Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Dåp og medlemskap
slappfisk
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 148
Registrert: 28-2-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: ortodoks

[*] opprettet den 23-8-2006 kl 21:09
Dåp og medlemskap


Bør frimenigheter ha som regel at nyomvendte skal døpes før de blir innskrevet i menigheten?

Er det noen som vet hva som er mest praktisert i norske frimenigheter?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 23-8-2006 kl 22:49


Kjenner til et større 'pinsebruk', der det viste seg å
være null sjanse til å få bli døpt, med mindre
dåpsbarnet også straks var villig til å melde seg inn
i forsamlingen.
Dette ble oppfattet som en og samme handling,
og kandidaten var bare 'noe rart noe' hvis hun bare
skulle handle dåp...

Ett moment:

'medlemskap' vil jo si - med våre lover og tider -
at friforsamlingen får Statens kirkeskatt for ett nytt
hode, plingende inn i kassen.

Friere enn det er ikke 'fri'forsamlingene: de inngår
i realiteten i et heldekkende statskirke-system -

og godtar dermed Staten som rettelig autoritet til å
godkjenne hva som er en akseptert religiøs virksomhet,
over en helt almenn fjøl.

Det får igjen mye å si for opinion og politiske
manøvrer og lirkemidler -
blir fort til reell frihetssak, så allmektig ultra-
kompetente som politikere og offentlige organer har det
med å føle seg i vår tid.
Ikke bare en formsak i et pengeregnskap, når den
'politiske vilje' ikke helt er det gudeligste vi har sett
siden forrige faraodømme..

Oppdager man risikomomentene -
med et "vegg-til-vegg statskirkeverk"?

-
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-9-2006 kl 07:47


Kjenner også til en baptist menighet der det å bli døpt og det og bli "opptatt i menigheten" var to sider av samme sak. En kunne ikke gjøre det ene uten også å gjøre det andre.:rolleyes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
slappfisk
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 148
Registrert: 28-2-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: ortodoks

[*] opprettet den 8-9-2006 kl 08:25


Sitat:
Opprinnelig postet av Gråspurv
Kjenner også til en baptist menighet der det å bli døpt og det og bli "opptatt i menigheten" var to sider av samme sak. En kunne ikke gjøre det ene uten også å gjøre det andre.:rolleyes:

Jeg er enig at dåp ikke automatisk må medføre medlemskap.
Men hva med å kreve at en person skal være døpt før vedkommende skrives inn som medlem?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-9-2006 kl 08:41


Jeg synes ikke at det skal være nædvendig å kreve dåp før en person kan skrives inn som medlem. Det blir for mye "tvangsdåp"- preg over det.
Den aktuelle baptistmenigheten jeg nevnte, omgikk "problemet" på den måten at de som ikke "lot seg døpe", men som likevel gikk på møter i menigheten ble regnet som "tilhørige", men ikke medlemmer.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
slappfisk
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 148
Registrert: 28-2-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: ortodoks

[*] opprettet den 8-9-2006 kl 12:08


Sitat:
Opprinnelig postet av Gråspurv
Jeg synes ikke at det skal være nædvendig å kreve dåp før en person kan skrives inn som medlem. Det blir for mye "tvangsdåp"- preg over det.

Er ikke dåpen noe som Jesus har befalt, og som bør sette en terskel for medlemskap? Jeg har vanskelig for å se for meg en troende som motsetter seg dåpen, eller ser på den som tvang. I så fall kan det tenkes at vedkommende har andre motiver enn å følge Kristus. Menigheten bør bestå av frivillige medlemmer, likeledes bør disse være døpt - også frivillig. Men, jeg skjønner jo at det kan være forskjellig syn på dette, da.

Sitat:
Den aktuelle baptistmenigheten jeg nevnte, omgikk "problemet" på den måten at de som ikke "lot seg døpe", men som likevel gikk på møter i menigheten ble regnet som "tilhørige", men ikke medlemmer.

Høres ut som en god løsning.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-9-2006 kl 14:02


Ja, Jesus har befalt dåp, men mennesker har begrenset innsikt og forståelse og forstår forskjellige ting forskjellig. Dette har derfor ført til forskjellige dåpssyn, luthersk, metodistisk og baptistisk.
Jeg er lutheraner, men jeg gikk en del i en baptistmenighet en tid. Jeg syntes jeg fikk åndelig påfyll der, men jeg ble ikke "tvunget" til å la meg dåpe med baptistisk dåp, jeg ble regnet som "tilhørig".
Hvis noen finner seg tilrette i en baptistmenighet, pinsemenighet og ønsker å ha sitt åndelige hjem der, er dåpen, som du sier en "terskel" til medlemskap. Hvis en er oppvokst med metodistisk eller luthersk bakgrunn er en allerede døpt som barn og har sitt medlemskap der. Hvis en senere finner sitt åndelige hjem i en annen kristen menighet som praktiserer troendes dåp, så får det være opp til den enkelte om han vil "døpe seg på nytt" eller ikke. Jeg syns ikke at noen andre verken skal eller kan kreve det.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-9-2006 kl 02:12


Greit om menigheten har dåp som terskel for medlemskap. Men syns ikke dåp skal automatisk bety at man vil bli/blir medlem. Dåpen er noe de skal utføre uavhengig. Og de som ikke vil la seg døpe men forstatt vil gå, kan bli kalt "tilhørig" som jeg syns virker som en grei ordning.

Syns ikke det gjør noe i det heletatt at man setter litt bibelske krav til medlemskap.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 11-9-2006 kl 10:53
Bibelsk?


Ifølge Bibelen døpte de som kom til troen seg. Jeg er enig i at dette er individuell handling som gjøres uavhengig av hvilken menighet man velger å gå fast i.

1) Men, er det bibelsk å skrive folk inn i en lokal menighet eller religiøs organisasjon?
2) Kan man melde seg inn i Guds menighet? Nå snakker jeg om den globale Menigheten/Kirken eller det vi kaller Jesu Kristi Brud.
3) Sier Bibelen noe om hvordan vi kommer inn i denne globale Menigheten?




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-9-2006 kl 13:46


dåpen er en handling ovenfor Gud, medlemsinnskrivelse er en handling man gjør på jorda ovenfor mennesker. Noen menigheter oppererer med innmeldelse, andre ikke. Ett fett for min del hva som gjøres der. Me,en om man har innmeldels så gjør det ikke noe om man setter krav til at man er døpt.

Jeg tror jeg forstår hvor du vil hen. Det har vel sammenheng med motstand av organisering :P (Branham var ihvetfall imot det).

1) Jødene var veldig organiserte (fulle slektstavler, som var med å bekrefte at jesus var den det stod om i skriftene), så man kan vel klare å overbevise seg om at det er bibelsk. Maria og Josef skrev seg inn i manntall, som er en form for medlemsregistrering (det var faktisk en del av Guds plan, det var jo grunnen til at de dro til Betlehem). Så bibelsk er det iform av at man finner det i bibelen. Men det var aldri noen pålegg å opprette noen form for medlemskap. Frelse er til den enkelte igjennom Jesus Kristus og aldri igjennom en person, medlemskap, samling, el.

2) -

3) -

De siste ser jeg ingen grunn til å svare på.

Så noen spørsmål tilbake.

1) Er organisering/medlemskap synd?

Så lenge ALL i menigheten er underordnet Jesus, så er det jo samma om man registerer seg, melder seg inn, får medlemskort eller ikke har noen registere i det heletatt.

Jeg har hørt om folk som snakker om at ALL form for organisering er satans verk... men det blir å dra den litt langt.

[Redigert den 11-9-2006 av ehasting]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 12-9-2006 kl 08:41


Sitat:
Opprinnelig postet av ehasting
1) Jødene var veldig organiserte (fulle slektstavler, som var med å bekrefte at jesus var den det stod om i skriftene), så man kan vel klare å overbevise seg om at det er bibelsk. Maria og Josef skrev seg inn i manntall, som er en form for medlemsregistrering (det var faktisk en del av Guds plan, det var jo grunnen til at de dro til Betlehem). Så bibelsk er det iform av at man finner det i bibelen. Men det var aldri noen pålegg å opprette noen form for medlemskap. Frelse er til den enkelte igjennom Jesus Kristus og aldri igjennom en person, medlemskap, samling, el.


Organisert religion har verken med slektstavler eller manntall å gjøre. Jeg er ikke organisert religiøst sett, men jeg har både slektstavle og er registrert som norsk borger i den norske stat.

Det du nevner senere er nettopp mitt poeng. Gud setter ingen krav til medlemsskap i en konfesjon/menighet, og det har aldri vært Hans plan. De som går fast et sted er menigheten der.

Som svar på ditt spørsmål... Det er ingen ting galt i - det er faktisk Bibelsk - å organisere en menighet. Organisert religion handler ikke om det. Det handler om hierarkier av ledere (prester - biskoper - erkebiskoper - kardinaler osv.) og systemer som fanger mennesker (dog frivillig) i tradisjoner.

Aldri har noen vekkelse kommet gjennom et etablert kirkesamfunn, men alltid har det kommet ut fra et. Luther ut fra den Katolske Kirke. John Wesley ut fra den anglikanske kirke osv.

Sitat:
Opprinnelig postet av ehasting


2) -

3) -

De siste ser jeg ingen grunn til å svare på.


Kanskje du kan prøve? De er svært viktige spørsmål... Sier Bibelen noe om hvordan man kan melde seg inn i den globale menigheten? Alstå, Menigheten med stor M.

Sitat:
Opprinnelig postet av ehasting
1) Er organisering/medlemskap synd?

Så lenge ALL i menigheten er underordnet Jesus, så er det jo samma om man registerer seg, melder seg inn, får medlemskort eller ikke har noen registere i det heletatt.

Jeg har hørt om folk som snakker om at ALL form for organisering er satans verk... men det blir å dra den litt langt.


Det er ikke medlemskort som er saken, men fenomenet omkring registrering av medlemmer, som etterhvert bygger organisasjoner utover menigheten, og som lager et rammeverk som kan se godt ut, men som dreper Guds Ånd og hindrer Gud i å slippe til. For all del... det kan skje selv uten medlemskort :p

[Redigert den 12-9-2006 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 20-7-2007 kl 11:10


For å si det enkelt. Ikke sett punktum etter hva du ser av Guds Ord. Sett et komma. Åpenbaring er progressiv, og det er der mange lutheranere sviktet da de satte et punktum etter Luthers lære. Hadde de satt et komma, ville de fulgt Guds åpenbaring videre til John Wesley.



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen