Gnagar
Veteran
Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet
|
|
Åpen og inkluderende folkekirke?
Er det noen her som kan forklare hva det ligger i begrepet ”åpen og inkluderende folkekike”?
---
|
|
Bror
Veteran
Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet
|
|
Ex-katolikk tar bladet fra munnen.
Her er et foredrag som setter ting perspektiv og kaller en spade for en spade. Dersom du har bredbånd og er litt bevandret i engelsk vil du nok sitte
igjen med noen konkrete tanker og betraktninger.
http://64.180.102.203/clips/
Klikk på programmet "gathering the children" fra 28 april 2002.
Bror
|
|
Gnagar
Veteran
Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet
|
|
Lettvint vil de lege skaden i mitt folk
Bredbåndforbindelsen min er nok bedre enn engelsken (kanskje også bedre enn norsken ), men fikk nå likevel med meg såpass at det satte litt fart i de grå. Takker. Egentlig ganske spennende tema dette. For i tillegg til en økumenikk
som forener religionener ser det også ut til at vi får en kristendom som inkluderer det meste. Så da blir vel kanskje resultatet et altomfattende
religiøst system som vil inkludere alle. Et system med fred og harmoni for de som går med. «Fred, fred!» – og det er ingen fred.
Håper denne julesangen kan passere
http://www.youtube.com/watch?v=5EM7FaOc3Zk&NR
[Redigert den 22-12-2006 av Gnagar]
|
|
Praxis
Seniorveteran
Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet
Humør: ved Ånd, ikke Makt
|
|
same procedure as every 1000 years
Sitat: |
Ønsker alle en god kristusmesse og godt nyttår
|
Vil si det er mer ønskelig at vi unngår å bruke
en slik tendensbelagt glose som 'messe',
så vi ikke medvirker til den kirkeverk-eligiøse
forvirring som er norsk standard i statens sauetilsyn:
Sistnevnte klarer ikke lenger å opptre som annet
enn filial av mamma skjøge-Babylon, ikke engang å prøve.
Diagnosen melder seg sterkt om vi prøver å sirkle inn
denne 'messe' glosen på søk hos kirken.no
og likesyndige.
'messe' er ikke så nøytralt som norske sovedyrkorps
har følt for å tro -- men hva som dengang ble forsømt
av Lutheratet på 1530-tallet (lang liste) lar seg nok
ikke akkurat ratte inn igjen, med slike sladdkast er
det nødt til å havne i brøytefonna.
Så sies det rett på sak hos pater og skoleprest Moi :
Sitat: |
Et sentralt aspekt ved messen er det såkalte messeoffer.
På en ublodig måte gjøres Jesu blodige lydighets- og
kjærlighetsoffer på Golgata nærværende for oss,
og det løftes av presten opp
som et fullkomment offer til Gud.
Samtidig forener messedeltagerne sine egne ufullkomne
ofre og gave med Kristi fullkomne offer.
|
http://www.stpaul.no/kirken/messinnh.htm
http://www.stpaul.no/kirken/skolmvan.htm
Å bruke glosen er å underskrive på læren som ligger bak.
Registrert varemerke, så å si.
Å knytte 'messen' til ordet 'misjon' er ganske feilparkert
etymologi -- men om presteverket serverer den forklaringen,
så tar de vel altså helt naturlig at de 'driver misjon'
når de taler til forsamlingen - dvs. den er å oppfatte
som 'de uomvendte'?
- - -
Noen flere ferske spor av Kirkeverkets selvforståelse:
Sitat: |
Kirken i Vardø
( . . . )
Katolsk messe på Stegelneset
Stegelnes kapell: Den katolske kirke innbyr til messe
(gudstjeneste) i Vardø en lørdag i måneden.
Det skjer i kapellet på Stegelneset.
Ekstra lesestoff: Den katolske Kirke sine nettsider
(link til katolsk.no)
|
Sitat: |
Rekviem-messe i Nidarosdomen onsdag
Biskop Finn Wagle har tilbudt Den katolske kirke i Midt-Norge
å flytte rekviem-messen onsdag kveld fra St. Olav katolske
kirke til Nidarosdomen,
et tilbud biskop Georg Müller i Trondheim med glede har
takket ja til. Messen blir onsdag 6. april kl. 1830 ved
biskop Georg Muller.
- Dette er et forsøk på å gi synlig uttrykk for den
takknemlighet vi føler med tanke på pavens enestående bidrag
til å styrke det økumeniske fellesskap, sier biskop Finn Wagle.
Kontaktperson: Biskop Finn Wagle, tlf. 73 53 91 00,
mobil 91 60 31 92
http://www.kirken.no/?event=showNews&NodeID=14817
|
Sitat: |
– Formålet er å kommunisere bedre med ungene. Vi ønsker å gi
barn og unge et møte med jomfru Maria som appellerer
til hjertet, sier prosjektleder i Bodø Domkirke,
Ragnhild Strauman.
'Gi oss Maria tilbake' er det andre kirkespillet i
trosopplæringsprosjektet "Barn i Katedralen" som ble startet
i 2004. Manus ble til i Italia, der Maria-dyrkelsen er mer
sentral enn i Norge.
Spillet er skrevet som en slags fortellende Maria-messe.
Kontakt - Bodø Domkirke.
|
.. og så var det innsamlingen til ny 'fargekanon'
(*SPLAShH*)
.. og de grunngir ikke sine overveielser ved klare Skriftord, engang:
Sitat: |
En fargekanon med fire liturgiske farger har begrenset betydning
og kan ikke uttrykke hele læren som Den norske kirke har om død
og oppstandelse. Sort vil kunne uttrykke sorg og død i større
grad enn hva fiolett evner å formidle.
Sort vil ta langfredagens innhold på alvor (...)
Liturgiske farger ble formelt innført for bruk i Den norske
kirke i 1969, hvor man gikk inn for å legalisere fire farger
(...)
Etter pkt 308 i Missale Romanum anvendes rød farge på langfredag
(...)
En innføring av sort som liturgisk farge vil gi menigheter
en merkostnad med anskaffelse av enda et sett med liturgiske
tekstiler. Det er rimelig at det her gis rom for en overgang,
hvor menighetene får tilstrekkelig tid til å gjennomføre
en slik investering.
Anskaffelse av liturgiske tekstiler i fem farger må være
et endelig mål for alle kirker,
på linje med hva bestemmelsene sier i dag for de andre
fire fargene.
(hva de nå trenger høringsutredning til hvis de vet det ..)
. . .
Spørsmål i saken kan rettes direkte til saksbehandler Turid
Lundby over e-post turid.lundby%kirken.no
C. Stilling til spørsmål
Kirkerådet ber høringsinstansene uttale seg om følgende tre
spørsmål:
1. Skal Den norske kirke innføre sort som liturgisk farge
i tillegg til de fire vi har fra før? Det bes gitt en kort
begrunnelse.
2. Dersom svaret er ja i første spørsmål, ved hvilke
anledninger/dager i kirkeåret skal sort kunne anvendes
som liturgisk farge?
3. Dersom svaret er ja i første spørsmål, skal innføring
av sort være en alternativ eller obligatorisk ordning?
http://www.kirken.no/?event=doLink&nodeID=2828
|
Hva skulle folket gjort uten 'kirkerotte' ...
Ta ham vel imot /når han kommer/ med bøsse.
(*BANG*)
(legalisert liturgisk farge)
.
Dere tok ikke vare på det som var å vareta i mine helligdommer;
men dere satte andre i stedet for dere
til å ta vare på det jeg ville ha varetatt i min helligdom.
(Esek 44)
|
|
Kristnerd
Administrator
Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av Praxis
Sitat: |
Ønsker alle en god kristusmesse og godt nyttår
|
Vil si det er mer ønskelig at vi unngår å bruke
en slik tendensbelagt glose som 'messe',
så vi ikke medvirker til den kirkeverk-eligiøse
forvirring som er norsk standard i statens sauetilsyn:
Sistnevnte klarer ikke lenger å opptre som annet
enn filial av mamma skjøge-Babylon, ikke engang å prøve.
Diagnosen melder seg sterkt om vi prøver å sirkle inn
denne 'messe' glosen på søk hos kirken.no
og likesyndige.
'messe' er ikke så nøytralt som norske sovedyrkorps
har følt for å tro -- men hva som dengang ble forsømt
av Lutheratet på 1530-tallet (lang liste) lar seg nok
ikke akkurat ratte inn igjen, med slike sladdkast er
det nødt til å havne i brøytefonna.
Så sies det rett på sak hos pater og skoleprest Moi :
Sitat: |
Et sentralt aspekt ved messen er det såkalte messeoffer.
På en ublodig måte gjøres Jesu blodige lydighets- og
kjærlighetsoffer på Golgata nærværende for oss,
og det løftes av presten opp
som et fullkomment offer til Gud.
Samtidig forener messedeltagerne sine egne ufullkomne
ofre og gave med Kristi fullkomne offer.
|
http://www.stpaul.no/kirken/messinnh.htm
http://www.stpaul.no/kirken/skolmvan.htm
Å bruke glosen er å underskrive på læren som ligger bak.
Registrert varemerke, så å si.
|
Mulig du har rett.
Jeg har dog kun oppfattet "luthersk overlevering" og kirkehistorie dithenn at "messe" strengt tatt ikke betyr noe annet enn "gudstjeneste". Og hva
konfessio-augustana angår så poengteres det at både messen som sådan, og nattverden som "messe offer" fremdeles praktiseres. MEN med noen viktige
endringer i innhold. (Blant annet om nattverden som ikke er et messe-offer som presten bærer fram, i det hans magiske fingrer har gjort brødet til
legemed, og vinen til blod.) Man rensett opp, men såvidt meg bekjent var det aldri noe problem med selve ordet messe. Mulig det er elementer her jeg
har mistet. Dog kalles gudstjenestene i DNK for høymesse.
Lang historie kort:
"JUL" sier meg særdeles lite. Christ-mas som jeg (muligens feilaktig) har oversatt til "Kristusmesse" poengterer derimot to ting: Det handler om
Kristus, og det handler om en gudstjeneste. Ikke nødvendighvis i kirken, nei tvert i mot. Hverken kirke eller prest trengs. Men at Christmas er tid
med ordet om Kristus, ja tid med selve Kristus.
«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
|
|
Kristnerd
Administrator
Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet
|
|
Hva Vardø, Nidaros og Bodø angår, så er det vell ikke noe veldig nytt at DNK flørter med romersk katolsk maridyrkelse og andre ting. Synd og skam
osv... Kunne skrevet mye om det. Og er kjempebra at du tar opp dette Praxis.
Men ser ikke helt at det direkte omhandler ordet messe. Men for all del for å
unngå ytterligere misforståelser endrer jeg nå min signatur slik at messe ordet forsvinner.
«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
|
|
Kristnerd
Administrator
Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av Gnagar
Er det noen her som kan forklare hva det ligger i begrepet ”åpen og inkluderende folkekike”?
---
|
Jeg kan prøvd meg, men desverre trur jeg det er like mange svar som det er personer å spørre. Giske har ihvertfall sitt eget svar.
Men jeg ville ha svart "Åpen for alle som vil høre, inkluderende for alle som vil tro".
Og i den sammenheng: Rom 10.14 og 17 (og gjerne hele kapittelet), og Matt 28. 16-20.
For evnageliet er "åpent og inkluderende". Det tilbyr en frelse åpen for alle, og et liv inkludert i Guds nåde og omsorg. Men i dette hører også ord
som "synd, omvendelse, bekjennelse, dom" etc. med. Giske m.f. finner ikke sårlig rom for dette i sin versjon av den "åpne og inkluderende folkekirke".
Så... svaret på spørsmålet er like mange som det finnes personer å spørre. Nettopp derfor mener jeg formuleringen er misvisende og forvirrende, og bør
helst ungås.
«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
|
|
Praxis
Seniorveteran
Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet
Humør: ved Ånd, ikke Makt
|
|
julestemning hos Stim & Stønn
Sitat: |
Christ-mas . . . . oversatt til "Kristusmesse"
|
Gamle misjonær Torp, faren til Jan-Åge, hadde
sin egen lille vittighet til folk som ikke var
altfor nærtagende sånn ..
han uttalte ordet litt fornorsket, ja ganske enkelt:
"Krist-mas" !!
.
|
|
Praxis
Seniorveteran
Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet
Humør: ved Ånd, ikke Makt
|
|
begrepet åpen og inkluderende folkekirke
Det skal være en gåte fra Samsons tid,
han som oppfant "å gå til sengs med fienden":
Hva kan bli mer "åpent og inkluderende"
enn skjøgens favn?
.
|
|
Everaldo
Juniorveteran
Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet
|
|
|
|
mhusoy
Moderator
Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet
|
|
Triste greier denne "åpne og inkluderende folkekirken" altså. Det er på tide at kristne i DNK våkner opp og kommer seg ut. Det må en radikal
forandring til i DNK, ellers kommer trossamfunnet til å råtne på rot. Antakelig er det vel bare et tegn på at forholdene for kristne vil bli
betraktelig verre i tiden framover. Mens nyreligiøsitet, ateisme, islam og spiritisme er på frammarsj makter de kirkelige å krangle om for lengst
overmodne privilegier og ordninger som i stor grad kun har ødelagt for evangeliet.
Kristne skal ikke være priviligert i denne verden, men i den neste (for å si det sånn). Kristendommen spredte seg raskest de første århundrene, da
kristne var forfulgt. Innføringen av kristendommen som statsreligion i Romerriket er noe av det verste som har hendt for evangeliets sak. Dagens
utvannede kirkesaus er dessverre et ledd i oppbygningen av det som vil ende som anti-kristens velde. Flørting med ikke bare DRKK, men også med
ateisme, sekularisme og islam vil ta knekken på DNK og deres likesinnede andre plasser i Norge og verden.
Triste saker, men vi kan ikke gjøre annet enn å be for dem samt å komme med noen betidige formaninger.
\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
|
|
mhusoy
Moderator
Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av Bror
Her er et foredrag som setter ting perspektiv og kaller en spade for en spade. Dersom du har bredbånd og er litt bevandret i engelsk vil du nok sitte
igjen med noen konkrete tanker og betraktninger.
http://64.180.102.203/clips/
Klikk på programmet "gathering the children" fra 28 april 2002.
Bror |
Interessant. Veldig imponerende foredrag. Det bekrefter hva vi allerede vet om den katolske kirke, at dens styre og virke i stor grad er
anti-kristelig.
\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
|
|