Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Kampen mot vranglæren – kan den skade?
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-1-2007 kl 01:30
Kampen mot vranglæren – kan den skade?


Har tenkt litt på om iveren etter å påvise og avdekke vranglære i en del tilfeller muligens kan gjøre mer skade enn gagn. Bakgrunnen for spekulasjonen er Jesu lignelse om ugresset i hveten. Der svarers det nei på spørsmålet om ugresset skal lukes bort. Begrunnelsen er at en da kan komme i skade for å ”rykke opp hveten”.

Ellers så er det jo riktig nok også en bibelsk tanke om å vokte seg for vranglæren og å holde et øye med onde arbeidere. Så dette må jo og tas med i betraktning.

Men kanskje en i iveren enkelte ganger kan komme til å gjøre utilsiktet skade på den ”hveten” som står ugresset nær (?).

Vel, dette var bare en tanke jeg fikk.


Lignelsen følger:

Han la fram for dem en annen lignelse og sa: «Himmelriket kan sammenlignes med en mann som hadde sådd godt korn i åkeren sin. 25 Og mens alle sov, kom fienden hans og sådde ugress blant hveten og gikk sin vei. 26 Da kornet skjøt opp og satte aks, kom også ugresset til syne. 27 Tjenerne gikk til jordeieren og sa: 'Herre! Var det ikke godt korn du sådde i åkeren? Hvor kommer da ugresset fra?' 28 'Det har en fiende gjort,' svarte han. Tjenerne spurte ham: 'Vil du vi skal gå og luke det bort?' 29 'Nei,' svarte han, 'for når dere luker bort ugresset, kunne dere samtidig komme til å rykke opp hveten. 30 La dem begge vokse der sammen til høsten kommer. Og når det er tid for innhøsting, skal jeg si til dem som høster inn: Sank først sammen ugresset og bind det i bunter for å brenne det; men hveten skal dere samle i låven min.'»
(Matt 13, 24 – 30)




[Redigert den 21-1-2007 av Gnagar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-1-2007 kl 16:28


Gnagar, vanligvis bindes korn sammen i bunter og ugress samles i en haug for å brennes. Men i denne lignelsen er det ugresset som bindes i bunter, mens hveten samles sammen på låven. Hva tror du kan være årsaken til at ugresset bindes i bunter for å brennes, mens kornet samles sammen på låven?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-1-2007 kl 17:15


Det du spør om, Taurus, har jeg faktisk ikke tenkt over.
Har du noen fornuftig forklaring?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 21-1-2007 kl 20:17


Sitat:

Hva kan være årsaken til at ugresset bindes i bunter for å brennes, ..


For at det ikke skal kunne stikke av underveis?

. .

For å være enda mer faglig relefant, så kan det ymtes tvil
om den lignelsen kan ha så mye å gjøre med
problemstillingen "å påvise og avdekke vranglære"?

Lignelsen er jo levert med utførlig autorisert tolkning.
(vers 36-43)

.. Men heller et vektig argument mot inkvisisjonens
metoder, og mot voldelig forfølgelse av intellektuelle
"fiender"?

"Å bunte og brenne vranglærere" skulle vel ikke være
den mest lysende måten å påvise og avdekke vranglære..


.

[Redigert den av Praxis]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-1-2007 kl 00:28


Forklaringen på hva ugresset og hveten kan sammenlignes med er nok gitt i versene Matt., 13:36-43 og spesielt i dette verset:

Matt., 13:38 Åkeren er verden. Det gode kornet er de som hører riket til, ugresset er de som hører den onde til.

Det er utrolig hva som kan dukke opp av informasjon når man kombinerer flere forskjellige utsagn og lignelser av Jesus. Hvis man setter følgende vers i sammenheng med lignelsen om ugresset og hveten:

Matt., 7:21 Ikke enhver som sier til meg: 'Herre, Herre!' skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dagen: 'Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?' 23 Da skal jeg si dem rett ut: 'Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!'

så ser det ut til at de som sier: "Herre. herre! Har vi ikke profetert ..." i versene over nødvendigvis må være i buntene. Da begynner det vel å avtegne seg hva buntene er for noe.

[Redigert den 21-1-2007 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-1-2007 kl 01:28


Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
Det er utrolig hva som kan dukke opp av informasjon

Ja det er helt utrolig.
Du tror det ikke før du ser det.

:o

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2007 kl 21:37


Lignelsen om ugresset og hveten kan også sees på som en bergingsoperasjon for hveten, der hveten får en alternativ tilværelse, nemlig låven, mens ugresset går sin skjebne imøte.

Nå er jo dette en lignelse, så den gråt og jammer og sjelspine for de personene det gjelder er sammenlignet med brenningen av ugress. Slik ender altså vranglæren til de urettferdige og det skal dermed ikke være nødvendig å gå ut aktivt og bekjempe den i denne perioden.

Det som er merkelig er at de som er sammenlignet med ugresset ikke ser ut til å skjønne at hveten er blitt berget av ham som skulle komme.

I utgangspunktet ventet både ugresset og hveten på samme herre. Hva tror dere kan være årsaken til at ugresset ikke skjønner at hveten er blitt berget av ham?

[Redigert den 7-2-2007 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2007 kl 23:36


Interessant spørsmål du har der Taurus. Så langt jeg kan se går det ikke fram av lignelsen hvorfor ugresset ikke skjønner. Men kan det være fordi det er grønnsak? Eller kanskje det rett og slett bare er blitt buntet for hardt? Her er det nok flere muligheter – vi får tenke litt på det.

[Redigert den 23-1-2007 av Gnagar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2007 kl 23:39


Det står i forklaringen at åkeren er verden. Så å spørre hvorfor ugresset ikke skjønner, er det samme som å spørre hvorfor de ufrelste ikke begriper.

Finnes mange årsaker... Som at de avviser Guds kall, eller er uvitende. Kanskje er de for unge, eller at ingen ber for dem. Eller at det ikke blir bedt nok for dem.

Tolker det som at det er all vranglæren i verden som beskrives, og ikke innenfor menigheten i akkurat denne lignelsen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 24-1-2007 kl 01:27


Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
vanligvis bindes korn sammen i bunter og ugress samles i en haug for å brennes. Men i denne lignelsen er det ugresset som bindes i bunter


Dette virker litt snodig, ja. Jeg har sjekket med gresken, oversettelsen ser ut til å stemme:
Menneskesønnen beordrer sine budbringerne ("engler") til FØRST (tidsmessig og/eller prioritetsmessig) å bunte sammen ugresset for brenning. Dernest bringe hveten inn i låven.

Mange mener visst at dette ikke dreier seg om "ugress" generelt, men noe ganske annet. Fra en halv-seriøs side på nettet ( http://www.velocity.net/~edju/NewsV3N11.htm ):
Sitat:

"Darnel is a weed grass (probably bearded darnel or Lolium temulentum) that looks very much like wheat until it is mature, when the seeds reveal a great difference.
...
"There can be little doubt that the zizania of the parable, #Mt 13:25 denotes the weed called "darnel" (Lolium temulentum). . . . The grains of the L. temulentum, if eaten, produce convulsions, and even death."


Jeg aner ikke om noe av dette stemmer, men hvis så er tilfelle, er det kanskje lettere å gjøre tingene på måten beskrevet i lignelsen når åkeren først er infisert? Planten er jo nesten identisk med hvete og kan "høstes" på samme måte, så hvorfor ikke samle darnel og hvete i adskilte bunter, med hver sin distinasjon? Noe lignende sorteringen av sauene og geitene (i midtøsten kan også de være ganske like i det ytre) i en annen lignelse ...

Darnel er beskrevet på http://en.wikipedia.org/wiki/Darnel .

Kanskje noen her har erfaring fra korndyrking i Israel, og kan verifisere noe av dette?


Hilsen Soneh Chamas.


[Redigert den 2-2-2007 av soneh-chamas]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-1-2007 kl 15:58


Gnagar, jeg tror at det er fordi ugresset har andre idéer eller driver med vranglære at de ikke skjønner.

Soteria:
Sitat:
Det står i forklaringen at åkeren er verden. Så å spørre hvorfor ugresset ikke skjønner, er det samme som å spørre hvorfor de ufrelste ikke begriper.

Finnes mange årsaker... Som at de avviser Guds kall, eller er uvitende. Kanskje er de for unge, eller at ingen ber for dem. Eller at det ikke blir bedt nok for dem.

Tolker det som at det er all vranglæren i verden som beskrives, og ikke innenfor menigheten i akkurat denne lignelsen.


Når det gjelder vranglæren så er det alltid noen som formidler denne blant medkristne. Det er aldri et skarpt skille mellom vranglærerne og de kristne som mottar vranglæren.

Vi kan utføre følgende regnestykke for å lokalisere kilden til vranglæren mer spesifikt: Vi vet at vranglæren finnes i verden (åkeren). Så trekker vi bort hveten og står igjen med ugresset der vi finner kilden til vranglæren. I åkeren står et ugresstrå ofte rett ved siden av et hveteaks. De er altså ikke gruppert i to store områder i åkeren. Til slutt brennes vranglæren sammen med ugresset og hveten som berges unna trenger ikke da å tenke på å bekjempe vranglæren.

Dermed må også de som sier: "Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, ... " (Matt., 7:22) være i ugressbuntene for de er tydeligvis ikke i hveten, og de må helt sikkert drive med vranglære. Det er disse jeg først og fremst spør dere om hvorfor det kan ha seg slik at de ikke reagerer på ham som er kommet tilbake og berger hveten.

soneh, jeg kan se følgende fire faser i åkerprosessen:

1. Hveten og ugresset vokser sammen opp i åkeren.
2. Innhøstingen starter og ugresset bindes i bunter.
3. Hveten samles på låven.
4. Ugressbuntene brennes.

Når du finner de historiske/frelseshistoriske paralelle begivenhetene, så har du løst mysteriet.

Jeg fant dessuten ut for noen år siden at ugresset zizania er bearded darnel eller på latin, lolium temulentum. Dette er sannelig en lumsk plante å ha i en hveteåker.

[Redigert den 7-2-2007 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-2-2007 kl 13:59


Ser vi på syklusen for hveten spesielt, er det tre faser:

1. Tiden i åkeren sammen med ugresset.
2. Innhøstingsfasen der ugresset skilles ut og hveten transporteres inn på låven.
3. Fasen der hveten er lagret på låven.

Legg spesielt merke til fase 2 der innhøstingen skjer over tid og må være en observerbar prosess når det gjelder utskillelsen av ugresset og transporten av hveten fra åkeren til låven.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-2-2007 kl 15:45


Jeg må si jeg har store problemer med å kunne ilegge så stor betydning på så tildels små detaljer i en lignelse. Både her, og i det du tidligere har skrevet om "kongesønnens bryllupp". Trur budskapet er enklere og mere konkret enn som så. (Minner meg litt om Redaksjon1 hvor de bruker en halvtime på å fortelle hva en person mente i en setning som tok et minutt å si.)



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-2-2007 kl 02:35


Kristnerd,

du vet at når man går skikkelig i detaljer i lignelsene og samtidig ser dem i forhold til hverandre, så fremkommer det ny og overraskende informasjon. Jeg synes ikke at jeg ødelegger meningsinnholdet ved å gå slik dypt i detaljene.

Lignelsen "Kongesønnens bryllup" sett i forhold til bryllupsprosedyren er et godt eksempel som viser at tjenerne sliter med å få gjestene inn til bryllupsfesten når maten er klar og at det er en prosess å få fylt opp salen når brudgommen er kommet og festen skal begynne.

Denne prosessen kommer også til uttrykk i lignelsen om hveten og ugresset der jeg tidligere i denne tråden kalte dette for punkt 2. Innhøstingsfasen der ugresset skilles ut og hveten transporteres inn på låven. Og når man sammenholder dette med følgende vers:

Matt., 24:31 Når basunen lyder, skal han sende ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene enden av himmelen til den andre.

tyder det på at prosessen tar til med at brudgommen kommer tilbake med lyden av basunen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-2-2007 kl 12:30


Jeg tror man her spekulerer for mye på kornet og ugresset i seg selv i stedet for hva denne lignelsen faktisk går ut på. Når vi ser at det er engler som spør Herren om de skal dra ut og slå dem ned alle i hop, så sier Han nei - vent til høsten er moden. da kan dere enkelt skille kornet fra ugresset, for Jeg vil ikke at dere skal komme til å slå ned kornet i samme slengen bare for å slå ned ugresset. Er det ikke tydelig hva Han mener her? Jeg syns det. For meg er det tydelig at hva Han mener er livets høst og dommens dag. Hvis Kristus hadde kommet igjen så tidlig som apostlene hadde håpet på, hvor mange da som ikke hadde hatt muligheten til å bli frelst! Inkludert oss selv, ja vi hadde ikke hatt sjansen til å bli skapt engang. Det er faktisk litt av svaret på "Det ondes problem" som ligger her. Hvorfor tar ikke Gud og hamler opp med alt det onde i verden? Jo, fordi Hans flokk ikke er fulltallig enda og hvis Han skal dømme hele verdens synd i dag, da måtte alle som ikke er i Kristus i dag dø - uten å være frelst.

Helt alvorlig, ikke nødvendig å gå ut og bekjempe vranglære? Har vi lest det nye testamente? Hva med Paulus som i tre år med tårer advarte de troende i Efesos - dag og natt? Hva med de over 50 advarslene mot falske profeter og deres vranglære i det nye testamente? Det er tydelig at Kristus og apostlene var SVÆRT opptatte av at ingen av disiplene skulle fare vill og ende opp i fortapelsen og hvorfor det? Jo, fordi de brydde seg om dem, med Kristi kjærlighet.

Hvordan i allverden kan vi si at vi elsker våre troende medsøsken om vi ikke advarer dem mot vranglære som vi vet om, og dermed godtar at de kanskje faller fra og ender opp i fortapelsen?




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 6-2-2007 kl 13:21


Kornet og ugresset er et bilde på to typer mennesker.

I enden kommer alle ting til modenhet.

Ondskapen vil nå sitt ekstreme punkt, som i Sodoma.

Men Guds folk vil også nå sitt modningspunkt...

Høstsesongen er endetiden. Når Gud ser at Hans folk

er modent for bortrykkelsen vil Han ta dem hjem i en

global innhøstning. Så blir "ugresset" buntet og brent.

Etter bortrykkelsen inntreffer jo trengselen, som ender

i slaget på Armageddon.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-2-2007 kl 16:48


Lionheart,

nå vil jo frelsesperioden i åkeren gå ut på at det skal bli mest mulig korn i forhold til ugress. Men i innhøstingen skal det ikke frelses lenger på denne måten. I innhøstingsperioden må man passe seg for å være i buntene og prøve å observe de englene som arbeider i innhøstingsprosessen. De englene som arbeider i innhøstingsprosessen er de som nevnes i dette verset:

Matt., 24:31 Når basunen lyder, skal han sende ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene enden av himmelen til den andre.

Da gjelder det for kornet å berges inn på låven. Vranglæren vil også avsluttes i innhøstingsperioden. I åkerperioden vil det være på sin plass å bekjempe vranglære uten å prøve å eliminere ugresset, hvis dette i lignelsen betyr å ta livet av de onde. Men som sagt i innhøstingsperioden vil det foregå en egen prosess for å avslutte vranglæren og i denne perioden er det ikke nødvendig å gå aktivt ut for å få bukt med vranglæren.

[Redigert den 7-2-2007 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-2-2007 kl 01:54


Jeg må understreke betydningen av å ikke "vente til alt det eskatologiske skjer en gang i fremtiden", men prøve å skjønne de aktuelle prosessene som har skjedd fremover i historien og som pågår nå.

Det er derfor viktig å forstå beskrivelsene i Johannes Åpenbaring og lignelsene for å skjønne disse prosessene ved å analysere disse skriftene, for her dreier det seg om ting som skjer over tid. Man skal f.eks kunne finne ut hva/hvem Dyret og dets tall, den falske profet, fortapelsens sønn og brudgommen etter han er kommet tilbake er ved å analysere skriftene og sette dem i forhold til aktuelle hendelser.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-2-2007 kl 13:53


Jeg vil enda en gang poengtere dette med at det fremkommer ny informasjon når man sammenstiller forskjellige lignelser og utsagn av Jesus og bruker punkt 2 i hvete/ugressprosessen:

2. Innhøstingsfasen der ugresset skilles ut og hveten transporteres inn på låven.


Det er først når denne fasen er begynt at noen utbryter:

"Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, ... " (Matt., 7:22). Men dette vil de altså utbryte ETTER AT dette har startet:

Matt., 24:31 Når basunen lyder, skal han sende ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene enden av himmelen til den andre.

for i forhold til hvete/ugressprosessen kan englene sendes ut når basunen lyder bare når innhøstingen i fase 2 starter.

Både hveten og de som roper "Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, ... " har ventet på samme herre, men de sistnevnte er tydeligvis ikke oppmerksomme på brudgommen som er kommet tilbake. Hva tror dere kan være årsaken til dette?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-9-2007 kl 10:30


Her var det en interessant debatt om kampen mot vranglære, som etter mitt syn har dreid seg alt for mye om ugresset og hveten.

En behøver jo ikke absolutt gjette seg til hva dette er for noe, så lenge dette er en lignelse som blir forklart i etterkant.
Liksom ugresset blir sanket sammen og oppbrent med ild, slik skal det gå ved enden på denne tidsalder.
Det er altså et bilde på de folk som tror på Gud, og de som ikke tror på Gud - hedningene.

Dette er ikke det endelige sluttresultat, at hveten er de som får evig liv og ugresset evig pine.

Det dere ikke gjorde mot en av disse minste, det har dere heller ikke gjort mot meg.
Og disse skal gå bort til evig pine, men de rettferdige til evig liv. (Matt.25.45-46)


Undre deg ikke over at jeg sa til deg: Dere må bli født på ny! (Joh.3.13)

Jeg siterer fra Joh.5.28-29:
Undre dere ikke over dette! For den time kommer da alle de som er i gravene skal høre hans røst.
Og de skal komme ut, - de som har gjort det gode, til livets oppstandelse, men de som har gjort det onde, til dommens oppstandelse.

Hvem dømmer? Jo det står i verset oventil 27: Og han har gitt dem makt til å holde dom, fordi han er menneskesønn.

Men dette er ikke alt, for: Den som taler ord mot Menneskesønnen, skal få forlatelse. Men den som taler mot Den Hellige Ånd, skal ikke få forlatelse, verken i denne tidsalder eller i den som kommer.
(Matt.12.32)
Maria ble med barn ved Den Hellige Ånd, det som var unnfanget i henne var av Den Hellige Ånd som skulle få navnet Jesus, som skal frelse sitt folk fra sine synder.(Matt.1.20-21

Vi har altså først å gjøre med Menneskesønnen, han behøver vi altså nødvendigvis ikke tro på, og skal kunne få forlatelse for det, men når Jesus kommer vil han frelse sitt folk - ugresset.
For Jesus som ikke er av denne verden sier: Dere dømmer etter kjødet. Jeg dømmer ingen.

Dermed er det håp også for ugresset!
Omvend deg derfor fra denne din ondskap, og be Herren om at kanskje ditt hjertes tanke måtte bli deg tilgitt! (Apg.8.22)

Da Skriften forutså at det er ved tro Gud rettferdiggjør hedningene, forkynte den på forhånd dette evangelium for Abraham: I deg skal alle folk velsignes. (Gal.38)

Så jeg er enig med Gnagar, at kampen mot vranglære kan skade, men det er noe enda mer alvorlig jeg vil sette søkelyst mot, vet dere i det hele tatt hva denne vranglæren dreier seg om?

Det er med skrekk jeg leser hva Praxis klarer å lire fra seg av fraser i iveren etter å jakte på ukjente demoner, jeg referer til noe av det han skriver:


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Blant vår tids overtroiske forførelser, er det ganske typisk
med "metoder" (som absolutt ikke forsvarer det navnet)
der bibeltekst brukes som råmateriale, og en mer eller mindre
lur, triviell, søkt eller listig programvare skal kverne ut
"resultater" av tekstmaterialet.


En slik pseudo-intelligent galskaps-metode er lansert med
stor internasjonal fanfare av Michael Drosnin


Hvilken smålistig, men hylende og kaklende galskap denne
Drosnins spådomskunst går ut på,
fremgår av lenker jeg dels har lagt ut tidligere, og
skal suppleres her.
I en fart: http://cs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/torah.html
og http://cs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/moby.html
(les bemerkningene nederst på moby-siden)


På dette forum har Lexus ivret for denne Drosnin og bøkene hans
i minst tre innlegg (trådene 1778, 1781 og 1812)




et kamprop som Lexus senere har dedikert sine mer enn 150 innlegg
til å illustrere med smertefull parodi, og lite annet.


Kristnerd har fullstendig rett i å oppfatte suspekt lære i
denne serveringen, der også Nostradamus-spekulasjoner inngår.

Lexus' omfangsrike siteringer fra Skriften er oftest uten linje
og vilkårlig famlende.
De er generert ved enkel glosefisking, men han mener å se dette
som en metode til å høste ut nye innsikter, som ikke er mer
elementært tilgjengelige for oss alle, enn at Lexus må lekse dem
opp i svært omfangsrikt format -- ikke sjelden med en belærende
tone som innebærer at dette må vi få fra ham, han har slike
innsikter som vi mangler, blant annet fra Nostradamus.

Dette er usmakelig og et kraftig misbruk av forumet, som nå har
pågått lenge nok.

Jeg klipper litt tilfeldig i Lexus' produksjon, som viser at han
står særdeles langt fra å være bibelsk nøytral i sine 'metoder'


Jeg begynner å lure på hva slags forum dette egentlig er?
En liten redegjørelse for hvilke bøker jeg har lest, blir plutselig til fem hylende haner.
Hvorfor han ikke tok med seg Apokryfene også, vet ikke jeg.

Er det grunn til at, jeg antar normale folk kan bli så til de grader hysterisk fordi jeg siterer skriftene på en annen måte enn de han er vant til, er dette også vranglære?

Jeg har også lagt merke til at andre i forumet også har nevnt “Bibelkoden” , men har ikke sett at de har fått en slik skyllebøtte som jeg fikk, hva er grunnen til det Praxis?

Jeg må jo bare beklage hvis Praxis har oppfattet meg slik at jeg virker belærende på ham, og hvis inntrykk at det er kun jeg som vet svar.
Det er jo ikke meg svarene kommer fra, men fra skrifte hvor jeg henter dem fra.

Får dere behov for å be om en unnskyldning, er jeg rede til å sette en strek over det inntrufne.
Jeg går ut ifra at det ikke er forbudt å lese bøker.

Hva var så vranglære? - Jeg er i alle fall ingen profet!
Jeg siterer fra 2.Pet.2.1:
Men det stod også fram falske profeter i folket. Slik skal det også blant dere komme “falske lærere”, slike som lurer inn vranglære som fører til fortapelse. De fornekter den Herre som kjøpte dem, og fører over seg selv en brå fortapelse.

For å finne ut mer om disse falske lærere, må en se litt nærmere på dette med falskhet:
De er fulle av all slags urett, umoral, griskhet ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst og strid, svik og falskhet. De ble ryktemakere, baktalere, gudshatere, voldsmenn, overmodige, storskrytere, oppfinnsomme til ondt, ulydige mot foreldre, uforstandige, upålitelige, uten naturlig kjærlighet, ubarmhjertige. (Rom.1.29-31)

Hva er falsk lære?
Mine brødre! Ikke mange av der må bli lærere! For dere vet at vi skal få desto strengere dom. (Jak.3.1)
Les om surdeigen - ondskapens og lastens surdeig (1.Kor.5.8, Matt.16.9-12)
Jeg mente ikke mennesker i denne verden som driver hor eller som er pengegriske, røvere eller avgudsdyrkere - da måtte dere jo gå ut av verden. (10)
Hva har vel jeg med å dømme dem som er utenfor? Er det ikke dem som er innenfor dere dømmer?
Men dem som er utenfor, skal Gud dømme. Støt da den onde fra dere. (1.Kor.5.12-13)




[Redigert den 12-9-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 12-9-2007 kl 12:54


Sitat:
av Gnagar
Sitat:
av Taurus

Det er utrolig hva som kan dukke opp av informasjon
når man kombinerer

flere forskjellige utsagn og lignelser


Ja det er helt utrolig.
Du tror det ikke før du ser det.



og på det lever spådomskunstnere og
svada-profeter ganske høyt.

.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-11-2007 kl 02:35


Det er en annen ting som er viktig å legge merke til. Timen kommer i forkant av Dagen og i Timen skjer dette:

Matt., 24:44 Derfor må også dere være forberedt! For Menneskesønnen kommer i den time dere ikke venter det.

Etterpå på Dagen ("på den dagen" som nevnt i vers 22 nedenfor) er det noen som utbryter:

Matt., 7:21 Ikke enhver som sier til meg: 'Herre, Herre!' skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dagen: 'Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?' 23 Da skal jeg si dem rett ut: 'Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!'
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 25-11-2007 kl 16:28


Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
Det er en annen ting som er viktig å legge merke til. Timen kommer i forkant av Dagen og i Timen skjer dette:

Matt., 24:44 Derfor må også dere være forberedt! For Menneskesønnen kommer i den time dere ikke venter det.

Etterpå på Dagen ("på den dagen" som nevnt i vers 22 nedenfor) er det noen som utbryter:

Matt., 7:21 Ikke enhver som sier til meg: 'Herre, Herre!' skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dagen: 'Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?' 23 Da skal jeg si dem rett ut: 'Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!'


La meg få legge til hva KJV 1611 sier i nevnte vers:

Matt. 24:44 Derfor skal også dere være beredt, for Menneskesønnen kommer i en time dere ikke venter det.

Matt. 7:21-24 Ikke alle som sier til Meg: "Herre, Herre", skal komme inn i himmelens konerike, men den som gjør Min Fars vile som er i himmelen.

22 Mange skal si til Meg på den dag: "Herre, Herre, har vi ikke profetert i Ditt navn, og kastet ut djevler i Ditt navn, og gjort mange underfulle gjerninger i Ditt navn?"

23 Men da skl Jeg bekjenne til dem: "jeg har aldri kjent dere; gå bort fra Meg, dere som ghjør onde gjerninger"

Begrepene"den time" og "en time" er to forskjellige ting. Jeg holder en knapp på at "en time" er riktig. Selv Yesuah vet ikke når den time er, kun Gud kjenner den timen.

Jeg hadde lyst til å kommentere en forskjell på disse oversettelsene igjen. Hvorfor har de nye oversettelsene helt kuttet ut "djevler o.l." i bortimot hele bibelen, mens KJV 1611 setter navn på dem, om det skal være djevel eller satan. Det er tross alt stor forskjell på djevler og one ånder.

Et annet begrep er også blitt borte i nyere oversettelser, og det er "helvete".

.



[Redigert den 25-11-2007 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-11-2007 kl 17:10


Slik Bibelen har blitt tolket hittil skulle det vel egentlig ikke finnes noe grunnlag for å dikutere hverken tid eller time.
Når Skriften f.eks. sier: Men nå er Kristus oppstått fra de døde....1.Kor.15.20....ja så oppfattes det som at dette allerede har skjedd, likedan kan en argumentere for at timen er kommet: Joh.12.23 Mark.14.41, Joh.17.1

Likedan om dommen: For tiden er kommet da dommen skal begynne... 1.Pet.4.17
Eller tiden er kommet da dere skal slaktes... Jer.25.34

Eller at endetiden endelig er over oss....for tiden er kommet til å være nådig, den fastsatte tid er kommet. Salm.102.14

Er det ikke slik at de som leser Bibelen for det meste tror det som står skrevet rett frem, det har allerede skjedd, eller er i ferd med å skje, og så har det allikevel skjedd, eller ikke skjedd?

En time er et tidsbegrep, vi forbinder det med en klokketime, men Gud regner kanskje tiden annerledes?

Jesus spør om det ikke er tolv timer i en dag Joh.11.9, av dette mener han at dagen har tolv timer, og natten har tolv timer, med dag mener han lys, og natten går for å være mørk. Dette er ment som en fortelling om det gode og det onde. Først en hvit hest...lyset...dagen...så en rød...sort...gul Åp.6.2-8 - natt.

Det er forskjellige beretninger om timene, men den ene timen som dere beskriver, er den siste time:
Mine barn, det er den siste time. Og liksom dere har hørt at Antikrist kommer, så er det alt nå stått fram mange antikrister. Av dette vet vi at det er den siste time. 1.Joh.2.18

[Redigert den 25-11-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-11-2007 kl 18:26


Timen og Dagen er to separate hendelser med hver sin lengde:

Matt., 24:36 Men den dagen og timen kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, bare Far.

Timen skjer først med "tyven"som kommer:

Luk., 12:39 Men det skal dere vite: Dersom huseieren visste i hvilken time tyven kom, ville han ikke la ham bryte seg inn i huset.

Etterpå på Dagen ("på den dagen" som nevnt i vers 22 nedenfor) er det noen som utbryter:

Matt., 7:21 Ikke enhver som sier til meg: 'Herre, Herre!' skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dagen: 'Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?' 23 Da skal jeg si dem rett ut: 'Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!'
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-11-2007 kl 18:07


Du er inne på noe, likevel:
Tyven kommer bare for å stjele og myrde og ødelegge. Jeg er kommet for at de skal ha liv og ha overflod. Joh.10.10 - Her blir tyven karakterisert som også en morder.
Job 24.14:
Ved daggry står morderen opp. Han slår ihjel den som er arm og fattig, og om natten er han som tyven.

Ut av dette skulle det nok være mulig å finne ut tiden, dersom en forstår Guds regnemåte.
Det skjer på den spesielle dagen ved daggry, uten at jeg her har nevnt klokkeslett. Natten er inndelt noe annerledes, og nevnes som vakter/skift.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-11-2007 kl 00:54


Når Jesus anvendte lignelsen om en tyv om natten tror jeg først og fremst det var for å poengtere at når tyven kommer om natten, så sover de øvrige i huset mens tyven er i huset, og når han deretter forsvinner, så er det ingen andre i huset som i etterkant har registrert at tyven har vært der.

Den spesielle timen må knyttes til morgenstjernen og inntreffer like før Dagen gryr.

[Redigert den 26-11-2007 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-11-2007 kl 09:57


Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
Når Jesus anvendte lignelsen om en tyv om natten tror jeg først og fremst det var for å poengtere at når tyven kommer om natten, så sover de øvrige i huset mens tyven er i huset, og når han deretter forsvinner, så er det ingen andre i huset som i etterkant har registrert at tyven har vært der.

Den spesielle timen må knyttes til morgenstjernen og inntreffer like før Dagen gryr.
[Redigert den 26-11-2007 av Taurus]


Jeg er enig med deg der, til og med i Åpebaringsboken uttaler Jesus seg om morgenstjernen.
Åp.22.16:
Jeg, Jesus, har sendt min engel for å vitne om dette for dere i menighetene. Jeg er Davids rotskudd og ætt, den klare morgenstjerne.

2.Pet.1.19:
Og desto fastere har vi det profetiske ord, som dere gjør vel i å akte på. Det er som en lampe som lyser på et mørkt sted, inntil dagen lyser fram og morgenstjernen går opp i deres hjerter.

De som mener Jesus levde for snart to tusen år siden får nok studere tekstene i skriften bedre, her er nok et utsagn om morgenstjernen:
Åp.2.26-28:
Den som seirer, og som tar vare på mine gjerninger inntil enden, ham vil jeg gi makt over folkeslagene.
Han skal styre dem med jernstav og knuse dem som leirkar, slik som også jeg har fått det av min Far.
Og jeg vil gi ham morgenstjernen. (Se 22.16, over)

Dersom en begynner og studere timene i Skriften, er det nok mange som blir overasket.

Men det var ved 3.time han ble korsfestet Mark.15.25
Ved den 6.time utåndet han. Luk.23.44-46

Ved 3.time så han andre stå ledige på torget (fortellingen om husbonden som skulle leie seg arbeidere til vingården, som er det samme som himlenes rike Matt,20.1-3)
Likedan skjedde dette ved 6. og 9.time,(5)
De som var leid ved den 11.time kom og fikk en denar hver.
Disse arbeiderne jobbet bare "en" time (da det bare er tolv timer i en dag)(6 og 9)

Men det er fra den 6.time det falt mørke over hele landet, like til den 9.time Matt.27.45
Og det er denne timen (9.) hvor Jesus roper: Eli,Eli, lama sabaktain? Det betyr: Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg? (46)
Det var denne timen i et syn en Guds engel kom inn til ham og sa: Kornelius! (betyr horn, les gjerne om det lille hornet hos prof. Dan.7.8, 8.9)
Allerede i 10.time har Jesus ordnet istand sitt herberge.
Joh.1.39-40

Du har rett i at de dette gjelder for ikke skal vite timen da dette skjer på, for de sover jo*, det er natt, men ikke en vanlig natt slik vi ser den, det er mørke og ondskap som kommer over jorden dette siktes til.
*Mark.14.37:
Han kommer så og finner dem sovende, og han sier til Peter: Simon, sover du? Var du ikke i stand til å våke en time?

Tusen år slik vi regner det, er som en dag for Herren, og den samme regnemåten gjelder for en time også.
En dag, tusen år, en time 83 år 4mndr.,3 timer 250 år, 6 timer 500 år, 9 timer 750 år, 11 timer 916 år og 8mndr., 12.time (siste) 1000 år.

Vi kan vite når ting skjer etter Guds regnemåte, men etter vår lar det seg vanskelig gjøre.

Ved daggry sikter altså til Jesu fødsel, da morgenen bryter fram Apg.5.21 kontra Jes.9.6, men det er tre dager etter:
Kornelius sa: For fire dager siden - det var da som nå ved den 9.time - var jeg i bønn hjemme i mitt hus. Og se en mann i lysende klær stod foran meg.

[Redigert den 27-11-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ydmyk
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 60
Registrert: 25-12-2007
Bosted: Kalde Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-12-2007 kl 01:46


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Du er inne på noe, likevel:
Tyven kommer bare for å stjele og myrde og ødelegge. Jeg er kommet for at de skal ha liv og ha overflod. Joh.10.10 - Her blir tyven karakterisert som også en morder.
Job 24.14:
Ved daggry står morderen opp. Han slår ihjel den som er arm og fattig, og om natten er han som tyven.

Ut av dette skulle det nok være mulig å finne ut tiden, dersom en forstår Guds regnemåte.
Det skjer på den spesielle dagen ved daggry, uten at jeg her har nevnt klokkeslett. Natten er inndelt noe annerledes, og nevnes som vakter/skift.


ydmyk skrev:

Det ser ut som om tyven kommer ofte i jesu navn ,aldri har jesus og Dhå som navn, vært mer brukt av svindlere ..

Det virker som Jesu navnet, er populært å bruke for å oppnå noe.. .slik som vi ofte ser de bruker mantra i hindusmen ,newage og andre anti kristelige østens religioner.

]faktisk er dette fenomenet mer og mer synlig.

[Redigert den 25-12-2007 av ydmyk]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen