Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Sjelden bibel
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-8-2006 kl 05:30
Sjelden bibel


Nazi-bibel funnet i Hamburg
http://www.stavangeravisen.no/art.asp?id=30234
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-8-2006 kl 08:58


Skrev en oppgave om dette på videregående. (Selv om den var både for kort i følge lærernes krav, og dermed ikke sto til særlig høy karakter :P). Svært interesang tematikk, som det er overaskende lite å finne om på Internett.

Saken var at hele den tyske "statskirken" (opprettet av hitler, Ved å fusjonere lokale kirker), skrev om sin trosbekjennelse til å inkludere "Føreren" som et ledd i Guds verk for og med Tyskland.

Dietrich Boehoffer som er godt kjent var en av kun 8 kirkeledere (hvis jeg ikke husker feil. Det var ihvertfall svært få), som protesterte mot politiseringen og særlig nazifiseringen av kirken. Det resulterte i en svært liten bekjennelseskirke som ble holdt under sterk oppsikt av nazistene og som stadig ble utsatt for fengslinger av medlemmer og ledere.
Irriterer meg at jeg ikke klarer å finne igjen oppgaveteksten min, da det synes umulig å finne den tekstlige formuleringen av den nazi-"kristne" trusbekjennelse. Den er i sannhet en grusom, men interesang formulering hva angår kirkehistorie og kirkens latenthet til å la seg diktere av politiske systemer. Og ikke minst hva angår antisemittisk historie generelt, hvor altså også protestantiske kirker har vært svært delaktig.

En av grunnleggerene av den tyske bekjennelseskirken som Boehoffer skulle ende med å jobbe sammen med er Martin Niemöller. Wikipedia oppføringen om han siterer hans kjente dikt : "First they came..." - Men innleder samtidig hans bakgrunnshistorie med at han opprinnelig også selv var antisemittisk. Dette trur jeg nok er korekt. Jødehatet gjenspeilet hele det tyske (og europeiske generelt), folk på denne tiden, og også flere av nazistenes motstandere delte langt på vei nazistenes beskrivelse av Jødene.

Wikipedia linker:
http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Niem%C3%B6ller
http://en.wikipedia.org/wiki/Dietrich_Bonhoeffer
http://en.wikipedia.org/wiki/Confessing_Church - den anti-nazistiske tyske Bekjennelseskirken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Protestant_Reich_Church - Hitlers statskirkesystem hvor den store majoritet av kirker og kristne "fusjonerte" inn i. (Den trosbekjennelse jeg ikke klarer å finne igjen på nettet ble forøvrig pålagt brukt i "kristendom" undervisningen på skolene. Og Hitler-Jügend (gutter) og den lignende jente organsiasjonen ble kirkens ungdomsaktivitet.)

Motstanden mot nazisemen var en god del større i den katolske kirke.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-9-2014 kl 18:53
Den kristne kirke og «tidsatmosfærens trykk»


Hei igjen Kristnerd :)

Takk for info. I dag er det ikke så mye nazifisering i kirkene, men politiseringen fortsetter for fullt. I dag heter moteretningen liberalteologi og den utgjør et enormt trykk inn mot vår tids statskirke, som i stor grad har gitt etter. Har vært litt debatt i avisen Dagen og Vårt Land om dette i det siste. Denne nye moteretningen har ikke sin egen bibel, men den synes å ha en svært så moderne og tidsriktig tolkningsnøkkel for å kunne gi en omtolkning og nytolking av det meste; nemlig tidsånden.

Synes Rolf Kjøde sier det bra i dagens avis:

"Den kristne kirke kan ikke leve med en teologi som lar vår aktuelle kontekst som lesere overstyre den faktiske teksten. Vi må skjelne mellom kontekstuell formidling av det bibelske budskapet – noe vi arbeider med konstant i misjon, og en kontekstuell teologi som lar den aktuelle kultur eller grupper av mennesker bestemme hva de ønsker av teksten. Dette er teologiens store brytningspunkt mot et grunntrekk i postmodernismen, en åndsretning som utenfor teologien i stor grad er avgått ved døden som moteretning. De tyske filosofene kalte det for «Zeitgeist» (tidsånd) og John Nome ved MF kalte det «tidsatmosfærens trykk»."

http://www.dagen.no/Meninger/08/09/2014/Bibelsyn_og_akademia...


[Redigert den 13-9-2014 kl 02:10 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
desafio
Juniormedlem
*




Innlegg: 7
Registrert: 14-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-10-2014 kl 20:29


Det eneste jeg fant om den nazistiske trosbekjennelsen var at de brukte uttrykket "blod, rase og jord", og at dette fortsatt henger igjen i en del høyre-ekstreme mijøer



- woha -
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 8-10-2014 kl 18:33



Sitat:


Joel 3:
3
Og jeg vil gjøre underfulle tegn på himmelen og på jorden: blod og ild og røkstøtter.


4
Solen skal omskiftes til mørke, og månen til blod, før Herrens dag kommer, den store og forferdelige.

5
Og det skal skje: Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst; for på Sions berg og i Jerusalem skal det være en flokk av undkomne, således som Herren har sagt, og blandt de undslopne skal de være som Herren kaller.

6
For se, i de dager og på den tid, når jeg gjør ende på Judas og Jerusalems fangenskap,




I kveld er det en stor sabbat og vi er i en spennende tid, tror jeg, for i kveld bør en løfte blikket og se på månen. Kanskje får en se "tegn" på himmelen ;)


http://www.b.dk/globalt/se-billederne-da-maanen-gik-i-roedt


[Redigert den 9-10-2014 kl 06:47 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 9-10-2014 kl 11:27



I 2014 har vi hatt 2 blod måner, begge på bibelske høytidsdager. Vi får 2 blodmåner på samme høytidsdagene i 2015.

https://astrokonsult.files.wordpress.com/2013/10/red-full-mo...

I Trondhjem på dagen var det total måneformørkelse på dagen.
Jeg fikk se ca. 1 time av månen i gårkveld før skyene dekket helt for og månen reflekterte tydelig en dyp rødbrun farge som særlig ble tydelig på skyene rund månen.

I 2015 så vil blodmånen også vise seg på samme bibelske høytider.

Kan det ha forbindelse med Kristi 2. komme? Spennende.

.

[Redigert den 9-10-2014 kl 10:28 av Viking]

[Redigert den 9-10-2014 kl 10:30 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-10-2014 kl 03:40


Sitat: skrevet av desafio  
Det eneste jeg fant om den nazistiske trosbekjennelsen var at de brukte uttrykket "blod, rase og jord", og at dette fortsatt henger igjen i en del høyre-ekstreme mijøer

Det tror jeg stemmer. Men holdningen "blod, rase og jord" går også igjen i en del kristne miljøer. Dette er miljøer som i sterk grad vektlegger jøderasen og landet Israel. Disse har heller ikke sin egen bibel, men de har en tolkning som i stor grad omtolker og vektlegger det jordiske fremfor den fullkomne frelse som kom med Jesu Krist.

Dette er miljøer der mange venter på at Jesus skal komme for å opprette sitt fredsrike, et fredsrike på denne jord og med Jerusalem hovedstad for Herrens styre. Litt merkelig med en sånn bevegelse i kristenhetens midte, men de er her og de vokser og hvor stor denne villfarelsen kan bli kan bare framtiden gi svar på.


[Redigert den 15-10-2014 kl 04:25 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen