Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Nytt Luthers kirkesamfunn etablert.
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-1-2007 kl 21:50
Nytt Luthers kirkesamfunn etablert.


"Den Lutherske kirke i Norge" er det offisielle navnet. Et friskt og frimodig navn. Nettsiden kalles derimot Messiaskirken som også er "navnet på menighetene". (Det blir altså ikke "Den Lutherske kirke i Norge i Oslo" etc. men "Messiaskirken i Oslo").

Nok om navn ;) De skriver de vil ha gudstjenester med innhold fra den tidligste kristne tid, men er samtidig åpen "både klassisk og ny musikalsk drakt". Det legges vekt på personlige relasjoner (du må bli invitert til felleskapet, det anonnseres ikke. Men for å bli invitert er det nok å sende en e-post til kontaktpersonen og vise interesse. Høres greit nok ut, men kanskje litt "anti misjon" undertone?), nettsiden virker teknisk sett relativt proff, de er bokstavlig tatl midt i byen (noe som ellers er en trend blant "hippe og kule" frimenigheter i dag), da de leier lokaler host Trafikanten på jernbantorget i Oslo, og de legger ut prekner i mp3 på nettsiden.
I dagens avis (dagen) kan man lese om to nye prester. En tidligere statskirkeprest, og en som har vært aktiv i Norsk Søndagskoleforbund.
Bibelen og bibelundervisning/bibelgrupper står sterkt.

Konklusjonen må vell da bli at de på den ene siden er en konservativ luthersk utbryter kirke, i protest mot Statskirken. Men også at de på mange måter er moderne og "i tiden" hva gjelder webprofilering, valg av kirkehus, etc...

Jeg vil prøve å følge litt med disse framover, blir spennende å se hvor de plasererer seg i kirkelandskapet. Både i lære og metoder.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen