Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Kjøp jødene hjem?
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2006 kl 12:41
Kjøp jødene hjem?


Pressen setter i dag fokus på hjelp-jødene-hjem-bevegelsen, som samler inn store pengebeløp blant kristne i Norge. Pengene finansierer arbeidet med å overtale jøder til å flytte bl.a. til de ulovlige bosettingene på den okkuperte Vestbredden. Den verdslige pressen er opptatt av at støtten gir rett til skattefradrag. Og det er lett å se det uheldige i at støtte til ulovlige bosettinger skal gi skattefradrag i Norge.

Men det er mildest talt sjokkerende at kristne faktisk får seg til å nøre opp under hatet som allerede finnes i rikt monn på begge sider i konflikten. De er med på å sette folk opp mot folk, og bærer ved til bålet som brenner i Midtøsten. Er dette i god kristen ånd?

Men det er enda verre, for hør: Jøder blir betalt for å flytte fra sine hjemland og til Midtøsten! Med Mammon på sin side lokker kristne jødene "hjem". Og smiler til hverandre og priser Gud for denne store gjerning. Dette er etter mitt skjønn i rak motsetning til den ånd Jesus sto for (og står for): Gi bort alt du eier, og følg meg!

Tenk bare om apostlene hadde brukt samme taktikk etter Jesu død og oppstandelse: Hvis de bare hadde betalt israelittene noen slanter for å tro på Jesus, så hadde hele Israel blitt frelst og Jesus kunne kommet tilbake straks og opprettet Riket for Israel (hvis den tolkningen stemmer). Det er selvsagt en god grunn til at denne tanke ikke streifet noen av dem: Dette er ikke noe Den Hellige Ånd vil ha noe av.

Hvilken ånd er det da som driver kristne til å kjøpe jødene hjem?

Jeg vil ta ett forbehold i kritikken, og det er at jeg ikke kjenner jødenes historie godt nok til å si klart at noe lignende ikke har foregått i GT-tid. Det ville i så fall overraske meg stort om Gud sto for en slik idé. Men hvis noen kan kaste klarhet over dette momentet, så er jeg takknemlig for det, uansett, og vil korrigere mitt syn deretter.


[Redigert den 29-7-2006 av Everaldo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2006 kl 16:27


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Hvilken ånd er det da som driver kristne til å kjøpe jødene hjem?

Det er den ånd som sier at jødene er ”Guds eiendomsfolk”. En ånd Luther kjempet mot. Han kjempet også mot tradisjonen generelt. Det var det som var hans kall. Dvs. den tradisjon han ikke fant stemte med Skriften. Han satte med andre ord Skriften foran tradisjon. Det er også vårt kall.

Så for å være litt mer konkret på hvilke ånd det er som står bak kan det kanskje være lærerikt å lytte til vår Herres ord til de av jøden som ikke tok imot Han: ”Dere har djevelen til far, og dere vil gjøre det deres far ønsker. Han har vært en morder fra begynnelsen av og står utenfor sannheten, for det finnes ikke sannhet i ham.”

[Redigert den 29-7-2006 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2006 kl 21:12


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Hvilken ånd er det da som driver kristne til å kjøpe jødene hjem?


Om eg skal få gjette, så er det i oppriktig ynskje om å gjera Guds vilje og bringe Hans rike.
Dei fleste av dei som vert hjelpte til Israel er òg i ein særs vanskeleg situasjon der dei kjem frå, så uansett korleis media vel å vinkla det er det ein god dose gammeldags medkjensle med medmenneske inne i biletet.

At teologien vert feil kan eg nok vera einig i, men av eigen erfaring veit eg at grunnen kan veldig gjerne vera at ein aldri eingong har vurdert tanken at det ein trur på er usant.
Slik du legg fram saka her vert det diverre ufatteleg lite konstruktivt.

Skal ein nekte alle Kebab-sjapper som vert drivne av kurdisk-ætta, skattefråtak som resten av Noregs befolkning har krav på, av di at delar av overskotet sannsynlegvis vert sendt til PKK? Lenkja frå "norske" pengar til vald er jo mykje tettare her...
Visvas! At slikt kan kallast journalistikk... :no:

Og sist eg sjekka, har faktisk verdssamfunnet vedtekje at dette landet skulle verta nytta som ein heim for folket utan land... Om ein ser bort frå det teologiske, når vart det ulovleg å hjelpa til med dette?
Ein treng jo ikkje akkurat briller for å sjå at journalisten som har skrive dette har ynskja å gje eit inntrykk av eit sugerøyr rett frå den norske statskassa og inn i gravemaskinane som byggjer nye busetnader på ulovleg land, men ein treng heller ikkje så sterke briller for å finne ut at faktagrunnlaget for ei slik framstiljing er heller tynn...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 1-8-2006 kl 17:31


Sitat:
Opprinnelig postet av gana
vår Herres ord til de av jøden som ikke tok imot Han: ”Dere har djevelen til far, og dere vil gjøre det deres far ønsker. Han har vært en morder fra begynnelsen av og står utenfor sannheten, for det finnes ikke sannhet i ham.”


Disse folkenes motiv for fiendskapet mot Jesus står forklart i Johannes 11:48
Sitat:

Let me han få halda på soleis, kjem alle til å tru på han, og då kjem romarane og tek både landet og folket vårt.


De krasse ord var rettet fra JØDEN Jesus til de lokale religiøse maktmenneskene. Han påpekte deres falne og uomvendte natur, der de satte sin egen maktposisjon høyere enn Gud, og egentlig hadde en annen gud enn Israels Gud, som sier:
Sitat:
3.Mosebok 19v18
... du skal elska næsten din som deg sjølv;...



For de som har snust litt bak "fasaden" hos noen kristne menigheter er det med posisjon og status vs "sannhet" en forholdsvis kjent problemstilling.


Hilsen Soneh Chamas
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-8-2006 kl 17:41


Syns da virkelig at pengene bør brukes til å føre Jødene til jesus. den dagen de skal hjem, så ordner Gud med det.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-8-2006 kl 17:43


Dette er ikke mot Jesu ånd, det er nettopp i Jesu ånd å hjelpe nødlidende og velsigne Israel. Hvis jødene hadde hatt det bra der de var, ville de jo ikke ha reist til Israel. Å betale reisen for noen er ikke tilbedelse av Mammon, det er å hjelpe dem som faktisk ikke har råd til reisen selv, de må jo ikke bli kristne før de får billetten.
Du sammenligner liksom dette med indianere og glassperler. Hallo...
Tenk deg selv, hvis noen tilbød deg penger ville du ikke ha reist bare av den grunn.

Men mange folk gjør dette, fordi det er jødehat og forfølgelser over store deler av verden. F.eks. i Russland er forholdene vanskelige. Og innvandrerne kan selv velge om de vil reise hjem igjen.
På Luthers tid ante verden ennå ingenting om at staten Israel skulle gjenoppstå i en fjern framtid.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-8-2006 kl 18:52


Sitat:
Opprinnelig postet av soneh-chamas
Sitat:
Opprinnelig postet av gana
vår Herres ord til de av jøden som ikke tok imot Han: ”Dere har djevelen til far, og dere vil gjøre det deres far ønsker. Han har vært en morder fra begynnelsen av og står utenfor sannheten, for det finnes ikke sannhet i ham.”




De krasse ord var rettet fra JØDEN Jesus til de lokale religiøse maktmenneskene. Han påpekte deres falne og uomvendte natur, der de satte sin egen maktposisjon høyere enn Gud, og egentlig hadde en annen gud enn Israels Gud, som sier:
Sitat:
3.Mosebok 19v18
... du skal elska næsten din som deg sjølv;...

Korreksjon. De satte ikke sin egen maktposisjon høyere enn ”Gud”, men høyere enn Krist. Han som har vist oss hvem Gud er, og som selv var Gud. Det var derfor de hadde en annen gud enn Israels Gud.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-8-2006 kl 20:24


Sitat:
Opprinnelig postet av Soteria
Men mange folk gjør dette, fordi det er jødehat og forfølgelser over store deler av verden. F.eks. i Russland er forholdene vanskelige. Og innvandrerne kan selv velge om de vil reise hjem igjen.


Og det syns jeg er flott :). Det er vel kanskje noen av de som blir hjulpet av programmet som møter Jesus vil jeg tro.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-8-2006 kl 16:21


Lionheart har vært litt uheldig og redigerte ganas innlegg i steden for å sitere det. Jeg har derfor slettet innlegget.

Gana. Du må poste det på nytt, desverre.




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen