Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Den nye omsetjinga av NT
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 19-12-2005 kl 05:19
Den nye omsetjinga av NT


Kva meiner folk om den nye omsetjiga av NT? Sjølv er eg delvis positiv -- den er på mange stader meir konkordant enn 1978/85 -- men eg har mine resorvasjonar:

Faderen blir til Far. Dette er greit nok, men enkelte stader blir det gramatikalsk berre rart. Kristus snakkar ofte om seg sjølv i tredjeperson (Sonen), og bruker då "Sonen" og "Faderen" i bestemt form. I 1978/85 (og 1988/1930, etc., dersom eg ikkje tar feil) blir det brukt både Far og Fader, alt etter kontekst og form. Nokre dømer:

Joh 5:21:
For liksom Faderen reiser opp dei døde og gjer dei levande, såleis gjer Sonen òg levande dei han vil.

Joh 14:13:
Det de bed om i mitt namn, vil eg gjera, så Faderen skal verta herleggjord gjennom Sonen.


I NT05 blir desse versa slik:

Joh 5:21:
For slik Far vekkjer opp dei døde og gjer dei levande, slik gjer òg Sonen levande kven han vil.

Joh 14:13:
Og det de bed om i mitt namn, vil eg gjera, så Far skal bli herleggjord gjennom Sonen.


Dette blir heilt rart, meiner eg. Dei bør halda seg til same form, i alle fall i same vers!

Vidare synst eg Fadervår er litt rar, ikkje fordi det blir feil å seie Far, men fordi tiltalen "Vår Far" er kunstig og rar. Då hadde det vore betre med "Kjære Far".

Kva meiner de?

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 19-12-2005 kl 09:20


De lager først og fremst nye oversettelser for å tjene penger. Jeg synes den såkalte KJV Bibelen er god, "Bibelen - Guds Ord". Ellers har jeg også 1988 utgaven som jeg synes er bra.



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-12-2005 kl 13:11


Enig Lance.

2005 oversettelsen er svært uspesifikk på sentrale klare grunntekster.

Bla. Rom. 8.
1 Joh. 4:3
Joh. Åp. 22
m. fl.

Såpass dårlig enkelte plasser at jeg ikke gidder å kjøpe den. Men hldogvis vi har 88 oversettelsen og 30 oversettelsen tilgjengelig. + Eng. KJV AV 1611


:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-1-2006 kl 03:25


Jeg syns "Far"-versjonen funker i mange sammenhenger, men ikke i alle. "Faderen" passer i alle, så hvorfor ikke holde seg til det? Jeg kommer til å holde meg til "Faderen" tror jeg nok :)

Men så er dette bare en eneste av sidene ved en ny oversettelse da. Jeg mener den nye oversettelsen er bedre på mange måter - så langt jeg har sett i alle fall, men jeg holder meg uansett til Bibelforlagets 97-utgave :)




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 2-1-2006 kl 15:17


Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Jeg syns "Far"-versjonen funker i mange sammenhenger, men ikke i alle. "Faderen" passer i alle, så hvorfor ikke holde seg til det? Jeg kommer til å holde meg til "Faderen" tror jeg nok :)


Det er nettopp det som irriterer meg litt. I 1978/85-utgåva brukte dei både "Far" og "Faderen". "Far" vart brukt der Kristus henvendte seg personleg til Faderen. "Faderen" vart brukt når han snakka om Faderen.

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-1-2006 kl 19:10


Leste ett leserinlegg i VL før jul som gikk på den nye NT oversettelsen. Jeg har ikke satt meg inn i saken selv, men dette innlegget gikk på bruken av "kjøtt" der det i andre oversettelser brukes "kjød". Jeg gjengir hovedinnholdet fritt etter hukommelsen. Det gikk vell på at man brukte ett ord for begge ting, og ikke to ord. Med det resultat at det synes det er selve vår kropp som er syndens bolig. Innskrivers poeng var at det ikke er ønskelig å gi grobunn for "kristen aksese" hvor det å ta seg av de kroppslige behov, som mat og drikke, trening osv. blir sett på som spesielt syndig. Drar man bildet veldig langt kan man komme dit henn at "frelsen" og det vi søker blir en åndelig tilstand frigjort fra kroppense "fengsel". (Man oppnår "Nirvana",) Det er ikke ønskelig med en oversettelse som på denne måten gir grobunn for tanker som kommer fra andre religioner enn kristendommen.

Noen av versene det er strid om:

Rom 7.

5 Da vårt kjøtt og blod hadde makten over oss, gjorde loven at de syndige lidenskapene ble vakt til live i lemmene våre, så vi bar frukt for døden.

18 For jeg vet at i meg, det vil si i mitt kjøtt og blod, bor det ikke noe godt. Viljen har jeg, men å fullføre det gode makter jeg ikke.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 3-1-2006 kl 00:38


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Noen av versene det er strid om:

Rom 7.

5 Da vårt kjøtt og blod hadde makten over oss, gjorde loven at de syndige lidenskapene ble vakt til live i lemmene våre, så vi bar frukt for døden.

18 For jeg vet at i meg, det vil si i mitt kjøtt og blod, bor det ikke noe godt. Viljen har jeg, men å fullføre det gode makter jeg ikke.


Vi får berre det problemet dersom vi tolker det inn i eit gresk perspektiv. I Bibelen, derimot, er "kjøt" heile mennesket.

Paulus bruker jo også to uttrykk for å skilje kjøt og kropp: sarx (kjøt) og soma (kropp).

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2006 kl 04:37


Kjød er altså den du er fra åndelig og praktiserende sett er. Akkurat som Jesus som ble født i vår falne natur, i vårt kjød.

Det er mest katolske troen som tjener på dene nye oversettelsen for da får man inn læren om at Jesus ikke er av vår ætt eller natur. Skummelt også som kristnerd skriver, det åpner for andre religioner også.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen