Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Rakettene som ikke treffer
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-7-2006 kl 08:58
Rakettene som ikke treffer


Artikkel fra Dagen

De anti-semittiske muslimenes angrep er forgjeves. Ingen kan utslette Israel av kartet så lenge Herren vokter over folket. Og snart skal vi altså få se Israels rest vende om til Herren og bli frelst av bare nåde ved tro på Den Evige, Israels Hellige, deres egen etterlengtede Messias. Når Han bare åpner deres øyne :singing::singing::singing:




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-7-2006 kl 13:52


Men de siste dagene har rakettene truffet alt for godt. Hvor er "vokteren" nå da? Dette viser tydelig hvor virkelighetsfjern denne Israel-romantikken er.

At kristne trekker Gud inn i konflikten til fordel for den ene part, er skammelig. Jeg vil hevde det er misbruk av Guds navn.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-7-2006 kl 19:02


Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Ingen kan utslette Israel av kartet så lenge Herren vokter over folket.

Om jeg ikke husker mye feil så har landet Israel blitt slettet av kartet før. Det skjedde ikke så lenge etter at de sa nei til Herren. Så om vi skal følge logikken her er folket forlatt. Selv vil jeg gjerne få presisere at det ikke var Herren som forlot folket, men folket som forlot Herren. De ble ikke forkastet, men forkastet selv hjørnesteinen. Til tross for dette er det fortsatt håp. Håpet er Kristus. Her stiller vi alle likt. Kristus er faktisk så sentral i Skriften at det er forholdet til Han som definerer hva som er både sann jøde og sant Israel.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 23-7-2006 kl 20:09


Sitat:
Opprinnelig postet av gana
Det skjedde ikke så lenge etter at de sa nei til Herren.



Sukk. :no:

Det jødiske folk har aldri sagt "nei til Herren". Vil heller si de skandinaviske folk gjør akkurat det.



Mvh Soneh Chamas

[Redigert den 23-7-2006 av soneh-chamas]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 23-7-2006 kl 20:49


Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Ingen kan utslette Israel av kartet så lenge Herren vokter over folket.


Sak 12:2-10
-------------------------------------------------------------------------
Sjå, eg gjer Jerusaem til ei tumleskål for alle folki rundt ikring; jamvel yver Juda skal det koma når Jerusalem vert kringsett.

På den dagen skal eg gjera Jerusalem til ein lyftestein for alle folki; alle som lyfter på han, skal riva seg sund. Ja, alle heidningfolk på jordi skal flokka seg imot det.

... men yver Judas hus skal eg vaka ...

... Og på den dagen skal eg trå etter å tyna alle heidningfolki som fer imot Jerusalem. Men yver Davids hus og yver Jerusalems-buane skal eg renna ut nåde-anden og bøne-anden, so dei ser upp til meg som dei hev gjenomstunge; og dei skal syrgja på han som ein syrgjer på den einborne sonen, og øya og gråta som ein øyar yver fyrstefødde sonen.
-------------------------------------------------------------------------



Sak 14:2-6
-------------------------------------------------------------------------
... eg vil samla alle heidningfolki til strid imot Jerusalem, og byen skal verta herteken, husi skal verta herja, og kvinnone skal verta valdtekne. Og halve byen skal førast burt i utlægd; men leivningen av folket skal ikkje rydjast ut or byen.

For Herren skal fara ut og strida mot desse heidningfolki ...

På den dagen skal han standa med føtene på Oljeberget, ... Då skal han koma, Herren min Gud, og alle heilage med deg, min Gud.
-------------------------------------------------------------------------



Mvh Soneh Chamas
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-7-2006 kl 22:26


Profetiene er gamle som alle hauger. Siden den gang har vi fått en omdefinering hva som er det sanne Israel. Den kom med Kristus. Noe som selvsagt også må legges til grunn for fortolkning. Å overføre profetiene direkte på landet Israel av i dag karakteriseres best som fundamentalisme. Takk.

[Redigert den 23-7-2006 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 23-7-2006 kl 23:46


Sitat:
Opprinnelig postet av gana
Profetiene er gamle som alle hauger.

Det stemmer. Disse i Sakarias-boken er ca. 500 år eldre enn det 2000 år gamle "ny-testamentet". 2500 vs 2000 år. Hm ... :P

Sitat:
Opprinnelig postet av gana
Siden den gang har vi fått en omdefinering hva som er det sanne Israel.


Ja. Sunni-muslimer, diverse kristne sekter og andre grupper oppkaster seg selv til Israels plass.

La dem få "omdefinere" så mye de bare vil - Israels Gud er og blir Israels Gud. Både før, under og etter den messianske periode, hvis begynnelse skildres utallige steder i Bibelen, bl.a. de 10 siste kapitlene i Esekiels bok, i tillegg til sitatene jeg kom med fra Sakarias.


Mvh Soneh Chamas
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-7-2006 kl 00:48


Sitat:
Opprinnelig postet av soneh-chamas
Ja. Sunni-muslimer, diverse kristne sekter og andre grupper oppkaster seg selv til Israels plass.

Å se kirken som det sanne Israel har i vår del av kristenheten vært hovedretningen fra Augustin og Luther. Om det i tillegg har vært mange sekter med de samme ideene vet ikke jeg, men det er i alle fall lite sekterisk ved selve ideen. Den har sin rot i hovedstrømmen. Og i siste instans finner du den i Skriften selv.

[Redigert den 24-7-2006 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-7-2006 kl 22:15


Her er bombene fra den andre siden, og de treffer "som de skal":

Israelske jenter skriver hilsener på bomber som skal brukes mot Libanon.

Jeg trodde faktisk israelerne var i alle fall ett hakk nærmere Vesten i tenkemåte og sivilisert adferd, men der tok jeg feil, det er bare å innrømme.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-7-2006 kl 05:58


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Jeg trodde faktisk israelerne var i alle fall ett hakk nærmere Vesten i tenkemåte og sivilisert adferd, men der tok jeg feil, det er bare å innrømme.


Nå... hvor god er egentlig "vesten" ?

Jeg forsvarer absolutt ikke det som bildet du linker viser. Tvert i mot beklager jeg det. Men det er da veldig så "vestlig" å gjøre nettopp en slik ting. Etter Pearl Harbor ble bombene signert av flyverne, ektefeller, etterlatte etc. Og ser ikke bort i fra at noe lignende har skjedd i opplegget etter 9.11 selv om jeg ikke vet det for sikkert.

Så nylig en film i fra en "våpenmesse" i Oklahoma hvor småjenter fikk trening i bruk av avangserte automatvåpen. Fyrte av flere tusentalls skudd på få minutter. Mens de smilte og lo. Der har du de "vestlige verdier" vi er så stolta av.

Og hva barn angår, vi har (forhåpentlighvis) alle sett hvordan palestinske barn læres opp i hat mot israel og jødene fra de er små. Barn brukes bevist i enhver konflikt.
Jeg skulle ønsket at Israel på sin side viste modenhet til å ikke gjøre det, da det absolutt skader deres sak og svekker deres troverdighet. Men så er saken tydelighvis at det skjer, og det beklager jeg.

Men det endrer likevel ikke på fakta:
Hisbollas agenda er å utslette nasjonen Israel. En lovlig etablert, og demokratisk nasjon. ALLE ville tydd til motangrep mot en slik gruppering. Dersom "vestfolds frigjøringsgruppe" hadde sendt raketter mot østfold ville det åpenbart blitt en motaksjon.

Om naboen din tilstadighet sendte bikkjer med kinaputter inn i hagen din ville også du sørget for å bygd et gjerde som var stort nok til å hindre dem å komme inn.

Jeg skulle ønske raketter og mur var unødevndige. Jeg beklager de sivile tap. Men jeg ser virkelig ikke hvordan det kunne vært ungått. Isreal som nasjon trues av sine naboer. De er nødt til å reagere.

Noen eldre artikler som viser fakta verdslige norske media overser:
Israel kjemper for livet

Vil fortsette krig etter "fred"

Relativt nøytrale artikler som likevel får fram en side av saken norsk media er dårlig til å skildre.
Og så lenge Norsk media generelt ikke viser Israels side av saken, så er det nesten jamngodt med løgn selv om det de skriver om palestinske tap er korekte. En halv sannhet kan være nesten like ille som en løgn.

Og når det er sagt, endel av nyhetene vi har fått"I følge palestinske kilder" oppigjennom er beviselig REN LØGN og regisert propaganda. Som spres ukritisk i vestlige media.

I så måte er følgende artikkel en tankevekker:
http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=9551
- "Tunheim mener at han både gjennom norske medier og bedehuset hjemme har fått for ensidige bilder av landet og konflikten. " Det kan nok være sant. Mediene er ensporet palestian, mens bedehusene er ensporet Israel. Og saken er nok mere komplisert enn som så.

Selv vil jeg være forsiktig med å konkludere.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-7-2006 kl 13:24


Du har rett.

Men nå tenkte ikke jeg på "ville vesten", da ;) Etter det som har skjedd der borte de siste årene, vegrer jeg meg for å inkludere dem i den vestlige sivilisasjon. De er i alle fall ikke sivilisert. Folket muligens, men ikke myndighetene.

Når det gjelder konflikten i Midtøsten, så må man vel ikke på død og liv konkludere for eller mot den ene eller den andre. Det er de som trekker religion inn i bildet som må se den ene som Satans representant og den andre som Guds. Vi andre, som ikke har preferanser for noen av partene, kan stå på utsiden og se med klarere øyne. Så langt jeg kan se foregår klare brudd på menneskerettigheter på begge sider, og ingen av dem overholder FN-resolusjoner. Den ene vil den andre til livs, og det er nok den største kjeltringen. Men kjeltringer er de begge to.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 26-7-2006 kl 22:08


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Etter det som har skjedd der borte de siste årene, vegrer jeg meg for å inkludere dem i den vestlige sivilisasjon.


Du tenker trolig på USA, men jeg har ihvertall ikke fått med meg at noe spesielt "usivilisert" har foregått der sammenlignet med andre land av lignende størrelse.

Jeg kjenner norsk tenkemåte godt nok til å vite at du IKKE mener kjeltring-strekene til Clinton & co, og heller ikke det faktum at Bush-administrasjonen på mange måter vil innføre "norske" tilstander i landet, med et forvokst og beklemmende offentlig overformynderi.

Så hva mener du egentlig?



Hilsen Soneh Chamas.

[Redigert den 26-7-2006 av soneh-chamas]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-7-2006 kl 20:50


> Du tenker trolig på USA, men jeg har ihvertall ikke fått med meg at noe spesielt "usivilisert" har foregått der sammenlignet med andre land av lignende størrelse.

Da får du sikkert dine "nyheter" fra kristen-fundamentalistisk-politisk propaganda som Dagen/Norge i dag/Magazinet :bigsmile: Løft hodet, se deg om, tenk selv.

> Jeg kjenner norsk tenkemåte godt nok til å vite at du IKKE mener kjeltring-strekene til Clinton & co

Jo, nettopp det tenker jeg på.

> og heller ikke det faktum at Bush-administrasjonen på mange måter vil innføre "norske" tilstander i landet, med et forvokst og beklemmende offentlig overformynderi.

Norge er ikke i nærheten av slike tilstander. Men jo, dette er også en del av bildet der borte som foruroliger.

Om det er Bush eller Clinton eller hvem det måtte være som setter sin signatur på galskapen er nemlig likegyldig. Riktignok har galskapen eskalert noe voldsomt under Bush, og fått en mindre spiselig innpakning. Men prosessen har pågått i årevis, og lenge før Bush var tiltenkt noen rolle i dette.

Du vet nok hva jeg tenker på. :smug:

Jeg fornemmer at du ikke helt klarer å plassere meg i ditt politiske svart/hvitt-landskap som du er oppflasket med, og det plager deg. Hvis jeg får lov til å hjelpe deg litt, så vet jeg at det nytter å granske årsakene til at du ikke makter å produsere egne tanker om det vi debatterer her. Årsaker til dette kan f.eks. være en redsel for å bli avslørt som en som ikke er så klok som man har utgitt seg for å være; redsel for å komme frem til andre konklusjoner (når du tenker selv) enn det som er godkjent av dine politiske/religiøse autoriteter, og dermed bli forlatt og utstøtt av det gode selskap; manglende tro på at du er i stand til å produsere selvstendige tanker av noen verdi; ... En granskning av deg selv vil bringe større klarhet i dette.

Uansett er det å tenke selv en øvelse du blir bedre i av å praktisere det. Det er bare å gå i gang! :D

Det er langt bedre å tenke selv, og begå noen feil, enn å la andre tenke for seg, og begå andres feil ...

[Redigert den 27-7-2006 av Everaldo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-7-2006 kl 00:22


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Jeg fornemmer at du ikke helt klarer å plassere meg i ditt politiske svart/hvitt-landskap som du er oppflasket med, og det plager deg. Hvis jeg får lov til å hjelpe deg litt, så vet jeg at det nytter å granske årsakene til at du ikke makter å produsere egne tanker om det vi debatterer her. Årsaker til dette kan f.eks. være en redsel for å bli avslørt som en som ikke er så klok som man har utgitt seg for å være; redsel for å komme frem til andre konklusjoner (når du tenker selv) enn det som er godkjent av dine politiske/religiøse autoriteter, og dermed bli forlatt og utstøtt av det gode selskap; manglende tro på at du er i stand til å produsere selvstendige tanker av noen verdi; ... En granskning av deg selv vil bringe større klarhet i dette.

Uansett er det å tenke selv en øvelse du blir bedre i av å praktisere det. Det er bare å gå i gang! :D
[Redigert den 27-7-2006 av Everaldo]


Som moderator må synes jeg du går vell langt i ditt angrep på meddebatant her. Og du sprer samtidig en underlig logikk som synes å være "dersom du tenker selv istedenfor å la andre påvirke deg, så vil du forstå hva jeg mener å bli enig med meg". Jeg vil si det er en svært ufin måte å debatere på, og bidrar strengt tatt ikke til å komme noe videre i debatten.

Mvh.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-7-2006 kl 00:49


Joda, den var litt drøy.

Men se på modusen til soneh-chamas: Sur. Han er sur og later som han hverken har ører å høre med eller øyne å se med. Hvordan kan han ellers ikke ha fått med seg "at noe spesielt "usivilisert" har foregått"? Hvis så faktisk er tilfelle, at ha ikke har fått med seg dette, da må det vel komme av at han ikke har tatt innover seg de sanseinntrykk han faktisk må ha mottatt, med andre ord: mangel på "tenke sjæl og mene". Sangen til Trond-Viggo har mye for seg er.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 28-7-2006 kl 01:59


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Joda, den var litt drøy.

Men se på modusen til soneh-chamas: Sur. Han er sur og later som han hverken har ører å høre med eller øyne å se med. Hvordan kan han ellers ikke ha fått med seg "at noe spesielt "usivilisert" har foregått"? Hvis så faktisk er tilfelle, at ha ikke har fått med seg dette, da må det vel komme av at han ikke har tatt innover seg de sanseinntrykk han faktisk må ha mottatt, med andre ord: mangel på "tenke sjæl og mene". Sangen til Trond-Viggo har mye for seg er.


Hei Everaldo.

Jeg vet ikke om du selv anser dine to ovenstående innlegg som "saksorientert" hvor du går etter ballen og ikke personen...?

Det kan desverre etter mitt skjønn lett oppfattes som at hovedpoenget ditt er å latterligjøre noen du er uenig med.

Men det var vel ikke meningen?

Kristnerd gir deg ovenfor en forsiktig tilbakemelding på at han synes du går vel langt i å angripe din meddebatant, men du svarer jo med å fortsette i samme sporet.. :(

Da må jeg være litt mer tydelig, og si fra om at forumreglene våre er satt opp slik at man kan godt være meget kritisk og direkte i forhold til teologi, saker, ideer, uttalelser, lærer osv, men at vi ellers i all omtale av andre skal legge vinn på å være høflige, respektfulle og saklige..

Jeg går ut i fra at jeg ikke trenger å si mer enn det? :)

Vennlig hilsen
Gunnar.


********


[Redigert den 28-7-2006 av Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-7-2006 kl 04:07


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Hvordan kan han ellers ikke ha fått med seg "at noe spesielt "usivilisert" har foregått"?

LES hele settningen da, ikke riv den ut av sammenhengen. Han sa ikke at det ikke foregikk noe usivilisert der. Han sa at dersom man sammenligner landet med andre land med lignende størrelser så skjer det ingenting usivilisert der.

Om vi sammenligner Norge med Nigeria så er det ikke korrupsjon i Norge. Men sammenligner vi Norge med Island så er det mye korrupsjon her. (Nei, jeg sier ikke at det er mindre korrupsjon på Island)

Det er forskjell på å si at ingenting foregår og det å sammenligne ett land mot andre land.
Sitat:
Hvis så faktisk er tilfelle, at ha ikke har fått med seg dette, da må det vel komme av at han ikke har tatt innover seg de sanseinntrykk han faktisk må ha mottatt, med andre ord: mangel på "tenke sjæl og mene".

Det finnes mennesker, veldig mange mennesker, som mener på ramme alvor at vestens måte å være på er særdeles usivilisert. Mange mener på ramme alvor at det er uhørt å ikke gjengjelde tapt ære med vold og drap. Mange land har en kultur som tilsier at dersom din søster ble voldtatt så skal du som bror ta livet av henne fordi ho har ført skam over familien.

Om man ikke ser ting på samme måte som en selv eller ikke er politisk korrekt betyr ikke at man ikke tenker selv.




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 28-7-2006 kl 08:29


Sitat:
Opprinnelig postet av gana
Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Ingen kan utslette Israel av kartet så lenge Herren vokter over folket.

Om jeg ikke husker mye feil så har landet Israel blitt slettet av kartet før. Det skjedde ikke så lenge etter at de sa nei til Herren. Så om vi skal følge logikken her er folket forlatt. Selv vil jeg gjerne få presisere at det ikke var Herren som forlot folket, men folket som forlot Herren. De ble ikke forkastet, men forkastet selv hjørnesteinen. Til tross for dette er det fortsatt håp. Håpet er Kristus. Her stiller vi alle likt. Kristus er faktisk så sentral i Skriften at det er forholdet til Han som definerer hva som er både sann jøde og sant Israel.


Israel ble forblindet for hedningenes skyld. Når hedningenes tid er omme, vil Gud igjen vende Seg til Israel og igjen gi dem en sjanse ved de to vitnenes forkynnelse... resten som Lionheart nevnte (de 144,000) vil bli frelst, som det sies, på én dag. Det er derfor Gud nå samler jødene hjem igjen til Løfteslandet, for at blant annet dette skal oppfylles.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen