Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Gud har renset
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-11-2006 kl 15:15
Gud har renset


Act 10:15 Og det kom atter en røst, for annen gang, til ham: Det som Gud har renset, det må ikke du gjøre til urent.

Hva er det Gud har renset da?

Har Gud renset alle menneskene i verden?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-11-2006 kl 19:48


Forklaringen må vell finnes en plass her:

Apg 10:17
Men mens Peter var i villrede med seg selv om hva dette synet som han hadde sett, skulle bety, se, da stod de menn som var utsendt av Kornelius ved døren. De hadde spurt seg fram til Simons hus.

Apg 10:28
Han sa til dem: Dere vet hvor utillatelig det er for en jøde å ha samkvem med noen av et annet folk, eller å gå inn til ham. Men Gud har vist meg at jeg ikke skal kalle noe menneske vanhellig eller urent.

Apg 10:34-48
34 Peter begynte da å tale, og han sa: Jeg skjønner i sannhet at Gud ikke gjør forskjell på folk,
35 men blant hvert folk tar han imot dem som frykter ham og gjør rettferdighet.
36 Det ord som han sendte til Israels barn, da han i evangeliet forkynte fred ved Jesus Kristus – han er alles Herre –
37 det kjenner dere, dette ordet som er gått ut over hele Judea. Det hadde sin begynnelse fra Galilea, etter den dåp som Johannes forkynte –
38 og taler om at Gud salvet Jesus fra Nasaret med Den Hellige Ånd og kraft, han som gikk omkring og gjorde vel og helbredet alle dem som var underkuet av djevelen, fordi Gud var med ham.
39 Vi er vitner om alt det han gjorde både i jødenes land og i Jerusalem, han som de drepte ved å henge ham på et tre.
40 Ham oppreiste Gud på den tredje dag og lot ham åpenbare seg,
41 ikke for hele folket, men for de vitner som forut var utvalgt av Gud – for oss, vi som åt og drakk sammen med ham etter at han var oppstått fra de døde.
42 Han bød oss å forkynne for folket og vitne at han er den som Gud har satt til å være dommer over levende og døde.
43 Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn.
44 Mens Peter ennå talte disse ord, falt Den Hellige Ånd på alle dem som hørte Ordet.
45 Og alle de troende som tilhørte de omskårne, og som var kommet med Peter, ble forferdet over at Den Hellige Ånds gave var blitt utgytt også over hedningene,
46 for de hørte dem tale med tunger og lovprise Gud.
47 Da sa Peter: Kan vel noen nekte dem vannet, så de ikke skulle bli døpt, disse som har fått Den Hellige Ånd likesom vi?
48 Og han bød at de skulle bli døpt i Jesu Kristi navn. De bad ham da bli hos dem noen dager.

Apg 15:4-11
4 Da de kom til Jerusalem, ble de mottatt av menigheten og apostlene og de eldste, og de fortalte om alt det Gud hadde gjort ved dem.
5 Men det reiste seg noen av fariseernes parti som hadde tatt ved troen, og de sa: De må bli omskåret, og en må pålegge dem å holde Mose lov.
6 Apostlene og de eldste kom da sammen for å overveie denne sak.
7 Da det nå oppstod et skarpt ordskifte, reiste Peter seg og sa til dem: Brødre, dere vet at Gud for lenge siden utvalgte meg blant dere, så hedningene av min munn skulle høre evangeliets ord og komme til tro.
8 Og Gud, som kjenner hjertene, gav dem vitnesbyrd, idet han gav dem Den Hellige Ånd likesom oss.
9 Han gjorde ingen forskjell på oss og dem, for ved troen renset han også deres hjerter.
10 Hvorfor frister dere da Gud og legger et åk på disiplenes nakke som verken våre fedre eller vi var i stand til å bære?
11 Men vi tror at vi blir frelst ved Herren Jesu nåde, på samme måte som de.

Også hopper vi litt tilbake:

Matt 28:18-20
18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord!
19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn,
20 og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende!


Og da feller jeg ned på noe sånt som at:

"Her er ikke Jøde eller Greker". Den gamle pakt med Jødefolket som Guds eget utvalgte folk er forbi. Den nye pakt er åpen for personer fra alle folk og nasjoner. Men man kan ikke si at alle automatisk er renset. Først må ordet lyde, og troen skapes.

Rom 10:17
Så kommer da troen av forkynnelsen som en hører, og forkynnelsen som en hører, kommer ved Kristi ord.

Så står da den nye pakt der med dette:
Tilgjengelig for alle, gitt som gave, av nåde, ved tro.
Og med dåpen og Ånden som ett dobbelsidig tegn på dette.
Frelseverket var stort nok til å gjelde alle, og med troen tilregnes det den enkelte og blir gyldig.

Var det svar på det du spurte om?




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-11-2006 kl 20:29


vel... Åge Å som jeg har dette fra mener ut i fra hva jeg kan tolke å høre, at alle mennesker i verden er renset.. men at frelsen må taes imot ved troen likevel.. jeg blir ikke helt klok på dette må jeg si.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-11-2006 kl 20:58


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
vel... Åge Å som jeg har dette fra mener ut i fra hva jeg kan tolke å høre, at alle mennesker i verden er renset.. men at frelsen må taes imot ved troen likevel.. jeg blir ikke helt klok på dette må jeg si.


I så tilfelle er jeg nok ikke helt enig med Åge Å i dette tema ;)
Det blir litt rart å si at alle er renset, for så å etterpå si at frelsen må taes i mot ved troen.
Da jeg opplever "å være renset" = "å ha tatt i mot frelsen".
Det blir litt mostridenhet i Åges utsagn i mine ører.

Men hvis jeg legger godviljen til, så kan det tenkes at jeg ikke er så uenig likevell. Konklusjonen min ovenfor var jo at den nye pakt / Jesu frelsesverk er åpen/tilgjengeli for alle. Men at den ikke blir den enkelte til del før den tas i mot i tro.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-11-2006 kl 21:22


Ok :) om man leser på en veldig barnslig måte så står det jo at det Gud har renset skal ikke du kalle urent.. Og det er jo ganske sikkert at det ikke gjelder dyr, men mennsker i denne sammenhengen. =)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen