Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hurra!
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2181
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-4-2006 kl 15:02
Hurra!


Om Israel, åndskamp og sann lære.
Vi låner øre til forkynner Steinar Handeland:

"– Hva er den største utfordringen på dette området?
- Det verste er erstatningsteologien og bibelkritikken som fornekter Israels landløfter og Guds frelsesplan inn i endetiden - noe som gjør at vi får et skisma mellom to syn. Vi ser at på steder der prester utdannes og der staten er inne med økonomiske midler, må de gulpe opp denne erstatningsteologien og bibelkritikken, noe som langt i fra innebærer bibeltroskap, sier Handeland og fortsetter:

- Vi snakker gjerne om vekkelsestider, men Gud kan ikke bruke erstatningsteologien og bibelkritikken til vekkelse. Derfor ser vi at vekkelsesarbeidet følger av de frie lekmannsorganisasjonene, frikirker og predikanter som er grepet av Herren alene. Og dermed er det en åndskamp på gang - utad i verden, overfor det politiske miljø og innad i kirkestriden - ja dypt inn i mange forsamlinger. Og det er den gamle slangen sin gift som sprøytes inn slik at folk skal bli lullet i søvn og dermed bli opptatt av de materielle ting, TV og dagdrømmeri, sier Steinar Handeland."

http://idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=9997

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-4-2006 kl 23:29


En herlig artikkel. Israel er ikke bare et vanlig land som Namibia eller Sverige, det er det hellige land. Et helt uvanlig land.

:spin:

Må forresten passe meg for å dagdrømme...
Lurer på hvilke former for underholdning som omfattes av hans begrep "dagdrømmeri".
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-5-2006 kl 00:59


Sitat:
Opprinnelig postet av gana
Om Israel, åndskamp og sann lære.
Vi låner øre til forkynner Steinar Handeland:

http://idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=9997

.



Ja, dette er deilig å lese. Endelig noen som tør å stå opp for Guds Ord, og som ikke stadig vrir på det for å tilfredsstille mennesker.

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-5-2006 kl 00:06


Åp 21:1-2
Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord var veket bort, og havet er ikke mer.
Og jeg så den hellige stad, det nye Jerusalem, stige ned ut av himmelen fra Gud, gjort i stand som en brud som er prydet for sin brudgom.


Hva skal dere gjøre når Abbadon (antagelig Islam/ kalifatet) utsletter Israels land og folk der og reiser sitt eget slott opp der? Skal dere da følge Abbydon, han som står frem som lysets engel eller vil dere da skjønne at Gud har reist opp ett folk utenfor (og inne i) som er rettferdiggjorte av tro? De som er sanne Israelitter og jøder, altså ikke ættetavler og blodlinjer av denne verdens folk.

:question:

[Redigert den 1-5-2006 av LeifG]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-5-2006 kl 00:36


Hvem som styrer Israel og hvem som trenger Guds ord i Israel, er to forskjellige ting. Selv om vi ikke liker de styrende, kan vi arbeide for jødene som folk. Akkurat som misjonærene smugler bibler inn i Kina til misbilligelse fra de som har makt.
Det står om to vitner som skal forkynne sannheten på dramatisk vis. De gjør seg upopulære med det.

Gud var mange ganger skuffet over Israel, men da arbeidet han for å bedre forholdene. At landet nå eksisterer igjen, er mirakuløst og tyder på bedre tider igjen. De greier å eksistere til tross for at de er omringet av fiendtlige muslimske land.

Tror ikke at noen kommer til å utslette Israels land, muslimene står i større fare for å bli utslettet.

Selvsagt har Gud reist opp et folk som er rettferdiggjort av tro. Poenget er at Gud likevel ikke har forkastet Israel.
Vil du ikke dele velsignelsen med det jødiske folk, og vise dem respekt?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-5-2006 kl 10:58


Selvfølgelig vil jeg at de som idag er verdslige jøder finne Guds ord men det ønsker jeg også deres naboer palestinerne like godt. Hvem er Israelitt/ jøde idag? Åndelig sett? Taler ikke profetiene ett åndelig språk?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 13:52


Israel er Israel, og vi andre er podet inn på deres tre.
De er fortsatt treet, det demonstrerer verdenssituasjonen.

Hvorfor må det være noen konkurranse her - hvorfor vil du at vi hedningekristne skal være de eneste?

Profetier om at Israels barn skal samles inn fra verdensdelene må da tas bokstavelig. Har ikke de fleste profetier et bokstavelig, tydelig innhold som går opp for oss når de blir oppfylt?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 14:55


Hvem sier at kristne er de eneste? Jeg tror det finnes Guds folk blant araberne, afrikanere, "jøder", u name it. Jeg sier det igjen, Guds rike er ikke av denne verden og Israel i dag er av denne verden. Det åndelige Israel er av Gud.

Hvem samler Israels barn? Jesus vår Herre og Gud via englene, ved Hans andre komme.

Matt 13:48-51
Når den er full, drar fiskerne den opp på stranden. De setter seg ned og samler de gode fiskene i kar, men kaster ut de dårlige.
Slik skal det skje ved verdens ende. Englene skal gå ut og skille de onde fra de rettferdige,
og kaste dem i ildovnen. Der skal de gråte og skjære tenner.
Har dere forstått alt dette? De sier til ham: Ja!


1Tess 4:15-17
For dette sier vi dere med et ord av Herren: Vi som lever og blir tilbake inntil Herren kommer, skal aldeles ikke komme i forveien for dem som er sovnet inn.
For Herren selv skal komme ned fra himmelen med et bydende rop, med overengels røst og med Guds basun, og de døde i Kristus skal først oppstå.
Deretter skal vi som lever, som er blitt tilbake, sammen med dem rykkes opp i skyer, opp i luften, for å møte Herren. Og så skal vi for alltid være sammen med Herren.



Hvis man studerer ordet skyer i GT finner m an at skyer er engler.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-5-2006 kl 21:26


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Hvem sier at kristne er de eneste? Jeg tror det finnes Guds folk blant araberne, afrikanere, "jøder", u name it.


Ja, men da kalles vel disse også kristne? (Jøder kalles riktignok ofte for messianske kristne.)

Sitat:
Jeg sier det igjen, Guds rike er ikke av denne verden og Israel i dag er av denne verden. Det åndelige Israel er av Gud.


Israel i GT var også på mange måter "av denne verden". Det var folkestammer som erobret et fysisk landområde. Et nøye avmerket landområde som var spesielt for Herren. Dagens fakta tyder på at dette landområdet er viktig for Ham ennå.

Sitat:

Hvem samler Israels barn? Jesus vår Herre og Gud via englene, ved Hans andre komme.


Guds barn samles inn, og det er både israelitter og hedninger som er podet inn på treet. I Åpenbaringen blandes ikke israelittene og de andre folkeslagene. Først ser vi de 144.000 fra Israels stammer, og bak dem en gigantisk skare fra alle folkeslag og med alle tungemål.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-5-2006 kl 23:00


Det er en ny pakt nå og da hjelper det ikke hva du sier. Har du Abrahams tro, altså rettferdiggjort ved tro er du åndelig Israelitt og profetiene fporstås av de åndelige fordi de er åndelige. De er skrevet til de som forstår og holder Hans bud. Det er de som tror, ikke de andre, kanskje de som er "vantro" ikke er de 144 000. Men vet jo ikke da...men Israel som nasjon og verdslige forståtte Guds folk har falt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-5-2006 kl 00:32


Har du noen bibelsitater som støtter at menigheten er det åndelige Israel?

Israel er blitt gjenopprettet som stat i Den nye pakt, og mirakuløst vunnet krigene. Det finnes mange beretninger om overnaturlige inngrep i kampene. De fleste vil være enige i at Israel ble gjenopprettet i endetiden.

Anbefaler deg å finlese hele denne artikkelen:

http://www.ordetogisrael.no/index.php?id=view-article&ar...

Sitat:
For Gud angrer ikke sine nådegaver og sin utvelgelse (av jødene).” Her uttrykker Paulus at det ene ikke utelukker det andre, men at det heller er en sammenheng. Utvelgelsen av det jødiske folk er basis og ramme for frelsen av både jøder og hedninger; dette er en grunnleggende tanke i den tolkning som Paulus presenterer. Ingenting i Pauli fremstilling gir grunn til å tro at når hedningene fikk del i frelsen, ble jødene vraket, heller ikke ble det jødiske folk forkastet fordi de i sin ulydighet mot Gud ikke tok imot Jesus.

Ulydighet og vantro setter ikke løftene og frelsesplanen ut av kraft. Uansett om noen naturlige grener brytes av, er oljetreets stamme og rot fortsatt levende og hellig, se Rom 11: 16. Dette stadfester at Israel efter kjødet i historisk forstand fortsatt er Guds utvalgte folk.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-5-2006 kl 12:05


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Det er en ny pakt nå og da hjelper det ikke hva du sier. Har du Abrahams tro, altså rettferdiggjort ved tro er du åndelig Israelitt og profetiene fporstås av de åndelige fordi de er åndelige. De er skrevet til de som forstår og holder Hans bud. Det er de som tror, ikke de andre, kanskje de som er "vantro" ikke er de 144 000. Men vet jo ikke da...men Israel som nasjon og verdslige forståtte Guds folk har falt.


Menneskers troløshet kan ikke gjøre Guds trofasthet til intet.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-5-2006 kl 12:32


Riktig det, derfor reiser Han gjerne opp sitt folk av steiner.

Esek. 36- 37 forteller hvorda Han skaper det nye folket, Israel og jøder som har Abrahams tro og ikke BAAL tilhengere.

Esek 36:25-27
Og jeg vil stenke rent vann på dere, så dere skal bli rene. Fra alle deres urenheter og fra alle deres motbydelige avguder vil jeg rense dere.
Jeg vil gi dere et nytt hjerte, og en ny ånd vil jeg gi i dere. Jeg vil ta bort steinhjertet av deres kjød og gi dere et kjødhjerte.
Min Ånd vil jeg gi inne i dere, og jeg vil gjøre det så at dere følger mine bud og holder mine lover og gjør etter dem.


Esek 37:5-6
Så sier Herren Herren til disse ben: Se, jeg lar det komme ånd i dere, og dere skal bli levende.
Jeg vil legge sener på dere og la det komme kjøtt på dere og dekke dere med hud og gi ånd i dere, og dere skal bli levende. Og dere skal kjenne at jeg er Herren.




:singing:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-5-2006 kl 12:40


Ef 2, 11-22:
Kom derfor i hu at I som fordum var hedninger i kjøttet og blev kalt uomskårne av den såkalte omskjærelse på kjøttet, den som gjøres med hånden, at I på den tid stod utenfor Kristus, utelukket fra Israels borgerrett og fremmede for paktene med deres løfte, uten håp og uten Gud i verden; men nu, i Kristus Jesus, er I som fordum var langt borte, kommet nær til ved Kristi blod. For han er vår fred, han som gjorde de to til ett og nedrev gjerdets skillevegg, fiendskapet, idet han ved sitt kjød avskaffet den lov som kom med bud og forskrifter, forat han ved sig selv kunde skape de to til ett nytt menneske, idet han gjorde fred, og forlike dem begge i ett legeme med Gud ved korset, idet han på dette drepte fiendskapet. Og han kom og forkynte fred for eder som var langt borte, og fred for dem som var nær ved; for ved ham har vi begge adgang til Faderen i en Ånd. Så er I da ikke lenger fremmede og utlendinger, men I er de helliges medborgere og Guds husfolk, I som er bygget op på apostlenes og profetenes grunnvoll, mens hjørnestenen er Kristus Jesus selv, i hvem hver bygning føies sammen og vokser til et hellig tempel i Herren, i hvem også I bygges op med de andre til en Guds bolig i Ånden.

1Pe 2, 9-10:
Men I er en utvalgt ætt, et kongelig presteskap, et hellig folk, et folk til eiendom, forat I skal forkynne hans dyder som kalte eder fra mørke til sitt underfulle lys, I som fordum ikke var et folk, men nu er Guds folk, I som ikke hadde funnet miskunn, men nu har fått miskunn.

[Redigert den 8-5-2006 av Everaldo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-5-2006 kl 13:15


Omskjærelsen er ett bilde på at man fjerner synd og mulighet til at urenhet kommer til.

Fett er ett bilde på synd.

Omskjærelsen er ett bilde på at Herren omskjærer hjertet. Han gir ett nytt hjerte med loven i. Vi får ett kjøtthjerte.

Så versene du trekker frem viser at vi er Israelitter og jøder bare Herren har gitt oss Sitt omskjærte hjerte.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-5-2006 kl 14:02


Det dere sier er sanne ord, men de bekrefter bare at vi er podet inn på Israels tre. Ikke at Israels tre ikke eksisterer lenger!

Jeg har ikke benektet at vi som kristne har fått rettigheter, for all del. Det jeg var ute etter var sitater som viste at menigheten fullstendig har erstattet Israel, slik dere visstnok hevder.
Sitatene deres viser at menigheten har blitt en del av Guds folk.

Når det gjelder 1.Pet. 2,9-10 kommenterer StudieBibelen:

Sitat:
v.9: Ordet "ætt" innebærer at de troende står i en sammenheng. Det taler om enheten i den åndelige opprinnelse, og viser at de er atskilt fra verden. De er både konger og prester. Israel var bestemt å skulle ha denne åndelige funksjon blant jordens folk. Den endelige oppfyllelsen av dette på jorden, både når det gjelder det bokstavelige og det åndelige Israel, hører framtiden til (Åp. 5,10)
De skulle ikke forkynne egne dyder, men hans fortrinn. De har ingen grunn til å heve seg over andre, for de har selv engang vært i samme mørke, og det er bare ved Guds nåde de er ført inn i det lyset som de skal vise andre.

v.10: De hadde ikke alltid tilhørt Gud, men nå gjorde de det. De hadde tidligere levd utenfor Guds miskunn, men nå hadde de tatt imot denne. Skriftstedet som Paulus refererer til (Hos.2,23) gjelder uten tvil Israel, men anvendes også her om den nytestamentlige menighet. Meningen er at de som nå utgjorde denne, hadde engang vært som Israels forstøtte levning. dengang var de intet folk. Nå derimot hadde de alle de fordeler og velsignelser som Guds folk skulle ha. Tidligere hadde Guds mishag vært over dem, men nå kunne de glede seg over hans nåde.


Disse versene trekker fram at oppfyllelsen for Israel kommer, og at også kristne er Israels medborgere.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-5-2006 kl 15:52


Ja og det som er Israel er de som tror, Guds folk. Det er nasjonen og den reises endelig her på jord etter tusenårsriket, etter utslettelsen av alt ondt.

Denne verdslige nasjonen Israel er ferdig.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-5-2006 kl 16:24


Du forstår visst ikke hva jeg sier...

Den verdslige nasjonen Israel eksisterer nå, og det kommer den til å gjøre framover.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-5-2006 kl 20:07


Jeg forstår det du sier og det er verdslig kunnskap. Gud har sitt folk og Han skal ikke samle sitt folk til den verdslige Israel men det åndelige Israel.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2006 kl 00:21


Likevel skal vi passe oss for å glorifisere Israel. Kom i hu hva Jesus sa til fariseerne: Hva er viktigst: Gullet (menigheten) eller templet (Kristus) som helliger det? Guds løfter til Israel står fast, så sant Hans trofasthet står fast. Ingen storm kan rokke ved Hans løfter, ingen troløshet kan tilintetgjøre Hans troskap.



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 9-5-2006 kl 08:58


Javisst er vi hedningekristne også åndelige jøder. Men husk, de første kristne var både naturlige og åndelige jøder. De første kristne var jøder.

Men, forteller Paulus oss, Gud forherdet dem vår vår (hedningers) skyld. De er forblindet inntil Gud har gjort seg ferdig med oss hedninger.

Når de to vitner står fram i Israel (fremtid) og forkynner slik det er profetert, vil hele Israel, de 144,000, bli frelst ved den nye fødsel gjennom troen på den oppstandne Jesus Kristus. Da vil disse naturlige jøder også bli åndelige jøder.

Frelsen er alene i Jesus Kristus.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2006 kl 09:45


De to vitner er GT og NT og de profeterte i den mørke middelalder. Hedningekrsitne blir Israelitter når hedningekristne er ferdige med å være hedninger.

De 144.000 er Guds folk, de uten lyte/ synd. Noe annet står det ikke. Cornelius, var han jøde?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 9-5-2006 kl 10:40


LeifG,

Jødene (de naturlige) gav oss kristendommen. Paulus, "hedningenes" apostel var jøde, og det var alle de andre som skrev NT også.

GT og NT er nok to vitner symbolsk sett, men den tolkningen passer ikke inn i scenariet.

Dersom de to angripes vil ild fortære de som forsøker. De vil til og med ha makt til å stenge himlene og hindre regnet, gjøre vann til blod osv.

Hvem andre enn Moses og Elias gjorde dette?

Videre ser vi at Dyret skal kjempe mot dem, og drepe dem. Likene skal ligge på gaten i tre og en halv dag, og antagelig vil dette bli sett på TV av alle som bor på jorden, for det står at "de som bor på jorden, skal glede sig over dem og fryde sig, og de skal sende gaver til hverandre, fordi disse to profeter var til plage for dem som bor på jorden."

De vil deretter vekkes opp igjen av Herren og stige opp til Himlen. Hvem gjorde det foruten Elias og Moses? Moses og Elias som begge viste seg sammen med Jesus på forklaringens berg og talte om Hans bortgang...

Dette taler uten tvil om to profeter. To profeter som vil forkynne til Israel, og 144,000, en rest, vil komme ut og bli født på ny.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2006 kl 11:42


De 3,5 år er 1260 dager og i profetisk tid 1260 år som er og var Den Romerske katolske Kirkes regjeringstid. De drepte de som trodde som Moses Og Elias. De som tror slik og tror GT og NT har slik makt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 9-5-2006 kl 12:08


3,5 år er trengselstiden som fremdeles ligger foran oss i tid. Bibelens numerologi er riktignok slik at du finner tallene igjen i flere sammenhenger.

I hvilket år startet de 1260 årene og når endte de, ifølge din tolkning?

Når ble verset jeg siterte oppfylt?

Når kom de 144,000 inn?




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2006 kl 12:18


De 1260 år er 538- 1798 e. Kr..

Man finner ikke ett eneste bibelsk grunnlag for å tolke de 3,5 år inn i fremtiden. Det finnes kun spekusalsjoner i bibelen kalt eventyr for det. Det du tror på er katolsk/ jesuittisk futurisme og er igangsatt som en motreformasjon. Tiltenkt å føre mennesker fra reformasjonens sannheter, å frigjøre paven som antikrist. Den andre motreformasjonen er preterisme, tiltenkt å føre de konservative fra sannheten.

De 144.000 er de som er uten lyte når Jesus kommer igjen, de som er syndfrie.

To linker til dere: :)


http://maranathamedia.com.au/start/index.php?option=com_fron...

http://www.adventistbiblicalresearch.org/
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 9-5-2006 kl 13:14


Fint om du kan besvare spørsmålet mitt "Når ble verset jeg siterte oppfylt?" Det at menneskene på jorden sendte hverandre gaver da profetene var døde og likene deres lå på gaten.

Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
De 1260 år er 538- 1798 e. Kr..

Man finner ikke ett eneste bibelsk grunnlag for å tolke de 3,5 år inn i fremtiden. Det finnes kun spekusalsjoner i bibelen kalt eventyr for det.


Dette er jo direkte feil, LeifG. Da profetien ble nedskrevet var de 1260 årene du snakker om fremdeles fremtid.

Hvordan får du forresten den Romersk Katolske regjeringstiden til å vare til 1798? Guds folk bevegde jo seg ut av dette åndelige Egypt allerede på Luthers tid.

Dersom ikke det var enden på DKKs velde, hva var det? I så fall er DKK fremdeles en regjerende religiøs makt som bare vil få mer og mer makt mot enden.

Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG

Det du tror på er katolsk/ jesuittisk futurisme og er igangsatt som en motreformasjon. Tiltenkt å føre mennesker fra reformasjonens sannheter, å frigjøre paven som antikrist. Den andre motreformasjonen er preterisme, tiltenkt å føre de konservative fra sannheten.


Jeg tror ikke helt du har skjønt hva jeg tror på, LeifG ;) Frigjøre paven fra Antikrist? Det er jo nettopp det jeg IKKE gjør. Hvem tror du Dyret er? Dette har fint lite med jesuittoppspinn å gjøre. Det har med Ordet å gjøre. Du vil se at det kommer til å skje fordi det er SÅ SIER HERREN. :)

Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG

De 144.000 er de som er uten lyte når Jesus kommer igjen, de som er syndfrie.


Ingen er syndfrie. De 144,000 hadde Guds Segl, den Hellige Ånd. Det er 12,000 fra hver av Israels stammer. For å dra den litt urettferdige jesuitt-parallellen: Det du tror på er jo Jehovas Vitne lære!




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2006 kl 14:17


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG

De 144.000 er de som er uten lyte når Jesus kommer igjen, de som er syndfrie.

To linker til dere: :)

http://maranathamedia.com.au/start/index.php?option=com_fron...

http://www.adventistbiblicalresearch.org/


144.000 syndfrie ? Hvem er så de ? Er du blandt dem ? hvem er de 143 000 andre?

Dette høres ut som noe spindelvev teologi på linje med Jehovas vitner ol. Men ok, gidder du å finne en artikkel på de to nettsidene du promoterer, som omhandler dette? (Du har bare linket til framsiden).

[Redigert den 9-5-2006 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2006 kl 15:36


Jeg har de siste dagene forsøkt å lese spesielt Åp med nye øyne, for å prøve å forstå israelvennenes syn på at staten Israel er en profetisk oppfyllelse.

Kanskje mangler jeg noe som gjør at jeg ikke ser dette, men det gjør jeg altså ikke, selv etter nylesning. Isteden får jeg en fornemmelse av at jøden Jesus blir tatt bort fra sentrum i troen, og erstattet med jødene som folk. Den ære som Gud skal ha, den blir gitt til mennesker. Dette gjøres spiselig ved at det ikke er oss selv som forherliges, men et annet folk, jødefolket. Slik blir den ære for frelsesverket som kun tilhører Gud, gitt til mennesker, av mennesker. Det er fryktelig galt.

Jeg har forsøkt å lese Åp bokstavlig, slik det oppfordrers til av israelvenner. Tolkningen av de 144 000 "av alle Israels barns stammer" (Åp 7) f.eks. blir da enda mer uforståelig, for det er jo ikke snakk om 144 000 jøder, men 12 000 av hver stamme, hvor dagens jøder muligens består av en blanding av Juda og Benjamin, altså maks 24 000 av det som i dag betegnes som jøder. Når vi vet at de fleste jøder ikke bor i Israel, så ... Og hvor er de andre stammene som er skal utgjøre flertallet av de 144 000? Er det fjernt å tro at noen av disse bor i nabolandene, kanskje sågar er Israels fiender som bedriver terrorisme? Kanskje flertallet av dem?!

Jeg opplever enda sterkere enn før at Guds ord brukes politisk. Skriften brekkes og omfortolkes for å passe inn i dagens politiske bilde. Er ikke det misbruk av Guds ord?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 9-5-2006 kl 16:40


Everaldo,

Det finnes flere nyanserte syn på Israel. Jeg vil kort forklare noen ting jeg tror på.

1) Gud arbeider med hedninger og jøder hver for seg

2) Jesus kom til jødene, de tok ikke imot ham som en nasjon.

3) Gud hadde nemlig forherdet jødenes hjerter.

Det resulterte i:

4) Evangeliet går til hedningene og de få kristne jødene som tok imot. Disse forfølges av de judaistiske jødene og på den måten blir Evangeliet spredt videre enn om det hadde forblitt trygt og sikkert i Israel.

5) Som dom for at Israel ikke tok imot blir nasjonen beseiret og jødene spredt for alle vinder.

6) Men, de har fremdeles en profeti hengende over seg. På én dag skal hele Israel bli frelst!

7) I vår tid ble fikentreet Israel IGJEN en nasjon. De strømmer fra alle verdenshjørner tilbake til sitt hjemland. Igjen vil de ha muligheten til å ta imot Evangeliet.

8) Samtidig har Gud gjenopprettet troen til hedningene fra den mørke tidsalder av. Etter at Bruden er rykket bort ifølge 2.Tess. vil Gud vende seg til Israel.

9) Samtidig vil de dårlige jomfruene (de uten olje på lampen) måtte gå gjennom trengselen, hvor Dyret vil forfølge dem (DKK + Verdenskirkerådet).

10) To profeter vil stå fram i Israel, i Moses' og Elias' ånd. På én dag vil hele Israel bli frelst. Tallet på dem er 144,000 (det vil si ikke alle jøder i Israel, en stat som forøvrig nå har flest antall jøder av alle land i verden)

11) Disse 144,000 vil bli frelst og få den Hellige Ånds dåp som de første israelittene på den Øvre Sal. De vil også nedkjempes av Dyret... resten forteller Åpenbaringsboken...

12) De 144,000 er 12,000 fra hver av stammene. Jødene i dag vet ikke hvilken stamme de tilhører, men Gud vet. Paulus visste, men selv om disse ikke vet, vet Gud det, og det er det viktige.

13) Ved å studere Bibelens forbilder kan vi vite mye om hvordan Gud gjør ting. Jeg har jo sagt at Bruden tas bort i bortrykkelsen FØR Gud tar seg av de 144,000. Se på følgende bilde:

14) Josef i GT er et bilde på Jesus Kristus. Han var en plettfri mann, ble anklaget for noe han ikke hadde gjort, bedratt for sølvpenger, gikk ned i fengselet (dødsriket) kom opp igjen og satt ved Faraos (Guds) høyre hånd osv...

15) Josefs brødre er et bilde på Israelsfolket. Josefs hustru er et bilde på Bruden, de "hedningekristne".

16) Før Josef gjorde seg kjent for sine brødre (det vil han gjøre snart) sendte han sin hustru (Bruden) bort (Himmelen). Hun var ikke tilstede når dette skjedde. Jeg går lett over symbolikken her, men denne resten av Israel som skal bli frelst har også et skyggebilde...

17) Benjamin er her et forbilde på de 144,000 som Josef (Jesus) har mest kjær. Han velsigner ham mer enn de andre og har en brennende kjærlighet til ham.

Så Jesus vil nok en gang gjøre seg kjent for sine, når Hans Brud er rykket bort.

Det er så mange forbilder i GT på NT, at det er helt utrolig. For eksempel i 1.Mosebok 48:8-22 hvor Israel (altså Jakob) skal velsigne Josefs sønner, Efraim og Manasse.

Når han velsigner dem krysser han armene med vilje og velsigner Efraim, den yngste med sin høyre hånd, og Manasse, den eldste med sin venstre.

Bildet er at det var ved korset at Guds frelse kom til hedningene (Efraim) gjennom jødene (Manasse). William Branham sier det bedre i talen The Revelation of Jesus Christ (1960):

Sitat:
But now notice what taken place. How glorious. When Joseph then after he married a Gentile and received a family, Ephraim and Manasseh, his sons...

Did you notice at the end, when Jacob started to bless Ephraim and Manasseh, when he started to put his hands, he put Ephraim on the right and Manasseh on the left, to get the right hand blessing the oldest.

But when he started to pray, his hands crossed, and he gave the youngest one the right-hand blessing instead of the one that was on the right hand.

And Joseph said, "Not so, Father." Said, "You have put the blessing on Manasseh instead of on Ephraim."
And he said, "God has crossed my hands."

What? From the Jews, the oldest, the first chosen of God, through the cross come the blessing back to the Gentiles to get the Bride. The blessing come through the Cross from the Jew to the Gentile. Rejected: they rejected the Cross; therefore, He got the Gentile Bride.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2006 kl 17:58


LeifG:

Kan du gi oss et lite sammendrag av denne artikkelen?

http://www.adventistbiblicalresearch.org/documents/Role%20of...

Artikkelen virker nokså tung å fordøye.
Har foreløpig fått ut av den at årsaken til at landløftene aldri ble oppfylt, var at løfter trekkes tilbake ved ulydighet.

Jødene har svært mye med Bibelen å gjøre, så det er ganske usannsynlig at de bare skulle forsvinne fra synsfeltet i nyere historie. Det har de jo heller ikke gjort, hele verdens øyne er rettet mot Jerusalem. Ingen andre konflikter får konstant medie-dekning på førsteplass.

Ikke-kristne har svært sterke synspunkter om konflikten, en konflikt som burde kjede dem til døde hvis du har rett.

Paulus sier at Gud ikke har forkastet sitt folk, og i Åpenbaringen får vi se at Jerusalem skapes på nytt og kommer ned fra himmelen.
Det store oppgjøret, ja alt vesentlig, foregår fortsatt i Israel, det lovede landet. Tenk på kampen på Harmageddon-sletta.

Det står i artikkelen du linket til at løftene skal oppfylles på den nytestamentlige menigheten, siden israelittene har "sviktet".
Men hvordan kan landløftene oppfylles på menigheten, særlig siden jødene bor der nå?

I Åpenbaringen står det om de 24 eldste. Er ikke 12 av disse det gamle Israels overhoder, og de andre 12 overhoder for Menigheten?

Dessuten tror jeg at profetier skal oppfylles bokstavelig. Når det står at de to vitnene skal gjøre slik og slik, skal de faktisk gjøre det også.

[Redigert den 9-5-06 av Soteria]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 10-5-2006 kl 09:43


Vi kan klarere enn noen sinne se hvordan Israel er et bortimot fullkomment skyggebilde på Menigheten.

Dersom man holder fast på læresetninger om Israel gitt før 1948, som sier at Israel ikke har noen signifikans i dag, må man enten erkjenne at den antagelsen/læresetningen er feil eller tviholde på den og lukke øynene for realitetene.

Israel vil få to vitner, to profeter til igjen å forkynne dem Evangeliet. Syv år til sammen. 3,5 år med Jesus Kristus. 3,5 år med de to vitner. Men når dette skjer er det best at vi ikke er her, men at vi har fått bortrykkende tro og blitt med i møtet i luften. De som lever og får se de to vitnene (av oss hedningekristne) er etterlatt i trengselen.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen