Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Karikatur vekker oppsikt
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2006 kl 04:48
Karikatur vekker oppsikt


Amerikaner spår Norges fall
http://www.dagsavisen.no/kultur/article2213887.ece


http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/07/28/472502.html
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2006 kl 06:49


Det skulle da virkelig bare mangle om det ikke ble reaksjoner på en slik tegning.

Den er rett og slett idiotisk, og kan ikke forstås på noen annen måte enn at Graff "står for" (han ar vistnok sagt "den er litt grov, men dette står jeg for") at Israel er en ensidig overgriper, og palestinere generelt er et ensidig offer.

Mens virkeligheten tvert i mot er en tosidig konflikt med overgrep og offer på begge sider. Det finnes absolutt ingen likhetstegn med Nazistyrkenes internering og taktiskte utryddelse.
Isreals krig er først og fremst en forsvarskrig. I forsvaret blir det tatt valg og gjort ting som jeg, (basert på norske media), ikke alltid er enigi i, vil beklage utfallene av, opplever som tragiske, osv.
MEN; det er fremdeles slik at Israel faktisk fører først og fremst et forsvar av egne grenser og innbyggere. Og dette er da tydelighvis Dagbladet, med tegner i spissen, totalt forblindet for.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2006 kl 13:17


Nokså enig med deg, Kristnerd. Ellers så tror jeg det ble gjort en feil etter 2. verdenskrig da de (FN) fant ut at det skulle opprettes en jødestat. Landet var vel da stort sett bebodd av andre. Tanken var jo selvsagt god og forståelig etter det som hadde skjedd både under krigen og sikkert også før, men konsekvensene overskuet man neppe.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2006 kl 13:50


Hvordan kan noen unngå å se ironien i at de samme mennesker som frydet seg over Muhammed-tegningene for kort tid siden, også publisert i Dagbladet, nå raser over denne tegningen i samme avis? Og jeg antar at de som gikk fra konseptene over Muhammed-tegningene tidligere, nå synes denne Israel-harselerende tegningen er strålende. Disse to sammenlignbare sakene vitner om en kvalmende dobbeltmoral, og viser galskapen i religiøs og politisk fanatisme.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2006 kl 14:24


Sitat:

Den er rett og slett idiotisk, og kan ikke forstås på noen annen måte enn at Graff "står for" (han ar vistnok sagt "den er litt grov, men dette står jeg for") at Israel er en ensidig overgriper, og palestinere generelt er et ensidig offer.


At den ikke kan forstås på annen måte, Kristnerd, det er vel en drøy påstand? Kan verden bare ses gjennom dine øyne?

Tegningen er skarp, som politisk karikaturer pleier å være. Den illustrerer ironien i at jødene med sin nære historie, nå fører en skitten krig som i stort omfang rammer tilfeldige, uskyldige sivile. Bruk av klasebomber og trolig kjemiske våpen i tett befolkede områder viser hvor lite et menneskeliv på den andre siden er verd. Slik sett er sammenligningen med nazikommandanten slående, der han står og skyter på tilfeldige fanger etter eget forgodtbefinnende.

Situasjonen minner meg om Jesu lignelse om den ubarmhjertige medtjener (Matt 18), som ble vist barmhjertighet da han fikk ettergitt all gjeld av sin herre, men selv gikk han bort og var hard og ubarmhjertig mot sin medtjener som skyldte ham penger. En som har vært gjennom sterk lidelse selv, bør ha desto større forståelse for andres lidelse. Dette er noe jeg savner hos israelerne.

[Redigert den 29-7-2006 av Everaldo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2006 kl 21:33


Skarp? Nei, den er blaut, blaut som ei populistisk sviske.
Den greier å oppnå den fantastisk middelmådige kunsten å ikkje seia eit kvekk meir enn det folket allereie ynskte å høyra, og å provosera dei som allereie ynskte å verta provosert.

Men når ein ikkje har meir å fare med verken som kunstnar eller politisk kommentator, må ein vel ty til "sterke" virkemidler... :rolleyes:

[Redigert den 29-7-2006 av Theotormon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen