Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Populærvitenskapelig om naturkatastrofer
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-5-2006 kl 00:50
Populærvitenskapelig om naturkatastrofer


"Det ser nemlig ut til at jordas befolkning rammes av stadig flere naturkatastrofer, ja, kanskje så mye som fem ganger økning de siste 30 åra."

http://www.forskning.no/Artikler/2006/mai/1147090220.28

http://www.stavangeravisen.no/art.asp?id=28654
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 12-5-2006 kl 09:30


Ang artikkelen på www.forskning.no:

Jeg vil helst ta skriveriene til Ingrid Spjelke med en STOR klype salt. Her er det altså en fyr som har skrevet en bok (til kun kr. 339 :eureka: ) som hun ukritisk lar komme til orde.

Påstanden om mengden naturkatastrofer har vært større enn "vanlig" de siste tiårene er det meg bekjent slett ikke aksept for.

Ang. greia på www.stavangeravisen.net:
Så svake "jordskjelv" som dette forekommer hyppig. Man kan også lett skaffe seg sitt eget private "jordskjelv" (langt kraftigere sådan) hjemme i stua ved f.eks. å smelle med døra.


Mvh Voldshater, som er oppgitt over journalister generelt og damer som leker vitenskapsjournalister i særdeleshet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-5-2006 kl 18:48


Sitat:
Opprinnelig postet av soneh-chamas
Påstanden om mengden naturkatastrofer har vært større enn "vanlig" de siste tiårene er det meg bekjent slett ikke aksept for.


Erik Tunstad som er faglig redaktør i forskning.no har skrevet en artikkel han har kalt "Norge - moralens høyborg" der han setter søkelys på vitenskapens aktive motstand mot å være positiv når ting faktisk kan være positivt, for enhver pris.

Bakgrunnen er en strid om en bok som Bjørn Lomborg utga i 1998 "The Skeptical Environmentalist". Her hevdet den danske statistikeren (Lomberg) at det slett ikke står så ille til med miljøet som mange tror eller vil ha oss til å tro.

Les artikkelen her, der Erik Tunstad også tar opp et par andre uheldige ting.
http://www.forskning.no/Artikler/2004/januar/1073036299.93/artikkel_print
Sitat:
Sitat fra artikkelen:
Etter en del om og men, og en heftig debatt på våre sider, forsto vi at mannens hovedsynd var skjev bruk av kilder og data - eller optimisme som noen også kaller det: Data tyder på at verden ikke går ad undas med det første. Og slike tanker må selvsagt straffes.


[Redigert den 12-5-2006 av solbu]




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen