Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Forfølgelse av kristne
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-4-2006 kl 14:26
Forfølgelse av kristne


Forfølgelse av kristne er kanskje det største problemet i verden i dag. Omtrent 300 000 000 kristne blir diskriminert eller forfulgt fordi de er kristne. Dette foregår innenfor den islamske (fra Marokko i vest til Indonesia i øst), buddhistiske (Sri Lanka), hinduistiske (India), kommunistiske (Kina, NK, Laos, Viet) og katolske (Mex, Col) verden.

Når skal vestlige politikere og kristne ledere våkne opp å få slutt på dette?

Noen eksempler:

- Sør-Sudan; 2 mill. drept de siste 25 år, 4 mill. fordrevet
- Nigeria; titusener drept, sharia innført i en tredjedel av landet, rammer kristne spesielt
- Indonesia, titusener drept, aktive islamister blir ikke stoppet, dreper bl.a. kristne skolebarn
- Tyrkia; massiv forfølgelse av den lille protestaniske minoritet, beslagleggelse av eiendommene til de historiske kirkene, islamistisk styre som regnes som "demokratisk"

- India, militante hinduer driver med rekonverterings kampanjer av kristne, massiv forfølgelse særlig i nord og øst

Kina; 100 000 000 kristne hvorav de fleste blir diskriminert, mange ledere blir fengslet
Cuba: diskriminering av kristne, falske anklager etc.
Hviterussland; massiv forfølgelse

Mexico, Colombia, kristne, særlig indianere blir undertrykket



hvorfor blir ikke dette tatt opp, verken av statsledere eller kristne ledere? alle disse landene har skrevet under på FNs erklæring om trosfrihet, artikkel 18..

noen sider som tar problemet på alvor: www.nmio.no
www.persecution.com www.barnabasfund.org
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-4-2006 kl 14:37


Jeg tror dette ikke blir tatt opp fordi det er opplest og vedtatt at det er de ressurssterke kristne som selv står bak forfølgelse av andre. Den sterke kristensionismen bidrar til at dette blir lagt lokk på også i kristne kretser. Det skal jo ikke være sånn at kristne blir forfulgt, det er jødene som skal spille den rollen i deres virkelighetsbilde. Denne vrangforestillingen gjør at forfølgelse av andre land og folk blir neglisjert, mens førfølgelse av jøder blir overeksponert.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-4-2006 kl 16:52


Følger nok ikke retorikken din helt Everaldo. Riktig nok er jeg enig i at enkelte "kristiensionister" har et overdimensjonert fokus på spørsmål rundt israel/jødene, som gjør at alt annet i kristenlivet tilsynelatende glemmes. Tildels er også deres fokus feilaktig begrunnet, og resulterer i lære og praksis som jeg er sterkt usikker på hvor vidt de har Bibelsk grunnlag for når alt kommer til alt.
Men lengre enn det klarer jeg ikke å følge deg. At det i kristenheten generelt florerer en ideologi om at jødene er de eneste forfulgte, og at de kristne ikke skal oppleve forfølgelse kjenner jeg selv ikke til. Jeg opplever tvert i mot at Bibelen "profeterer" forfølgelse for både jøder og kristne.
Hva gjelder jødene begrunnes forfølgelsen og trengselen med, (likt med Babylon i GT), en Guds prosess som skal vise jødefolket at de tok feil i forkastelsen av Jesus. Hva gjelder de kristne er forfølgelsen et resultat av aksepten av Jesus som den eneste sanne vei til frelse. Enhver som tilhører Guds folk vil bli forfulgt av verden, i det verden står Gud i mot. Dette sier jo også Jesus selv at er en forventet konsekvens av at man slår følge med ham.
Forfølgelse av kristne er på ingen måte noe vi bør bli overrasket over.

Vet ikke helt om jeg er enig i at kristne ledere ikke tar opp dette. Når det gjelder politiske saker hvor nye vedtak vanskeliggjør kristentroens stilling her hjemme i Norge er mange kristenledere ofte ute i media.

Men da er det værre med de langt kraftigere og ekstreme forfølgelser som finner sted andre plasser i verden. Her er det nok den generelle vestlige "verdi" som gjør at man ikke ser lengre enn sin egen nesetipp. Og dette gjelder også oss kristne i alt for stor grad. Både lekmann og lederskap.
Men helt fremmed for det er man dog ikke, i DNK er det satt av en egen søndag i kirkeåret "de forfulgtes søndag", hvor tema og fokus er nettopp dette. Vi har også organisasjoner som f.eks. Åpne dører m.f. som har det å hjelpe kristne søskne i forfulgte land som sitt eneste arbeidsområde.

I den grad jeg kjenner de lutherske (og andre) misjonsorganisasjonene (i hovedsak NLM og Normisjon, men også andre), får man også gjennom misjonæres hjemmebesøk og gjennom bladene som gis ut, en god oversikt over de kristnes situasjon rundt i verden. Bland annet har jeg både gjennom bladet til "Åpne Dører" og NLM's "Utsyn" fått innblikk i forfølgelse både i tidligere sovjet land og ikke minst den horible situasjonen i Nord-Korea. Utsyn m.f. meldte fjor høst om halhugging av tre jenter på vei til skolen i et av deres misjonsland. Og hvorfor utdanner man og sender ut "teltmaker misjonærer" , om det ikke var fordi nasjoner var stengt for evangeliet og kristen forkynnelse og bibelspredning forbudt ved lov?

Noen hjelp fra politiske ledere trur jeg derimot vi kun i svært begrenset grad kan forvente. Og FNs menneskerettigheter artikkel 18 er noe man i politikken overser når det gjelder de kristne. De kristne vil være et forfulgt folk, og Bibelen gir ikke noe håp om at forfølgelsen skal avta, tvert i mot er det min forståelse at den vil tilta og øke fram mot antikrist komme, den store trengselstiden og Jesu gjenkomst.

I alt dette blir vår kristne søskenkjærlighet satt på prøve. Og jeg må bare si for meg selv, at jeg har vert alt for lite opptatt på dette tema. Så tusen takk for at det ble tatt opp så jeg også selv fikk noe å prøve meg på her. Uten at dere hadde mint meg om dette i dag ville jeg nok aldri ha bedt for mine forfulgte søsken i dag. Så vil jeg oppfordre også dere andre til bønn, og om muligheten byr seg til å gjøre mer enn å be, så grip muligheten og gjør det du kan i tjeneste for forfulgte brødre og søstre.

Jeg mener det er feil å si at kristne ledere (stort sett) mangler bevisthet og fokus på de forfulgte. Men det er nok helt legitimt og viktig å si at fokuset er for lite. Våre "vestlige verdier" og matriell velstand sløver oss nok her som på så mange områder.

Kanskje skulle nettopp denne tråden være "til ettertanke" og handling denne påsken?

God påske.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-4-2006 kl 16:57


I grove trekk enig i det du skriver, Kristnerd. Mitt innlegg kom nok litt feil ut.

[Redigert den 7-4-2006 av Everaldo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-4-2006 kl 17:49


Veldig bra og balansert innlegg fra Kristnerd. Et eksempel til etterfølgelse. Også bra at temaet tas opp.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 7-4-2006 kl 20:08


Takk til mhusoy som startet tråden på dette viktige emnet..

jeg hadde just spekulert på å åpne noe lignende selv, og
tenkte på å sakse inn noen overskrifter fra 'Åpne Dører'.

Det var vel på 60-tallet at Richard Wurmbrand først besøkte
norske menigheter -
men de som hadde invitert, erfarte da at norske Laodikea var
veldig lite interessert i å høre om trakasserier og
overgrep (forsiktig sagt) mot troende, endog utført av
stat og myndigheter i en rekke land.

Så på kjølvannet av disse Wurmbrands taler, ble det funnet
nødvendig å opprette en ny egen arbeidsgren til å arbeide
for hjelp og opplysning, nemlig 'Misjon bak jernteppet',
senere 'Norsk misjon i øst'.
Tror ikke vi har mange av de opprinnelige initiativtagerne
blant oss lenger, ellers skulle det vært veldig interessante
folk å få snakke litt med.

Historie er viktig.


. . .

Kan jeg få justere litt på en vinkling her?

Sitat:

Når skal vestlige politikere og kristne ledere våkne opp
å få slutt på dette?
. . .

hvorfor blir ikke dette tatt opp,
verken av statsledere eller kristne ledere?



eh ja, hvorfor ikke omadressere appellen til noen som
kanskje enda er i stand til å reagere?

For da tenker jeg på 'Oss selv'.

At vi snart burde lære oss å samtale og rådslå sammen,

mens det kanskje ennå er litegrann dagslys igjen
å kunne arbeide i?

(Joh 9:4)

Som noen alt antydet her, så spørs det hvor mye
det er realistisk å vente av disse som sitter i
'anerkjente' troner og posisjoner -

disse har jo egentlig hatt sjansen i mange hundre år,
vi vet omtrent hvor stor vekkelse det blir av det ...

må vi være så bundet til disse storebrødrene
å alltid spørre om å få lov?

Skulle vi ikke heller interessere oss litt for
Hans Nielsen Hauge og vennene hans,
lære litt av deres grunnleggende
'organisasjons'-syn?

Dere, var det ikke på den tiden at
her fantes et Kristen-Norge som faktisk virket?

.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-4-2006 kl 16:26


Ja, vi får ta utfordringen selv.

Jeg har personlig sendt brev til både stats- og utenriksminister om dette i løpet av forrige uke, og håper å få et svar.

Bibelen forkynner klart at kristne vil bli forfulgt, så det kan vi ikke gjøre noe med. (og dessuten så går evangeliet sterkt fram i områder der kristne blir forfulgt).. men et vikitg poeng må være å utbre kunnskapen om dette, særlig blant kristne i Norge, som dessverre er veldig naive i forhold til det.. press mot enkelte stater som driver med åpenbar forskjellsbehandling må også være mulig, f eks mot Algerie og Sudan..

Mange stater har fått massiv kritikk for sine feil, f eks Israel, Jugoslavia, USA etc. hvorfor skal ikke land som Tyrkia, Indonesia, Egypt og Cuba få tilsvarende oppmerksomhet?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 8-4-2006 kl 21:35
Kan legfolket repareres


Men Hauge-bevegelsen var vel gjerne ikke så ivrige på akkurat
å skrive appeller til 'høyere myndigheter' -
de ventet vel faktisk ikke så hærlig velsignelse fra det
myndige over-apparatverk:

(og vi som kjenner historien, vet hva de fikk utbetalt fra det.)

Men derimot tok de seg av å lære opp og motivere
'hverandre', sitt eget folk og legstanden -
og det er nettopp hva som blir søkk borte i et
embets-apparat.

Så det er ansvaret vi må ta på oss selv --
å ruste opp hverandre, ikke å reparere Kongens babylon.
For det står det i Skriften at vi skulle la være,
men heller kjappe oss ut av det før vi blir medskyldige.
Sitat:

Vi har søkt å læge Babel, men det lot sig ikke læge.
Forlat det, så vi kan gå hver til sitt land! For dommen over det
når til himmelen og hever sig til skyene!
(Jer 51:9)


.. mens legfolket ikke har kommet helt ut av uvanen å bli
fromt sittende å vente på bedre tilsyn, kanskje får vi snart
en tro og troende prest, av statens nåde ....
vi må jo betjenes, legsauer vi er!

Er ikke 'motivasjon og opprustning av legfolket'
den store fatale mangelvaren --
de siste noen hundre år?

.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-4-2006 kl 12:48


Godt innlegg Kristnerd - syns ikke det er noen grunn til å føye til noe annet enn at det finnes noe som heter forbønnstjeneste hos Åpne Dører og Norsk Misjon i Øst og endel amerikanske organisasjoner som har det som sitt spesielle fokus å hjelpe akkurat kristne som forfølges på en særskilt måte - som da er den forfølgelse som Bibelen taler mest om - konkret, fysisk og psykisk forfølgelse. Disse organisasjonene gir ut forbønnsbrev via e-mail ukentlig eller månedlig (da oftest med bønnekalender) og det går an å signe opp for å motta disse.

Det er god oppbyggelse for en selv også - for ofte får man høre om at Herren griper direkte inn i deres liv som blir bedt for og man får høre vitnesbyrdene deres og det er god mat for tilliten til Herren!

Jeg hiver med noen linker :)

Norsk Misjon i Østs forbønnsbrev

Åpne Dørers månedlige blad (fullstendig gratis)

The Voice Of The Martyrs




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 9-4-2006 kl 23:12
de gamles erfaring ...


Mente ikke å avspore tråden så sterkt da,
det lignet kanskje på et godt forsøk.

Men egentlig er det nifst rett på sak, å spørre
hvordan de troende tenker om sin måte å samvirke
og organisere seg -

hvis det skal være tillatt å tenke at de samme
onde tilstander kan utvikle seg her i vårt
lykkeland Idyllien ? ? ?

Har vi ikke da kanskje noe å lære av land der
de troende har generasjoner av erfaring
med å bli hatet og harassert -- av, eller med
godkjennelse av, styresmakter og myndigheter?


Noen av de mer erfarne her til lands, må ha
vært Hauge og 'brødrene' omkring ham.

Men kjenner vi historien?
Ut av skolens tåkedis har en kanskje bare en
forestilling om en gammel prekemann av bondeslekt,
hvis gravmæle biskopene bekranser iblant..

'a sentiment open to doubt', for dem som har lest
Lukas 11:47-49

(det var jo så emosjonelt og ytterliggående krasst
sagt det der, kan vi la sånt forstyrre vår harmoni?)


-
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-4-2006 kl 03:38


Opplever ikke at du sporer av tråden jeg Praxis. Heller tvert i mot kommer du med viktige og tankevekkende innspill. Men klarer ikke å ha noe veldig smarte komentarer tilbake sånn uten videre. :sniff:



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 14-5-2006 kl 20:27


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Når skal vestlige politikere og kristne ledere våkne opp å få slutt på dette?


Ikke så leng naiv toskeskap rår, trolig ikke før det blir enda verre tilstander her enn det er blitt i Israel. Da er det kanskje for sent.

Fra http://fomi-norge.blogspot.com/2006/05/belgiske-kirker-overt...

Sitat:

Mens Vest-Europa er i ferd med å bli muslimsk begår dets kristne kirker selvmord. Muslimer ville aldri tillate at deres moskeer ble omgjort til sovesaler for ikke-muslimer. Dette er imidlertid nøyaktig hva den katolske kirken i Belgia gjør. Belgiske biskoper har allerede åpnet opp 20 kirker for ulovlige innvandrere.
...
De ulovlige innvandrerne blir fortalt at de er trygge i kirken, myndighetene (politiet) vil ikke hente dem ut med makt av respekt for den katolske kirken.
...
kirkene forvandles til moskeer rett for øynene på biskopene som har åpnet dem for det muslimske herrefolket.


Lignende tilstander i Norge også, med naive tullinger som vil ha masseimport til landet av fanatikere som ivrer etter å få vise "vantro" hvor skapet skal stå. :no:


Hilsen Voldshater, som er oppgitt over manges naivitet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen