Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Soaking????
silverfox
Forumaspirant
*




Innlegg: 1
Registrert: 23-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-2-2007 kl 00:49
Soaking????


Kan noen forklare meg hva det står for? Jeg finner ingen plassi Bibelen for akkurat denne måten. Skremmende egentlig å se hvordan mennesker lar seg forføre av noe slikt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-2-2007 kl 21:41


hva er egentlig soaking??
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-2-2007 kl 13:25


Ja den som viste det.
Det betyr vist noe i retning av "bløtlegging", og man skal "bøtlegges av Gud", gjennom å ligge på gulvet å meditere.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-2-2007 kl 13:48


"man skal "bøtlegges av Gud", gjennom å ligge på gulvet å meditere."

Ja - det tror jeg er riktig. Du får sagt Det Kristnerd! Jeg kan nok godt tenke meg at mange vil "bøtlegges" for å ligge å mediterer på gulvet! Guds Ånd er nemlig ordens ånd. Og Den Hellige Ånd vil ikke tilskynde nogen mennesker til forlegenhet ved mange av disse merkelige tingene som skjer på slike steder - Hengtet som alt anna merkelig : fra Statene. Nei da, vi trenger ikke "ta etter" New Age" for å oppnå en god kontakt med vår kjære Far i Himmelen. Han er like så meget nær lille meg, her i brakka mi, som Han er alllstednærværende - Gud er Gud og Sig. er sig. Han elsker meg til tross for all synd, fordi jeg takket JA til Hans tilbud om frelse i Jesus Kristus! Hans blod frelste meg. Jeg tar i mot gaven med STOR TAKK, og vil gjøre alt som står i min makt til at behage Ham i alle ting. Det er det samme som Jesus gav beskjed om i misjonsbefalingen "å lære dem og holde hva Jeg har befalt eder" -Følge Jesus, dvs ikke oppføre seg merkelig og gjøre seg til - ja rent ut bli sett på som helt ko-ko- av ,mange tror jeg IKKE er til Hans behag. Vi har fått forstand også - Og det er sikkert ikke er dumt å bruke den...inniblant. Ja, sannelig er det "klø meg i øret" generasjonen vi lever i!

sig
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-2-2007 kl 13:56


Av og til lurer jeg på om forkynnelsen av frelsesvisshet på grunnlag av Jesu verk kan vektlegges slik at den får en slagside? Kan det hende vi fokuserer så mye på enkeltmenneskets behov for glede, fred og trygghet at vi skaper en slags egosentrisk kristendom, en kristendom som glemmer at Guds ære og pris er et sentralt motiv for både skapelse og frelse?

Skal den kommende generasjonen kunne møte de kommende utfordringer må forkynnelsen stadig understreke at vi er frelst til et liv som skal leves til Guds ære og pris. Guds nåde gir oss ikke bare trygghet for evigheten, men den «opptukter oss til å fornekte ugudelighet og de verdslige lyster, til å leve sedelig og rettferdig og gudfryktig i den verden som nå er» (Tit 2, 12). Alf Gjøsund i bladet utsyn setter ord på det så fint her synes jeg. Takk!

sigg
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
knarre
Forumaspirant
*




Innlegg: 3
Registrert: 11-4-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-4-2007 kl 13:38


Soaking er ikkje noko nytt i det heile tatt . . . bortsett frå ordet "soaking". Ein kan godt kalle det kontemplativ bøn eller Kristusmeditasjon, og er ein av mange måtar å åpne seg opp for Guds nærvær på. Det erstattar på ingen måte Bibelstudium, men er berre ein måte å be på som baserer seg på å VERE og ikkje GJERE. Kan anbefalast :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 14-7-2007 kl 21:31
en kilde ..


http://www.lighthousetrailsresearch.com/soakingprayer.htm

.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-7-2007 kl 02:05


http://www.christianitymagazine.co.uk/engine.cfm?i=92&id...

Linkede artikkel fant jeg linket fra nettstedet Praxis henviste til i forrige innlegg.
Dette er en svært god artikkel, som også viser endel av forhistorien til Toronto og at Soaking bare er en ny variant av det samme gamle tullballeriet.

Jeg tar med et lite sitat fra artikkelen:


Sitat:

In the middle of prayer ministry at TACF one evening Carol Arnott felt tired and decided to have a lie down. After a couple of minutes she was about to pull herself back to her feet when she noticed that there was a slight tingling in the tips of her fingers. “Lord if this is you, please continue,” Carol prayed, trying to push away the sense that she really ought to be up and working, praying for others. The tingling moved slowly up her hands. Carol stayed lying down as very slowly she felt the Holy Spirit move through the whole of her body. Eventually, she says, all her tiredness was gone, she was “buzzing with the power of God.” She had been on the floor for three hours.


Altså... hvis jeg legger meg ned på gulvet for å be, og jeg i tillegg er trøtt, så vil jeg antaglighvis sovne. Slik er ihvertfall jeg anlagt. Og om jeg da vokner til etter tre timer, så er jeg sannsynlighvis relativt utkvilt, men samtidig er jeg nummen og kanskje litt vondt i endel ledd og muskler. Det er ikke mere merkelig enn at hvis du sitter med foten i en anstrengt stilling så får du litt prikkende følelse. Jeg pleier å omtale det som at "foten min har sovnet". Og de fleste jeg har møtt så langt i livet mitt omtaler det omtrent på samme vis. Kristne, så vell som ikke kristne.
Og plutselig skal altså denne prikkende følelsen, (som kommer av at man har ligget eller sittet i en stilling som klemmer en muskel eller hindrer blodomstrømningen for en kortere tid), være en opplevelse av at Gud prater til deg?

Vell. Jeg ser ikke helt logikken.

Artikklene er forøvrig svært så akadamisk, og ikke særlig kritisk. Men tar med en beskrivelse av fenomenet som hverken konkluderer for eller i mot. Definitivt en lesbar artikkel som folk bør få med seg.


Noen norske gruperinger som har slukt dette tullballeriet rått finner man her:
http://www.oase.no/index.php?art=362&kat=54&mid=35
(invitasjon til deltagelse på en "lederskole" med opphavsfolket til soaking og annen "åndelig" drukkenskaps kultur, en titt på inbyderlisten gir deg navnet på noen grupper du gjør klokt i vise sunn skepsis til når du møter dem i det kristne landskapet.) På programmet finner mann blandt annet "- Å hvile i Guds kjærlighet (Soaking)" Lengre nede på siden sto det vist noe om http://soaking.no/ også. Og hva finner man ikke på "soaking no" sine linker? Joda, blandt en hel masse linker nedover finner vi nederst på http://soaking.no/index.php?kat=4&mid=0 en aldri så liten link til Full Gospel Business Men's Fellowship International .

Hvem er så disse buisniss mennene? Vell. Laaaaaaaaaaaangt tilbake i kirkehistorien, sånn ca. 1960-1970 drev disse på med sin buisniss, (og det gjør de tydelighvis fremdeles). Mer om dem (og endel andre) kan du høre på dette fåredraget: den karismatiske bevegelse (Lydfil, last ned og hør. Han som taler heter Jan Bygstad og er pastor i delk menigheten i Bergen.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-7-2007 kl 02:31


Noen bilder av galskapen i norsk setting : http://www.vl.no/lydogbilde/bildeserier/article2876377.ece



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-11-2007 kl 18:56


skriver det samme her jeg:


Jeg tror mye av mentaliteten skyldes feil forståelse av ordet meditasjon innenfor en kristen sammenheng.

De fleste nordmenn vil nok forbinde meditasjon med å sitte i lotus-stilling og si "ohmmmmm" eller være stille og lytte til lydspor med lyder fra naturen osv, noe som er vanlig innen new age grupperinger. Andre vil nok tenke på åndelige opplevelser som også finnes innen new age, hinduismer, buddhisme osv, og er i all hovedsak *innadvent*.

Meditasjon i Bibelen er å tenke på/grunne på Guds Ord, dvs å tenke på Gud, Hans befalinger, nåde osv. Det er simpelthen en form for bønn, ikke innadvent, men utadvent mot Guds Ord og dermed også Gud Selv.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Santabahadur
Medlem
**




Innlegg: 41
Registrert: 23-1-2008
Bosted: Levanger
Brukeren er frakoblet

Humør: Frelst av nåde

[*] opprettet den 23-1-2008 kl 21:33


Hei! Så vidt jeg kan se finnes det belegg for at soaking har forekommet i gammeltestamentlig tid, men bare ved et tilfelle: 1 Sam.16,14-23 hvor David blir tilkalt for å roe ned Saul om natten ved å spille på harpen når en ond ånd forferder ham.

Jeg tror at soaking er djevelens siste og beste kort når det gjelder å forføre Guds folk.

Om noen finner det interresant kan jeg utdype påstanden litt senere.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-1-2008 kl 01:11


Ser ikke hvordan 1. Sam 16.14-23 har noe med soaking å gjøre, så den må du nesten utdype litt ja :)



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Santabahadur
Medlem
**




Innlegg: 41
Registrert: 23-1-2008
Bosted: Levanger
Brukeren er frakoblet

Humør: Frelst av nåde

[*] opprettet den 27-1-2008 kl 23:23


I strengen; Toronto still going strong? omtaler vi det samme, og jeg mener Gunnar reddet meg ut av situasjonen med sitt siste innlegg; 27-1-2008 kl 04:13
av Gunnar
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-1-2008 kl 01:20


Skjønner fremdeles ikke henvisningen til 1. Sam. 16. 14-23

14 Herrens Ånd forlot Saul, og en ond ånd fra Herren skremte ham. 15 Da sa Sauls menn til ham: «Vi ser at en ond ånd fra Gud skremmer deg. 16 Si bare fra, herre, så skal dine tjenere som står her foran deg, finne en mann som kan spille på harpe. Når den onde ånd fra Gud kommer over deg, skal han spille; da letner det for deg.» 17 Saul svarte: «Ja, finn en mann som er flink til å spille, og før ham hit til meg!» 18 En av de unge mennene sa: «Jeg kjenner en sønn av Isai fra Betlehem som kan spille. Han er en sterk og djerv kriger og god til å tale for seg. Han er en staselig kar, og Herren er med ham.»
19 Så sendte Saul bud til Isai og sa: «Send hit til meg din sønn David, han som gjeter småfeet!» 20 Da tok Isai et esel, lesset på det brød, en skinnsekk med vin og et kje og sendte det med sin sønn David til Saul. 21 Slik kom David til Saul og gav seg i tjeneste hos ham. Saul ble meget glad i ham og gjorde ham til sin våpensvein. 22 Han sendte bud til Isai og sa: «La David få bli i tjeneste hos meg, for jeg liker ham!» 23 Når så ånden fra Gud kom over Saul, tok David fram harpen og spilte på den. Da letnet det for Saul; han kjente seg bedre, og den onde ånden forlot ham.


Er det noe som helst meditasjon eller "soaking" i denne teksten?




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Santabahadur
Medlem
**




Innlegg: 41
Registrert: 23-1-2008
Bosted: Levanger
Brukeren er frakoblet

Humør: Frelst av nåde

[*] opprettet den 31-1-2008 kl 13:05


Egentlig er dette en digresjon, hvor jeg sammenligner praksisen. Saul var plaget og brukte muslikk for å få fred i sjelen. Saul var nok plaget av denne ånden frem til han tok sitt eget liv. Musikken bare roet ham ned. Min sammenligning holder nok ikke til eksamen.

Forøvrig er soaking et meget alvorlig tema. Og personlig skulle jeg sett flere innspill i debatten.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-10-2008 kl 11:34
same shit new rapping


Når soaking "dukket upp" ble det presentert i ordelag som skulle tilsi at "det gamle fra Toronto" hadde vist seg å være "kjødelighet". Derfor var det bra at det nå var "komt i rorligere farvann". Ja slik ble det presentert når det var blitt "reinvasket" via Oase og Normisjon. De demoniske krefter fra 1994 blir gjort spiselig for de kritiske lekfolk som "gjemmer seg i bedehusene" og er litt redde for "den nye Gud gjør". Ingen grunn til fortsatt skepsis skulle vi tro lederskapet.

Men på en 47 minutter video om hva soaking er, og hvordan du kan starte "soaking centre" hjemme hos deg selv http://www.youtube.com/watch?v=mbJCeU-z87s med opphavsfolket selv, så blir det ganske så klart at de slettes ikke har gjort noe oppgjør med noe som helst.
Tvert om, det er same shit new wrapping. Det presenteres (og er) som det genuint samme som i 1994. Og de er freidige nok til å i diplomatisk ordelag postulere at Guds gjerning i Nordamerika og Europa vil gå så utrolig mye raskere om bare du snekrer et soaking centre hjemme hos deg selv. Ja, hvis du får kirken din med på det er det bra, men om kirken er kristisk så ikke diskuter, bare start på egenhånd så vil kirken akseptere det på sikt.

Tjohei falleri.

Dagenmagazinet har dokumentert galskapen i norsk kontekst: http://www.dagenmagazinet.no//Kristenliv/tabid/256/Default.a...


Sitat:

Nokså snart inntreffer innslag av roping, hyling og brøl fra publikum og det høres en del høy, hysterisk latter, mens musikken roes ned og får mer og mer suggererende, ensformig karakter. Noen rister voldsomt, andre skriker i spasmer. I halvannen til to timer pågår den lange sangsekvensen før taleren slipper til. «Soaking» kalles fenomenet der det viktigste er å oppnå en tilstand der Gud og Jesus blir tilbedt – i høylydt utrop, eller i stillhet på eller under et teppe. Ved slutten av seansen ligger også mange av tilhørerne strekk ut på gulvet framfor plattformen eller i midtgangene og soaker – ber eller tilber på godt norsk. Her brukes det bare ekstra lang tid på å «soake» enn det en finner i andre kristne sammenhenger, og hemninger er en uting.


Man skal altså hengi seg i tullballeriet FØR "taleren slipper til". Og de samme demoniske fenomener som vi kjenner fra "torontovekkelsen" dukker jaggu opp igjen. Hvorfor skal dette være mere riktig i dag enn i 1994?

Og hva slags tale var det når den til slutt kom?

Sitat:

Etter nærmere to timer lovsang og «soaking» fikk Baker mikrofonen, og liggende startet hun talen sin syngende i samme toneleie som den monotone og til tider øredøvende musikalske bakteppet. – Gå ikke rundt som en hodeløs kylling. De har haster rundt fordi de vet de skal dø. Gud har tid, så legg deg ned og kom i kontakt med Ham. Han er hodet, som vil lede sitt legeme. Og Han trenger ditt hode, sa Baker i sin sangtale.


Da må jeg si jeg er mere tilhenger av klassiske samlinger med nattverd og taler. Gjerne av det lange paulinske slaget som får en og annen ung mann sovner pågrunn av lengden. Slikt er ikke til hinder for Guds Ånds helbredende nådegave og andre gaver skal vi tro skriften. (Og det skal vi vell?)

Apg. 20:
7 Den første dagen i uken var vi samlet for å bryte brødet. Paulus talte til dem, og han holdt på helt til midnatt siden han skulle reise neste dag. 8 Vi var samlet i en sal i øverste etasje, og der var det mange lamper. 9 I vinduet satt en ung gutt som het Evtykos. Da Paulus talte så lenge, falt han i dyp søvn, og overmannet av søvnen falt han ut av vinduet fra tredje etasje. Da de tok ham opp, var han død. 10 Men Paulus gikk ned, bøyde seg over ham og slo armene rundt ham. «Vær ikke urolige,» sa han. «Det er liv i ham.» 11 Så gikk han opp igjen, brøt brødet og spiste, og talte igjen lenge, helt til det lysnet. Da dro han av sted. 12 Gutten brakte de hjem i live, og det var til stor trøst for dem.


Utfordring: finn et eneste bibelsted der DHÅ oppfordrer til roping, hyling og brøl fra publikum, høy, hysterisk latter, voldsom risting og skrik i spasmer.

I sitt oppgjør med misbruk av nådegaver i Korint har Paulus et retorisk spørsmål: 1Kor. 14: 36 Var det kanskje fra dere Guds ord gikk ut? Er det bare til dere ordet er kommet?

Det samme spørsmål kan stilles til soakinggeneralene. Siden det er så revulusjonerende viktig at vi kaster fra oss biblene og slenger oss på golvet. Er det fra John Arnott at Guds ord er gått ut? er det bare kommet til ham og hans stab?

1Kor 14. 39 lar seg med rette anvende i denne sammenheng:
39 Derfor, mine søsken: Vær ivrige etter å tale profetisk, og hindre ikke tungetale. 40 Men la alt gå sømmelig og ordentlig for seg!

Tør vi også minne om Den Hellige Ånds partiprogram? Johannes 16.
. 8 Og når han kommer, skal han gå i rette med verden og vise den hva synd er, hva rettferdighet er, og hva dom er: 9 Synden er at de ikke tror på meg. 10 Rettferdigheten er at jeg går til Far, og dere ser meg ikke lenger. 11 Dommen er at denne verdens fyrste er dømt.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-10-2008 kl 00:42


Det ble ganske høy temperatur i en debattråd på Dagenmagazinet's Kristenblogg.no

Rett forran nesa mi stenges det for nye innlegg, så jeg får ikke svart vedkommende jeg debaterer med. Han lyder navnet "Ice" der inne. Jeg for min del valgte å røpe full identitet for første gang i mitt apologetiske nettliv. Tiden for vise om det var smart eller ikke, men skriften taler vell noe om at man ikke skal frykte de som bare kan slå ihjel legemeet også. Så så utrolig mye har jeg nok ikke å frykte :)

Vell... denne Ice presterer i sine forsvar for soaking og "Torontomanifestasjoner" å angripe Bibelens troverdighet ganske så hardt. Så jeg satt og skrev på et innlegg om dette. Det kom som sagt ikke med, siden tråden ble stengt forran nesa mi, men jeg velger å publisere det her. Selv om det da står litt "ute av kontekst". Bibelens troverdighet er det viktig å holde fast på. Det er kun den vi har å forholde oss til når man skal dømme ånder og lære.

_________________

"Du vet sikkert godt at alt som står i bibelen ikke er Guds ord. Men at både Djevelen og mennesekene har sine innspill der."

om Lealiss vet dette får han/hun svare på selv, men jeg vet at jeg IKKE vet dette. Djevelen er altså medansvarlig i redigeringen av Bibelen? den var ny for meg. Man kan finne eksempler på "lære som ikke er av Gud" i Bibelen, f.eks. i form av Jobs "gode" venner som kommer med råd og vellmente ord som slettes ikke er av Gud. Men så blir også dette betydelig poengtert av Gud selv. Disse vennene brukes som eksempler på hvor svikefult og lite troverdig menneskets gode hensikter er. Og at ikke alt vi går rundt og inbiller oss stemmer med Guds vilje. Om mennesket inbilte seg slikt på Jobs dager, så gjør de nok også i dag. Desto viktigere blir det å lære av eksemplet, (som er i Bibelen) at man må akte på GUDS ORD høyere enn menneskeord. Og det er tydelig av konteksten hva Guds ord er. At slike ting er med i Bibelen betyr ikke at Bibelen har innspill fra mennesker. De ble tatt med fordi Gud ønsket å vise oss dette eksemplet til opplæring. Og hvilke Innspill djevelen skulle ha klart å smisket inn i Bibelen, det må jeg si jeg ikke kjenner til i det heletatt. Du får komme med noen eksempler.

Så hva er da Bibelen?
2.Tim 3.16 Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd,

Nyttig til tilrettevisning og veildning gitt :D hvilken overaskelse. Hvem skulle trodd det? Og attpåtil innblåst av Gud? WOW.

1.Tim 5.18 er også interesangt. 18 For Skriften sier: Du skal ikke sette muleband på en okse som tresker, og: Arbeideren er verd sin lønn.

Javell? og hva har det med saken å gjøre? Jo, dette verset, kalles av endel for "dobbelsitatet". Og med god grunn. "Du skal ikke sette muleband på en okse..." er fra GT, mens "Arbeideren er verd sin lønn" er fra NT. Når Paulus bruker ordet "Skriften" (Skriften sier / hver bok i Skriften (2.Tim 3.16). (Eller "Hele skriften" i andre oversettelser) ) Så viser dette sitatet (1.Tom 5.18) at Paulus mener BÅDE de gammeltestamentlige skrifter (Jødenes skrifter), og også de nytestamentelige skrifter som ha kjente til. - Det er korekt som folk sier at selve samlingen av NT skjedde senere. Men Paulus hadde åpenbart kjennskap til flere av de andre skriftene fra de andre apostlene. Og han omtaler dem som del av SKRIFTEN, og sier at denne er INNBLÅST AV GUD. - Dette gjør vi vell i å merke oss.

I de forskjellie apostelbrevene siteres flere steder fra evangeliene, og de omtaler hverandres brev. (Peter er freidig nok til å si at noen av Paulus sine brever er vanskelige å forstå, og at de ukyndige forvrenger det. Der har nok den godeste Peter meget rett. Dette finner vi i 2.Peter 3).

Dette som altså da summerer seg opp til "Apostlenes lære" er det vi har å forholde oss til. Slik har det vært fra umiddelbar tid etter DHÅ utgytelse på pinsedag: Apg 2. 42 De holdt seg trofast til apostlenes lære og fellesskapet, til brødsbrytelsen og bønnene. (Samme kapittel som Åndutgytelsen).

Også er vi mennesker så innbilske at vi sitter i 2008 og mener at "brødsbrytelsen" er gammeldags, og apostlenes lære og Bibelen forøvrig er unødvendig.

DHÅ kjører jo sitt sololøp nå, og vi får jaggu skynte oss og bli med. Nei ellers takk :-D




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-10-2008 kl 00:59


Heisann Kristnerd. Jeg har vært en del aktiv på "kristenblogg", men jeg har stort sett engasjert meg i andre debatter enn de som angår Lakeland osv. Men jeg synes at du gjør en fin jobb med å legge fram bibelsynet ditt her. :)

Merkelig at det ble stengt for nye innlegg, det har jeg ikke sett før...

Jeg skriver under navnet "Disippelen" der.

[Redigert den 5-10-2008 av mhusoy]




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-10-2008 kl 16:06


Tråden på kristenblogg er nå åpnet for nye innlegg igjen :)



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-10-2008 kl 17:21


DagenMagazinet har lederartikkel med oppgjør mot soaking. (Men artikkelen settes i noe tragikomisk lys av at den, ihvertfall når jeg leste den, var innrammet av reklamer for Catch The Fire 2008 Oslo i høyre marg, og Youth 08 Livets Ord i toppen. På sett og hvis betryggende at man ikke lar annonsørene diktere journalistikken. Men samtidig et ironisk preg av "vi er ikke enige med dere, vi vil bare ha pengene deres". Jeg minnes en romanfigur aviseier i boken Hva ville Jesus gjort ? som drev avis på et helt annet vis enn DagenMagazinet.)



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-10-2008 kl 22:39


Ja, det var en interessant lederartikkel Kristnerd. Forøvrig registrerer jeg at du har trukket deg ut av debatten på Kristenblogg.

[Redigert den 6-10-2008 av mhusoy]




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-10-2008 kl 22:47


Jeg skrev et innlegg rett etter at debatten ble åpnet igjen. Men jeg så ikke noen hensikt i å prøve å holde følge. Det ble ganske høyt tempo og temperatur der inne :) Hverdagen inneholder andre ting enn debatter også :) (Heldighvis).



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


lol.gif opprettet den 7-10-2008 kl 09:18


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
DagenMagazinet har lederartikkel med oppgjør mot soaking.
Sitat:
Men mennesker som legger seg på gulvet og rister i spasmer på kristne møter, bør vite at det er menneskepåfunn. Og sunne, modne, kristne bør vite at Jesu frelsesverk har satt oss fri til å oppføre oss normalt, kultivert og med folkeskikk i Guds forsamlinger.

Eller som sjelesørger Einar Lundby med stor klokskap en gang sa til en overentusiastisk nyomvendt: "Nå må du ikke finne på noe, da!"

:lol:




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-10-2008 kl 17:19


Ser at storsamlingene fåregikk i ekeberghallen, mens seminarene var i henholdshvis Oslo Vineyard og Oslo misjonskirke.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen