Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hva fører til at noen skifter standpunkt i "homofili-saken"
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-6-2006 kl 13:57
Hva fører til at noen skifter standpunkt i "homofili-saken"


En hører til en stadighet om framtredende kirke-personer som har skiftet standpunkt i den såkalte "homofili-saken".

Ofte etter "møter med mennesker" etc. etc.

Jeg lurer på hva som egentlig fører til at folk kan endre et standpunkt så radikalt. Det handler om frelse. Riktignok er det noen nyanser som må på plass.. feks om man lever ut legningen eller ikke, om man lyster etc. det finnes jo de som lever i sølibat, dvs. ikke lever det ut seksuelt..

hva er forumets tanker omkring disse sakene?



Magnus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-6-2006 kl 16:52


> Ofte etter "møter med mennesker"

Kan tyde på problem med å skille mellom handling og person?

Jeg kan være komplett fordømmende i forhold til en forbrytelse som er begått, men så får jeg møte forbryteren, blir fortalt livshistorien, og bakgrunnen for handlingen, klarer å forstå motivet og hvorfor det et øyeblikk syntes riktig for dette mennesket å begå denne grusomme handlingen. Kanskje jeg kjenner meg selv igjen, også. Da er det ikke like lett å være fordømmende. Faktisk kan jeg ikke fordømme dette mennesket uten å gjøre meg hard i hjertet.

Jeg forstår godt at man kan få store kvaler når man fordømmer mennesker, for så å møte dem ansikt til ansikt. Det er feil å sette likhetstegn mellom synd og synder. Da fordømmer du mennesket, og setter deg i en situasjon hvor du blir nødt til å velge mellom enten kjærlightesbudet, som da fører til at du også glatter over synden, eller gjør deg selv hard og trekker medmenneskelig kjærlighet tilbake. Men da er du ingen god kristen, for kjærlighetsbudet er det største av alle bud. Litt av et dilemma.

Løsningen er å se at synd og synder ikke er det samme. Du skal ikke fordømme mennesket, men synden skal du fordømme.

Jesus hater synden, men elsker synderen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-6-2006 kl 22:12


Flott svar Everaldo.. jeg er helt enig med deg i at vi ikke må hate syndere, men syndene. ;)

Jesus gjorde det, han møtte menneskene og tilga dem syndene. Han reiste dem opp.. - før han avsluttet med: gå bort og synd ikke mer!

vi må alltid være rede til å elske alle mennesker, men vi må være ærlige omkring hva som er synd og hva som ikke er synd. Dersom vi forandrer Bibelens moral kan vi føre mennesker i fortapelsen som vranglærere.



Magnus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 5-7-2006 kl 00:56


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
En hører til en stadighet om framtredende kirke-personer som har skiftet standpunkt


Hovedgrunnen er at de fleste bare er noen tufsete tusseladder som ikke en gang vet hva de selv mener, tror på, eller evt. står for.

Menn som Nessa og Knutsen er unntak og ikke regel i "kristne" miljøer.

Soneh Chamas.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-7-2006 kl 03:27


Ref. mitt tidligere innlegg. Et problem er også at en del homofile så til de grader identifiserer seg med sin seksualitet. Hvordan kan man da skille mellom synd og synder, når synderen hevder at synden er vedkommendes identitet?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-7-2006 kl 10:39


Riktig.

Ut fra begrunnelsen til Laila Riksaasen Dahl, kan man nærmest oppfatte det slik at de homofile gråt seg til det.

Hun kunne liksom ikke få det til å stemme at hun måtte være så "ond" og "brutal" i sin tjeneste for Gud.
Og det må være tøft i en slik stilling, ingen tvil om det.
Men kristne er ikke lovet å slippe unna lidelse, tvert imot er vi lovet forfølgelse og fengsling.

Dahl ble ikke kastet i fengsel, men opplevde nok et umenneskelig press som gjorde at det virket logisk å gå over på siden til homofryd-biskopen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 5-7-2006 kl 17:26


Sitat:
Opprinnelig postet av Soteria
umenneskelig press


Sjelden nødvendig. Tankeløse åndsamøber og konformister som de fleste er, holder det med lette vindpust i form av misbilligende ansiktsuttrykk og/eller tanketom svada fra tullebukker som de oppfatter som autoritetsfigurer.

Soneh Chamas
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2183
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-7-2006 kl 19:29


Sitat:
Opprinnelig postet av soneh-chamas
Tankeløse åndsamøber og konformister

Konformister var ingen dårlig beskrivelse. Etter noen år i tenkeboksen er det ikke så rent få som ender opp nettopp der. Og ut stiger de, til folkets hyllest. Kontrastene til vår Herre blir slående.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2006 kl 03:13


Ja, det er viktig å skille mellom synd og synderen.
Ja, det er viktig å møte andre mennesker med kjærlighet.
Vi må også huske at for Gud er vi alle syndere.

Men, midt opp i alt dette må vi huske at Jesus ga syndenes forlatelse og ikke syndenes tillatelse. :exclamation:
I homofili saken er det åpenbart at homofilt samliv er synd, det sier både GT og NT. :exclamation:
Når teologer og framtredende kristne (?) personer står fram og sier at de har skiftet syn i homofili saken, betyr det at de istedet for å formidle syndenes forlatelse fra Jesus, har gått over til å formidle syndenes tillatelse, -og- det kommer ikke fra Jesus! :mad: :exclamation:

[Redigert den 8-8-2006 av Gråspurv]

[Redigert den 8-8-2006 av Gråspurv]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2006 kl 10:38


Flere av dere som har gode poenger her. Spesielt synes jeg Gråspurv sitt siste innlegg fungerte som en oppsumering og poengtering av hva det virkelig handler om.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-8-2006 kl 09:22


Jeg kan på en måte forstå at folk endrer standpunkt etter møter med mennesker som er midt oppe i alt sammen. Grunnen til dette tror jeg er at mange som sitter i disse stillingene enten oversympatiserer med verden eller er så uerfarne i kampen mot synden at de rett og slett synes så synd på disse "kristne homofile" at de setter seg over Guds dom og sier "jammen Gud kan da ikke være så fæl?" og så dømmer de til og med Herren Selv og i det tar de et stort steg i feil retning.



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen