Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hvilken herlig oppdagelse :)
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-11-2006 kl 19:19
Hvilken herlig oppdagelse :)


Tenk at selv "kravet" om "å gjøre bot" inneholder evangeliets frihet. Det er i sannhet INGENTING vi skal gjøre selv for å bli frelst. Bare hør her:

"I det greske NT er dt to ulike ord som gjerne oversettes med "vende om" / "omvendelse", nemlig metanoein (substantiv: metanoia) og epistrefein (substantiv: epistrofe). Metanoein betyr ordtrett å "endre sinn" og brukes om å vende seg bort fra synd. Epistrefein kan brukes konkret om å "snu seg rundt"; i religiøs sammenheng "å vende om". Begge uttrykkene brukes om menneskers omvendelse
i sin almninnelighet, men i Apg ser man en tendens til at de to ordene brukes for å uttrykke henholdshvis den negative og den positive sisde ved omvendelse: Metanoein brukes om det man vender seg bort fra, mens epistrefein brukes om det man vender seg til. Når de to ordene brukes ved siden av hverandre som i 3,19 og 26,20 oversettes Metanoiein gjerne med utrykket "gjøre bot". " - Sistat "Fra Jerusalem til Jordens ender. Hoveddtrekk i Apostlenes gjerninger. Reidar Hvalvik. s. 83.

med andre ord... Å gjøre bot er ikke noe annet enn å vende seg BORT FRA synd, altså ikke noe katolsk tullballeri. Og omvendelse er å VENDE SEG TIL Jesus.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 19-3-2008 kl 19:38


Jeg er på en måte enig, på en måte uenig. Synd er ikke bare det som har med katolisismen å gjøre. Synd er å bryte Guds ti bud. Men siden vi aller har gjort det, så er det ingenting vi kan gjøre for å redde oss selv. Det gjorde Jesus for oss, og dersom vi tror på at Han er Guds Sønn og at Han har stått opp og lever den dag i dag, så har han sagt at vi skal bli frelst.
Men dersom man har oppriktig kjærlighet til Jesus vil man søke å gjøre gode gjerninger, for i det minste Hans skyld. Tenk hvor glad Jesus blir dersom vi hjelper våre medmennesker rundt oss, slik som Han gjorde. Det blir bare feil dersom man trosser alle budene til Gud bare fordi de ikke frelser oss i seg selv. Da er det ikke lenger forskjell på kristen og verdslig, er det vel? Unntatt at man "tror" på Jesus så klart. Ekte tro vil vise seg, mener jeg.

Men det er en herlig oppdagelse at vi ikke er tvunget til noe for å bli frelst. Vi er frie. Ekte frihet er da også å kunne gjøre det gode med lyst og iver!

[Redigert den 19-3-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 3-4-2008 kl 20:12


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Jeg er på en måte enig, på en måte uenig. Synd er ikke bare det som har med katolisismen å gjøre. Synd er å bryte Guds ti bud. Men siden vi aller har gjort det, så er det ingenting vi kan gjøre for å redde oss selv. Det gjorde Jesus for oss, og dersom vi tror på at Han er Guds Sønn og at Han har stått opp og lever den dag i dag, så har han sagt at vi skal bli frelst.

Hei Biz: Det du sier her er vel at vi ikke kan holde Guds bud? Men hvis vi kke kan holde Guds bud, hvordan skal vi da forstå påbudet om å shellighilde sabbatsdagen?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 11-5-2008 kl 14:58


Long time, no see.

Nei, jeg sier ikke at vi makter å holde Guds bud, det ligger ikke å vår natur. Men det betyr ikke at vi skal forkaste dem!

Eller mener du det er det samme om man dreper, stjeler og lyver fordi man ikke kan holde alle budene rett? Man vil gjøre det en kan for å bryte færrest mulig, vil en ikke (dersom man elsker Jesus oppriktig)?




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-8-2008 kl 10:43


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Jeg er på en måte enig, på en måte uenig. Synd er ikke bare det som har med katolisismen å gjøre. Synd er å bryte Guds ti bud. Men siden vi aller har gjort det, så er det ingenting vi kan gjøre for å redde oss selv. Det gjorde Jesus for oss, og dersom vi tror på at Han er Guds Sønn og at Han har stått opp og lever den dag i dag, så har han sagt at vi skal bli frelst.
Men dersom man har oppriktig kjærlighet til Jesus vil man søke å gjøre gode gjerninger, for i det minste Hans skyld. Tenk hvor glad Jesus blir dersom vi hjelper våre medmennesker rundt oss, slik som Han gjorde. Det blir bare feil dersom man trosser alle budene til Gud bare fordi de ikke frelser oss i seg selv. Da er det ikke lenger forskjell på kristen og verdslig, er det vel? Unntatt at man "tror" på Jesus så klart. Ekte tro vil vise seg, mener jeg.
[Redigert den 19-3-2008 av BiZ]


Tror du det er mulig å ha den rette frelsende troen på Jesus Kristus og likevel ikke bli i stand til å leve i fullkommen lydighet mot de ti bud?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen