Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hva sier man?
karras
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 28
Registrert: 12-9-2006
Bosted: Greåker
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-9-2006 kl 10:36
Hva sier man?


Hvis noen sier til deg når du "deler" din tro;

Hvorfor er det så mange muslimer, hindusister, buddister?

Dette er jo tre Religioner som er like virkelig for de som tilhører det?.

Hvorfor er da Kristendommen sann?

Hva sier dere når noen stiller dette spørsmålet?

Mvh Morten
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-9-2006 kl 16:08


F.eks. "Jeg vet ikke at den er sann, men det er noe jeg tror. Vil du høre om hvorfor jeg tror det?" Hvis positiv respons, så kan man begynne å legge ut om Jesus, både fra GT og NT.

Det er opp til hver enkelt å ta stilling til en tro, ingen vet om den ene eller den andre tro er sann. Det er derfor vi skal ha respekt for trosfriheten, og for andres tro, uansett hvor sterkt vi tror at vi står på den rette side. Vi vet ikke, men tror, husk det.

[Redigert den 12-9-2006 av Everaldo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-9-2006 kl 21:27


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
ingen vet om den ene eller den andre tro er sann.

"Troen er sikkerhet for det som håpes, visshet om ting en ikke ser." Hebr. 11, 1.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-9-2006 kl 23:35


Sitat:
Opprinnelig postet av karras
Hvis noen sier til deg når du "deler" din tro;

Hvorfor er det så mange muslimer, hindusister, buddister?

Dette er jo tre Religioner som er like virkelig for de som tilhører det?.

Hvorfor er da Kristendommen sann?

Hva sier dere når noen stiller dette spørsmålet?

Mvh Morten


En av grunnene til at det finnes så mange forskjellige trosretninger i verden er at mennesket har en ilagt søken etter noe større enn seg selv. Oppgaven er imidlertid å finne den sanne Gud, og ikke følge avgudene.



I begynnelsen var det harmoni mellom mennesket og Gud, men harmonien endte da mennesket valgte å bryte Guds bud. Det ble fiendskap og avstand mellom Gud og menneskene på grunn av synden. Det tok lang tid før folk begynte å søke Gud igjen. Gud talte til de få mennesker som var interesserte i å tale med Ham, for flesteparten av menneskene hatet Gud.

Utgangspunktet for å kjenne den sanne Gud var dermed lite, men Gud tok det i bruk, og Han hadde kontakt med noen få mennesker og profeter. Han utvalgte seg etter hvert Israel som et spesielt folk som Han skulle bygge sitt kontaktnettverk med verden på. Han brukte profeter inntil Han sente Messias, Jesus.

Jesus var Hans Sønn, inkarnert Gud. Og ved Jesus forsonte Gud verden med seg selv. Dette fiendskapet som hadde skilt Gud og mennesker i lang tid ble brutt ned - for hvert enkelt menneske som tror på Jesus. Den Hellige Ånd er blitt tilgjengelig for alle mennesker, alle kan få Ånden ved troen på Jesus. Og har du Ånden da har du samfunn med Gud og kjenner Ham.


De kristnes oppgave er å utbre nyhetene om Jesus, at alle ved tro på Ham kan blir frelst og få kjenne Gud igjen.


Alle de andre religioner i verden er dermed falske, men de reflekterer noe dypt i mennesker, erkjennelsen av at vi ikke er alene, og at det finnes noe større enn oss. Mennneskene hatet Gud, men noen ble nyssgjerrige på hvem Han kunne være. Dette førte blant annet til at religioner oppstod. Dessverre er det slik at forbannelsen som kom over jorden ved syndefallet førte til at mange mennesker startet å tilbe de onde ånder og deres leder; djevelen.



for å gå litt videre:

kristendommen er sann fordi den er Guds åpenbaring til menneskene. Det er en markert linje fra skapelsen til syndefallet til Jesus til i dag. Svaret på livet, i følge kristendommen er: kjærligheten. Men ikke den menneskelige kjærlighet - men Guds kjærlighet. Ingen hadde større kjærlighet enn Gud, Han ofret sin egen Sønn for vår skyld.

Spør en hvilken som helst mor eller far: hva er det du aldri vil gi fra deg? svaret er: mitt barn... Gud ga sin eneste Sønn til en pinefull og ynkelig død på korset, slik at vi mennesker som hatet Gud og gjorde det onde, kunne få leve.

en rettferdig måtte dø for at de onde skulle få leve... dette er den ultimate kjærlighets handling. derfor er Gud kjærlighet, og derfor er kristendommen sann, fordi den beviser at kjærligheten er den sterkeste kraften... ikke hatet og underkastelsen..

videre er kristendommen sann fordi den ikke krever noe av menneskene.. alle andre religioner krever at menneskene må gjøre seg fortjent til frelsen på et eller annet vis... i kristendommen er det nok å tro på Jesus, fordi Jesus selv har gjort oss fortjent til frelsen...


kristendommen handler ikke om å tro på "det gode i mennesket"... men det onde!!! men også: det gode i Gud.. Hans kjærlighet da Han ga sinn Sønn Jesus Kristus til å dø for at vi skulle leve.. ;)



altså er kristendommen sann fordi dens vesen er oppfylt i kjærligheten, og fordi denne frelsen oppnås ved en enkel tro og ikke ved kompliserte gjerninger...

det spesielle Far-barn perspektivet kommer fram: vi blir Guds barn når vi blir kristne, og barna får alt de trenger av sin Far.

:yes:




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 20-3-2008 kl 17:08


Jeg hadde sagt at jeg tror at Gud har gitt menneskene fri vilje og friheten til å velge (nettopp derfor Han er så god!). Opp gjennom historien har det selvsagt vært andre filosofer som har kommet fram til andre konklusjoner, og disse filosofene har da fått med seg tilhengere som etter hvert har utviklet seg til en trosretning/religion. Dette er deres valg.



\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2008 kl 17:38


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Jeg hadde sagt at jeg tror at Gud har gitt menneskene fri vilje og friheten til å velge

”Herre, jeg vet at mennesket
ikke selv kan rå for sin vei,
og at vandringsmannen ikke selv
kan styre sine skritt.”
(Jer 10,23)

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 21-3-2008 kl 13:00


?

Det du prøver å si er at mennesker ikke tar valg, men alt som skjer er kontrollert og styrt som et dukketeater av Gud?




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-3-2008 kl 13:44


Nei, det som sies er vel mer at det settes grenser.
Jf. Apg 16,6-7:

Den hellige ånd hindret dem i å forkynne Ordet i Asia;
derfor fortsatte de gjennom det frygiske og galatiske
området. Da de var kommet nesten til Mysia,
prøvde de å dra videre til Bitynia, men
Jesu Ånd ga dem ikke lov.


-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 21-3-2008 kl 13:47


Ok, ja det er opp til Gud å bedømme. :)



\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen