Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: NT - en lovbok?
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 24-1-2006 kl 11:18
NT - en lovbok?


Er alle Paulus´ formaninger som lov å regne, synder vi hvis de ikke følges?

Hvis så er tilfelle lever vi i synd og går fortapt hele gjengen.
ett eksempel:

"Vær alltid glade"




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

smile.gif opprettet den 24-1-2006 kl 17:42
HVA?


Kommer du her og sier at du ikke er alltid glad?

Elgkjøtt er herved erklært av admins for å være den største synderen av alle, her i vårt ellers så glade og sæærdelees humoristiske forum.. :wink2:

:spin:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 24-1-2006 kl 17:53
Men apropos loven..


Jeg spør ikke for å kverulere, Elgkjøtt men ønsker å vite litt hva du tenker i forbindelse med lov og nåde..

Slik jeg oppfatter deg (og hvor vi ser ting ganske så likt) så mener du at vi ikke er under loven (når vi er frelst av tro ved nåde), og at vi derfor ikke kan fordømmes av den.

Hva skjer da dersom du f.eks lyver, stjeler (hørte jeg noen si piratkopierer? ;) ) eller baksnakker noen? (Med skjer så mener jeg da i ditt forhold til Gud) Overser Gud alt, pga nåden i Kristus? Hva skjer dersom vi bokstavelig talt dyrker andre Guder.. (f.eks setter penger foran Gud) eller på andre måter bryter de "gamle" budene? Teller de overhodet ikke lenger?

Jeg vet om kristne som er utro mot sin kone, og fastholder at de kan leve slik og allikevel ha Guds nåde over seg. Hva tenker du om det?

Vennlig hilsen
Gunnar.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 24-1-2006 kl 19:32


Godt spørsmål!

Her har du et beklageligvis litt enkelt svar, jeg er klar over at bildet er litt større enn slik jeg tegner det nå. Men likevel:

Selv om vi er troløse har vi Guds ord på at han er trofast.
I og med at skyldbrevet ble slettet på korset har Djevelen mistet sitt største våpen: Anklagen mot de troende. Så hvis jeg stjeler en bil, har ikke Djevelen noe juridisk grunnlag for å føre meg for retten. Men Guds Ånd bor i meg. Jeg ville fått store kvaler, anklagerjobben hadde jeg i praksis gjort selv.
Hadde jeg stjålet daglig ville kontakten med Gud gradvis blitt svekket. Ikke pga. Gud, men pga. meg selv. Jeg tror ikke på folk som sier de lever i hor og har Gudsforholdet i orden. Selv unådde hedninger har en samvittighet, som enten anklager eller forsvarer dem. Samvittigheten kan riktignok bli avstumpet, men det er en annen skål.

Før Golgata ofret jødene for at den urene skulle bli ren. Men vi som er i Kristus ER rene for alltid, pga. Jesu fullkomne offer. Det som blir skittent og som fra tid til annen må renses er vår samvittighet:

Hebr. 9. 13-14:
Blodet av bukker og okser og asken av en kvige gjør hellig og ren i det ytre når det blir stenket på dem som er blitt urene. Hvor mye mer skal ikke da Kristi blod rense samvittigheten vår fra døde gjerninger, så vi kan tjene den levende Gud. For Kristus har i kraft av en evig Ånd båret seg selv fram som et feilfritt offer for Gud.

Vår dårlige samvittighet blir renset, med det resultat at vi får en ren samvittighet :)
Og samvittigheten blir renset FRA døde gjerninger. Resultatet blir færre døde gjerninger... Dette kan jeg vitne om at er min erfaring, etter at jeg flyttet fokuset BORT fra synden/grøfta og kun fokuserte på veien/Jesus.

Jeg har mye mer jeg skulle ha sagt om dette, men det blir fort veldig rotete :cool2: så nå er det slutt




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 25-1-2006 kl 12:41


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
NT - en lovbok?


Ja, det er en lovbok, Elgkjøtt!
Men for at mitt svar skal fremstå med den rette mening må vi ha den riktige bibelske forståelsen av ordet "lov".

Ordet "lov" er oversatt fra det greske nomos som har grunnbetydningen fõr-plass, beiteland, gressgang, grønne planter, som viser til der hvor føden (maten) finnes. Det er den åndelige betydningen vi må få tak i og lese inn en mening som er ”Guds (ord) lære som vår åndelige mat”. Guds lære er læren om Guds egen frelsesgjerning i Jesus Kristus, og at vi ved troen på denne læren blir gitt Den Hellige Ånd, både som veileder og som pantet på vår frelse og det evige livet.

Den sanne mat for oss er Guds ord, og ordet er Jesus Kristus, vår lærer og vår ”lov”der vi finner den rette næring til EVIG liv.

Det hebraiske ordet for lov som er tôrâ har også grunnbetydningen “lære/undervisning”;
Joh 4:34 Jesus sier til dem: Min mat er å gjøre hans vilje (Guds lov/lære/undervisning) som har sendt meg, og å fullføre hans gjerning.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-1-2006 kl 15:57


Jeg leste bare overtittlen til elgsteik... eller elgkjøtt..


Og jeg bare sier. HAHAHAHAHAHAHAH :)

Ja du har humor. Trenger ikke å lese hva som ellers er skrevet en gang for å skjønne at det var et lite lurespørsmål. LOL! Stå på. :D
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-1-2006 kl 16:17


Foresten, nå har jeg lest alt. Og fra spøk til alvor. Det var jo mye fornuftig her.

Kanskje det ikke var riktig så mye spøk fra elgkjøtt sin side som jeg trodde.

Lov ja.. begynner å tenke på Kristi lov, frihetens fullkomne lov og det kongelige bud, når jeg tenker på dette med lov..


Vandre i kjærlighet.

Så om NT er en lovbok i den forstand at det er en masse bud og regler som vi må følge for å komme til himmelen, eller for å behage Gud, at vi derfor er under loven, fordi vi MÅ for å ja... nei..

Da er jeg totalt uenig.

Dersom det er lov i den forstand at det er å elske sin neste og vandre i Ånden, så ja.

Men jeg tror ikke elgkjøtt mente det slik. Derfor mener jeg det er unødvendig å si så mye om definisjon på lov..

Fordi dersom man begynner å forveksle og blande alt dette med lov, og putter dette inn i kristendommen så blir det forvirrende for oss stakkars hedningekristne, uomskårne i kjødet som har Paulus til apostel, og ikke Jakob, Peter og de andre apostlene.

Ikke at vi ikke skal forholde oss til dem også, men vi må se deres tale i lys av at det er ment til messianske jøder, de tolv stammer spredd omkring, som Jakob skriver.

Vi bør være nøye med å holde oss til nåden. For å være ærlig... jeg tror ikke noen av oss vil leve perfekt noensinne, derfor er vi ferdig uten nåden. Ok? Så vi blir ikke rettferdigjort av loven.

Dette er så simpelt og sagt så mye om i bibelen at det bør være inneforstått. Men det er jo enda noen som blander inn loven i evangeliumet, og det er jo rett og slett latterlig. Med all respekt, vi er IKKE UNDER LOVEN.! :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 25-1-2006 kl 16:33


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
.......
Så om NT er en lovbok i den forstand at det er en masse bud og regler som vi må følge for å komme til himmelen, eller for å behage Gud, at vi derfor er under loven, fordi vi MÅ for å ja... nei..

Da er jeg totalt uenig.


Det er Jesus Kristus og Den Hellige Ånd som er loven vi må følge i NT! Her er det ikke opp til oss å prestere noe som helst, men tro at loven frelser oss, og loven det er jo Jesus og Ånden det!

Skjønner dere?

Vi er så hjernevasket med en feilaktig oppfatning av hva ordet lov betyr i Bibelen at vi med en gang tenker lovbud og påbud. Nei, folkens, alt vi behøver gjøre er å ha tillit til Guds eget frelsesverk og forsoningen. Og alt det har Gud ordnet. Tror vi det? I så fall "holder vi loven" i NT.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 25-1-2006 kl 16:53
Det nye LIVET


Når den Hellige Ånd (som er Jesu Kristi eget liv) kommer inn i den troende vil dette Livet vokse og vokse og manifestere seg selv. Det er ikke DU som lever men KRISTUS I DEG. Ikke DINE gjerninger, men JESU KRISTI liv i deg.

Når vi blir født på ny ved den Hellige Ånd (ifølge Apg.2:38) vil dette Livet begynne å vokse, og vi blir mer og mer lik Ham. Vi kommer inn i en fullkommen manns skikkelse, til modenhet i Kristus. Det er dette Peter snakker om i 2.Peter når han sier legg til din tro, dyd, kunnskap, avhold, tålmod osv.

Egne gjerninger og selvproduserte ting? Nei, Det er Livet som er i deg som vokser seg større og produserer frukt.

Bibelen blir ikke lenger en lovbok, men siden Ordet er i deg vil du etterhvert bare leve Ordet uten at du nødvendigvis trenger å ha et bibelvers for alt du gjør. Du vil ikke lenger lese Bibelen som en advokat leser Loven, for å se hvor du kan snike deg unna. Du vil LEVE Bibelen, om du kan lese eller ei... fordi Ordet bor i deg ved dåpen i den Hellige Ånd slik den falt på Pinsefestens dag.

Hallelujah! :singing:




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 25-1-2006 kl 17:16


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Når den Hellige Ånd (som er Jesu Kristi eget liv) kommer inn i den troende vil dette Livet vokse og vokse og manifestere seg selv.


Det er som en plante som slår rot i god jord. Den vokser av seg selv uten å behøve å tenke på om den vokser, eller om den bærer frukt.

Enhver plante som står i det rette næringsrike jordsmonnet vil vokse av seg selv, uavhengig av om den registrerer det selv ellere ikke. Og frukten? Jo, den kommer også av seg selv som et resultat av næringen (Guds lære) den tar til seg.

Luk 8:8
8 Men noe falt i god jord. Det vokste opp og bar frukt, hundre foll. – Da han hadde sagt dette, ropte han ut: Den som har ører å høre med, han høre!

[Redigert den 25-1-2006 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 25-1-2006 kl 17:23


Sant det Wbrochs. Den Hellige Ånd mates av Ordet.



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 25-1-2006 kl 17:24


Halleluuuja :spin:



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-1-2006 kl 19:21


heh.. :) Hm.. Lance. Det hørtes iallefall bra ut...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-1-2006 kl 04:43


Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar
Hva skjer da dersom du f.eks lyver, stjeler (hørte jeg noen si piratkopierer? ;) ) eller baksnakker noen? (Med skjer så mener jeg da i ditt forhold til Gud) Overser Gud alt, pga nåden i Kristus?


Dersom vi bekjenner våre synder, er HAN trofast og rettferdig så HAN tilgir oss. Dersom vi derimot blir i våre synder - lever i synd og forsvarer det onde vi gjør og er overfor Gud, kan vi da være i Kristus? Dersom vi sier at vi ikke har synd, bedrar vi oss selv og sannheten er ikke i oss.


Sitat:
Hva skjer dersom vi bokstavelig talt dyrker andre Guder.. (f.eks setter penger foran Gud) eller på andre måter bryter de "gamle" budene? Teller de overhodet ikke lenger?


Om de teller? Jovisst teller de! Skal vi så synde fordi vi ikke er under loven men under nåden? Slett ikke, sier Paulus. De skal fortelle oss hvordan vi skal forholde oss til medmennesker i dagliglivet, men hør nå: Loven er ikke et middel til rettferdiggjørelse. DET ENESTE LOVEN ER I STAND TIL Å GJØRE MED EN SYNDER ER Å HISSE OPP SYNDEN, JA GJØRE DEN VERRE. For ved loven kommer erkjennelse av synd. Men den KAN IKKE frelse fra synden. Den eneste frelse fra synd er i Kristus Jesus, Han som er vår rettferdiggjørelse OG vår helliggjørelse. Helliggjørelse kommer ikke av å pugge loven, men ved å leve i Kristi nåde. Vi lever i Kristi nåde når vi daglig bekjenner våre synder og omvender oss, og da snakker jeg ikke om å si til Gud "nå skal jeg slutte å synde!" for det klarer du ikke. Men se til Jesus Kristus som hang på korset for dine synder, Han som er ALL DIN RETTFERDIGHET, kast din egenrettferdighet til side, for det er slett ikke dine synder som skiller deg fra Guds nåde, men ditt håp om å bli rettferdig på egenhånd, å helliggjøres ved å ta loven mer alvorlig. Det er selvbedrag, for det er umulig for loven å gjøre et menneske bedre fra innsiden og ut, som jo er hva Herren den Eneste Hellige krever.

Nei, la oss bekjenne våre synder, sky egenrettferdigheten som djevelen selv for ved den har han forført nesten hele verden.

Sitat:
Jeg vet om kristne som er utro mot sin kone, og fastholder at de kan leve slik og allikevel ha Guds nåde over seg. Hva tenker du om det?


Da har de kjøpslått med loven ved å tenke at det ikke er så nøye. Gud lar Seg ikke spotte så mennesker kan misbruke nåden Hans, men Han vil tukte ethvert barn som hører Ham til, for Herren tukter den han elsker. Enhver som vender om ved å bekjenne og si med David "Mot Deg alene har jeg syndet. Det onde i Dine øyne har jeg gjort." og så setter sin lit til Kristus for soningen for sine synder, er i Herrens nåde. Når Han da i glede og takknemlighet får se dette store, underfulle, da ønsker han ikke å synde mer fordi Den Hellige Ånd har fått gjøre med ham etter Sin vilje. Så lenge Kristus er min rettferdighet, om jeg var 1000 ganger mere syndig enn hva jeg allerede er (om det var mulig) står fortsatt Jesu soningsoffer fast.

La meg stille dere et spørsmål, som også Luther stilte en av sine elever da han kom med lignende spørsmål:

Hvilken arroganse får deg til å tro at du kan utrette noe ved dine gjerninger, bønner, ord eller tanker som betyr mer fremfor Gud enn Hans egen elskede Sønns blod?




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-1-2006 kl 04:47


Til fastsatt tid døde Kristus for UGUDELIGE!!

Han døde ikke for (egen)rettferdige!

Husk fariseeren og tolleren i templet! Fariseeren roste seg tilsynelatende av Guds nåde, ved at han takket Gud for at han var så from og fin, mens tolleren, synderen, den ugudelige og skitne, står lengst bak, løfter ikke blikket mot himmelen fordi han ikke våger, der han skjelver i fortvilelse og forskrekkelse over sin egen synd, noe Guds lov har virket i ham. Og så blir han DREVET til Kristus, akkurat som Paulus sier, og han tigger Gud om nåde.

TOLLEREN gikk rettferdiggjort hjem til sitt hus.

Herren bevare oss fra egenrettferdigheten!




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-1-2006 kl 04:53


Forresten en ting til. Ja jeg vet at jeg ikke er et bra eksempel som moderator akkurat nå, siden jeg poster tre forskjellige poster etter hverandre i stedet for å redigere én. Jeg er for trøtt til at det bryr meg hehe

Gunnar du nevnte at du kjenner kristne som driver hor. En ting er hva Lance sa om at gudsforholdet deres umulig kan være i orden. En annen ting er om ikke vi alle driver hor til nesten alle tider - hor i hjertet kalles det, å bare se etter en person som ikke er ens ektefelle med begjær i hjertet. Da har du allerede drevet hor sier Kristus. Hvis denne eller noen som helst synd kastet oss utenfor nåden, ja da var det ikke vits i at Jesus kom og oppfylte loven i vårt sted i det hele tatt.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 26-1-2006 kl 08:58


Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar:
Hva skjer dersom vi bokstavelig talt dyrker andre Guder.. (f.eks setter penger foran Gud) eller på andre måter bryter de "gamle" budene? Teller de overhodet ikke lenger?


Om de teller? Jovisst teller de! Skal vi så synde fordi vi ikke er under loven men under nåden? Slett ikke, sier Paulus. .......


Men, er ikke den gamle tibudsloven avskaffet ved korset og gjort ugyldig? Det høres jo her ut som om vi fremdeles ligger under for den samme gamle loven som Israel fikk av Gud - at den fremdeles gjelder som den alltid har gjort?

Er ikke det å legge seg under de samme gamle paktsbetingelser som Israel var underlagt? Loven omtales jo som "paktens ord", altså paktsbetingelsene i den gamle pakt?

Hva er da paktsbetingelsene i den nye pakt?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 26-1-2006 kl 10:58


Lionheart, det val vel meg du siktet til da du snakket om egenrettferdighet?
Jeg har ikke noe sted skrevet at jeg er uten synd. Det jeg skriver er at Herren tilregner meg ikke mine synder, det er derfor jeg er så salig :)

Btw: Johannes skriver at dersom vi bekjenner våre synder er han trofast og rettferdig etc.

Johannes skriver dette i en sammenheng, nemlig at vi må erkjenne at vi ikke er syndfrie. Det er viktig å ikke bli egenrettferdig! Men det vil ikke si at vi må bekjenne hver synd vi gjør for å få tilgivelse. Det ville i såfall kræsja med veldig mange andre skriftsteder. Vi ER tilgitt!


Sitat:
Om de teller? Jovisst teller de! Skal vi så synde fordi vi ikke er under loven men under nåden? Slett ikke, sier Paulus. ...


Nettopp. Vi er ikke under loven. Vi er under nåden. Paulus sier det jo her.
Herren tilregner oss ikke den synden vi gjør.
Likevel poengterer Paulus at det iikke er hverken bra for oss. eller særlig smart å synde.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-1-2006 kl 12:04


Elgkjøtt. Det er ikke sikkert hun siktet til deg når det gjelder egenrettfertdighet. Jeg tolket det som generelt. Hun vet jo ikke hva du mener. Du stilte jo bare spørsmål

PS: Dere vet jo hvordan de falte død om da de ikke gav alle pengene til apostlene, da Peter sa hvorfor satte du deg fore å lyve til Den Hellige Ånd, sant??

Altså, SYND ER IKKE Å LEKE MED!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 26-1-2006 kl 13:36


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
...... Det jeg skriver er at Herren tilregner meg ikke mine synder, det er derfor jeg er så salig :)

Btw: Johannes skriver at dersom vi bekjenner våre synder er han trofast og rettferdig etc.

Johannes skriver dette i en sammenheng, nemlig at vi må erkjenne at vi ikke er syndfrie. Det er viktig å ikke bli egenrettferdig! Men det vil ikke si at vi må bekjenne hver synd vi gjør for å få tilgivelse. Det ville i såfall kræsja med veldig mange andre skriftsteder. Vi ER tilgitt!



Ja, jeg er så enig med deg i dette Elgkjøtt! Men jeg tror du og Lionheart snakker litt forbi hverandre. Slik jeg har forstått Lionheart på hva hun også tidligere har skrevet, så er det full harmoni mellom hennes og din forståelse av dette.

NB! Slik jeg oppfatter det er årsaken til misforståelse oss imellom ofte grunnet på noe så enkelt som at vi tenker ulikt og ordlegger oss slik vi tenker, altså ulikt. Dermed oppstår lett en misforståelse når vi bruker litt andre ord og en litt annen vinkling på vår måte å legge ting frem på. Jeg har gjort så mange erfaring på nettopp dete område og er er ganske sikker på at dette er hovedårsaken. Så kommer vi sikkert over mennesker som har en ganske annen forståelse av Guds ord enn vi har, men det er sjelden vanskelig å oppdage.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 26-1-2006 kl 17:05


Ja, jeg vet det er lett å snakke forbi hverandre. Jeg var nok litt for kjapp til å svare der. :yes:



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-1-2006 kl 01:49


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Men, er ikke den gamle tibudsloven avskaffet ved korset og gjort ugyldig?


Den er ikke ugyldig på den måten at den ikke lenger uttrykker Guds vilje. Men for alle som er i Kristus gjelder ikke lovens FORDØMMELSE.

Sitat:
Det høres jo her ut som om vi fremdeles ligger under for den samme gamle loven som Israel fikk av Gud - at den fremdeles gjelder som den alltid har gjort?


Loven gjelder, men den som er i Kristus er ikke under loven. Dvs dersom jeg prøver å oppnå den rettferdigheten som er av loven, da er jeg fordømt, for det er umulig for meg, og loven sier at den som ikke holder ALLE budene er forbannet. I utgangspunktet er det nettopp det jeg er - forbannet, fordømt, fortapt - og det er fortjent. MEN! Jesus har levd livet nøyaktig slik som Gud vil jeg skal leve det, HAN har oppfylt loven jeg ikke KAN oppfylle, og Han har gjort det FOR meg. Så sant jeg har tillit til dette, kan loven gjerne rådgi meg om hvordan jeg skal forholde meg til medmennesker, men å fordømme meg - å ta fra meg barnekåret hos Gud - det kan den ikke, for jeg viser ikke til min egen rettferdighet, men til Guds egen Sønns rettferdighet, som er 100% perfekt.

Gjaldt ikke loven da ble ingen drevet til Kristus - da ble ingens munn lukket for Guds åsyn - i møte med Hans hellighet.

La meg si det slik: Loven er Guds hellighet uttrykt i "Du skal/skal ikke" form, fordi Han vil at vi skal være like hellige som Han Selv er. For å bli frelst må loven få overbevise deg om at du er en synder som ikke kan frelse deg selv og så får Den Hellige Ånd peke på Kristus. Loven er ikke hverken frelsesvei eller et middel til helliggjørelse. Kristus ER vår rettferdiggjørelse og helliggjørelse, og jeg skal si deg det, willy, at de eneste virkelig gode gjerningene du noensinne kommer til å gjøre er de Kristus gjør i deg og gjennom deg ved at Han får virke i deg når du står i undring og stor takknemlighet til Ham for at Han har gjort alt dette for DEG.

Sitat:
Er ikke det å legge seg under de samme gamle paktsbetingelser som Israel var underlagt? Loven omtales jo som "paktens ord", altså paktsbetingelsene i den gamle pakt?


Å legge seg under de gamle paktsbetingelser er å forsøke å bli rettferdiggjort ved loven i stedet for av nåde ved tro på Kristi soningsoffer og fullstendige stedfortredende verk.


Sitat:
Hva er da paktsbetingelsene i den nye pakt?


TRO PÅ HERREN JESUS SÅ SKAL DU BLI FRELST! DU OG DITT HUS! er hva Paulus sa til fangevokteren.

[Redigert den 26/1/2006 av Lionheart]




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-1-2006 kl 01:56


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Lionheart, det val vel meg du siktet til da du snakket om egenrettferdighet?


Det kaller jeg spekulasjoner. Dersom du føler deg truffet av hva jeg sa, så løp til Jesus og la Han være hele din rettferdighet :D-

Sitat:
Jeg har ikke noe sted skrevet at jeg er uten synd.


Det har jeg heller ikke sagt at du har skrevet :) Men omvendelse fra egenrettferdighet til Kristus er noe som må skje daglig hos oss alle.

Sitat:
Det jeg skriver er at Herren tilregner meg ikke mine synder, det er derfor jeg er så salig :)


Btw: Johannes skriver at dersom vi bekjenner våre synder er han trofast og rettferdig etc.

Sitat:
Johannes skriver dette i en sammenheng, nemlig at vi må erkjenne at vi ikke er syndfrie. Det er viktig å ikke bli egenrettferdig! Men det vil ikke si at vi må bekjenne hver synd vi gjør for å få tilgivelse. Det ville i såfall kræsja med veldig mange andre skriftsteder. Vi ER tilgitt!


Jeg tror ikke du forstod meningen med at jeg skrev noe i store bokstaver. Poenget mitt var at GUd ikke tilgir oss FORDI vi bekjenner, men fordi HAN er trofast og rettferdig, ja rettferdig fordi Jesu soning i mitt og ditt sted er fullstendig lovlig og rettferdig og godt. Derfor er Han RETTFERDIG når Han tilgir oss fordi vår gjeld allerede ER betalt. De fleste av oss syndige mennesker ville ikke tenke på å kreve betaling to ganger for noe. Skulle da den Hellige Rettferdige gode Gud som har skapt alt og som er opphavet til all rettferdighet gjøre det? Nei, halleluja, Jesus Kristus har betalt ALT.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 27-1-2006 kl 03:24


:) Unnskyld min paranoia.

Tilbake til iutgangspunktet:
Er det synd å ikke alltid være glad?
Er det synd å ikke be uten stans?
Er det sånn vi skal lese brevene?




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-1-2006 kl 13:30


Elgkjøtt.... Synd å ikke hele tiden være glad?

njææææææææææ.................. Jesus sa; Hvorfor dømmer dere ikke selv om hva som er rett?

Men jeg tror du kan være sikker på at synden som står igjen, er å ikke tro på Jesus. For den som er Guds barn synder ikke. Det er det det står. :)

Vi har synd, men synder ikke...... og om noen blir overumplet av en synd (ikke sorg) så skal han få tilgivelse!

WOW! :) yooooohooo ::) hehe
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
arildholta
Medlem
**




Innlegg: 48
Registrert: 18-7-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-7-2007 kl 14:41


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
:) Unnskyld min paranoia.

Tilbake til iutgangspunktet:
Er det synd å ikke alltid være glad?
Er det synd å ikke be uten stans?
Er det sånn vi skal lese brevene?


Det er oppfordringer. Mennesker på forskjellige modenhetsnivå, og i forskjellige situasjoner, får forskjellige oppfordringer.

Oppfordringene i Bibelen er et speil, som vi "ser" Guds Ånd eller det åndelige med.

Det som er viktig er:
Hva holder Gud på med i MITT (ditt) liv NÅ. Hva vil Jesus NÅ?

En baby forstår ikke dette. Et lite barn vet litt om det.

En moden kristen har ingen rett til å si:
-Jeg har nåden og kan gjøre som jeg vil.

Da fornekter vedkommende Jesus som Herre og Hersker.

Et modent voksent barn som ikke innretter seg, må ut av familien.

Vi er kalt til å ha Jesus som Herre.
Vi er kalt til å vende oss til Kristus, og til hans plan for våre liv. I dette skal vi være seriøse. Likegyldighet er ikke veien til himmelen.

Jeg har ti barn og ingen av dem har vert likegyldige til at jeg er en autoritet.

Jeg har vondt for å tro at likegyldige kan være en del av Guds familie. Så blir da også likegyldighet holdt for å være en motsatts til kjærlighet.




Redd familien som gudgitt og biologisk betinget institusjon!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
arildholta
Medlem
**




Innlegg: 48
Registrert: 18-7-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-7-2007 kl 14:49


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
For den som er Guds barn synder ikke. Det er det det står. :)


Du sikter til 1. Joh? Vi er både et pånyttfødt vesen og har et kjød. Det som er født av Gud synder ikke. Noen ganger velger vi imidlertid det som ikke er født av Gud. Da synder vi.

Dette er parallell til Rom 8 og galaterbrevets undervisning om ånd/kjød (Jrf åndens frukt).

Videre handler det om Paulus ord:
Det som BETYR NOE er om man er født på nytt. (Fritt sit.) og Jesu ord til Nikodemus: Det (eller "DEN") som er født av Ånd er ånd. (Fritt sit.)

Dette/denne synder ikke. Det gjør derimot kjødet.

[Redigert den 18-7-2007 av arildholta]




Redd familien som gudgitt og biologisk betinget institusjon!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen