Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hva er rettferdighet?
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 10-1-2006 kl 00:11
Hva er rettferdighet?


I alle fall for meg blir det tydelig fra versene under at Guds rettferdighet er ganske annerledes enn det mennesker forstår med rettferdighet.

Hva er egentlig rettferdighet? Noen tanker om det?

Paulus sier:

Rom 3:21-24
21 Men nå er Guds rettferdighet, som loven og profetene vitner om, blitt åpenbaret uten loven,
22 det er Guds rettferdighet ved tro på Jesus Kristus, til alle og over alle som tror. – For det er ingen forskjell,
23 alle har syndet og står uten ære for Gud.
24 Og de blir rettferdiggjort uforskyldt av hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus.


Skal vi beskrive Guds rettferdighet etter menneskelig målestokk for rettferdighet, så er Gud urettferdig.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-1-2006 kl 03:56


Både ja og nei til det vil jeg si ;)

Gud er rettferdig, i det at også de frelstes synd er dømt til døden. I det er det ikke noen forskjell på de som går fortapt og de som blir frelst. Begge gruppene har fått dødsdom som følge av sin synd.

Videre er det en "menneskelig" rettferdighet i at dommen ikke bare blir felt, men også sonet.

Det som synes menneskelig sett urettferdig er at det er en syndfri som soner dommen. Men i dette er Guds kjærlighet. Den største menneskelige kjærlighet, er når en ofrer sitt liv for andre. Som når en går inn i flammehavet uten nødvendig utstyr for å berge andre. Som i historiene vi kjenner fra krigsituasjoner, der en velger å selv bli henrettet for å velge andre. Forsoningen er derfor, slik jeg ser det, rett ut en "Logisk løsning" på "problemet" med At Gud både er så fullkommen hellig og ren, at han ikke kan berøre noe syndig uten at synden først er dømt, og dommen sonet. Og på samme tid, at Gud er så fullkommen kjærlig, at han ikke ønsker at denne hans dom skal hindre noen i å ha felleskap med ham. Vi kjenner igjen hans kjærlighetshandling i hvordan også mennesker ofrer seg for hverandre.

Når så dommen ved det både er felt, og sonet. Da ville det vert urettferdig om Gud også skulle dømt oss som har takket ja til Jesu tilbud om å gå i vårt sted. En rettferdig dommer krever ikke straffen sonet dobbelt. Når Jesus har sonet straffen, da er det "rett og rimelig" at vi blir frikjent. Noe annet ville være nettopp urettferdighet.

Kol 2:13f
13 Også dere var døde ved deres overtredelser og uomskårne kjød. Men Gud gjorde dere levende sammen med Kristus, idet han tilgav oss alle våre overtredelser.
14 Han utslettet skyldbrevet mot oss, som var skrevet med bud, det som gikk oss imot. Det tok han bort da han naglet det til korset.

1Joh 4:9f
9 Ved dette ble Guds kjærlighet åpenbaret iblant oss, at Gud har sendt sin enbårne Sønn til verden, for at vi skal leve ved ham.
10 I dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.


Du har rett i, at den umiddelbare tanken er; det var urettferdig at Jesus måtte død. Du har også rett i, at menneskelig målestokk og logikk er sterkt begrenset ovenfor Gud.

Likevel vil jeg holde fram. At hele Jesu forsoningsverk vitner om at Gud er en rettferdig Gud.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen