Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Liberal teologi, trosbevegelse og katolisisme
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-12-2005 kl 06:27
Liberal teologi, trosbevegelse og katolisisme


"Disse tre bevegelsene kan vi si er eksempler på tre hovedtyper av religiøse farer som sann evangelisk kristendom står overfor i dag. Vi ser stadig nye framstøt som går ut på at de får rom der deres innflytelse tidligere var utelukket. Og det virker som om en blir stadig mindre bevisst på den radikale forskjell det er på det slike bevegelser står for, og evangelisk tro."

(...)

"I spørsmålet om frelse kan vi altså si at både liberal teologi, trosbevegelsen og katolisismen møtes i betoningen av vår aktivitet og erfaring – til forskjell fra den evangeliske vektlegging av Kristus og nåden alene, av hva Kristus har gjort og er for oss."


Sitatene er sakset fra BIBELSK TRO.

Artikkelen i sin helhet finner du HER.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-12-2005 kl 17:25


Jeg mener ikke det følgende citat fra Liberal teologi, trosbevegelse og katolisisme

Av Guttorm Raen
er i modstrid med bibelens lære "Vi har samme slags liv som Jesus» (Fra boka "Hellig og feilfri for Gud", Hermon forlag 1993, s. 151-3).
Legg merke til hvordan vekten hele tiden legges på som Jesus. Det er nøyaktig samme vektlegging som i liberal teologi. Utformingen er ulik, men det er like fjernt fra sann evangelisk kristendom som liberal teologi er. Når vi da i tillegg ser hvordan ledende "trosprofeter" går så langt at de endog taler om at vi har myndighet til å binde Satan på en måte som Jesus selv ikke kan, og at det er vantro å be med tilføyelsen "Skje din vilje", er det ikke vanskelig skjønne at trosbevegelsen i bunn og grunn kommer på linje med den fornektelse av evangeliet som Paulus advarte så sterkt mot i Galaterbrevet, eller den endetidsforførelse som Jesus advarte mot (Matt 24,23-25)." Citatet er fra Blad nr. 6 / 1999. Artikkel nr. 10

Det kan være, at det som menes med sætningen "Vi har samme slags liv, som Jesus" kun er, at når Gud ser på os gennem Jesu fuldbragte værk på korset, at så ser han på os kristne, som mennesker uden synd med samme slags liv, som Jesus. (Rom 5,1).

Det kan være det eneste som menes med denne sætning "vi har myndighet til å binde Satan" er, at vi har myndighed til at uddrive onde ånder (demoner) jævnfør Lukas 10,19 og Markus 16,17.


Artikkelen i sin helhet finner du her


Mvh. Jesper
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 5-1-2006 kl 13:46


Sitat:
Opprinnelig postet av gana
"Disse tre bevegelsene kan vi si er eksempler på tre hovedtyper av religiøse farer som sann evangelisk kristendom står overfor i dag.
.........
"I spørsmålet om frelse kan vi altså si at både liberal teologi, trosbevegelsen og katolisismen møtes i betoningen av vår aktivitet og erfaring – til forskjell fra den evangeliske vektlegging av Kristus og nåden alene, av hva Kristus har gjort og er for oss."


Jeg tror ikke det er riktig å si at lle trosfellesskap utenom de tre her nevnte representerer "sann evangelisk kristendom". Sannheten er vel mer at alle kirkesamfunn begår alvorlige overgrep mot Guds ord og på et eller flere områder gjør vold mot Guds ord i bestrebelsen på å lete etter støtte i Guds ord for den forståelsen kirken har.

Her kan nevnes barnedåp og søndag som helligdag som to eksempler de fleste kirker er enige om, men som ikke finner støtte i Guds ord.

Når vi skal lete etter "sann evangelisk kristendom" i dag må vi finne oss i å gå på tvers av alle kirkesamfunn og se på den enkeltes personlige tro og overbevisning. Jeg vil for eksempel påstå at det finnes like mange oppriktige kristne blant katolikker som i den norske kirke.

Jeg vet ikke hva du tenker på med "liberalteologi" men for mange er dette uttrykk for rett bruk og rett forståelse av guds ord. Om "liberalteologien" inneholder et falskt budskap blir opp til den enkelte å avgjøre alt etter som hva mening man legger i begrepet.

Vi får heller søke etter de oppriktige hjerter innen alle kristne grupperinger hva de enn måtte kalles ... tror nå jeg da.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
zZzZz
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 40
Registrert: 8-2-2005
Bosted: Nordland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2006 kl 19:49


Liberalteologi
Noen ganger vil det være et positivit begrep, men i dag mener jeg at dette for det meste er (bør være) negativt ladet.

Man tar gjerne bibelordene, og vrir litt på dem slik at de passer med dagens levemåter. Man kaller dette ny tolkning. Jeg kaller det søppel. Mange kristne vil prøve å overbevise andre om at kristendom er kult. Det er det ikke. Selvfølgelig kan man ha det kult som kristne, det vil jeg si at jeg i høyeste grad har. Men kristendom er alvorlig; det er snakk om evig liv eller evig fortapelse.

Man prøver å vri på kristendommen slik at den likner mest mulig på et ikke-kristent liv. Hvorfor skal folk konvertere til kristendom hvis den er helt lik deres vanlige liv?
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 5-1-2006 kl 21:16


Sitat:
Opprinnelig postet av zZzZz
Liberalteologi
Noen ganger vil det være et positivit begrep, men i dag mener jeg at dette for det meste er (bør være) negativt ladet.

Man tar gjerne bibelordene, og vrir litt på dem slik at de passer med dagens levemåter. Man kaller dette ny tolkning. Jeg kaller det søppel. Mange kristne vil prøve å overbevise andre om at kristendom er kult. Det er det ikke. Selvfølgelig kan man ha det kult som kristne, det vil jeg si at jeg i høyeste grad har. Men kristendom er alvorlig; det er snakk om evig liv eller evig fortapelse.

Man prøver å vri på kristendommen slik at den likner mest mulig på et ikke-kristent liv. Hvorfor skal folk konvertere til kristendom hvis den er helt lik deres vanlige liv?


Det var kloke ord som jeg helt og fullt deler med deg. Jeg er også opptatt av at kristendom må tas på alvor og at det her er snakk om evig liv eller fortapelse.

Ja, hvis liberalteologien blir oppfattet slik du betegner den, da er den noe negativ som vi må holde avstand til og advare mot. Jeg gleder meg over din oppriktighet og ditt engasjement for troens sak. Vi er jo brødre i Jesus Kristus, venn!

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen