Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hva skal Gud med kropper?
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 13-4-2006 kl 14:01
Hva skal Gud med kropper?


Gud har lagret alle våre genetiske data hos seg, slik at han kan reise opp kroppene våre på den ytterste dag? Og hva skal så Gud med kropper?

Les hele artikkelen her:
http://www.vartland.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060412/KOMMENTAR/60412005/1009




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-4-2006 kl 01:07


Sitat:
Gud har lagret alle våre genetiske data hos seg, slik at han kan reise opp kroppene våre på den ytterste dag? Og hva skal så Gud med kropper?


Det kan man i høyeste grad stille spørsmålstegn ved når det gjelder å få en kropp av kjøtt og blod på nytt etter at den opprinnelige kroppen er død og gått i oppløsning. Ifølge dette verset vil den ordinære livssyklusen med legemlig fødsel og død fortsette:

Jes., 65:20 Der skal det ikke lenger finnes barn som lever bare noen dager, eller gamle som ikke når sine dagers fulle mål. Ung er den som dør hundre år gammel, den som ikke blir hundre, må være forbannet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-4-2006 kl 03:56


Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
Ifølge dette verset vil den ordinære livssyklusen med legemlig fødsel og død fortsette:

Jes., 65:20 Der skal det ikke lenger finnes barn som lever bare noen dager, eller gamle som ikke når sine dagers fulle mål. Ung er den som dør hundre år gammel, den som ikke blir hundre, må være forbannet.


I Tusenårsrike ja, ikke Himmelen.




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-4-2006 kl 10:43


Skjønte ikke noe av artikkelen jeg.
Det står at vi skal få et herlighets legeme som omtales slik at jeg ikke finner mange paraleller til den kroppen vi har i dag. Blir bare tull å spekulere i at Gud skal bruke DNA dataene våre når han skal gi oss dette herlighetslegemeet. (All den tid det er DNA som langt på vei bestemmer endel sykdommer osv... så må han jo uanset "reparere" det, jeg trur heller han starter helt på nytt jeg ;) )

Men dette syns jeg uanset var bare helt tullete å drive å forske på. Forstår ikke at dette har noen praktisk betydning i noe som helst formål.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-4-2006 kl 18:24


solbu:
Sitat:
I Tusenårsrike ja, ikke Himmelen.


Hva slags legeme tror du en person har i himmelen når den tid kommer og hva med den personens legeme av kjøtt og blod?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-4-2006 kl 16:17


Har ikke akkurat løsningen på dette, men synes det er et interessant kapittel i Esekiel om de døde bena.
Her er det nokså tydelig at Gud bruker informasjonen som ligger i beina til å kle dem med muskler og hud, og først etterpå blåses det livsånde i dem. Det virker her som om livsånden utgjør hele personligheten og sjelen.

Men her er det ikke tale om noe herlighetslegeme, som det kommer til å bli på den siste dag. Dette blir jo ren spekulasjon, men det spørs om ikke DNA må spille en rolle for opprettelsen av herlighetslegeme. Ellers blir ikke du deg, men en helt annen?

Sitat:

Esekiel 37. De døde ben som blir levende

Herrens hånd kom over meg, og i ånden førte han meg ut og satte meg ned i en dal som var full av ben. 2 Han førte meg rundt omkring dem. Og se, det lå en stor mengde ben utover dalen, og de var helt tørre. 3 Så sa han til meg: «Menneske, kan disse ben bli levende igjen?» Jeg svarte: «Herre Gud, det vet bare du.» 4 Da sa han til meg: «Tal profetisk over disse ben og si til dem: Dere tørre ben, hør Herrens ord! 5 Så sier Herren Gud til disse ben: Se, jeg lar det komme livsånde i dere, så dere blir levende. 6 Jeg lar det komme sener og kjøtt på dere og dekker dere med hud. Så gir jeg dere livsånde, og dere blir levende. Da skal dere sanne at jeg er Herren.»

7 Jeg talte profetisk som jeg hadde fått påbud om. Og mens jeg talte, tok det til å buldre og skjelve. Bena la seg inntil hverandre, ben ved ben. 8 Og mens jeg så på, kom det sener og kjøtt på dem, og de ble dekket med hud. Men livsånde var det ikke i dem. 9 Da sa han til meg: «Tal profetisk til livsånden! Menneske, tal til den og si: Så sier Herren Gud: Livsånde, kom fra de fire verdenshjørner og blås på disse drepte menn, så de blir levende.» 10 Jeg talte profetisk, som han bød meg. Da kom det livsånde i dem, så de ble levende; de reiste seg opp og ble stående. Det var en veldig hær.

11 Nå sa han til meg: Menneske, disse ben er hele Israels folk. Hør hva de sier: «Våre ben er tørket inn; vårt håp er forbi, det er ute med oss!» 12 Tal derfor profetisk og si til dem: Så sier Herren Gud: Se, mitt folk, jeg åpner gravene deres og lar dere stige opp av dem. Så fører jeg dere til Israels land. 13 Dere skal sanne at jeg er Herren, når jeg åpner gravene deres, mitt folk, og lar dere stige opp av dem. 14 Jeg gir dere min Ånd så dere blir levende, og lar dere bo i deres eget land. Da skal dere sanne at jeg, Herren, har talt og setter det i verk, lyder ordet fra Herren.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 18-4-2006 kl 18:37


Eg trur -- som mange andre -- at herlegdomslekamen vår er vår eigen kropp, den som vi har no, i ny, herleggjort, tilstand. Det same gjeld for vår sjel og vår ånd. Paulus skriv:
Sitat:
Må han sjølv, fredens Gud, helga dykk heilt igjennom. Og gjev at dykkar ånd og sjel og kropp må haldast uskadde, så de kan vera ulastelege når vår Herre Jesus Kristus kjem!
-- 1Tess 5:23, mine uthevingar


mvh

[Redigert den 18-4-2006 av k-mann]




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-4-2006 kl 13:10


Hvis jeg forstår det riktig, så er herlighetslegemet det samme som det uforgjengelige legemet som Paulus omtaler i 1. Kor. 15.

Slik det fremgår av denne teksten så er det uforgjengelige legemet (herlighetslegemet) av forskjellig kvalitet fra det forgjengelige legemet av kjøtt og blod.

Når det gjelder hvordan det uforgjengelige legemet oppstår, så vokser det ut av det forgjengelige legemet av kjøtt og blod mens kroppen av kjøtt og blod fortsatt er fysisk i live. Det uforgjengelige legemet fortsetter sin evige eksistens når legemet av kjøtt og blod er dødt og går i oppløsning.

Det er denne prosessen Paulus sammenligner med et korn som blir sådd (legemet av kjøtt og blod) og av dette kornet vokser det opp en kornplante (det uforgjengelige legemet) og etter hvert forsvinner det opprinnelige kornet (legemet av kjøtt og blod).

[Redigert den 20-4-2006 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-6-2006 kl 16:55


Det uforgjengelige legemet eller åndslegemet vil ikke automatisk vokse seg opp til å bli til et herlighetslegeme. Her kommer begrepene forvandling, oppstandelse og opprykkelse inn som Paulus bruker når det gjelder overgangen fra f.eks et dødt eller hensovet åndslegeme til et herlighetslegeme.

Et åndslegeme må altså gjennomgå en forvandling, oppstandelse eller opprykkelse for å kunne bli til et herlighetslegeme. Dette gjelder bare åndslegemet som er uforgjengelig og ikke kroppen av kjøtt og blod som er forgjengelig slik jeg forstår Paulus.

Her er et eksempel fra Paulus' skrifter på at en opprykkelse bare berører åndslegemet og ikke kroppen av kjøtt og blod (jeg tok dette eksemplet også med i tråden 'Opprykkelsen' i dette forumet):

2. Kor., 12:2 Jeg vet om et menneske i Kristus, som for fjorten år siden ble rykket bort til den tredje himmel – om han var i kroppen eller utenfor kroppen, vet jeg ikke, Gud vet det.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-6-2006 kl 19:50


enig med kristnerd.

ï tillegg vil jeg få si at jeg tror på en allmektig Gud som uten problemer kunne gjenskapt kroppene ved oppstandelsen. det står skrevet at de døde skal stå opp, og dersom det ikke var noen oppstandelse fra de døde, så er ikke Kristus oppstått heller. nå er det slik at Kristus har et herlighetslegeme. det er et underlig legeme. det er både fysisk og åndelig på samme tid. Han åt sammen med disiplene da Han var i herlighetslegemet og samtidig kunne Han fordufte rett foran øynene på dem for så å dukke opp andre steder.

det er en underlig tingest dette legemet, og det er nok en av de tingene vi er nødt til å bare godta at vi ikke forstår, men bare tro fordi Gud har sagt at det er slik det er uten å prøve å rasjonalisere altfor mye. personlig synes jeg at å forske på disse tingene er bare bortkastet tid og det ender i svada, rett og slett fordi vi ikke aner noe som helst om dette i utgangspunktet, annet enn hva Bibelen forteller oss.

[Redigert den 18/6/2006 av Lionheart]




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-6-2006 kl 23:38


Med et fullstendig forvandlet åndslegeme, altså et virkelig herlighetslegeme, vil en person samtidig være i himmelen samtidig som han lever på jorden i kroppen av kjøtt og blod.

Det er i lys av dette at vi må se forvandling, opprykkelse og oppstandelse, som en bevegelse opp mot himmelen. Det er dette Paulus forteller om i dette verset:

2. Kor., 12:2 Jeg vet om et menneske i Kristus, som for fjorten år siden ble rykket bort til den tredje himmel – om han var i kroppen eller utenfor kroppen, vet jeg ikke, Gud vet det.

Legg merke til at personen selv, "han", ikke er knyttet til kroppen, men til det som må være åndslegemet. Da må vi også anta at jeg'et og åndslegemet fortsetter å leve etter at kroppen av kjøtt og blod er død og går i oppløsning og personen har endt ifølge Bibelen i himmelen eller i dødsriket.

Personer i dødsriket vil ikke gå veien om en kropp av kjøtt og blod på jordens overflate når de forvandles og får herlighetslegemer. Dette er som å si at en kornplante igjen ville ta på seg et korn slik den vokste ut av et korn som gikk i oppløsning hvis vi skal videreutvikle Paulus' logikk fra 1. Kor. 15.

[Redigert den 23-6-2006 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-6-2006 kl 22:58


Så er det da ikke noen skarp overgang eller noe enten/eller å være i det jordiske liv og i det himmelske liv. Man kan altså påbegynne tilværelsen i himmelen mens man ennå er i kroppen av kjøtt og blod og som Paulus' skrifter antyder, så er ikke jeg'et avhengig av kroppen av kjøtt og blod, men er forbundet med det uforgjengelige åndslegemet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen