Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Populær forfører – kvernstein om halsen?
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-1-2007 kl 05:18
Populær forfører – kvernstein om halsen?


Eller hva skal man egentlig si etter Bjørn Eidsvågs glade budskap om helvete:

— Helvete vil jeg ikke tro på, det er en ondsinnet oppfinnelse. Det finnes flere steder her på jorden, men jeg tror ikke det finnes etter døden. Hva slags glede skulle jeg ha av nåden da, hvis jeg måtte frykte at mitt eget barn skulle brenne i helvete. Frelsen er her og i dag!

(sitatet er hentet fra et innlegg i Dagen – som igjen siterer fra et intervju med artisten i Vårt Land lille juleaften)

— Frelsen er her og i dag!

For meg ser det nesten ut som artisten ikke bare avskriver helvete, men også frelse utover det dennesidige.

Mange skriftsteder kunne selvfølgelig trekkes fram for å imøtegå.

Selv vil jeg nøye meg med å sitere litt av det Skriften har å si om forførelse: ”Men den som lokker til fall en av disse små som tror på meg, han var bedre tjent med å få en kvernstein hengt om halsen og bli senket i havets dyp.”


Amen.



[Redigert den 9-1-2007 av Gnagar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-1-2007 kl 10:03


Bjørn Eidsvåg har sagt mye underlig de siste årene, så det kommer ikke som noen overaskelse. Omtrent det samme som du siterer sa han i forbindelse med lanseringen av sin siste plate. Det forandrer ikke at han en gang kjente sannheten, og at flere av sangene på hans tidligere plater er gode og oppbyggelige. Vi får vell nesten bare be om at han må finne veien tilbake, slik den fortapte sønn i Jesu lignelse gjorde.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-1-2007 kl 17:15


Sitat:
skrevet av Kristnerd
Vi får vell nesten bare be om at han må finne veien tilbake, slik den fortapte sønn i Jesu lignelse gjorde.

Aktuelt skriftsted (?):

”Når noen en gang er blitt opplyst og har smakt den himmelske gave og fått del i Den hellige ånd, har smakt Guds gode ord og den kommende verdens krefter, og så faller fra, da er det umulig å fornye dem så de igjen vender om. De korsfester Guds Sønn på nytt og gjør ham til spott.”
(Hebr. 6, 4 – 6).

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-1-2007 kl 02:39


Det du siterer står såklart i Bibelen, men jeg synes det blir motsagt av erfaringer som mange gjør seg - dvs. at det faktisk går an å komme tilbake etter å ha falt fra.

Andrae Crouch f.eks. (synger sammen med Oslo Gospel Choir), kan fortelle om en vanskelig periode der han var borte fra Gud.
Og hans historie deles helt sikkert av mange, mange. Mener du da at alle disse ender i helvete? Sikkert mulig det, men...

Det kan naturligvis stilles spørsmål ved om disse virkelig var omvendt i utgangspunktet, før de falt fra. I så tilfelle hadde de jo ikke smakt Guds gode gaver før de falt fra. Men jeg påstår at det er ganske grunnfestede kristne det er snakk om.

Et annet sted i Bibelen står det at det ikke er tilgivelse for den som synder bevisst.
Men hvilke kristne synder ikke bevisst av og til?
Kristne som stjeler eller lyver av og til, eller driver hor, er da klar over at dette er synd. Jeg vil da si at de synder bevisst.
Jeg vil se den kristne som aldri har gjort noe han/hun visste om var synd.
Betyr det at 99% av kristne ender i helvete? Kanskje - det står at veien er smal. Men litt trist ville det nå vært, da. De resterende må være noen helgener.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-1-2007 kl 07:53


Vet ikke om jeg har noe veldig godt svar på det du spør om Soteria, men Skriften taler vel egentlig om to form for fall. Den totale forherdelse à la Judas - og en mildere variant som igjen finner rom for å vende seg mot Herren. Går ut fra at det kanskje må være Judas-varianten det er tenkt på i Hebr. 6, 4 – 6. Så langt jeg kan se er det som karakteriserer denne varianten verken bevisst eller ubevisst synd – for det kan vi som du sier alle komme til å gjøre – men den kjennetegnes ved at det gjøres et bevisst valg bort fra Herren.



[Redigert den 13-1-2007 av Gnagar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen