Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Sønnen tar over
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-1-2007 kl 18:38
Sønnen tar over


http://www.tbve.no/nyheter/rune-edvardsen-tar-over-troens-be...

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-1-2007 kl 00:09


Er det naturlig at slike stillinger "arves" ? eller skulle kanskje menighet og organisasjon få lov til å VELGE sitt lederskap?
Han skriver mye om sin sønns gaver og tjeneste, og sier det "Ikke skjer av dynstiske årsaker"...

Men hvordan kan en leder bare "utnevne" neste slik uten videre? Jeg har ikke noen klare Bibelord på dette sånn umiddelbart, det er kun mine egne spontane tanker.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-1-2007 kl 02:09


Tidligere var Troens Bevis underlagt den lokale menigheten Kirken i dalen. Dette ble forandret for noen år siden. Nå er misjonsorganisasjonen en selvstendig virksomhet som styrer seg selv. Organisasjonen har et lovelig valgt styre – tror ikke det er så mye si på det formelle – men i praksis har vel de fleste avgjørelser av betydning blitt tatt av leder. Noe denne saken muligens illustrerer (?).

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-1-2007 kl 12:17


Gjengir her det som står om saken i dagens utgave av Dagen:




Rune tar over roret i Troens Bevis

Rune Edvardsen er utnevnt til Aril Edvardsen sin etterfølger i Troens Bevis i Kvinesdal. 45-åringen sier han er ydmyk overfor den store oppgaven.

I SIN FARS FOTSPOR:Rune Edvardsen har lenge fulgt sin far Aril sine fotspor som evangelist. Nå tar han også over som farens etterfølger i Troens Bevis.


— Det er en oppgave jeg har sett konturene av i lengre tid, og jeg har måtte vokse og utvikle meg inn i denne tjenesten. Jeg har vel egentlig fungert i denne rollen i en tid allerede. Forskjellen er at den nå blir kanskje mer synlig, men jeg er ydmyk overfor den enorme oppgaven dette er, sier Rune Edvardsen til Dagen.

Samme visjon
— Man kan ikke sammenligne meg med min far, men vi har samme visjon og grunntanke med Troens Bevis Verdens Evangelisering, nemlig å nå de unådde folkene i verden. Det er store sko jeg skulle fylt om det var Arild Edvardsen sine jeg skulle gått i, men heldigvis skal jeg fylle mine egne. Når det er sagt, er min far samtidig min store læremester, forbilde og mentor. Selv om jeg nå offisielt tar over roret, vil Troens Bevis bli akkurat det samme som før, sier Rune Edvardsen til Dagen.

Han understreker at overtakelsen ikke betyr at pappa Aril skal trekke seg bort fra arbeidet i Troens Bevis. Den kjente evangelisten vil i velkjent stil fortsette sine vennskapskorstog, predikantseminarer og folkemøter. Rune vil få et enda mer overordnet åndelig ansvar i misjonsorganisasjonen enn før. At det er hans egen far som har utvnevt ham til etterfølger i Sarons Dal har han ikke problemer med å forholde seg til.

— Nei, det har jeg ikke. Jeg tar ikke over denne oppgaven på grunn av jeg er hans sønn, men fordi jeg er utrustet til å gå inn i denne tjenesten, påpeker 45-åringen, som i mange år arbeidet som sveiser og mekaniker før han begynte sitt virke i misjonsorganisasjonen.

Fanebærer
Og i et nyhetsbrev til alle Troens Bevis sine partnere, skriver Aril Edvardsen at det er sønnen som nå blir misjonstilftelsen fanebærer. I samme brevet understreker evangelisten at han har vært redd for at Sarons Dal skulle fremstå som et dynasti, noe som gjorde ham skeptisk.

— Men i dag ser jeg at Gud har gitt meg en «arvtaker» til å føre Troens Bevis videre i den nye generasjon, og at dette er min sønn, gleder meg selvsagt. Dette har jeg ikke gjort med Rune fordi han er min sønn, men på grunn av den tjenesten og salvesen Gud har overøst hans liv med, understreker Aril.

Store korstog
At Rune har gått i sin fars fotspor har blitt mer og mer tydelig i de senere årene. Han har avholdt flere store korstog både Afrika og India, og titusenvis av mennesker skal ha søkt frelse under møtene.

— Jeg tror ingen nordisk predikant opplevde å lede så mange mennesker til Jesus i 2006 som Rune og hans medarbeidere, fremholder Aril Edvardsen.

Og sønnen Rune har stor tro på at framtiden er lys når det gjelder misjonsstiftelsens i Sarons Dal.

— Jeg tror ikke vi har sett toppen av Troens Bevis sitt arbeid, og behovet for en virksomhet som dette er enorm. Selv om jeg nå er utvnevnt til min fars etterfølger, håper jeg at vi skal få nyte godt av hans kunnskap og kompetanse i mange år fremover, sier Rune.


-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen