Pinsefestens dag. Først da mottok de kristne Sabatten som var lovet.

De ble fylt med den Hellige Ånd og hvilte fra sine egne gjerninger og sine onde veier. Den Hellige Ånd tok over livene deres, og de kom inn i hvilen.

Sabatten er altså ingen dag. Ikke et år. Men å bli evig fylt og velsignet i den Hellige Ånd. Det er når vi slutter og Gud tar over.

Slik ser jeg det.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 10-8-2007 kl 13:36


Jeg gir deg "18" i stil og lite i innhold.

Du tåkelegger det hele og gjør det vanskelig. Jeg foretrekker Bibelen, KJV 1611.

.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 10-8-2007 kl 14:08


Det er mye innhold her. Leste du artikkelen? Jeg foretrekker forresten også KJV.



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 10-8-2007 kl 14:44


Nei, jeg gjorde ikke det. Men jeg skal love deg at jeg har gjort det i kveld.:up:

Det skal bli godt å komme seg hjem fra kontoret idag, en blir noe het i toppen i denne varmen.

Jeg skal gi deg en fyldigere rapport i kveld, sees :yawn:

Jeg må også ønske dere en riktig god Sabbat.

[Redigert den 10-8-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 10-8-2007 kl 14:52


Supre greier - takk det samme - varmt her på toget også (pendler)



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 10-8-2007 kl 15:32


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Svar til Lance.

Hva sa Kristus om Guds lov, hvor sabbatsbudet også er med? Det står i Bibelen, Matteus 5,17-19. Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.

Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå før alt er skjedd. Om altså noen opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene dette, skal han regnes for den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre dette, han skal være stor i himmelriket.

Hvordan betegner Jesus tilbedelse som ikke er etter Guds bud? Det står i Bibelen, Matteus 15,9. De dyrker meg forgjeves, for det de lærer, er menneskebud.

Hva vil kjennetegne Guds folk ved historiens ende? Det står i Bibelen, Åpenbaringen 14,12. Her gjelder det at de hellige står fast, de som holder seg til Guds bud og troen på Jesus.


Her er jeg nødt til å si at Viking har bommet fullstendig på forståelsen av både Matt 5,17 og Åpenbaringen 14,12!

Først om Matt 5,17:
Når Jesus bruker uttrykket "loven og profetene" så er det en samlebetegnelse som omfatter HELE Moseloven og ALT profetord i GT. Hvordan Viking klarer å ribbe dette til å være en henvisning til bare tibudsloven, det er meg ei gåte. Det vil jeg gjerne at Viking gir en nærmere redegjørelse for og da med henvisning til Bibelen.

I Matt 5,17 bekrefter Jesus at INGEN DEL av Moseloven er opphevet, men han viser til at han selv er hele lovens innhold, at det er Jesus HELE loven profeterer frem imot. Se Joh 1,46: "Filip finner Natanael og sier til ham: Ham som Moses har skrevet om i loven, og som profetene har skrevet om, ham har vi funnet: Jesus, Josefs sønn fra Nasaret." Joh 5,46: "For hvis dere trodde Moses, så hadde dere trodd meg. For det er meg han har skrevet om."
Loven er en del av det Bibelen omtaler som "Skriftene", se Apg 18:28 "For med kraft gjendrev han jødene offentlig, idet han viste av Skriftene at Jesus er Messias." Hvordan kan Viking mene at Jesus opphevet nettopp de gammeltestamentlige sannheter (alt vedrørende tabernaklet også lov om omskjæring og de forskrifter som gjelder for renselse og ulike offer), vitnesbyrdene om Jesus Kristus, de som apostlene lærte ut ifra for å bevise at Jesus var Messias. Apostlene brukte Moseloven og profetene som fullt gjeldende vitnesbyrd og lære som fortsatt gjeldende og som viste hen til Jesus?
Når adventistene lærer at Moseloven er opphevet, til tross for at Jesus her sier at han ikke er kommet for å oppheve, hverken "loven eller profetene", så må vi tro Jesu ord. Hovedbetydningen av lov i både GT (towrah) og NT (nomos) er LÆRE. Vi må heller grunne over hva som kan være årsaken til at adventister m.fl. ikke klarer å tro eller forstå hva Bibelen sier. Kanskje årsaken ligger i at de følger menneskers lærdommer fremfor å ta alt direkte fra Guds ord i Bibelen? Det tror i allefall jeg.

Så endelig brukes ordet "bud" også i betydningen "sendebud", "Guds ord" mm., og som profetisk uttrykk som en benevning av Messias og viser til "ordet som ble kjød" i Joh 1,14. Denne betydningen av "bud (som navn på Jesus)" ser vi klart i Messias profetien i 5M 30,11f: "For dette bud som jeg gir deg i dag, er ikke for høyt for deg, og det er ikke langt borte. Det er ikke oppe i himmelen, så du må si: Hvem vil fare opp til himmelen for oss og hente det ned og la oss høre det, så vi kan gjøre etter det?" Se også videre i versene 13. og 14.
I Romerne 10,6-8 får vi Bibelens egen fortolkning av ordet "bud" i 5.Mos 30,11-14, der Paulus omtaler dette "budet" i GT som en benevning som viser frem til Jesus Kristus.


Så angående Åpenbaringen 14,12:
Spørsmål: Hvordan vil du forklare at det MÅ være tibudsloven Åp 14,12 sikter til med uttrykket "Guds bud"?
Er du ikke klar over at uttrykket "Guds bud" er oversatt fra det greske "entole theos" og har nøyaktig samme betydning som i 1.Joh 3,22 og 23 der det heter "autos entole". "Autos" er her et pronomen som viser til "theos" (Gud) i vers 21, siden det er hans (Guds) bud det her er snakk om. Derfor blir mitt spørsmål til Viking (eller en hvilken som helst annen adventist)dette: Hvordan kan du ut ifra Bibelen begrunne at ordet uttrykket "Guds bud" i Åp 14,12 nødvendigvis MÅ vise til tibudsloven?

[Redigert den av wbrochs]

[Redigert den av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 10-8-2007 kl 21:53


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Viking,

Takk for svar. Du har tydeligvis sett noe vedrørende hvilen eller sabatten, men jeg ser det på en noe annen måte enn deg.

Artikkelen på http://www.endtimemessage.info/sabbath.htm sier en del om mitt syn, og jeg ville anbefalt deg å lese denne og eventuelt kommentere den.

.


Jeg kom ca. så langt
Sitat:

The Sabbath, as we know it from the New Testament, is NOT the keeping of a certain day.


før jeg mistet all interesse. :yawn:

Tok jeg feil, gikk jeg glipp av noe i forhold til innledningen?:saint: Hadde inntrykk at det var et forsøk på å ytterlig befeste søndags teorien.

Det er noe jeg har kommet meg bort fra Lance. Det er så sterkt det jeg har opplevet at det bærer meg igjennom godt og vondt.

Jeg fant aldri Gud i kirken, han var ikke der - Han fant meg utenfor. Det var idet jeg aksepterte Sabbaten som hviledag.

Siden så har livet vært så mye lettere å leve. Jeg er helt alene om dette på mitt hjemsted dessverre, men alikevel så er det helt fantastisk.

Bibelen og de følelsene som fulgte med i kjølevannet av den og bønn, gjorde livet til noe jeg ikke kan beskrive på noe annen måte, enn at jeg fant det jeg søkte.

:yes:




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 10-8-2007 kl 22:00


[quoteDerfor blir mitt spørsmål til Viking (eller en hvilken som helst annen adventist)dette: Hvordan kan du ut ifra Bibelen begrunne at ordet uttrykket "Guds bud" i Åp 14,12 nødvendigvis MÅ vise til tibudsloven?

Jeg tror ikke det kan være snakk om noe annet enn ti buds loven. Det er vel "grunnloven" som Gud har gitt oss.

Dette lukter dnk doktrine wbrochs.


Sitat:

Hvis det fjerde bud i Guds lov, den syvende-dags sabbat, lørdagen, bare er jødenes, da må selvfølgelig også de andre budene kun være for dem. Nei sabbaten er ikke jødenes, men Guds sabbat, 2.Mos.16:23. Neh.9:14, Den ble gitt til menneskeheten ved skapelsen, 1.Mos.2:2-3, Den ble gitt til alle og ikke bare til jødene, Jes.56:4. Mark.2:27, Ble plassert midt i Guds hellige lov 2.Mos.20:8-11. 5.Mos.5:12-14. Kalt et tegn eller et merke på lojalitet gjennom hele Det gamle testamente, 2.Mos. 31:13.17.Esek.20:12.20. Helligholdt av Jesus selv, Mark.1:2. 6:2. Luk. 4:16.31. 6:6. 13:10, og av apostlene og alle kristne etter Jesu bortgang, Matt.24:20. Ag.gj.13:14.27. 17:2. 18:4 og den skal helligholdes på den nye jord.

At det fjerde bud inviterer Guds barn å helligholde den syvende-dags sabbat og derved vise at de tilber Skaperen i stedet for avguder, oppleves ikke som en tung byrde å bære. Burde en kristen føle at det er byrdefullt, tungt og slitsomt ikke å stjele, ikke å si falskt vitnesbyrd eller ikke å slå noe ihjel? Neppe. Hvorfor skulle da bud nummer fire være så skrekkelig tungt, når de andre ikke er det for troende som elsker sin Skaper og lyder ham med glede?




[Redigert den 10-8-2007 av Viking]

[Redigert den 10-8-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 10-8-2007 kl 22:31


Hei Viking.
Følgende var mitt spørsmål til deg, Viking (eller en hvilken som helst annen adventist): Hvordan kan du ut ifra Bibelen begrunne at uttrykket "Guds bud" i Åp 14,12 nødvendigvis MÅ vise til tibudsloven?

Så kommer følgende svar fra deg, Viking:
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Jeg tror ikke det kan være snakk om noe annet enn ti buds loven. Det er vel "grunnloven" som Gud har gitt oss.

Dette lukter dnk doktrine wbrochs.


Beklager å måtte si det, men du har ikke svart på mitt spørsmål. Du har bare fremsatt en udokumentert påstand. Betyr det at du ikke ser noen mulighet for å begrunnet ut ifra Bibelen at uttrykket "Guds bud" i Åp 14,12 MÅ sikte spesifikt til de ti bud?

Her gjør du deg skyld i å stå fast på en nedarvet menneskelig lære som ikke bygger på Bibelen, men på adventistpionerenes mange misoppfatninger. Det er å følge menneskebud, Viking!

[Redigert den 10-8-2007 av wbrochs]

[Redigert den 10-8-2007 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-8-2007 kl 00:48


En parantes fra Gunnar til Viking er flyttet ut fra denne tråden til egen tråd. Da det kan se ut som den blir mer enn bare en parantes

:wink2:




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-8-2007 kl 02:35
Stoff til ettertanke og etterprøvelse.


På denne siden er det en del stoff for de som synes emnet er mer enn et adiaforaspørsmål. Det er til høyre på siden lagt ut 2 foredrag om sabbaten.

Eg har bare sett gjennom del 1 av Batchelor. Det mest beklagelige sett fra mitt ståsted er at han kommer til kort i å forklare innholdet i "den nye og bedre pakt" på evangeliets grunn.

Gjennom den nye og bedre pakt har Kristus oppfyldt loven for overtrederne av loven på en tredfortredende måte. For de syndere som tar imot dette vil det virke helligjørelse, loven skrives på hjertets kjødtavler. I foredraget utelater Batshelor det som er det bærende i den nye og bedre pakt. I god SDA-stil fremheves helliggjørelsen på bekostning av rettferdiggjørelsen. Det gode blir her, slik eg oppfatter det, det bestes fiende.

Personlig "holder eg sabbaten" fordi den peker på Gud som Skaper samtidig som den "minner meg" om hvilen i Jesus alene.

Som kreasjonist er det samtidig en "stille protest" mot evolusjonslæren. Dette gir på det personlige plan en meningfull fred og tilfredstillelse i en verden i opprør mot sin Skaper.

Det irriterer meg også at Vatikanet bruker søndagen som argument for sin makt og overhøyhet. Slik eg oppfatter Skriften kan sabbaten spores tilbake til Eden. Den ble ifølge Jesus skapt til mennesket og ikke mennesket til sabbaten.

Å gjøre den til et frelsesspørsmål mer enn til et "hvile og fredspørsmål" under vandringen vil eg ikke gjøre slik min ovebevisning er i dag.

Linken til ettertanke og etterprøvelse er her:

http://www.sabbathtruth.com/
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 11-8-2007 kl 11:25


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Viking,

Takk for svar. Du har tydeligvis sett noe vedrørende hvilen eller sabatten, men jeg ser det på en noe annen måte enn deg.

Artikkelen på http://www.endtimemessage.info/sabbath.htm sier en del om mitt syn, og jeg ville anbefalt deg å lese denne og eventuelt kommentere den.

.


Jeg kom ca. så langt
Sitat:

The Sabbath, as we know it from the New Testament, is NOT the keeping of a certain day.


før jeg mistet all interesse. :yawn:

Tok jeg feil, gikk jeg glipp av noe i forhold til innledningen?:saint: Hadde inntrykk at det var et forsøk på å ytterlig befeste søndags teorien.


Du har altså lest én setning...

Viking, hvis du ikke kan lese noe som ikke klør
deg i øret er du kanskje ikke sikker nok på det
du står for.

Hadde du lest to setninger ville du funnet ut at
artikkelen ikke bekrefter søndags-teorien. ;)

Du ville sett ting om Sabatten som du neppe har
sett før.

Om ikke annet ville du ha hatt et større perspektiv
på hvordan andre deler av kristenheten ser på
Sabatten.

Og Bibelen har alle svarene. Bare du ikke leser kun
de versene som høres bra ut. :)




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 11-8-2007 kl 13:22


Der har du meg, lat og foutinntatt :saint:.

Jeg skal lese litt til, jeg lover;).

[Redigert den 11-8-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 11-8-2007 kl 13:34


Sitat:

No, sir, there's not, not a Scripture in the Bible, nor in the New Testament, for us to keep either Saturday or Sunday. But the reason we keep Sunday, is a memorial of the resurrection.


Det er ikke riktig. Nå må du les mitt innlegg Lance:


Sitat:

Jesus ble ikke korsfestet på fredag – og stod ikke opp på søndag!

Hvis du vil komentere innlegget K-mann så bør du lese det.


Hvordan kan vi få tre dager og tre netter til å passe inn mellom fredag ettermiddag og påskemorgen ved soloppgang? Faktum er at det kan vi ikke! Men hva er da sannheten om Jesu korsfestelse og oppstandelse?

Ca. en milliard protestanter, og en milliard katolikker tror at Jesus Kristus ble korsfestet og gravlagt på fredag ettermiddag –“Lang Fredag” – og gjenoppstod ved soloppgang påskemorgen, et og et halvt døgn etter.

Nå når vi sammenligner dette med hva Jesus selv forutsa om hvor lenge han var gravlagt, så finner vi at det er noe som ikke stemmer. Hvor lenge var det Jesus sa han skulle ligge i graven?

Hvis vi leser Matteus 12, 40: ”For som Jonas var tre dager og tre netter i hvalens mage, slik skal Menneskesønnen være tre dager og tre netter i jordens hjerte.”Meningen i det Jesus sa her var veldig viktig.

De skriftlærde og fariseerne forlangte et tegn fra Ham som bevis på at han var den lenge etterlengtede Messias. Men han svarte dem og så: ”En ond og utro generasjon søker etter et tegn, men ikke noe tegn skal bli gitt til den bortsett fra profeten Jonas tegn.” (Matt. 12, 39).

Dette var det eneste tegn Jesus gav om hans egentlige identitet ”Messias”: ”For som Jonas var tre dager og tre netter i magen til den store fisken, likeså ville Menneskesønnen være tre dager og tre netter i jordens hjerte.”

Tradisjonel timing stemmer ikke.
Bibelen er klar på at Jesus døde og at Hans legeme ble gravlagt i all hast sent på ettermiddagen, like før sol nedgang da Sabbaten begynte.
Johannes 19, 31: Det var beredelses-dagen; for at nu legemene ikke skulde bli hengende på korset Sabbaten over - for denne Sabbatsdag var stor - bad jødene Pilatus om at deres ben måtte bli brutt sønder og legemene tatt ned.

Etter tradisjonell ”lang fredag - påskemorgen” timing, fra fredag sol nedgang til lørdag sol nedgang er en natt og en dag. Lørdag natt til søndag ved sol oppgang er en natt i tillegg, sammenlagt er dette to netter og en dag!

Vi mangler to dager og en natt, Jesus sa at Han skulle være tre dager og tre netter i hjertet av jorden, hvordan får vi dette regnestykket til å gå opp?

Dette har vært et problem, de fleste teologer og ”lærere” diskuterer om ”noen minutter” på fredag ettermiddag var den første dagen, lørdagen den andre dag og ”noen minutter” på søndagen skal være den tredje dagen.

Ved første øyekast kan det se greit ut?
Nei, det kan ikke stemme. Det blir tre dager og to netter, ikke tre dager og tre netter!

Men se hva Johannes skriver I 20 kap., 1. vers: ”Men på den første dag i uken kom Maria Magdalena tidlig til graven, mens det ennu var mørkt, og hun så at stenen var tatt bort fra graven.”

”Mens det ennu var mørkt”! Jesus var oppstanden før sol oppgang. Johannes forteller at Maria kom til graven mens det ennu var mørkt. Da kan ikke søndag regnes med i regnestykket.

Vi sitter igjen med maks deler av fredag, lørdag og natt til søndag. Det blir totalt en hel dag, deler av en dag, en hel natt og det meste av natt nr. 2.

Det mangler fortsatt noe her. Enten har Jesus blitt missforstått når han fortalte om hvor lenge Han skulle være i hjerte av jorden eller så er ”langfredag- påskemorgen” timingen feil.

Forståelse av Guds tidsregning er nøkkelen
For å forstå timingen av Jesu korsfestelse av oppstandelse må en forstå hvordan Gud regner tid, når dag begynner og slutter. Likeså når Hans bibelske helligdager på våren fant sted.

Vi må først forstå at Gud ikke begynner dagen eller ender dagen ved midnatt som vi gjør.

1. Mosebok 1, 5: Og Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det blev aften, og det blev morgen, første dag.

Dette gjentar Gud i hele skapelsesberetningen. I 3. Mosebok, 23 forteller Gud om Hans hellige Sabbater og helligdager. Han gjør det klart at de varer fra kveld til kveld.

Derfor hastet Josef av Arimathea og Nikodemus med å få lagt Jesu legeme i graven før sol nedgang. En Sabbat begynte ved solnedgang.

To typer Sabbater førte til forvirring
Som Johannes forteller oss i 19. kap., 31 vers: ”Det var beredelses-dagen; forat nu legemene ikke skulde bli hengende på korset sabbaten over - for denne sabbatsdag var stor - bad jødene Pilatus om at deres ben måtte bli brutt sønder og legemene tatt ned.”

I den Jødiske kultur på denne tiden var det vanlig at matlaging og husrengjøring ble gjort dagen før Sabbat, denne dagen kalles ”beredelsesdagen”.

Vi leser også; ”for denne Sabbatsdag var stor”. Vi får inntrykk av at denne Sabbaten ikke var en vanlig Sabbat. Og der er riktig, det var ikke en vanlig, ukentlig Sabbat det var snakk om, som begynner ved sol nedgang fredag og varer til sol nedgang lørdag. Her tror folk flest at Jesus ble korsfestet fredag ettermiddag.

Folk flest vet ikke at det er to forskjellige Sabbats dager, den normale Sabbats dagen som faller på den 7.dag i uken (må ikke forveksles med søndag som er den 1. dagen i uken) og syv årlige Sabbats dager nevnt i 3. Mosebok 23 og div. steder i Bibelen, som kunne falle på hvilken som helst dag i uken.

På grunn av at tradisjonell kristendom gikk fra å feire disse bibelske Sabbater inkl. den ukentlige Sabbat, så har en feilet i å gjenkjenne hva egentlig Evangeliet forteller oss om når Jesus Kristus ble korsfestet og oppstanden, og hvorfor ”langfredag-påskemorgen” er feil.

De fleste ser ikke at Johannes forteller oss at Sabbaten begynte ved sol nedgang, like etter at Jesus var gravlagt. Denne Sabbaten var stor, en av de årlige Sabbater ikke en ukentlig Sabbat.

Hvilken store Sabbat var det de forberedte seg på?
Evangeliet forteller oss at på kvelden før Jesus ble dømt og korsfestet, holdt han påskemåltid med disiplene sine. I 3. Mosebok 23, 5 står det: ”På den fjortende dagen i den første måneden, om kvelden, er det Herrens påske.”

3. Mosebok 23 gir en oversikt over Guds helligdager, den sier oss bl.a. at dagen etter Passover (Forbigåelsens dag) så feires det Feast of Unleavende Bread (De Usyrede Brøds Høytid). Høytidens første dag feires med en hellig samling, og intet vanlig arbeide skal utføres den dagen.

Denne dagen er den første av Guds årlige Sabbater. Dette er en ”stor dag” som Johannes skrev. Flere Bibel kommentarbøker, oppslagsverk og ordbøker sier at Johannes refererer til en årlig Sabbat, ikke til en ukentlig Sabbats dag.

Passover begynte ved sol nedgang og sluttet påfølgende dag ved sol nedgang, da denne årlige Sabbaten begynte. Jesus hold Passorver med sine disipler da han ble arrestert senere den natten. Etter daggry neste dag ble han forhørt av Pontius Pilatus, korsfestet, og i hast gravlagt like før sol nedgang da den ”store dagen”, den første dagen av the Fesast of Unleavened Bread begynte.

3. Mosebok 23 forteller oss om rekkefølgen av disse dagene, og Evangeliene bekrefter rekkefølgen av høytidene.

Jesus korsfestet på onsdag, ikke på fredag
Mange dataprogrammer kan i dag presist kalkulere seg frem til når Passover og andre av Guds helllig dager ble feiret. De viser at i år 31 ble Påskemåltidet spist på tirsdag kveld. Og ved solnedgang på onsdag begynte den ”store dag” /høy Sabbat den første dag i de Usyrede Brøds Høytid.

Ifølge Bibelen ble Jesus korsfestet og gravlagt på onsdag ettermiddag, ikke på fredag.

Kan vi finne ytterlige bevis på dette i Evangeliene? Ja, det kan vi!
La oss slå opp i Markus 16:
1 Og da sabbaten var til ende, kjøpte Maria Magdalena og Maria, Jakobs mor, og Salome velluktende urter for å gå og salve ham.
2 Og meget tidlig på den første dag i uken kom de til graven, da solen gikk opp.”

I den tiden, hvis et legeme av en avholdt person ble lagt i en ”grotte” (tomb) fremfor å bli gravlagt i jorden, venner og familie kom da vanligvis med aromatiske urter som de plasserte langs der den døde lå for å redusere lukten av legemet som gikk i forråtnelse.

Siden Jesu legeme var lagt i en grotte like før denne høy Sabbaten begynte, kunne ikke kvinnene få tid til å kjøpe urtene på grunn av at det ikke ble handlet på Sabbatene. Som Markus sa, de kjøpte urtene ”da Sabbaten var til ende”.

Men se en annen avslørende detal i Lukas 23:55: Men nogen kvinner som var kommet med ham fra Galilea, fulgte med, og de så graven, og hvorledes hans legeme blev lagt. 56 Så vendte de tilbake og tilberedte velluktende urter og salver, og sabbaten over holdt de sig stille efter lovens bud.

Ser du problemet her? Markus sier klart at kvinnene tok med seg urtene etter at Sabbaten var over. Lukas forteller oss at forberedte urtene og oljen, etter at de hadde hvilt på Sabbaten som det stod i loven.

De tok urtene med seg etter Sabbaten, og de forberedte urtene før hvilen på Sabbaten. Først en Sabbat, så en hverdag og så en Sabbat igjen, alt innenfor tre dager? Her ser vi at det er to Sabbater som er involvert.

Først en ”Høy Sabbat” (en av de årlige Sabbater) og så den ukentlige Sabbaten (den syvende dag i uken).

I det øyeblikket vi forstår at to Sabbater er involvert så er det ikke noe problem å forstå dette.

Markus forteller oss at etter ”den store dagen” Sabbat, som startet på onsdag ved solnedgang og sluttet torsdag ved solnedgang, kom kvinnene med urtene for å salve Jesu legeme. Lukas forteller oss at da kvinnene forberedte urtene, måtte det ha vært på fredag. Og etter at de hadde hvilt på Sabbaten (fredag kveld til lørdag kveld), gikk de til graven søndag morgen.

Ved å sammenligne detaljene ved begge tilfeller, kan vi se at det er snakk om to forskjellige Sabbater med en virkedag i mellom. Den første Sabbaten var en ”stor/høy dag”- den første dagen i De Usyredes Brøds Høytid, som falt på en torsdag. Den andre Sabbaten var en ukentlig hviledag, 7. dag i uken, Sabbat.

Når var Jesus oppstanden?
Vi har nå sett at Jesus Kristus ble korsfestet og gravlagt på onsdag, like før en årlig Sabbat, ikke en ukentlig Sabbat. Så når stod Han opp?

Johannes 20, 1, som tidligere skrevet, forteller oss: ” Men på den første dag i uken kom Maria Magdalena tidlig til graven, mens det ennu var mørkt, og hun så at stenen var tatt bort fra graven.”

Sola hadde ennå ikke stått opp, det var mørkt da Maria fant at graven var tom. Her ser vi at Jesus ikke stod opp ved soloppgang søndag morgen. Når stod Jesus opp da? Svaret ligger enkelt og greit i Jesu egne ord: ” For likesom Jonas var tre dager og tre netter i fiskens buk, således skal Menneskesønnen være tre dager og tre netter i jordens skjød. Matteus 12, 40.

Hvis vi regner 3 dager og 3 netter fra og med onsdag kveld, blir resultatet som følgende: En dag og en natt bringer oss til torsdag kveld. Nok en kveld og en dag bringer oss til fredag kveld. Den tredje dag og natt bringer oss til lørdag kveld ved solnedgang!

I følge Jesu egne ord så ville Han stå opp fra de døde etter tre dager og tre netter etter at Han var lagt i graven, på samme tid, nær solnedgang. Dette stemmer i forhold til Skriftene, Han hadde stått opp da Marie kom til graven ”mens det ennå var mørkt”, på søndag morgen.

Ingen var i nærheten til å bevitne Hans oppstandelse (som foregikk på innsiden av en beseglet grav med vakthold). Jesus Kristus egne ord og de gjenfortelte detaljer i Evangeliet viser at det måtte ha skjedd tre dager og tre netter etter at Han ble lagt i graven nær solnedgang nå den ukentlige Sabbat.

Forsøk om du vil og få tre dager og tre netter til å passé inn mellom fredag kveld og søndag morgen? Så den tradisjonelle Lang Fredag – Påskemorgen er ikke sann!

Hvis vi ser på detaljene, som vi har gjort nå og sammenholder dem med Jesu egne ord så ser vi sannheten, og den passer perfekt!
Matt. 28,5: Men engelen tok til orde og sa til kvinnene: Frykt ikke! jeg vet at I søker efter Jesus, den korsfestede; 6 Han er ikke her; Han er oppstanden, som Han sa; kom og se stedet hvor Han lå!





Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 11-8-2007 kl 14:04


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
På denne siden er det en del stoff for de som synes emnet er mer enn et adiaforaspørsmål. Det er til høyre på siden lagt ut 2 foredrag om sabbaten.

Eg har bare sett gjennom del 1 av Batchelor. Det mest beklagelige sett fra mitt ståsted er at han kommer til kort i å forklare innholdet i "den nye og bedre pakt" på evangeliets grunn.

Gjennom den nye og bedre pakt har Kristus oppfyldt loven for overtrederne av loven på en tredfortredende måte. For de syndere som tar imot dette vil det virke helligjørelse, loven skrives på hjertets kjødtavler. I foredraget utelater Batshelor det som er det bærende i den nye og bedre pakt. I god SDA-stil fremheves helliggjørelsen på bekostning av rettferdiggjørelsen. Det gode blir her, slik eg oppfatter det, det bestes fiende.

Personlig "holder eg sabbaten" fordi den peker på Gud som Skaper samtidig som den "minner meg" om hvilen i Jesus alene.

Som kreasjonist er det samtidig en "stille protest" mot evolusjonslæren. Dette gir på det personlige plan en meningfull fred og tilfredstillelse i en verden i opprør mot sin Skaper.

Det irriterer meg også at Vatikanet bruker søndagen som argument for sin makt og overhøyhet. Slik eg oppfatter Skriften kan sabbaten spores tilbake til Eden. Den ble ifølge Jesus skapt til mennesket og ikke mennesket til sabbaten.

Å gjøre den til et frelsesspørsmål mer enn til et "hvile og fredspørsmål" under vandringen vil eg ikke gjøre slik min ovebevisning er i dag.

Linken til ettertanke og etterprøvelse er her:

http://www.sabbathtruth.com/


Jeg har ofte igjennom de siste årene stusset over Jeremiah 31, la meg ta vers for vers:

Sitat:

31:31 Behold, the days come, saith the LORD, that I will make a new covenant with the house of Israel, and with the house of Judah:

"Behold, the days come," er dager vi ennå ikke har sett, jeg mener at han viser til den store trengsel.

Sitat:

31:32 Not according to the covenant that I made with their fathers in the day that I took them by the hand to bring them out of the land of Egypt; which my covenant they brake, although I was an husband unto them, saith the LORD:

Den gamle pakt er brutt og Gud viser til en ny pakt.

Sitat:

31:33 But this shall be the covenant that I will make with the house of Israel; After those days, saith the LORD, I will put my law in their inward parts, and write it in their hearts; and will be their God, and they shall be my people


Etter "de dager" vil den nye pakt bli lagt i vårt indre av Gud. Han vil være vår Gud og vi skal være Hans folk.

I dag har vi så mange sprikende meninger om rett og galt, at jeg kan være ganske sikker på at så er ikke tilfelle ennå. Den nye pakt er ikke gitt av Gud ennå.

Mellom mannen, Yesuah er kommet, vår garantist!
Så det betyr at vi sitter i en "mellomfase" der den gamle pakt fortsatt gjelder. Budene gjelder, Sabbaten gjelder.


Sitat:

31:34 And they shall teach no more every man his neighbour, and every man his brother, saying, Know the LORD: for they shall all know me, from the least of them unto the greatest of them, saith the LORD; for I will forgive their iniquity, and I will remember their sin no more.



Her kommer en bekreftelse på at den nye pakt ikke er gitt ennå.

Hvor kan vi finne alle disse som ikke lenger trenger å bli undervist for å tro? Store eller små skal kjenne Gud og Han har glemt vår synd.

Store deler av Jeremiah handler om endetiden. Den gamle pakten var en "fysisk pakt" på steintavler. Den nye pakt vil innholde de samme bud, men vil være nedfeldt i våre hjerter. Ingen tvil om hvem som er Gud, alle vil vite like mye. Ingen vil bli forført av noen som påstår at de vet mer.

Jeg syntes det rimer mer og harmonerer bedre med Bibelen, f.eks. Joh. Åpenbaring 22:14


Sitat:

22:14 Blessed are they that do his commandments, that they may have right to the tree of life, and may enter in through the gates into the city.


.

[Redigert den 11-8-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 11-8-2007 kl 18:43


Viking,

Jeg leste artikkelen din. Den er interessant, men den
diskuterer jo bare hvorvidt Jesus døde på en fredag
eller ikke.

Artikkelen jeg anbefalte deg å lese diskuterer hva
Sabbaten er. Den konkluderer også med at den er
verken lørdag eller søndag.

Sabbaten er å komme inn i hvilen. Den er Guds Segl.

[Redigert den 11-8-2007 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 11-8-2007 kl 19:10


Viking,

Jeg liker å sitere Bibelen i slike saker, for den har jo
alle svarene. Vår bror Paulus sier jo en hel del om
Sabbaten. Se for eksempel her:

Hebreerbrevet 4:10
"For den som er kommet inn til hans hvile, han har
og fått hvile fra sine gjerninger, likesom Gud fra sine."


Viking, hva vil det si å komme inn til Guds hvile? Hva
er det Paulus mener? Det er mitt 1ste spørsmål til deg.

Jeg vil stille deg et spørsmål til, og komme med to
uttalelser fra Jesus Kristus, vår Frelser, Guds nåde til oss:

Jesus sier: "Jeg vil gi dere hvile."
Jesus sier: "Jeg er kommet for å oppfylle loven."

Hvilken hvile snakker Jesus om her? Er det at vi ikke arbeider
på lørdagen og tilber da? Da trengte vi kanskje ikke Jesu
offer på korset likevel?

Jeg lurer, for den hvilen (Sabbaten) Jesus gir oss er jo
den Hellige Ånd. Den Hellige Ånd kunne først bo i menneskers
hjerter og gi dem hvile ETTER at Jesus hadde dødd på korset
og oppfylt loven.

Han forsterket budene! Opphevet dem ikke...

Sabatten var lørdag
Sabatten er den Hellige Ånds dåp

Sabatten var timelig
Sabatten er evig

Lørdag er den syvende dag
Jesus er den syvende i alle bilder i Skriften

Jesus er oppfyllelsen av Loven.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 11-8-2007 kl 19:18


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Viking,

Jeg leste artikkelen din. Den er interessant, men den
diskuterer jo bare hvorvidt Jesus døde på en fredag
eller ikke.

Artikkelen jeg anbefalte deg å lese diskuterer hva
Sabbaten er. Den konkluderer også med at den er
verken lørdag eller søndag.

Sabbaten er å komme inn i hvilen. Den er Guds Segl.

[Redigert den 11-8-2007 av Lance]


Har du forsøkt lupen, mulig du trenger briller;).




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 11-8-2007 kl 19:20


Jeg håper du kan svare på mine to enkle spørsmål.
Din tolkning av Sabbaten tyder på at du ikke har
fått med deg at Jesus oppfylte den.

[Redigert den 11-8-2007 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 11-8-2007 kl 19:43


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Jeg håper du kan svare på mine to enkle spørsmål.
Din tolkning av Sabbaten tyder på at du ikke har
fått med deg at Jesus oppfylte den.

[Redigert den 11-8-2007 av Lance]


Jeg er ikke helt med i forhold til den ukentlige Sabbat, eller de årlige for den saks skyld Lance.

Sabbaten forblir til evig tid som den 7. dag i uken.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 11-8-2007 kl 20:14


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Sabbaten forblir til evig tid som den 7. dag i uken.


Når du ikke har svart på spørsmålet mitt om meningen med "Guds bud" i Åp 14,12 må jeg vel bare se bort fra muligheten om å få svar på det spørmålet og gå videre. Men vil det neste spørsmålet mitt bli lettere for deg å svare på, mon tro?

Viking, du er vel enig i at den gamle pakts sabbat inntrer ved solnedgang den sjette dag og varer til solnedgang den syvende dag? Men når Guds ord sier at det ikke skal være natt, og solen ikke skal være lyset, hvordan kan du da hevde at den syvende dag skal fortsette å være den syvende dag, sabbaten, også inn i evigheten? Det blir vel neppe slik at Guds som er vårt lys skal slokne fredag kveld? Eller, hvor har du det fra at vi skal fortsette vår jordiske tidsregning inn i evigheten når vår tids tidsregninghar opphørt?

Åp 22:5 "Natt skal ikke være mer, og de trenger ikke lys av lampe og lys av sol, for Gud Herren skal lyse over dem. Og de skal være konger i all evighet."




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 11-8-2007 kl 20:20


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Viking,

Jeg liker å sitere Bibelen i slike saker, for den har jo
alle svarene. Vår bror Paulus sier jo en hel del om
Sabbaten. Se for eksempel her:

Hebreerbrevet 4:10
"For den som er kommet inn til hans hvile, han har
og fått hvile fra sine gjerninger, likesom Gud fra sine."


Viking, hva vil det si å komme inn til Guds hvile? Hva
er det Paulus mener? Det er mitt 1ste spørsmål til deg.

Jeg vil stille deg et spørsmål til, og komme med to
uttalelser fra Jesus Kristus, vår Frelser, Guds nåde til oss:

Jesus sier: "Jeg vil gi dere hvile."
Jesus sier: "Jeg er kommet for å oppfylle loven."

Hvilken hvile snakker Jesus om her? Er det at vi ikke arbeider
på lørdagen og tilber da? Da trengte vi kanskje ikke Jesu
offer på korset likevel?

Jeg lurer, for den hvilen (Sabbaten) Jesus gir oss er jo
den Hellige Ånd. Den Hellige Ånd kunne først bo i menneskers
hjerter og gi dem hvile ETTER at Jesus hadde dødd på korset
og oppfylt loven.

Han forsterket budene! Opphevet dem ikke...

Sabatten var lørdag
Sabatten er den Hellige Ånds dåp

Sabatten var timelig
Sabatten er evig

Lørdag er den syvende dag
Jesus er den syvende i alle bilder i Skriften

Jesus er oppfyllelsen av Loven.


Fint om du kunne ha svart på mine spørsmål her.
Tok litt tid til å skrive dette ;)




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 11-8-2007 kl 20:54


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Sabbaten forblir til evig tid som den 7. dag i uken.


Når du ikke har svart på spørsmålet mitt om meningen med "Guds bud" i Åp 14,12 må jeg vel bare se bort fra muligheten om å få svar på det spørmålet og gå videre. Men vil det neste spørsmålet mitt bli lettere for deg å svare på, mon tro?

Viking, du er vel enig i at den gamle pakts sabbat inntrer ved solnedgang den sjette dag og varer til solnedgang den syvende dag? Men når Guds ord sier at det ikke skal være natt, og solen ikke skal være lyset, hvordan kan du da hevde at den syvende dag skal fortsette å være den syvende dag, sabbaten, også inn i evigheten? Det blir vel neppe slik at Guds som er vårt lys skal slokne fredag kveld? Eller, hvor har du det fra at vi skal fortsette vår jordiske tidsregning inn i evigheten når vår tids tidsregninghar opphørt?

Åp 22:5 "Natt skal ikke være mer, og de trenger ikke lys av lampe og lys av sol, for Gud Herren skal lyse over dem. Og de skal være konger i all evighet."


Dere spørr og er kun fornøyd med eget svar, hvorfor spørre meg?


Sitat:

I denne tid hører vi mennesker som sier at den sabbaten som dere snakker om er jødenes hviledag. Jødedommen holder den som hviledag.

Det eneste sanne, med en slik påstand, er at jøder og jødedommen holder denne dagen, men sabbaten blei til lenge før jøder var nevnt i Guds Ord.



Hvem er jøder? Benevnelse jøde, kommer fra Juda, en av Israels tolv stammer.

Første gang vi hører ordet jøde blir nevnt i Guds Ord, er i Esters bok (3:4) og betegnelsen er om de som var fra landskapet Juda, og som kom hjem fra fangenskapet i Babylon. Hver gang mennesker omtaler Guds folk som jøder, omtaler de kun en tolvtedel av Israels folk.

Guds folk – Israel – er tolv stammer. (staten Israel er et menneskeverk og ikke av Gud)



Sabbatens begynnelse skjedde lenge før Abrahams tid.

Innstiftelsen av Guds hviledag skjedde ved skapelsen, slik det står skrevet;

”Og Gud fullendte på den syvende dag det verk som han hadde gjort, og han hvilte på den syvende dag fra all den gjerning som han hadde gjort.

Og Gud velsignet den syvende dag og helliget den; for på den hvilte han fra all sin gjerning, den som Gud gjorde da han skapte.” 1.Mo 2:2-3



Hviledagen hører Gud til.

Vi kan lese i 2. Mo 16:16-30 om hvordan Gud gav mat til sitt folk i Sinai ørken. I seks dager skulle de sanke brød, men på den syvende dag skulle de hvile.

Gud sa til folket; ”Kom i hu at Herren har gitt eder sabbaten; derfor gir han eder på den sjette dag brød for to dager; bli hjemme enhver hos seg, ingen gå hjemmefra på den syvende dag! Så hvilte folket på den syvende dag.” 2. Mo 16:29-30



Jesus sier om sabbaten; ”For menneskesønnen er herre over sabbaten” Matt 12:8

Dette er bekreftelsen på at sabbaten tilhører Guds folk, og Jesus ba også sin Fader om å bevare dem i verden, idet disse er ETT med Gud; et forenet folk med Gud ved Jesus Kristus. ”Hellige Fader! bevar dem i ditt navn, som du har gitt meg, for at de må være ett, liksom vi!” Joh 17:11

”Sabbaten blei til for menneskets skyld, og ikke mennesket for sabbatens skyld” Mark 2:27

Det er Gud som har gitt oss sabbaten som hviledag. Den er forenet med Guds pakt, slik paktsfolket er forenet med Gud, gjennom dåpen til omvendelse og syndenes forlatelse (Jesu dåp) - en pakt med Gud, gjennom vannet og ånden og blodet (1.Joh 5:8)

Guds paktsfolk skal lyde Guds Ord, for i Ordet ligger den fullkomne velsignelse i pakten;

”Og Israels barn skal ta vare på sabbaten, så de holder den slekt efter slekt, en evig pakt. Den skal være et evig tegn mellom meg og Israels barn; for i seks dager gjorde Herren himmelen og jorden, og på den syvende dag hvilte han og holdt seg i ro.” 2. Mo31: 16-17



Gud taler til sitt folk – Israel.

Gud har skrevet sabbaten som hviledag, inn med sin finger, i sin Hellige Lov;

”Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig! Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning. Men på den syvende dag er sabbat for Herren din Gud; da skal du intet arbeide gjøre, verken du eller din sønn eller din datter, din tjener eller din tjenestepike eller ditt fe eller den fremende som er hos deg innen dine porter. For i seks dager gjorde Herren himmelen og jorden, havet og alt det som i dem er, og han hvilte på den syvende dag; derfro velsignet Herren sabbatsdagen og helliget den.” 2.Mo 20:8-11

”Tal til Israels barn og si: Mine sabbater skal dere holde; for det er et tegn mellom meg og eder fra slekt til slekt, for at Dere skal vite at jeg er herren som helliger eder.” 2.Mo 31:13





Gud Ord – Bibelen – er skrevet til og for Guds folk, lyd derfor din Herres Ord.

Profeten Esaias taler i sine profetier og sier ”Akt på det som er rett” 56:1-7 og 13-14.

Profeten Jeremias sier at vi skal ta oss i vare, så sant vi har vårt liv kjært (Jer 17:21-22)

Om dommen står det skrevet;

”Her er de Helliges tolmodighet, de som holder Guds Bud og har Jesu tro” Åp 14.12



Spørsmålet er ikke om du skal holde Guds hviledag, eller skjøgens dag som er søndag (solgudens dag)

Spørsmålet er om du vil velge å følge Gud og hans bud. Eller vil du velge å følge skjøgens lære som fører til døden.






Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 11-8-2007 kl 21:00


Viking,

Hvilken hvile snakker Paulus om her? Hva vil det si
å komme inn til Guds hvile?

Hebreerbrevet 4:10
"For den som er kommet inn til hans hvile, han har
og fått hvile fra sine gjerninger, likesom Gud fra sine."


Jesus sier: "Jeg vil gi dere hvile."
Jesus sier: "Jeg er kommet for å oppfylle loven."

Hvilken hvile snakker Jesus om her?




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 11-8-2007 kl 21:05


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Viking,

Hvilken hvile snakker Paulus om her? Hva vil det si
å komme inn til Guds hvile?

Hebreerbrevet 4:10
"For den som er kommet inn til hans hvile, han har
og fått hvile fra sine gjerninger, likesom Gud fra sine."


Jesus sier: "Jeg vil gi dere hvile."
Jesus sier: "Jeg er kommet for å oppfylle loven."

Hvilken hvile snakker Jesus om her?


Ligger du med nesa i enter knappen Lance?:wink2:

Du må gi deg tid til å lese det jeg poster, da vil du forstå hva jeg mener. Vi er ikke på sirkus nå?

.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 11-8-2007 kl 21:18


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Viking,

Hvilken hvile snakker Paulus om her? Hva vil det si
å komme inn til Guds hvile?

Hebreerbrevet 4:10
"For den som er kommet inn til hans hvile, han har
og fått hvile fra sine gjerninger, likesom Gud fra sine."


Jesus sier: "Jeg vil gi dere hvile."
Jesus sier: "Jeg er kommet for å oppfylle loven."

Hvilken hvile snakker Jesus om her?


Ligger du med nesa i enter knappen Lance?:wink2:

Du må gi deg tid til å lese det jeg poster, da vil du forstå hva jeg mener. Vi er ikke på sirkus nå?

.


Og jeg er ikke på forelesning med deg som foreleser ;)
Selv om det kan se slik ut når jeg rekker opp hånda
og prøver å få deg til å svare på to enkle spørsmål.
Det er din tur til å svare... over og ut :)




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 11-8-2007 kl 22:24


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Viking,

Hvilken hvile snakker Paulus om her? Hva vil det si
å komme inn til Guds hvile?

Hebreerbrevet 4:10
"For den som er kommet inn til hans hvile, han har
og fått hvile fra sine gjerninger, likesom Gud fra sine."


Jesus sier: "Jeg vil gi dere hvile."
Jesus sier: "Jeg er kommet for å oppfylle loven."

Hvilken hvile snakker Jesus om her?


Ligger du med nesa i enter knappen Lance?:wink2:

Du må gi deg tid til å lese det jeg poster, da vil du forstå hva jeg mener. Vi er ikke på sirkus nå?

.


Og jeg er ikke på forelesning med deg som foreleser ;)
Selv om det kan se slik ut når jeg rekker opp hånda
og prøver å få deg til å svare på to enkle spørsmål.
Det er din tur til å svare... over og ut :)


Det er ditt foredrag og du gir svarene, er det ikke slik det er? Hvem kom med "hvilen";)?




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 12-8-2007 kl 00:46


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

31:34 And they shall teach no more every man his neighbour, and every man his brother, saying, Know the LORD: for they shall all know me, from the least of them unto the greatest of them, saith the LORD; for I will forgive their iniquity, and I will remember their sin no more.



Her kommer en bekreftelse på at den nye pakt ikke er gitt ennå.

Hvis du mener den nye pakt ikke er gitt ennå, da taler du imot hva Jesus Kristus selv sier i Matt 26:28 "For dette er mitt blod, den nye pakts blod, som utgytes for mange til syndenes forlatelse."

Hvordan kan du si at den nye pakt ikke er kommet ennå, når Jesus sier at hans utgytte blod er den nye pakts blod? Har Jesus utgytt sitt blod? I så fall må vi vel tro Jesu ord når han sier at hans blod er den nye pakts blod, eller hva?

Vil du fortsatt hevde at den nye pakt ennå ikke har kommet? I så fall er du underlagt den gamle pakt, og det vil si at den påbyr deg som sabbatshelligholder følgende, 2.Mos 35:1-4 "Moses kalte sammen hele Israels barns menighet, og han sa til dem: Dette er det som Herren har befalt at dere skal gjøre: Det er seks dager til å arbeide i, men den sjuende dagen skal dere holde hellig hvile. Det er en høyhellig sabbat for Herren. Hver den som gjør noe arbeid på den dagen, skal lide døden. Dere skal ikke tenne opp ild i noen av deres hus på sabbatsdagen. Og Moses sa til hele Israels barns menighet: Dette er det som Herren har befalt:"

Det vil i så fall si, Viking, at om du lager deg varm mat (noe man behøver en varmekilde for å tilberede) på sabbaten, da er det et arbeid som det fjerde budet i tibudsloven forbyr og straffen for slikt arbeide (som jo er et bevisst lovbruddet) er døden. Det vil i så fall si at du ikke kan bli frelst, men går fortapt!

Jeg håper leserne begynner å se hvor ubibelsk og ukristelig adventistlæren er. De tror ikke at den nye pakt er inntrådt! De har ikke den bibelske troen på Jesus Kristus. De har ikke akseptert Bibelens lære om rettferdiggjørelse ved tro! Adventistenes forståelse av rettferdiggjørelsen ligger mye nærmere den katolske lære enn den protestantiske. Jesu soning på korset er ifølge adventistlæren heller ikke tilstrekkelig soningsmiddel for frelsen, men den troende må i tillegg bli fullkomment lydige mot alle Guds ti bud. Jesus gikk ifølge adventistenes lære inn i Det Aller Helligste i den himmelske helligdom i 1844 for å begynne en undersøkende dom. I denne dommen er det ifølge adventismen bare de troendes liv som kommer opp til dom, og her vil de bli prøvet for å se hvem som har vært lydige mot Guds bud (se Åp 14,17 og 12), De som ikke har blit fullkomment lydige mot de ti bud - og da særlig sabbatsbudset - og ikke har lykkes å utvikle en fullkommen og gudommelig karakter etter Jesu eksempel, de vil gå fortapt.

Adventistene fornekter Jesu ord i Joh 5:24 "Sannelig, sannelig sier jeg dere: Den som hører mitt ord og tror ham som har sendt meg, han har evig liv. Han kommer ikke til dom, men er gått over fra døden til livet."

Tror du Viking, at du er blandt dem som er fullkomment lydige mot Guds bud slik Jesus var et eksempel på? Tror du at du må bli det for å bli frelst?

[Redigert den 12-8-2007 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 12-8-2007 kl 08:54


Nå har jeg tatt for meg Jeremiah 31:31 ++.

Jeg har ikke nevnt annet. Og ut i fra det han sier i de versene så kan det se slik ut at den tid er ennå ikke kommet.

Hvor er alle disse menneskene med nedfelt pakt i sitt indre?
Hvor er alle disse heldige mennesker?

Dette er ikke noe sda doktrine som jeg kjenner til. Og en ting til: JEG ER IKKE ADVENTIST.

Jeg er dnk avhopper:smug:

Kan du gi en forklaring på hvorfor Jeremiah tar feil? Det var jo hans profeti jeg "stusset" på.

[Redigert den 12-8-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 12-8-2007 kl 10:53


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Nå har jeg tatt for meg Jeremiah 31:31 ++.

Jeg har ikke nevnt annet. Og ut i fra det han sier i de versene så kan det se slik ut at den tid er ennå ikke kommet.

Når vi skal argumentere for vår tro ut ifra Bibelen må vi se den aktuelle teksten i sammenheng med andre tekster som kaster suplerende lys over tema. Jeremia 31:31-34 som du viser til er en profeti om Messias. Her en tekst fra en annen Messiasprofeti som viser til at Jesus er den nye pakt, Jes 42:6 ”Jeg, Herren, har kalt deg i rettferd og tatt deg ved hånden. Jeg vil verne deg og gjøre deg til en pakt for folket, til et lys for hedningene.”

Jeg viste tidligere til Jesu egne ord hvor han vitner om at den nye pakt kom med Jesus, at han er den nye pakt. Her repeterer jeg litt av det så får du se om tekstene bekrefter at den nye pakt er kommet, at den er i Jesu blod, at den gir syndenes forlatelse og at man ved troen på ham og hans offer får den Hellige Ånbd som var lovet, og som Jeremia 31:34 taler om: Messias, som er Kristus, kom for 2000 år siden og da ble løftet om denne pakten innfridd.


Sitat:

Hvor er alle disse menneskene med nedfelt pakt i sitt indre?
Hvor er alle disse heldige mennesker?


Jo, disse er det som har forstått Bibelens budskap om Jesus og den nye pakt. De har fått Guds Ånd ved denne troen. Profeten Joel profeterte frem mot utgytelsen av denne Ånd, og i Apg. 2:16-18 hører vi Peters vitnesbyrd om at profetien ble oppfylt i og med hendelsen Peter her taler om, Apg 2:16-18 "Men dette er det som er sagt ved profeten Joel: Det skal skje i de siste dager, sier Gud, da vil jeg utgyte av min Ånd over alt kjød. Deres sønner og deres døtre skal tale profetiske ord. Deres unge menn skal se syner, og de gamle blant dere skal ha drømmer. Selv over mine treller og trellkvinner vil jeg i de dager utgyte av min Ånd, og de skal tale profetiske ord."

Det er denne Ånd Jeremias profeterer frem imot i Jer 31:33-34 når han sier "Men dette er den pakt jeg vil opprette med Israels hus etter de dager, sier Herren: Jeg vil gi min lov i deres sinn og skrive den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk. De skal ikke lenger lære hver sin neste og hver sin bror og si: Kjenn Herren! For de skal alle kjenne meg, både små og store, sier Herren. For jeg vil forlate deres misgjerning og ikke lenger komme deres synd i hu."

Legg merke til at profeten i versene 31 og 32 poengterer at den nye pakt ikke skal være som den gamle, "Se, dager kommer, sier Herren, da jeg vil opprette en ny pakt med Israels hus og med Judas hus. Den skal ikke være som den pakt jeg opprettet med deres fedre på den dag da jeg tok dem ved hånden og førte dem ut av landet Egypt, den pakt med meg som de brøt, enda jeg var deres ektemann, sier Herren."

Hva er så forskjellen mellom den gamle pakt og den nye pakt? Jo, etter den gamle pakt skulle det ofres dyreblod som syndoffer og Israel måtte følge mange seremonielle lover som en erstatning som skulle vise til hva Jesus skulle gjøre for oss når han kom i menneskers lignelse. De skulle selvfølgelig også holde alle ti ti bud, som jo var tegnet på pakten. Det var på disse ord Gud gjorde pakten med Israel.

Så er det at Gud nå i den nye pakt har åpenbart den forløsende sannhet at Jesus både er den nye pakt, at han er vårt syndoffer, at det er hans blod som virkelig renser fra synd, noe dyreblod ikke kunne. Så endelig at Jesus har oppfylt all lov i vårt sted. Det er ikke tibudsloven som er vår paktsbetingelse, vår del å oppfylle. Nei, Jeswus har oppfylt også denne loven med sitt liv og sitt offer for våre synder. Nå er paktsbetingelsene våre at vi må komme til troen på dette Guds eget forløsningsverk. Det er det eneste vi kan bli frelst ved.

Les 2.Kor kapittel 3 så får du en grei forklaring på denne forskjellen mellom disse to paktene. Her siterer jeg bare vers 6: "han som også gjorde oss dugelige til å være tjenere for en ny pakt, ikke bokstavens, men Åndens pakt. For bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende."
Det er denne Ånden i den troendes indre som nå er pantet (beviset) på arven, som er frelsen. Det er denne Ånden som leder oss til full overbevisning og som åpenbarer Guds ord for oss. Uten denne Ånden er ingen istand til å forstå Guds ord i Bibelen.
Disse som er omtalt i Jeremia 31:34 har ikke nådd en fullkommen i forhold til tibudsloven, men i forhold til Guds bud om å tro på Jesus Kristus, Matt 17:5 "..... Og se, det lød en røst ut fra skyen, som sa: Dette er min Sønn, den elskede! I ham har jeg velbehag: Hør ham!

Sitat:

Kan du gi en forklaring på hvorfor Jeremiah tar feil? Det var jo hans profeti jeg "stusset" på.


I følge hva jeg viser til av Guds ord i Bibelen ovenfor, så tar ikke Jeremia feil. Det er du som tar feil om hva han sikter til med det han skriver.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 12-8-2007 kl 11:15


Hvor er Israels- og Judah hus, alle disse menneskene som har mottatt den nye pakt.

De kan jo ikke være usynlig. De må jo vite alt det vi andre søker etter. Jeg vil gjerne snakke med dem, kan du gi meg et tips om hvor og hvem de er?




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 12-8-2007 kl 14:03


Viking,

Du ser altså ikke sammenhengen mellom hvile og Sabbat?




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 12-8-2007 kl 15:24


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Viking,

Du ser altså ikke sammenhengen mellom hvile og Sabbat?


Selvsagt, men ikke slik at den ukentlige Sabbat skal oppheves/flyttes o.s.v.

Denne Sabbaten er et tegn mellom Gud og Hans folk, fra generasjon til generasjon til evig tid.

Hva blir Paradis for deg, er du en som tror på det "åndelige", at du i all evig fyker rundt som et spøkelse:o, eller tror du at du gjenoppstår i kjøtt og blod og får en tilværelse, ikke så ulik i dag (fysisk sett, "innvendig" så regner jeg med en viss renovasjon og ommøblering). :yes:

Jeg for min del tror Yesuah kommer igjen i "kjøtt og blod" og vil at vi skal feire ukentlig Sabbat sammen med Ham, vår Konge.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Evangelist
Juniormedlem
*




Innlegg: 6
Registrert: 11-8-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-8-2007 kl 15:24
Den Bibelske Sabbat


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Adventister og sabbaten

I dag er det hovedsakelig jøder og adventister som helligholder ukens syvende dag som Bibelens Sabbat. At jøder som ikke vil tro at Messias allerede ER kommet bygger sin sabbatshelligholdelse utifra GT’s lære og påbud, det kan jeg forstå. Men at Adventister også har sin begrunnelse for å holde den syvende ukedag hellig fra hviledagsbudet i tibudsloven, det finner jeg underlig. De tror jo at Messias er kommet.

Nå sier Bibelen, Heb 7:12, at ved Messias komme ble prestedømmet omskiftet: ”For dersom prestedømmet blir omskiftet, da skjer det jo nødvendigvis også en omskiftelse av loven.”
Loven blir altså forandret. Hvordan kan da Adventister fortsatt holde fast på den gamle loven som Bibelen sier er blitt forandret? Hvorfor holder de ikke heller Sabbat ifølge NT?

Som tidligere adventist kjenner jeg fortsatt mange adventister og jeg kjenner fortsatt både deres lære og deres praksis ganske godt. Derfor kan jeg med stor grad av sikkerhet si at nesten alle adventister som hevder å helligholde sabbaten, likevel ikke gjør det. De bryter sabbaten og dermed vanhelliger de den. De gjør ting på sabbatsdagen som ifølge GT er en døds synd. De tenner opp ild på sabbatsdagen og de koker mat, enda de godt kjenner til at dette ikke er tillat og at brudd med dette budet er en dødssynd.

Her vil jeg sitere et skriftsted om sabbaten for å gi et eksempel på adventistenes lovbrudd. Eksemplet er med tanke på at knapt noen adventister mener det er synd å gjøre opp ild og å koke mat på sabbatsdagen, selv om de godt kjenner til at forberedelsesdagen, fredag, er der for å gjøre alt av forberedelser til sabbaten:

2M 35:1-3
1 Moses kalte sammen hele Israels barns menighet, og han sa til dem: Dette er det som Herren har befalt at dere skal gjøre:
2 Det er seks dager til å arbeide i, men den sjuende dagen skal dere holde hellig hvile. Det er en høyhellig sabbat for Herren. Hver den som gjør noe arbeid på den dagen, skal lide døden.
3 Dere skal ikke tenne opp ild i noen av deres hus på sabbatsdagen.

[Redigert den av wbrochs]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 12-8-2007 kl 15:29


Jeg tror at det er veldig viktig å se hvem som kom med denne forgiftede søndagen og hvorfor.

Bare det er nok til å la den fare. Hvorfor ikke bruke Guds dag Sabbaten? Det eneste riktige.

Med beste hilsen en ikke adventist, en dnk avhopper uten fallskjerm:duh:.

Yesuah holdt Sabbat og ville at vi skulle gjøre det samme, men samtidig så gikk han sterkt ut mot de skriftlærde m.fl. om hvor firkantet Sabbatsbudet var blitt, det var kommet en mengde menneskelige lover i tillegg. Det kan være at noe av det mest hårreisende var modent for fall.

Men du skulle prøve en Sabbat. Fredag, en forberedelses dag. Alle sørger for å ordne det meste som hus, mat og klære. Fredags kvelden med en festlig samling i familien med velsignelse og bønn i glede over å få være samlet ved et lite festmåltid. Sabbaten en velsignet dag for store og små, selv for dyr. En hellig stund og samling på dagen, for så å sitte og snakke med naboer og venner om ting og tang.

En skikkelig Guds og familiedag en gang i uka, det hadde Norge hatt godt av. Vi hadde fått en langt snillere hverdag.

.

[Redigert den 12-8-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-8-2007 kl 15:41


Sitat:

Jeg tror at det er veldig viktig å se hvem som kom med denne forgiftede søndagen og hvorfor.


Og hvem har vi Bibelen fra? Skal du lage deg en ny Bibel fordi det er DKK som har satt den sammen og bestemt hvilke skrifter som skal med?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 12-8-2007 kl 15:44


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Sitat:

Jeg tror at det er veldig viktig å se hvem som kom med denne forgiftede søndagen og hvorfor.


Og hvem har vi Bibelen fra? Skal du lage deg en ny Bibel fordi det er DKK som har satt den sammen og bestemt hvilke skrifter som skal med?


Det finnes da andre oversettelser heldigvis, som f.eks. King James Vers. 1611 som er en langt bedre Bibel enn mange av disse avkortede nyere oversettelsene.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Evangelist
Juniormedlem
*




Innlegg: 6
Registrert: 11-8-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-8-2007 kl 16:22


Det forundrer og skjokkerer meg meget å se og lese med egne øyne at den Hellige Guds Sabbat blir tråkket på og vanæret på det groveste! Det er svært alvorlig og skremmende, etter min mening, men dog ikke så overraskende. Slikt tøysesnakk må vi som ekte, bibeltroende, nidkjære adventister bare være forberedt på vil skje i endens tid, da eks-kristne/eks-adventister har gitt avkall på Sannhetens Budskap, Bibelen, Ellen White's rolle som en Guds profet, osv, og forkaster lyset som en gang ble gitt dem.

De som hårdnakket avviser at den syvende dag er den Bibelske, hellige Sabbat, er virkelig blitt forvirret og forført av Den onde. Jeg ber alle som en som har denne oppfatningen, GÅ TIL BIBELEN - HOVEDKILDEN for å se at den taler sant. Det samme gjør Ellen White om Sabbatsbudet!

Hva var det Gud gjorde på Sin hviledag? Jo, Han 1) hvilte fra alt Han hadde skapt, 2)Han velsignet Sabbatsdagen, og 3) Han lyste den hellig. Se 1. Mosebok 2. Ordet "hellig" betyr "å sette til side". Gud satte til side Sabbaten til hellig bruk, fordi Han ønsket at menneskeheten (både jøder og ikke-jøder) skulle komme sammen og tilbe sin Skaper og Herre av hele universet, og denne helt spesielle, annerledes dagen ble instiftet lenge før det fantes noen jødedom. Sabbatsdagen var ment til å tilbringes sammen med Gud og med hverandre.

Sabbatsdagen har aldri blitt forandret av verken Gud Faderen, Jesus Kristus, eller de første kristne. Både Jesus og disiplene og menigheten etter Jesu himmelfart feiret Sabbaten slik de pleide, og Jesus Selv sier at Han er Herre over Sabbaten. Det betyr at IKKE NOE MENNESKE har noen som helst rett til å forandre på hvilken dag den skal feires på. Den er fastsatt til evig tid, og slik kommer det også til å bli i Himmelen, etter at denne verdens ondskap skal ta slutt. Jesus har aldri endret på verken loven eller Sabbatsbudet. Det står ofte i NT at Han gikk i synagogen, SLIK HAN PLEIDE, og forkynte budskapet om profetiene, om omvendelse, Himmelriket, osv...

Noen hevder at Jesus har forandret/endret lovens innhold, eller at den ble avskaffet på korset. Men dette er alldeles ikke riktig. Dette gjelder i hvert fall ikke Tibudsloven, som er skrevet med Guds egen finger og er et tydelig uttrykk for Hans Navn og karakter. Men loven om grødeoffer og slaktoffer ikke lenger var nødvendig, er helt innlysende, nettopp fordi Jesus var Selv Det gamle testamentets symbol på syndofferet (lammet) som måtte slaktes for Israelsfolkets synder på Den store forsoningsdagen (Jfr 3. Mos 16). På Golgata døde Jesus Kristus, verdens frelser, Konge og Herre én gang for alle, og da var det ikke lenger behov for noen seremoni-lov, slik det var behov for i GT-tid. Les Bibelen selv, dere som har forstand, og se at dette stemmer til punkt og prikke med Bibelens eget Ord.

Hvorfor i all videste verden skulle Gud med Sin evige, fullkomne visdom, kunne avskaffe Tibudsloven???! Hvordan hadde verden blitt hvis dens bud ikke lenger var gyldige?? Det er nemlig en meget god grunn til at Gud har gitt oss den, for for det første: Han ville vise oss hvem Han Selv var og er, 2) Han ønsket å åpenbare Sin vilje for oss, slik at vi skulle være frie og lykkelige mennesker, 3) Han vet hva som er bra for oss, og hva som kan skade oss hvis vi ikke følger Hans prinsipper for at vi skal ha det godt - lenger. Svar meg på disse spørsmålene: Hadde vårt samfunn vært et fredelig sted å leve hvis det ikke hadde eksistert restriksjoner, lover og forskrifter på kriminelle gjerninger som mord, stjeling, lyving, misunnelse, sjalusi, hor og utroskap, hat, osv? Hvilke grunner tror dere at Gud gav oss slike bud? Er denne loven bra eller dårlig? Si meg noe som er ondt med den?! Jeg utfordrer deg! Hvis du ønsker å overbevise meg om at den ikke lenger gjelder, og at vi ikke trenger å følge den, ja, da har du sannelig trøbbel. Du vil aldri klare det!!

Tibudsloven er en kjærlighetserklæring fra Gud. Han vil at vi skal ha det så godt som mulig. Han unner oss en hellig hviledag; en dag der vi kan hvile fra alt som tynger, fra alt stress, mas, kav, hverdagslige bekymringer og tunge åk. Han ville gi oss en dag i uken der vi kunne komme litt bort fra hverdagen, ut i naturen, for å være stille og nyte friheten. Så lenge jeg har vært adventist, har jeg alldri opplevd Sabbaten, og Tibudsloven forøvrig, som noe tungt og brysomt. Det er HERLIG å ha en slik Gud å gå til for å være sammen med Ham, og tilbe Ham i ånd og sannhet.

Jeg er meget, meget glad og stolt over å være adventist, være Skaperens barn, og ha et håp å se frem til etter dette livet. Jeg bryr meg døyten om hva andre, ikke-adventister måtte tro og mene om meg! Det eneste som teller for meg, er at Jesus er Den eneste Sanne, levende Herre, som har all makt i Himmel og på jord til å bestemme, kontrollere, og styre alt som skjer rundt oss, etter Sin egen vilje og plan.

Prisen og æren, makten og sangen, tilbedelsen og hyllesten tilhører for evig min Gud. Amen!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 12-8-2007 kl 17:05


Sitat:
av Evangelist
Slikt tøysesnakk ...
.. vi som ekte, bibeltroende, nidkjære adventister ...

Jeg bryr meg døyten om hva andre, ikke-adventister
måtte tro og mene om meg!


ehmm, du anerkjenner ikke de andre som brødre i samme
frelsende tro, er det så?
.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 12-8-2007 kl 18:03


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hvor er Israels- og Judah hus, alle disse menneskene som har mottatt den nye pakt.

De kan jo ikke være usynlig. De må jo vite alt det vi andre søker etter. Jeg vil gjerne snakke med dem, kan du gi meg et tips om hvor og hvem de er?

Det er alle troende i dag. Judas hus betegner de som er av Juda stamme. Hvem er av Juda stamme i dag? Da må vi skille på biologisk avstamning og åndelig avstamning. Jesus er av Juda stamme og alle hans åndelige barn blir derfor også regnet å være av hans, Jesu, stamme. Stamme er ensbetydende med ætt.

Se også Gal 3:16 "Men løftene ble gitt til Abraham og hans ætt. Han sier ikke: Og til dine ætlinger, som om det gjaldt mange. Men som når det gjelder én: Og din ætt. Og dette er Kristus." Merk at både Abraham og David er av denne samme ætten som Juda.

Her gjelder at vi forstår Messiasprofetiene, som 1M 49:9-11 "En ung løve er Juda. Fra rov er du steget opp, min sønn! Han bøyde seg – han legger seg ned som en løve, som en løvinne. Hvem tør vekke ham? Kongespir skal ikke vike fra Juda, ikke herskerstav fra hans føtter, inntil fredsfyrsten kommer og folkene blir ham lydige. Han binder til vintreet sitt unge esel, til den edle ranke sin eselhoppes fole. Han tvetter i vin sin kledning og i druers blod sin kjortel."
Også Johannes, se Åp 5:5 benevner Jesus som "løven av Juda stamme, Davids rotskudd"

[Redigert den 12-8-2007 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 12-8-2007 kl 18:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
...... Yesuah holdt Sabbat og ville at vi skulle gjøre det samme, ......


Kan du, Viking, finne en eneste tekst i Det Nye Testamentet hvor Jesus eller en annen av NT's forfattere uttrykker at vi bør fortsette å holde den ukentlige sabbaten som hviledag? Jeg har aldri funnet en slik tekst. Jeg har bare registrert at akkurat hviledagsbudet er det eneste av de ti bud som ikke blir gjantatt i NT.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 12-8-2007 kl 18:17


Det er et meget interesant skiftsted du referer der.

Men først til alle troende du viser til. Gi disse ti spørsmål og du vil få et så stort sprik i svarene. Så enten er profetiene svært romslig eller så er din teori ikke holdbar her.

Jeremiah's profetier er 100 % korrkekte. Hverken mer eller mindre. Så her er det noen som tolker romslig.

Når det gjelder Løven av Judah så vet vi hvem det snakkes om her.

Men vet man hva det vil si når "septeret ikke skal vike fra Judah" inntil... Judah skal alltid ha en konge av Judah som regjerer her på jord inntil Kristus kommer som siste Konge i linjen av konger fra Judah.

Hvor er alle kongene?

Her er restene av noen:
Sitat:

The TRUE Israel People have, on their "Coat-of-Arms", a Lion and a Unicorn which is shown as a white horse "rampant" with one horn. The amber Lion "rampant" on the left-side is the emblem of the two-tribed "House of Judah" and the Unicorn or white Wild-Ox "rampant" on the right-side is the emblem of the ten-tribed "House of Israel", collectively making the 12-tribed "Kingdom of Israel".

The word British is Hebrew. It means "the People of the Covenant" or in other words "the People Israel", whose written Constitution; under that Covenant, that they have rejected to their own loss; is written in the Bible (Israel's Book) that they still swear on to tell the Truth, but whose Constitution, under which there are no poor people, is then foolishly rejected by almost everyone, in favour of inferior and unjust, man-made laws and economics which cause poverty and therefore also crime brought about by deprivation and desperation.

The Israelite tribe of Joseph (of the coat of many Colours/Coats-of-Arms) to whom Jacob/Israel gave his new name Israel and his Unicorn-Emblem (Deuteronomy 33:16-17) and the "Coat of Many Colours (many Coats-of-Arms*)", is, in fact, divided into two:- Ephraim and Manasseh.

Deuteronomy 33:16 And for the precious things of the earth and fullness thereof, and [for] the good Will of Him that dwelt in the bush: let ["The Blessing"] come upon the head of Joseph, and the CROWN upon the head of him [that was] separated from his brethren (Gen. 49:10 & 22-24).

33:17 His glory [is like] the firstling of his bullock, and his horns [are like] the horns of UNICORNS: with them he shall push the people together to the ends of the earth: and they [are] the ten thousands of Ephraim, and they [are] the thousands of Manasseh.




[Redigert den 12-8-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 12-8-2007 kl 19:59


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
akkurat hviledagsbudet er det eneste av de ti bud som ikke blir gjantatt i NT.


Jeg har ikke foretatt noen grundig sjekk, men det foresvever meg at bl.a. følgende lover, forskrifter og presendeser fra Loven ikke er gjentatt i NT.

1. Forbudet mot å ta rente.
2. Påbudet om sabbatsår.
3. Påbudet om Jubelår.

4. Påbudet om at Kongen skal besitte en kopi av Skriften, og lese fra den.
5. Forbudet mot tvungen militærtjeneste.
6. Påbudet om karantene mot smittsomme sykdommer.

7. Forbudet mot syrede brød i påsken (mulig jeg tar feil her).
8. Påbudet om å ikke høste inn korn fra ytterranden av åkeren.
9. Påbudet om fattig-tiende.

10. Påbudet om å feire Yom Teruach.
11. Forbudet mot zoofili.
12. Forbudet mot å være gift med to søstre samtidig, eller en mor og hennes datter.

Det ti bud står vel i en særstilling, men likevel: siden NT ikke er formet som en lovbok, virker det ganske søkt å kreve at forfatterne skulle gjenta hele Loven. Eller mener man at NT går good for zoofili?


Hilsen Soneh Chamas.

[Redigert den 12-8-2007 av soneh-chamas]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 12-8-2007 kl 21:25


Sitat:
Opprinnelig postet av soneh-chamas
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
akkurat hviledagsbudet er det eneste av de ti bud som ikke blir gjantatt i NT.


Jeg har ikke foretatt noen grundig sjekk, men det foresvever meg at bl.a. følgende lover, forskrifter og presendeser fra Loven ikke er gjentatt i NT.

1. Forbudet mot å ta rente.
2. Påbudet om sabbatsår.
3. Påbudet om Jubelår.

4. Påbudet om at Kongen skal besitte en kopi av Skriften, og lese fra den.
5. Forbudet mot tvungen militærtjeneste.
6. Påbudet om karantene mot smittsomme sykdommer.

7. Forbudet mot syrede brød i påsken (mulig jeg tar feil her).
8. Påbudet om å ikke høste inn korn fra ytterranden av åkeren.
9. Påbudet om fattig-tiende.

10. Påbudet om å feire Yom Teruach.
11. Forbudet mot zoofili.
12. Forbudet mot å være gift med to søstre samtidig, eller en mor og hennes datter.

Det ti bud står vel i en særstilling, men likevel: siden NT ikke er formet som en lovbok, virker det ganske søkt å kreve at forfatterne skulle gjenta hele Loven. Eller mener man at NT går good for zoofili?


Hilsen Soneh Chamas.

[Redigert den 12-8-2007 av soneh-chamas]

Å, jo da, Soneh Chamas, du finner i alle fall de fleste av de 12 punktene som du nevner gjentatt i NT, men nå i en annen form fordi loven er endret. Vi finner også sabbatsbudet gjentatt i NT, men ikke i den form og med det innhold den har i tibudsloven.
I GT lyder hviledagsbudet slik i 2.Mos 20,8-11:
”Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig! Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning. Men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid, verken du selv eller din sønn eller din datter, verken din trell eller din trellkvinne, eller ditt fe eller den fremmede som er hos deg innenfor dine porter. For på seks dager gjorde Herren himmelen og jorden, havet og alt det som i dem er, og han hvilte på den sjuende dagen. Derfor velsignet Herren sabbatsdagen og helliget den.”
I 5.Mos 5,12-15 lyder det slik:
”Ta hviledagen i akt så du holder den hellig, slik som Herren din Gud har befalt deg. Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning. Men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid, verken du eller din sønn eller din datter eller din trell eller din trellkvinne eller din okse eller ditt esel eller noen av dine dyr eller den fremmede som er hos deg innenfor dine porter, for at også din trell og din trellkvinne skal få hvile, som du selv. For du skal komme i hu at du selv var trell i landet Egypt, og at Herren din Gud førte deg ut derfra med sterk hånd og utrakt arm. Derfor har Herren din Gud befalt deg å holde sabbatsdagen.”

Ved å sammenligne de to nevnte utgaver av hviledagsbudet finner vi en tilsynelatende motsetning i betingelsene for å komme hviledagen i hu. Det ligger en dypere symbolikk i betingelsene som vi får forklaring på i Hebreerbrevet kapittel 4 som utdyper meningen med sabbatshvilen. Der får vi utlagt den egentlige meningen med sabbatshvilen. Altså en ny forsterkning av sabbatsbudet i GT, men nå har budet fått et annet innhold. I GT var innholdet en dag. I NT er innholdet Jesus Kristus. Om alle de andre lovene kan vi tilsvarende si, at i GT handlet lovene om en bokstavelig oppfølging av det som ble foreskrevet. I NT har Jesus kommet inn som erstatning for alle lovenes innhold. Også for de andre lovene gjelder at deres innhold er blitt endret fra en bokstavelig etterlevelse av det foreskrevne, til at alt nå er å finne i Jesus Kristus og vårt forhold til ham. Også ditt punkt 4. ”Påbudet om at Kongen skal besitte en kopi av Skriften, og lese fra den”, likesom punkt 8. ”Påbudet om å ikke høste inn korn fra ytterranden av åkeren”, som begge er å finne i Jesus Kristus. I GT handler det om lovenes symbolske betydning. I NT ser vi symbolikken oppfylt i Jesus Kristus.

Så, med hensyn til hviledagsbudet, så var det en symbolsk handling som skulle følges bokstavelig, mens i Jesus Kristus er denne hvilen kommet ved forsoningen som bekrefter at freden med Gud er gjenopprettet. Dette er den sanne hvilen. Den var en bokstavelig hvile i GT. Den er en åndelig hvile i Kristus som nå har gitt oss fred med Gud.

[Redigert den 12-8-2007 av wbrochs]

[Redigert den 13-8-2007 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 13-8-2007 kl 11:37


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Viking,

Du ser altså ikke sammenhengen mellom hvile og Sabbat?


Selvsagt, men ikke slik at den ukentlige Sabbat skal oppheves/flyttes o.s.v.


OK

Sitat:


Hva blir Paradis for deg, er du en som tror på det "åndelige", at du i all evig fyker rundt som et spøkelse:o, eller tror du at du gjenoppstår i kjøtt og blod og får en tilværelse, ikke så ulik i dag (fysisk sett, "innvendig" så regner jeg med en viss renovasjon og ommøblering). :yes:


Jeg tror på legemets forvandling, slik Paulus forkynner det.

Vi utfris på tre måter: sjel, ånd og legeme. Legemets forvandling er det siste som skjer.

Paradis opphørte jo på Golgata, "Himmelen" er den nye jord vi skal bo på. Denne jorden, i renovert stand. Med herliggjorte legemer.

Fysisk? Ja.

Sitat:


Jeg for min del tror Yesuah kommer igjen i "kjøtt og blod" og vil at vi skal feire ukentlig Sabbat sammen med Ham, vår Konge.


Jesus kommer igjen fysisk ja. Først for å hente sin Brud. Deretter skal alle se Ham som dommer.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
 Sider:  1    3  ..  5

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen