Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: har du bøker å anbefale?
guten
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 31
Registrert: 9-2-2005
Bosted: nordland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-2-2006 kl 13:03
har du bøker å anbefale?


Heissann.
har dere noe bra kristen litteratur og/eller forfattere å anbefale?

personlig vil jeg anbefale"fra bønnens verden" med ole hallesbye . veldig bra bok om bønn.

Rosenius litteratur er veldig bra. f.eks. "veiledning til fred".

kom med de beste bøkene dere har lest!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 21-2-2006 kl 13:23
Gode bøker


Hei! Jeg tar utfordringen og anbefaler noen av mine favoritter:

Da Ilden Falt (Original: Azusa Street) av Frank Bartleman
Handler om pinsevekkelsens begynnelse i 1906. Skrevet av et øyenvitne.

Mesterboken
Mye visdom her. Skrevet på 1300-tallet av en ukjent forfatter. Både Luther og Hauge likte denne godt Sammenfattet av Thaule.

En mann sendt av Gud av Julius Stadsklev
En av de mest leste, kristne bøkene i Norge da den kom ut. Omhandler evangelisten og profeten William Branhams meget spesielle liv og tjeneste.

An Exposition of The Seven Church Ages av W.M.Branham
Omhandler Åpenbaringens kapitler om de syv menighetene fra Efesus til Laodikea og de syv stjernene (englene/budbærerene). Dette er en presentasjon av historien fra den første kristne menighet frem til i dag. En fremragende bok som ikke finnes maken til.

På kne for Gud (original: A Kneeling Christian) av en ukjent kristen
Omhandler bønnens makt. En sterk bok... kanskje den beste jeg har vært borte i når det gjelder bønn.

Bøker jeg leser nå (holder som regel på med mange om gangen) er "Luthers teologi" av Wislöff og Josefus hovedverker. Holder også på med "The Revelation of the Seven Seals" av W.M.Branham. Bøker jeg planlegger å lese er en bok om Smith Wigglesworth, en bok om Israel, biografien til Hans Nielsen Hauge og en jeg har lånt som omhandler metodismens opprinnelse og vesen. - Puh! -

[Redigert den 22-2-2006 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
guten
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 31
Registrert: 9-2-2005
Bosted: nordland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-2-2006 kl 20:09


Må ikke glemme det fantastiske vitnesbyrdet om broder yun "den himmelske mann" .. fantastisk bok!

Jeg holder på med boken "utdrivelse" av Thomas Teglgaard .. meget spennende bok.. sålangt ser det ut som noe jeg kan anbefale.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-2-2006 kl 13:43


jeg vil ikke anbefale noen av bøkene presentert av lance, basert på forfatterskap. MEN, jeg vil anbefale deg Carl Olof Rosenius' "Veiledning til fred" og "I syndsforlatelsens rike".

personlig foretrekker jeg kristen litteratur hvor Kristus blir åpenbart og jeg blir holdt fast ved korsets fot. dette er stort sett utleggelser av romerbrevet og andre nytestamentlige skrifter. jeg tror ikke man egentlig trenger noe annet enn Bibelen i utgangspunktet, men det å få evangeliet omformulert kan være vekkende og skape ettertanke til tider :)




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
slappfisk
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 148
Registrert: 28-2-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: ortodoks

[*] opprettet den 1-3-2006 kl 22:35


Jeg anbefaler "En pilegrims vandring" av John Bunyan.
Man kjenner igjen sin egen vandring og den er derfor både morsom og oppmuntrende. Den er meget sentrert omkring Jesus og hans nåde:yes:.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-3-2006 kl 18:52


Sitat:
Opprinnelig postet av slappfisk
Jeg anbefaler "En pilegrims vandring" av John Bunyan.
Man kjenner igjen sin egen vandring og den er derfor både morsom og oppmuntrende. Den er meget sentrert omkring Jesus og hans nåde:yes:.


Lenge siden jeg hørte om denne boka første gang. Og boka er jo vitterligen god og gammel også. 1600 og noe var det ikke det?

Kom over en tegneserieversjon av den for et par dager siden og leste den. Det er utrolig hvor Bibelsk dette (som i utganspunktet må kunne kalles et eventyr) er. Knallbra. Har hatt "langtekst uten bilder" versjon stående på hylla i lengre tid, men ikke hatt tid til å lese den. Men det skal nok bli :) Fikk virkelig lyst til det etter å ha freset gjennom tegneseireversjonen. Dette er virkelig en god bok :)




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 3-3-2006 kl 10:21


Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
jeg vil ikke anbefale noen av bøkene presentert av lance, basert på forfatterskap. MEN, jeg vil anbefale deg Carl Olof Rosenius' "Veiledning til fred" og "I syndsforlatelsens rike".

personlig foretrekker jeg kristen litteratur hvor Kristus blir åpenbart og jeg blir holdt fast ved korsets fot. dette er stort sett utleggelser av romerbrevet og andre nytestamentlige skrifter. jeg tror ikke man egentlig trenger noe annet enn Bibelen i utgangspunktet, men det å få evangeliet omformulert kan være vekkende og skape ettertanke til tider :)


Lionheart,

Kristi åpenbaring er nettopp det som jeg synes blir så godt presentert i de bøkene jeg nevnte. Jesus Kristus lever nemlig i dag, og er ikke bare en historisk person. Mange tror på en historisk Jesus fra Nasaret, men gjenkjenner Ham ikke i sin egen tid. Videre tror jeg du burde lese bøkene før du dømmer dem nord og ned.

For ved å gjøre det, gjør du det samme som de gjorde mot Luther. Forkastet alle hans bøker basert på forfatterskap. Luther gav et godt svar da han lurte på hvilke punkter i bøkene som var imot Guds Ord. En del av det var jo til og med sammenfallende med katolsk lære.

Selv om jeg ikke er enig med Rosenius i alle ting så har jeg ingen ting imot å lese en bok av ham eller andre. Når man spiser pai kaster man ikke bort hele paien når man kommer borti en sten, men man spytter ut stenen og fortsetter å spise pai.

For deg som virkelig er interessert i åpenbaringen om Jesus Kristus vil det ikke være nok å vandre i det lyset som Luther vandret i. Ja, det var BEGYNNELSEN på reformasjonen, men ikke fullendelsen av den, og på langt nær RESTAURASJONEN. Luther kastet jo bort boken om Jesu Kristi åpenbaring, den vi kaller Johannes Åpenbaring. Hva betyr denne boken for deg?

[Redigert den 3-3-2006 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-3-2006 kl 03:40


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Jesus Kristus lever nemlig i dag, og er ikke bare en historisk person.


Sier du det O_o helt alvorlig du. den kunne du spart deg


Sitat:
Mange tror på en historisk Jesus fra Nasaret, men gjenkjenner Ham ikke i sin egen tid. Videre tror jeg du burde lese bøkene før du dømmer dem nord og ned.


Hvorfor det? skal jeg lese alt buddhistisk verk også før jeg dømmer de buddhistiske skrifter som ubibelske? jeg vet hva buddhismen går ut på. samme med bøkene du nevner. det får holde.

Sitat:
For ved å gjøre det, gjør du det samme som de gjorde mot Luther.


Jaså? Har jeg forsøkt å stanse det enkle evangeliet om Kristi død i vårt sted, oss frelste av nåde ved tro alene??? Nei, aldeles ikke. Ved Guds nåde er jeg aktør for samme evangelium som Luther. Disse forfatterne dine derimot ville Luther hatt en høne å plukke med, og Paulus også.

Sitat:
Forkastet alle hans bøker basert på forfatterskap.


Luthers bøker ble forkastet ene og alene av romerkirken fordi de motsa pavens lære.

Sitat:
Luther gav et godt svar da han lurte på hvilke punkter i bøkene som var imot Guds Ord. En del av det var jo til og med sammenfallende med katolsk lære.


Så likheter annullerer forskjeller nå da? Den var ny.

Sitat:
Selv om jeg ikke er enig med Rosenius i alle ting så har jeg ingen ting imot å lese en bok av ham eller andre.


å kjære - det handler om hvilke forskjeller det er snakk om, det må du da forstå? vi er også enige med muslimer i at homofili er synd. annullerer det alle de andre forskjellene? NEI, fordi dette er en detalj sammenlignet med hovedinnholdet i troen.

Sitat:
For deg som virkelig er interessert i åpenbaringen om Jesus Kristus vil det ikke være nok å vandre i det lyset som Luther vandret i.


ikke frist meg, lance! måtte Herren gi meg nåde til ALDRI å bli ferdig med Jesu kors og det enkle evangelium!! jeg blir heller ved korset og klamrer meg til det med smerte, sorg og prøvelser enn å hoppe avgårde etter folk som sier "hei! Jesus viste seg for meg! Han sa sånn og sånn. Jeg vet dette er utenombibelsk, men det gjør ikke noe. Du har jo ingen rett til å si at jeg ikke er kristen, og er jeg kristen, så kan jeg jo ikke villedes" hvilken villfarelse.

Sitat:
Ja, det var BEGYNNELSEN på reformasjonen, men ikke fullendelsen av den, og på langt nær RESTAURASJONEN.


når det fullstendige evangelium om at Jesu verk ble fullbrakt på korset og at ingenting skal legges til er restaurert, da er alt restaurert. du trenger ikke noe annet enn det.

Sitat:
Luther kastet jo bort boken om Jesu Kristi åpenbaring, den vi kaller Johannes Åpenbaring. Hva betyr denne boken for deg?


forkastet? nei, det gjorde han ikke. han sa han ikke fant noe evangelisk i dem og ville egentlig ikke ha dem med i Bibelen. jeg er sterkt uenig i det, jeg ser absolutt evangeliet tilstede i Johannes' åpenbaring, men når jeg snakker om åpenbaring av Kristus, så snakker jeg om at man selv får se hvor ufattelig avhengig man er av Hans nåde og rensende blod HVER DAG, HVER STUND, HVERT MINUTT.
Luther hadde sin stilling som synder og Kristi person i skjønneste orden ved Guds nåde. og det er også det aller viktigste.

I den boken står også Lammets sang som er et av mine kjæreste bibelord.

Og så må jeg spørre: Når og hvordan fikk du for deg at du kan stille meg til regnskap om Johannes' åpenbaring når jeg aldri har hevdet at jeg er enig med Luther om denne boken?? Vis meg det sted hvor jeg har antydet at Johannes' Åpenbaring ikke er Guds Ord! Du har simpelthen misforstått hva jeg mener når jeg sier Kristi åpenbaring. jeg snakker ikke om drømmer og syner. jeg snakker om å høre Ham til av bare nåde og ha Hans rettferdighet som drakt.

[Redigert den 5/3/2006 av Lionheart]




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-3-2006 kl 11:51


Klokken 02.40 skal søster løvehjerte sove ;) ikke skrive foruminnlegg ;) :lol: Men litt alvårlig kjære søster... syns du ikke at du gikk litt for langt i å sparke Lance istedfor saken hans i forige innlegg?

Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Jesus Kristus lever nemlig i dag, og er ikke bare en historisk person.


Sier du det O_o helt alvorlig du. den kunne du spart deg


Og du kunne kanskje spart deg denne? Synes du denne komentaren din bidrar til saklig debatt?

Sitat:


Sitat:
Forkastet alle hans bøker basert på forfatterskap.


Luthers bøker ble forkastet ene og alene av romerkirken fordi de motsa pavens lære.


Not so fast there sister ;) - Luther ble forkastet av mange, ikke bare romerkirken, men også "samtidige "med"-reformatorer". Blandt annet "gjendøpere", og "sabbaterianerne". Og sikkert flere jeg ikke vet om. Og Luther(anerne) på sin side forkastet dem.
I noen grad var man uenig i enkeltpunkter, men kunne samstemmes i andre punkter. Men situasjonen var nok mye større den gang at man tok "en dårlig bok, betyr en dårlig forfatter", og dermed så leste man ikke noe mere av vedkommende.

(Forkastet alle hans bøker på bakgrunn av forfatterskap slik Lance skriver.)

Når også vi tar avstand i fra noen av Luthersk uttalelser, blandt annet om jødene. Men fastholder i de fleste andre ting hans bøker som god veileding i hva kristendommens vesen er. Så bør vi også kunne si om andre forfattere, at selv om de har skrevet det og det som vi absolutt er uenig i, så kan det tenkes at de også har skrevet noe sant og riktig.

Enkelt og greit kan du si det sånn; jeg har lest ting av Ellen White som var bare å si "ja og Amen" til. Jeg har hørt midnattsmesser med paven(e) hvor jeg har vert enig i omlag 89.5% av preken. Ja til og med Benny Hinn slumper til å si noe bra en gang i blandt. Men derifra til å annbefale bøker eller talekassetter osv. fra disse, er et godt stykke. Jeg vil slettes ikke annbefale det. Jeg vil heller ikke anbefale Branham. (Og da rett og slett på grunn av sterk uenighet med lærepuntk(er) som Lance selv har sitert her i forumet). Fordi de punkter jeg er uenig med dem er, hva jeg vil si, så ekstremt, ubibelsk og "anti evanglisk", at jeg ikke ønsker noen å bli utsatt for det. Men for en kristen bror eller søster, som er trygt forankret og kjenner sin Bibel og sin frelser, og med fritid til overs vil jeg likevell anbefale og lese skriftene for å tilegne seg kunnskap og stå sterkere i debatten. Så også med deg.

Kan si litt enig med Lance her altså ;) det er en fordel å vite mest mulig om "sin fiende" når man skal debatere. MEN, likevell enig med deg. Det kan aldri stilles krav om at du har lest "samlede verker" til den ene eller andre før du skal ha lov til å åpne nebbet og spørre om, eller advare mot, noe vedkommende har sagt eller gjort.

Sitat:


Sitat:
Luther gav et godt svar da han lurte på hvilke punkter i bøkene som var imot Guds Ord. En del av det var jo til og med sammenfallende med katolsk lære.


Så likheter annullerer forskjeller nå da? Den var ny.

Her trur jeg sannelig Lance siktet til noen av de andre/nye gruppene Luthers samtid som kritiserte ham. Ikke Romerkirken. Argumentet er vell ovenfor disse, at noe KAN være sant, SELV OM det samstemmer med romersk katolsk lære. Rett og slett fordi IKKE ALT innenfor Romersk katolsk lære er feilaktig. Men det betyr jo selvfølgelig ikke at dette som er likt, kan tas til inntekt for at Luthers reformasjon var unødvendig. (Noe den var dersom "likheter annulerer forskjeller".) Forskjellene er tydelige og viktige. Og det er bare pisspreik hva "Lutherske" verdensråd presterer av "felleserklæringer" om det ene og det andre sammen med representanter for Romersk katolske kirker. (Har lest noen av disse "fellesærkleringene", så kan kommentere dem siden en gang.)

Sitat:

Sitat:
Selv om jeg ikke er enig med Rosenius i alle ting så har jeg ingen ting imot å lese en bok av ham eller andre.


å kjære - det handler om hvilke forskjeller det er snakk om, det må du da forstå? vi er også enige med muslimer i at homofili er synd. annullerer det alle de andre forskjellene? NEI, fordi dette er en detalj sammenlignet med hovedinnholdet i troen.



God point :)

Sitat:


Sitat:
For deg som virkelig er interessert i åpenbaringen om Jesus Kristus vil det ikke være nok å vandre i det lyset som Luther vandret i.


ikke frist meg, lance! måtte Herren gi meg nåde til ALDRI å bli ferdig med Jesu kors og det enkle evangelium!! jeg blir heller ved korset og klamrer meg til det med smerte, sorg og prøvelser enn å hoppe avgårde etter folk som sier "hei! Jesus viste seg for meg! Han sa sånn og sånn. Jeg vet dette er utenombibelsk, men det gjør ikke noe. Du har jo ingen rett til å si at jeg ikke er kristen, og er jeg kristen, så kan jeg jo ikke villedes" hvilken villfarelse.

Sitat:
Ja, det var BEGYNNELSEN på reformasjonen, men ikke fullendelsen av den, og på langt nær RESTAURASJONEN.


når det fullstendige evangelium om at Jesu verk ble fullbrakt på korset og at ingenting skal legges til er restaurert, da er alt restaurert. du trenger ikke noe annet enn det.

Sitat:
Luther kastet jo bort boken om Jesu Kristi åpenbaring, den vi kaller Johannes Åpenbaring. Hva betyr denne boken for deg?


forkastet? nei, det gjorde han ikke. han sa han ikke fant noe evangelisk i dem og ville egentlig ikke ha dem med i Bibelen. jeg er sterkt uenig i det, jeg ser absolutt evangeliet tilstede i Johannes' åpenbaring, men når jeg snakker om åpenbaring av Kristus, så snakker jeg om at man selv får se hvor ufattelig avhengig man er av Hans nåde og rensende blod HVER DAG, HVER STUND, HVERT MINUTT.
Luther hadde sin stilling som synder og Kristi person i skjønneste orden ved Guds nåde. og det er også det aller viktigste.

I den boken står også Lammets sang som er et av mine kjæreste bibelord.

Og så må jeg spørre: Når og hvordan fikk du for deg at du kan stille meg til regnskap om Johannes' åpenbaring når jeg aldri har hevdet at jeg er enig med Luther om denne boken?? Vis meg det sted hvor jeg har antydet at Johannes' Åpenbaring ikke er Guds Ord! Du har simpelthen misforstått hva jeg mener når jeg sier Kristi åpenbaring. jeg snakker ikke om drømmer og syner. jeg snakker om å høre Ham til av bare nåde og ha Hans rettferdighet som drakt.


Hau hau... her gjorde du rent bord ;) Så derfor gidder jeg ikke komentere den siste biten.

Nå skal jeg rulle ned trappa og inn på parkeringsplassen forran kirka mi gitt ;)

[Redigert den 5-3-2006 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-3-2006 kl 16:50


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Klokken 02.40 skal søster løvehjerte sove ;) ikke skrive foruminnlegg ;) :lol: Men litt alvårlig kjære søster... syns du ikke at du gikk litt for langt i å sparke Lance istedfor saken hans i forige innlegg?



Nei, jeg sover ikke før kl 3 for tiden. vinterferie nå :P noen ganger er det fryktelig fristende å sparke Lance i stedet for ballen!!! men men ok ja jeg var noe usaklig i begynnelsen av innlegget mitt. jeg ber om unnskyldning.

Sitat:
Og du kunne kanskje spart deg denne?


Ja det kunne jeg sikkert. Jeg burde sagt Halleluja og Amen til det istedet for å himle med øynene antagelig. Men en ting vil jeg ha sagt: Hadde jeg ikke visst at Jesus lever i dag, Lance, så hadde jeg ikke kunne kalt meg kristen.


Sitat:
Synes du denne komentaren din bidrar til saklig debatt?


Nei, det gjorde heller ikke Lance's. HAN BEGYNTE :P

Sitat:

Not so fast there sister ;) - Luther ble forkastet av mange, ikke bare romerkirken, men også "samtidige "med"-reformatorer". Blandt annet "gjendøpere", og "sabbaterianerne". Og sikkert flere jeg ikke vet om. Og Luther(anerne) på sin side forkastet dem.
I noen grad var man uenig i enkeltpunkter, men kunne samstemmes i andre punkter. Men situasjonen var nok mye større den gang at man tok "en dårlig bok, betyr en dårlig forfatter", og dermed så leste man ikke noe mere av vedkommende.


Ja jeg vet det, jeg satte ene og alene i feil posisjon. Det skulle stå "Luthers bøker ble forkastet av romerkirken ene og alene fordi(...)"

Sitat:


Når også vi tar avstand i fra noen av Luthersk uttalelser, blandt annet om jødene. Men fastholder i de fleste andre ting hans bøker som god veileding i hva kristendommens vesen er. Så bør vi også kunne si om andre forfattere, at selv om de har skrevet det og det som vi absolutt er uenig i, så kan det tenkes at de også har skrevet noe sant og riktig.

Enkelt og greit kan du si det sånn; jeg har lest ting av Ellen White som var bare å si "ja og Amen" til.


Akkurat som annenhver setning i Benny Hinns bøker. :P

Sitat:
Jeg har hørt midnattsmesser med paven(e) hvor jeg har vert enig i omlag 89.5% av preken. Ja til og med Benny Hinn slumper til å si noe bra en gang i blandt. Men derifra til å annbefale bøker eller talekassetter osv. fra disse, er et godt stykke.


Nettopp.

Sitat:
Jeg vil slettes ikke annbefale det. Jeg vil heller ikke anbefale Branham. (Og da rett og slett på grunn av sterk uenighet med lærepuntk(er) som Lance selv har sitert her i forumet). Fordi de punkter jeg er uenig med dem er, hva jeg vil si, så ekstremt, ubibelsk og "anti evanglisk", at jeg ikke ønsker noen å bli utsatt for det.


Nettopp igjen.

Sitat:
Men for en kristen bror eller søster, som er trygt forankret og kjenner sin Bibel og sin frelser, og med fritid til overs vil jeg likevell anbefale og lese skriftene for å tilegne seg kunnskap og stå sterkere i debatten. Så også med deg.


Her er det en person som spør etter oppbyggelige bøker å lese, vi vet ingenting om han er godt forankret i Guds Ord, vi vet at alle kristne, uansett hvor godt forankret de er, står i fare for å slå inn på den breie vei til fortapelsen. På grunnlag av dette tør jeg si at dette aldeles ikke handler om hvorvidt disse bøkene har noe sant i seg eller ikke men om de helhetlig, sammen med forfatteren kan forsvares.

Sitat:
Kan si litt enig med Lance her altså ;) det er en fordel å vite mest mulig om "sin fiende" når man skal debatere.


Som sagt - denne tråden begynte med et forumsmedlem som ønsket anbefalinger på oppbyggelige bøker. Tilgi meg hvis jeg har misforstått :P

Sitat:
MEN, likevell enig med deg. Det kan aldri stilles krav om at du har lest "samlede verker" til den ene eller andre før du skal ha lov til å åpne nebbet og spørre om, eller advare mot, noe vedkommende har sagt eller gjort.


Akkurat. Jeg har ikke lest hele Koranen, jeg har ikke lest "profetens" Sunnah, jeg vet likevel en del om Islam.

Sitat:

Her trur jeg sannelig Lance siktet til noen av de andre/nye gruppene Luthers samtid som kritiserte ham. Ikke Romerkirken. Argumentet er vell ovenfor disse, at noe KAN være sant, SELV OM det samstemmer med romersk katolsk lære. Rett og slett fordi IKKE ALT innenfor Romersk katolsk lære er feilaktig. Men det betyr jo selvfølgelig ikke at dette som er likt, kan tas til inntekt for at Luthers reformasjon var unødvendig. (Noe den var dersom "likheter annulerer forskjeller".) Forskjellene er tydelige og viktige. Og det er bare pisspreik hva "Lutherske" verdensråd presterer av "felleserklæringer" om det ene og det andre sammen med representanter for Romersk katolske kirker. (Har lest noen av disse "fellesærkleringene", så kan kommentere dem siden en gang.)




Jeg gjentar: Denne tråden er startet av en person som ønsker anbefalinger av oppbyggelige bøker, ikke bøker hvor han kan sette seg inn i hvilke punkter i evangeliet Branham's vranglære angriper.

Sitat:

Hau hau... her gjorde du rent bord ;) Så derfor gidder jeg ikke komentere den siste biten.

Nå skal jeg rulle ned trappa og inn på parkeringsplassen forran kirka mi gitt ;)



rulle? O_o

det ble mye redigering med
Sitat:
og
der i slutten, men jeg tror jeg fikk med alt hehe

[Redigert den 5/3/2006 av Lionheart]

[Redigert den 5/3/2006 av Lionheart]




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 5-3-2006 kl 17:11


Lionheart,

Jeg kunne nok ha spart meg å si at Jesus ikke bare er en historisk person, men jeg gjorde ikke. Mange mennesker tror at Han er, men tror ikke på dem Han sender til dem. Slik har det alltid vært.

Du lurer på om du skal lese buddhistiske verk. Vel, vi snakker ikke om buddhistiske verk men kristne bøker. Jeg tror ikke du vet stort om disse bøkene annet enn hva forfatteren heter og de fordommer du knytter til denne. Du er likevel svært opptatt av å advare mot dem. Hvorfor? Siden du selv og mange andre bruker resonnering til å komme fram til forskjellige bibelske spørsmål, vil det da skade å høre saken fra en annen side?

Det enkle evangeliet du snakker om ble for flere hundre år siden forvrengt i diverse konsil og råd... Luther, for å ta ham, var et viktig verktøy for å bringe tilbake disse enkle sannheter, men han var ikke Guds siste verktøy.

"Disse forfatterne mine" forkynner det samme evangelium som Paulus. Luther gjorde ikke det. Han var en katolikk med litt klarere gangsyn, men hadde på langt nær hele sannheten, fordi det verk Gud gjorde gjennom ham bare var begynnelsen på reformasjonen og ikke fullendelsen av den.

Du skriver at "Luthers bøker ble forkastet ene og alene av romerkirken fordi de motsa pavens lære." Ja, og hvorfor kunne ikke den store Katolske Kirke ta sannhetene som Luther fikk åpenbart for seg om rettferdiggjørelsen? Fordi de var døde, hadde organisert seg og ikke var i stand til å gjenkjenne hvem Gud sendte dem. Jeg tror mange mennesker gjør det samme i dag. Det var paven for 500 år siden, men andre i dag som ikke tåler at Gud ryster ved deres etablerte sannheter.

Du lurer på om "likheter annullerer forskjeller". Selvsagt ikke, Lionheart. Men det Luther følte ville være rettferdig, var at hans anklagere skulle utfordre ham på hva som spesifikt var galt med verkene hans... Jeg har ingen problemer med å lese verken om Luther, Wesley eller for den saks skyld Loyola. Jeg har alltid satt pris på å vite litt om hva de enkelte jeg møter står for, for å bedre kunne forstå dem. Ved at du nå så iherdig ønsker å vise folk bort fra disse bøkene viser at du har en ganske sekterisk holdning. Prøv alt, hold fast på det gode, Lionheart. :)

Jeg skrev:

Sitat:
For deg som virkelig er interessert i åpenbaringen om Jesus Kristus vil det ikke være nok å vandre i det lyset som Luther vandret i.


Du svarte:

Sitat:
ikke frist meg, lance! måtte Herren gi meg nåde til ALDRI å bli ferdig med Jesu kors og det enkle evangelium!! jeg blir heller ved korset og klamrer meg til det med smerte, sorg og prøvelser enn å hoppe avgårde etter folk som sier "hei! Jesus viste seg for meg! Han sa sånn og sånn. Jeg vet dette er utenombibelsk, men det gjør ikke noe. Du har jo ingen rett til å si at jeg ikke er kristen, og er jeg kristen, så kan jeg jo ikke villedes" hvilken villfarelse.


Jeg har ikke sagt at du er ikke er en kristen. Jeg tror du er. Men hvorfor skal du da dømme meg og det jeg står for som ubibelsk uten at du selv har lest bøkene jeg presenterte? Det er både fordomsfullt og uviselig. Verken visjoner, profetier eller profeter er ubibelske. Les din Luther bedre, og se hvordan han klassifiserte en profet. Vi vet at Gud ikke vil gjøre NOE SOM HELST før Han advarer og forbereder Sitt folk. Hvis vi tror at vi lever i de siste dager ... og jeg mener de siste... må vi også tro at Gud vil fullføre de mange profetier om denne tiden som Bibelen har lovet oss.

Jeg skrev videre:

Sitat:
Ja, det var BEGYNNELSEN på reformasjonen, men ikke fullendelsen av den, og på langt nær RESTAURASJONEN.


Til dette svarte du:

Sitat:
når det fullstendige evangelium om at Jesu verk ble fullbrakt på korset og at ingenting skal legges til er restaurert, da er alt restaurert. du trenger ikke noe annet enn det.


Jesu verk på korset ER sannelig fullbrakt... dette tror vel katolikkene også... hvorfor skulle vi trenge reformasjonen? Luther så en del av Ordet, men ikke hele. For hans tid var dette alt som var åpenbart, men Gud stoppet ikke der. Er dette så vanskelig å se?

Luther hadde svært liten fokus på helliggjørelsen for eksempel, men på et møte i Aldersgate under en høytlesning av Luthers kommentarer til Romerbrevet ble John Wesley født på ny og fikk opplevelsen av helliggjørelsen. Dette var et videre steg i reformasjonen av troen. Mange lutheranere ble kalt ut av den allerede døende lutherske vekkelsen og fikk vandre videre med Lyset. De fulgte Ildstøtten slik Israels folk gjorde det på den tiden...

Du skriver at du "ser absolutt evangeliet tilstede i Johannes' åpenbaring" men vet du hva boken handler om? Hva de Syv Segl er? Hva de Syv Tordner er? Hvem Babylon den store hore er? Eller lysestaken, de syv ånder, de syv menigetene og de syv englene... dette ble IKKE restaurert av Luther. Men det ville bli gjort kjent før Herrens komme. Hva ser du av dette?

Ved å nekte å motta det som Gud sender er man ikke lenger under Blodet. Slik var det for kardinaler og paver på Luthers tid. Slik er det i dag.

Sitat:
Og så må jeg spørre: Når og hvordan fikk du for deg at du kan stille meg til regnskap om Johannes' åpenbaring når jeg aldri har hevdet at jeg er enig med Luther om denne boken?? Vis meg det sted hvor jeg har antydet at Johannes' Åpenbaring ikke er Guds Ord! Du har simpelthen misforstått hva jeg mener når jeg sier Kristi åpenbaring. jeg snakker ikke om drømmer og syner. jeg snakker om å høre Ham til av bare nåde og ha Hans rettferdighet som drakt.


Et utfordrende spørsmål kanskje, og jeg ser du igjen blir anfektet. Men... dersom Luther så tok feil av denne boken, hvem har tatt rett av den? Du? Hvordan tror du Gud vil åpenbare hemmelighetene i den for sitt folk? Ved å komme ned selv og si "Hør her!" Nei, Han gjør som Han pleier. Han sender sine profeter.

:)

Det ble mye hurlumhei av at jeg anbefalte et par bøker ja...




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 5-3-2006 kl 17:18


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd

Jeg vil heller ikke anbefale Branham. (Og da rett og slett på grunn av sterk uenighet med lærepuntk(er) som Lance selv har sitert her i forumet). Fordi de punkter jeg er uenig med dem er, hva jeg vil si, så ekstremt, ubibelsk og "anti evanglisk", at jeg ikke ønsker noen å bli utsatt for det.


Dette er sterke ord, Kristnerd. Anti-evangelisk? Ubibelsk? Vi er ikke annet enn enkle kristne mennesker som har blitt frelst av nåde og forandret fra et liv i synd til et hellig liv hvor vi daglig vandrer i Hans Lys.

Du har all rett til å være uenig med meg, men vennligst vær saklig også du, så jeg kan få forsvare hva som er ubibelsk med det jeg tror på. Alt jeg tror på er fundamentert i Bibelen.

:)




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 5-3-2006 kl 17:25


Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart

Jeg gjentar: Denne tråden er startet av en person som ønsker anbefalinger av oppbyggelige bøker, ikke bøker hvor han kan sette seg inn i hvilke punkter i evangeliet Branham's vranglære angriper.


Med all respekt Lionheart. Ditt overmot når det gjelder ting du selv ikke har satt deg inn i minner meg om de som i Judas brev spotter ting de ikke kjenner til.

Branhams bok om "The Seven Church Ages" angriper ingen punkter i Evangeliet. Hva i all verden er det som driver deg til å skrive så krasst mot noe du ikke har lest? Jeg har vanskelig for å ta deg seriøst.

Hva vet du om disse bøkene er oppbyggelige eller ikke? Jeg har lest dem, så jeg vet. Hvis det er noe i dem som ikke er oppbyggelig så kan du godt vise meg det. Hvis det finnes noe du kaller vranglære der, så vis meg hva. Jeg hadde satt pris på om du kunne være litt saklig.

[Redigert den 5-3-2006 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-3-2006 kl 18:20
Jau jau


Syns Lionheart svarte godt for seg i det siste innlegget jeg.

Men lurte på om vi skulle kutte depatten litt her og heller kjøre den i en annen tråd?

Kanskje det, i respekt til ønsket til vedkommende som startet tråden, er greit å holde seg til; "jeg anbefaler.....", og eventuelt et kort og enkelt. "Jeg vil ikke anbefale de bøker som.... fordi..." (også en kort forklaring). Dersom man synes det nødvendig. Også får vi ta en lengre debatt i andre tråder.

Hvis jeg selv skal anbefale noen bøker så anbefaler jeg C.F. Wisløff, og da spesielt bøkene

1) Jeg vet på hvem jeg tror - systematisk og gjennomført innføring i Bibelen og kristentroen. Luthersk kristendomsforståelse. (Om ikke annet så ihvertfall en god plass å starte om du vil vite hva "lutherdommen" i utganspunktet står for). Samtidig vil jeg påstå at det også er en god innføring i ikke bare lutherdommen, men kristenlivet totalt sett. Selv om man er uenig i dåpspørsmål ol, burde dette være en god bok. Ikke minst i spørsmålet rundt lov og evangelium.

2) Daglig brød - Andaktsbok som jeg har lest litt i nå etter jul. Gode andakter.

Men om jeg skal tillate meg å komme med et luthersitat ;)

"Hva nytter det om en leser mange bøker, men likevel alltid holder seg vekk fra den rette hovedbok? Drikk mer av selve brønnen enn av alle de små bekkene som har ledet deg til brønnen", M. Luther.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-4-2006 kl 03:22


Hei.
Idealet hadde vell vert om vi ikke trengte noe fortolkningsverk. Men vi støter vell på vanskelige ting i Bibelen alle og enhver. Så derfor tillater jeg meg å annbefale et meget gammelt fortolkningsverk som kom i nyopptrykk for endel år siden. Det er snakk om "Gullgruben" av den danske presten og indremisjonsmannen Asschenfeldt - Hansen.

Jeg har ikke mer enn 4 bøker i serien selv, men har funnet disse svært gode og behjelpelige. I 2002, når jeg først ble kjent med bokserien ble jeg fortalt at nytrykket (Antikkforlaget) var utsolgt. For noen uker siden hørte jeg en påstand om at det var komt nytt opplag fra antikkforlaget og at disse bøkene igjen var å få tak i. I så tilfelle er det snakk om totalt 17 bøker.

Serien kom første gang i 1904 og var motivert av å gi grundig Bibelforankring til de mange nye kristne som kom til ved en større vekkelse rundt århundreskiftet.

Bok og Media ser ut til å ha bøkene (Gå eventuelt vila http://www.bokogmedia.no og søk på Asschenfeldt-Hansen eller Gullgruben)




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Ekrist
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 10
Registrert: 2-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-2-2007 kl 13:41


Sitat:
Opprinnelig postet av guten
Heissann.
har dere noe bra kristen litteratur og/eller forfattere å anbefale?

Først vil jeg slutte meg til Lionhearts syn på bøkene anbefalt av Lance.
Og så vil jeg peke på en forfatter som absolutt er verd å lese, og da særlig hans oppbyggelsebøker - for dem som ikke er innstilt på å gå dypt inn i teologiens verden, men bare vil ha et klart vitnesbyrd om Jesus og Hans gjernings betydning, både for Guds selv, og for oss - nemlig Olav Valen-Sendstad.
Har selv ikke lest noen annen forfatter som så klart skiller mellom lov og evangelium i forkynnelsen.
En annen er Jakob Traasdahl, men hans bøker må du helst på antikvariat for å finne dessverre.
Og om jeg får være så beskjeden :-) ta gjerne en titt inn på http://www.ekrist.net
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-2-2007 kl 15:41


http://www.eace.no/files/indexv1.htm gir ut Olav Valen-Sendstad :)



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
RPM
Medlem
**




Innlegg: 57
Registrert: 19-9-2006
Bosted: ulsteinvik
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-2-2007 kl 17:57


Idiotisk krangling, skal den kanskje begynne på igjen fordi jeg sa det?? Hvor blir det å lære mer om glede av, noe det mangler her, Guds rike består av fred, glede og kjærlighet.
Nettopp kjøpt en bok av Rick Joyner som inneholder fire bøker som han har skrevet. Har lest to som heter kallet og det siste slaget, noe som ga meg mye, styrket deler av troen, men grunnmuren er det enkle evangeliet ja, ellers liker jeg taler av Joseph Prince, en som er pastor i Singapore. Hans Nielsen Hauge-boka var en biografi som styrket meg mye.
Ti poeng til meg. All ære til Gud suckers.
Ta å få bukt med sakligheten deres, får et inntrykk av ansikter uten smil.




Snar til å lytte, sen til å tale. Det er visdom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-2-2007 kl 22:41


Sitat:
Opprinnelig postet av RPM
Idiotisk krangling, skal den kanskje begynne på igjen fordi jeg sa det??
Jeg deler ikke din holdning til at en, etter hva jeg kan dømme, stort sett saklig debatt om GRUNNLAG for å anbefale en bok/forfatter eller ikke, er "idiotisk krangling".

Sitat:

Hvor blir det å lære mer om glede av, noe det mangler her, Guds rike består av fred, glede og kjærlighet.

Det er riktig. Og du har også rett i at kjærligheten til Jesus kan synes lite tilstedeværende i et forum som oppfordrer til læremessig debatt. Jeg har et par ganger det siste halvåret stoppet opp ved budskapet som gis til menigheten i Efesus.

Åp 2:2-5
2 Jeg vet om dine gjerninger og ditt arbeid og din utholdenhet, og at du ikke kan tåle de onde. Du har prøvet dem som kaller seg selv apostler, og ikke er det, og du har funnet at de er løgnere.
3 Du har tålmodighet, du har hatt mye å bære for mitt navns skyld, og du er ikke gått trett.
4 Men jeg har imot deg at du har forlatt din første kjærlighet.
5 Kom derfor i hu hva du er falt fra. Omvend deg, og gjør de første gjerninger! Men hvis ikke, så kommer jeg brått over deg og jeg vil flytte din lysestake bort fra sitt sted – hvis du ikke omvender deg.

Jeg vil ikke tørre å si om meg at jeg har vært like flink som Efesus menigheten i det de her roses for. Men det er nå tross alt det vi "jobber med" og som vi brenner for. Likefult er kanskje den faren som ligger oss nærmest at kjærligheten blir lite synlig i det skrevne ord. Ja også at den forsvinner som motivasjonskraft. Hva er hatet mot løgnen verd, om man ikke samtidig har kjærlighet til sannheten? Har blidt prøvestein for meg de versene der. Og jeg håper jeg selv og alle andre som eventuelt måtte kjenne seg igjen i versene virkelig ber om å finne igjen den første kjærligheten. Og at kjærligheten til Jesus Kristus og de kristne søsken må være grunnen til at vi fortsetter å "har prøve(t) dem som kaller seg selv apostler".

Men med din noe sleivete tone aner jeg at du prøver å rope "Fred og ingen fare". Jeg tør påstå at det er minst like ille som de feiltrinn vi kan ha gjort her.

Sitat:

Ti poeng til meg. All ære til Gud suckers.
Ta å få bukt med sakligheten deres, får et inntrykk av ansikter uten smil.


Med all respekt. Den setningen skjønte jeg ingenting av. Men siden jeg er en slik suckers så er det sikkert min egen feil. Tipper du heller ikke gidder å lese http://www.apologeticsindex.org/j08.html som tar for seg denne herremannen du anbefaler bøker fra.

Jeg gidder ikke krangle. Men la det være sagt, jeg er ikke enig med deg i at Rick Joyner er en person med gode bøker.

[Redigert den 20-2-2007 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-2-2007 kl 23:43


RPMs tone er vel nokså representativ for folk som står i en eller annen forbindelse til trosbevegelsen. Perversitet i hjertets dyp er det som karakteriserer.



[Redigert den 21-2-2007 av Gnagar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 21-2-2007 kl 09:13


Bibelen er den beste bok jeg kan anbefale - og
av andre bøker må de være tuftet på Skriften
dersom jeg skal ta dem seriøst. :)




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
RPM
Medlem
**




Innlegg: 57
Registrert: 19-9-2006
Bosted: ulsteinvik
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-2-2007 kl 17:44


Ok, ja leste den siden full av kritikk mot Rick Joyner, og det som kom mer inn enn hva jeg fikk lese er den dumme kritikken av få setninger som gir meg lyst til å kritisere kritikere, skjønner dere, dere tar på dere en hard byrde ved å advare så mye om hva vi ikke skal gjøre istedenfor å anbefale. Gud kan du be til, eller må du gjøre alt på egen hånd? "Gud, pass på han som farer dit jeg har på en følelse det er forvirring, åpenbar Ham sannheten"
Er en stund siden jeg har lest Rick Joyners to bøker som heter kallet og det siste slaget. Men det skal leses igjen, for den som er frelst baserer troen ikke på de bøker, men alt blir du rikere på, om du feiler på veien, betyr det ikke at Gud gir deg opp, men skal vi bare stole på skriftlærde, da er du fanget. Jeg får mye ut av film, og musikk, om Ricky skulle vise seg å lyge på seg sine visjoner, er det ikke verre enn at jeg ser på visjonene hans som lik Ringenes Herre eller drømmen om Narnia.
Jeg har iallefall et mye bedre liv og takler verdens problemer bedre med å se på den lyse siden av frelsen, falskt lys byder jeg meg imot, men det avsløres av Herren gjennom hva jeg lærer av Ham.
Det å leve i denne verden viser at det ikke er fred og ingen fare, men hvem er vi til å dømme, frelsen kommer ved forkynnelsen av evangeliet, om jeg tidligere skulle forkynt den litt forvridd, går jeg videre fordi vi er mennesker som feiler, vår frelse betyr at du må tilgi andre, du fortjener ikke mer enn andre du. Mange frelses ved at Benny Hinn leser ifra skriftene, eller skal de frelses ved stumme tjenere?
Skulle ønske alle som forkynner om Gud og utifra bibelen forkynte med et rent og rett hjerte, men dessverre har ugudligheten gått inn i kirkens og menighetens vegger for å ta dem som er utvalgt, men gi ikke opp håpet om at Gud beskytter dem som først kom til Ham, og Han blir prøvet likesom gull.
De bøkene som anbefafales her av mange av dere er ikke å finne i bokbutikken, Cf wiffløff eller Rhosenius, aldri hørt om dem, og for å ikke snakke andaktsbøker, er ikke det ekstrabøker i forhold til skriften da, det jeg har imot statskirken idag, er at den ikke går ut til de som trenger frelsen, den er bare åpen, og om du har det tungt og velger å gå inn, så er kraften der nærnest døende. At Jesus ikke ville kommet inn i mitt liv og mange andre. Men nå andre frelses ved statskirken, og håpe at menigheten renses for usannheter ganke raskt, ikke ved kritikk, men ved kraft av Ånden som hver frelst skal få hjelp ifra.




Snar til å lytte, sen til å tale. Det er visdom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 24-2-2007 kl 09:22


Sitat:
Opprinnelig postet av guten
har dere noe bra kristen litteratur og/eller forfattere å anbefale?


Kommer an på personen som spør egentlig, og hva som ønskes oppnådd med lesingen.

For modne, intellektuelt oppegående mennesker som ønsker å orientere seg i lære-jungelen: Finn en lettlest forfatter som er TOTALT uenig med deg i omtrent alt, finn ut hva han mener, og deretter hvorfor og hvordan han tar feil. Gode forfattere her er Vakttårnselskapet, Arild Edvardsen, Herbert W Armstrong, Ellen Gould White, C.S.Lewis, Martin Luther, ICR-gjengen og ymse kjente teologer. Hvis man aksepterer ikke-kristne forfattere som berører "kristne" tema er vel også Richard Dawkins og ymse andre ateister/ikke-kristne av interesse.

For søtsuppe-slurpere: Finn en bok som papegøyer: "Du er kjekk, slank, velsignet og elsket av Gud. Du er verdifull. Åh, så usigelig fortreffelig du er ... " &c &c &c. Kristne bokhandlere har hyllene fulle av slike bøker, det er bare å plukke på slump fra hyllene.


Hilsen Soneh Chamas

[Redigert den 24-2-2007 av soneh-chamas]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 13-5-2007 kl 14:50


Har noen prøvd å lese noe av Ronald Fangen?

.

[Redigert den 31-7-2007 av Praxis]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-7-2007 kl 13:26


Nei, har ikke lest noe av ham trur jeg.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-7-2007 kl 13:36


I sommer har jeg lest Hva er seier over synd? av Espen Ottesen.

Boken forsøker å besvare dette spørsmålet ved å se på de forskjellige svar som ulike kirkesamfunn og kristenledere har gjort gjennom historien.
Boken er apologetisk (forsvarende) for et klassiskluthersk ståsted, og dermed også noe kritisk mot andre grupper. I særlig grad omtales katolisismen og den såkalte "Trosbevegelsen" og de to noe spesielle måter disse grupper har besvart spørsmålet om "seier over synd". Også andre grupper vurderes, slike som f.eks. metodismen og pinsebevegelsen.
Men først og fremst er boken et Bibelstudium i tematikken rundt synd, den kristnes kamp og seier mot synden, syndens fremdeles tilstedeværelse etter omvendelsen, hva vi skal gjøre for å seiere osv...
I forhold til andre grupper framstår det klassisklutherske svaret noe paradoksalt med flere "frelst og synder på samme tid". Andre grupper synes å luket bort paradoksene og løst dem på forskjellig vis. Men jeg er enig med forfatteren at flere av løsningene her innebærer at man overser forskjellige skriftsteder.

Boken er svært bra. Og anbefales. Desverre ser det ut som den er utsolgt nå. Så alle som vil ha den bør skrive en mail til forfatteren med kopi til forlaget, om å få til et andre opplag.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 31-7-2007 kl 14:14


Sitat:
Opprinnelig postet av soneh-chamas
For søtsuppe-slurpere: Finn en bok som papegøyer: "Du er kjekk, slank, velsignet og elsket av Gud. Du er verdifull. Åh, så usigelig fortreffelig du er ... " &c &c &c. Kristne bokhandlere har hyllene fulle av slike bøker, det er bare å plukke på slump fra hyllene.


Hehe :p




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 22-1-2008 kl 00:13
Fri nedlasting


Gamle hedrede bøker kan lastes ned i pdf-utgave:

http://www.tagryggen.dk/books2.php


Frank Mangs, Olav Valen-Sendstad,
-- Charles Chiniquy -->

.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen