Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  
Forfatter: Tittel: Synd å feire jul?
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 14-12-2005 kl 21:52
Synd å feire jul?


Hva er så egentlig galt med julen?

1. Å si at Jesus ble født 25. desember er en løgn! Den sanne dato ifølge Bibelen er en gang i september.

2. Trær, kranser, kristtorn og misteltein o.l. er strengt forbudt, idet de forbindes med hedenske ritualer! Å si at de er kristne, eller at de kan bli brukt i en kristen sammenheng, er en løgn!

3. Herren talte aldri om at vi skulle minnes Hans fødsel, men i stedet skulle minnes Hans lidelse og død, som ligger til grunn for vår frelse.

Tenk et øyeblikk over det! Kan vi tilbe og ære Gud ved å involvere oss med tradisjoner, som Gud Selv karakteriserer som avgudsdyrkelse? Skal vi prøve å "overtale" Gud til på én eller annen måte å "kristne" disse skikker under påskudd av at det har med Jesus å gjøre, så vi kan more oss? Kan vi adlyde ved å være ulydige?

Så, hva er sant og godt vedrørende julen? Intet!




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
absurd
Medlem
**




Innlegg: 46
Registrert: 4-12-2005
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-12-2005 kl 22:14


Så fint for deg da. Da kan jo du sitte i en krok og ha det kjedelig mens vi andre koser oss med familie, venner og god mat på julaften.



Fisk
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 14-12-2005 kl 22:30


Sitat:
Opprinnelig postet av absurd
Så fint for deg da. Da kan jo du sitte i en krok og ha det kjedelig mens vi andre koser oss med familie, venner og god mat på julaften.


Tvert i mot. Gleden i å kunne se hva en har gjort feil tidligere er større enn den gleden en hadde ved Jul.

DKK er et godt diskutert tema her, har forresten lest noen gode innlegg av "Bror" og "Gunnar", men det er ikke å komme forbi. Dkk var, er og blir "Baal", de innførte bl.a. jul og påske. Bare av den grunn skulle vi slutte å feire jul.

Jer 10:1-4
1 Hør det ord Herren har talt til eder, Israels hus!

2 Så sier Herren: Venn eder ikke til hedningenes vei, og reddes ikke for himmelens tegn, fordi hedningene reddes for dem!

3 For folkenes skikker er tomhet. De feller et tre i skogen, og treskjæreren lager det til med øksen;

4 med sølv og gull pryder de det; med spiker og hammer fester de det, så det ikke skal falle.





Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-12-2005 kl 22:31


Sitat:

1. Å si at Jesus ble født 25. desember er en løgn! Den sanne dato ifølge Bibelen er en gang i september.

------------

Man finner vell ikke noe om hverken desember eller september i Bibelen. Hva man finner er tidfestelse i forbindelse med ei keiser, en landshøvding og ett mantall. Og her har folk regnet seg fram og tilbake og tidfestet forskjellig i all den tid. Mange mener det korekte er januar - februar. Men akkurat dette spiller faktisk ingen rolle. Eller skulle vi også legge om hele vår kalender for å feire vår påske samtidig med den jødiske ?
Dersom det spiller noen rålle, hva er grunnlaget for å si det?

Sitat:

2. Trær, kranser, kristtorn og misteltein o.l. er strengt forbudt, idet de forbindes med hedenske ritualer! Å si at de er kristne, eller at de kan bli brukt i en kristen sammenheng, er en løgn!


Noe blir ikke forbudt fordi det er "hedensk". En slik argumentasjon blir for tynn.

1Kor 10:25-31
25 Alt det som selges på torget, kan dere spise med god samvittighet uten å spørre om det er offerkjøtt.
26 «For jorden og alt som fyller den, hører Herren til.»
27 Hvis dere blir innbudt av en ikke-troende, og dere sier ja til å komme, kan dere med god samvittighet spise alt som blir satt fram, uten å komme med spørsmål.
28 Men om noen sier: «Dette er offerkjøtt», så spis det ikke – av hensyn til ham som sa det, og for samvittighetens skyld.
29 Det er hans samvittighet jeg mener, ikke din egen! For hvorfor skal min frihet bli dømt av en annens samvittighet?
30 Hvis jeg spiser dette med takk, hvorfor skal jeg da bli klandret for det jeg spiser? Jeg gjør det jo med takk til Gud.
31 Men enten dere nå spiser eller drikker, eller hva dere gjør, gjør alt til Guds ære!

Sitat:

3. Herren talte aldri om at vi skulle minnes Hans fødsel, men i stedet skulle minnes Hans lidelse og død, som ligger til grunn for vår frelse.


Javel, for meg er det ingen skille i hans fødsel og hans død. De to ting er nært knyttet til hverandre. I Julen tenker jeg på påsken, i påsken tenker jeg på julen. At Gud kom til jorden som menneske, gikk rundt i blandt oss, for så å fullføre det hele ved å dø for våre synder er en og samme historie. Ikke to seperate fortellinger men en sammenhengende historie, min frelseshistorie.

Fil 2:5-9
5 La dette sinn være i dere, som òg var i Kristus Jesus,
6 han som, da han var i Guds skikkelse, ikke holdt det for et røvet bytte å være Gud lik,
7 men gav avkall på det og tok en tjeners skikkelse på seg, da han kom i menneskers liknelse. Og da han i sin ferd var funnet som et menneske,
8 fornedret han seg selv og ble lydig til døden – ja, døden på korset.
9 Derfor har og Gud høyt opphøyet ham og gitt ham det navn som er over alle navn,

Sitat:

Tenk et øyeblikk over det! Kan vi tilbe og ære Gud ved å involvere oss med tradisjoner, som Gud Selv karakteriserer som avgudsdyrkelse? Skal vi prøve å "overtale" Gud til på én eller annen måte å "kristne" disse skikker under påskudd av at det har med Jesus å gjøre, så vi kan more oss? Kan vi adlyde ved å være ulydige?
Så, hva er sant og godt vedrørende julen? Intet!


Gud trenger ikke julen. Julen frelser ingen, om det ble forbudt å feire jul så ville det ikke forandret mitt forhold til Gud. Å spise og drikke, være sammen med familie og venner, hvile fra hverdagen er derimot på ingen måte synd. Og om man i tillegg leser Lukas 2, så gjør ikke det saken værre.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 14-12-2005 kl 22:40


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Sitat:



Man finner vell ikke noe om hverken desember eller september i Bibelen. Hva man finner er tidfestelse i forbindelse med ei keiser, en landshøvding og ett mantall. Og her har folk regnet seg fram og tilbake og tidfestet forskjellig i all den tid. Mange mener det korekte er januar - februar. Men akkurat dette spiller faktisk ingen rolle. Eller skulle vi også legge om hele vår kalender for å feire vår påske samtidig med den jødiske ?
Dersom det spiller noen rålle, hva er grunnlaget for å si det?


------------

Jesu fødselsdag


Bibelen sier ikke noe presist vedrørende datoen for Jesu fødsel. Men det kan neppe ha vært 25. desember, slik vi feirer den.

I Luk.2:8 står det:

"Og det var noen hyrder der på stedet, som var ute på marken og holdt nattevakt over sin hjord."

25. desember er midtvinters. Det er koldt i Israel på det tidspunkt, og hyrdene holdt sine hjorder innendørs. I Lukas står det at de var ute.

Det er derimot noe som kunne tyde på at Jesu fødsel skjedde om høsten - muligvis i september/oktober.

I Luk.1:5 nevnes presten Sakarias, som var av Abias skifte.

I l.Krøn.24:10 fremgår det at Abias skifte var det åttende. Prestene hadde to ukers tjeneste pr. år ved helligdommen. Det jødiske religiøse år startet i måneden mars/apri(abib/nisan).

Med to presteskift pr. måned, kan juni/juli (tammuz) ha vært Sakarias' skift. Elisabet, står det, ble fruktsommelig "like etter disse dager" (vers 24) - det kunne være samme måned. Maria bebudelse var 6 måneder etter (vers 36) - vi kommer til desember/januar (tebet).

Det står i vers 39 og 40 at hun skyndte seg i de dager for å besøke Sakarias og Elisabet. Da var hun gravid, og hadde 9 måneder foran seg til fødselen. Dette fører oss til september/oktober (tishri).




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-12-2005 kl 22:41


Når det er sakt, jeg syns godt man kunne slutte med julenisser på bedehuset, og "du grønne glitrende tre god dag" og andre "julesanger" blottet for kristent budskap. Ingen synger "all I wan't for Cristhmas is you" eller "rocking around the christmas tree" på juletrefester i kristne sammenhenger. Men "Jeg gikk meg over sjø og land" er obligatorisk og "så går vi rundt om en enebergbusk" likeså, uten at jeg ser noen forskjell. Personlig deltar jeg ikke i juletregang. Men det er rett og slett fordi jeg opplever det som fremmedelementer som fjerner fokuset, men ikke som noe voldsomt syndig i seg selv. Nissen er en totalt nøytral irrelevant figur, juletreet likeså.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 14-12-2005 kl 22:54


….En gammel babylonsk fabel forteller om et eviggrønt skudd som skjøt opp fra en rotstubb på Nimrods grav. Dette symboliserte at Nimrod nå var kommet igjen i Tammus. Druidene holdt eken for hellig, mens for egypterne var det palmen, og i Rom granen. Skandinavene trodde også på granen, at det var Odins hellige tre. Det grønne tre er i Bibelen forbundet med avgudsdyrkelse. Siden alle trær er grønne til visse årstider, må dette referere til de eviggrønne bartrær (les Jer.10:2-6). Dette var visselig nok intet juletre, men et eksempel på hvordan hedenskap snek seg inn blant Guds folk."



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 14-12-2005 kl 23:03


Ordet "Christmas" viser hvem som forenet hedenskap med kristendom. Ordet "Christmas" er en kombinasjon av ordene "Kristus" og "messe".

Ordet "messe" betyr død, og ble oppfunnet av den romersk-katolske kirke, hvor den stadig feires. Messeritualet involverer Kristi død og utdeling av "hostien". "Hostie" er tatt fra det latinske ord "hostiall", som betyr offer!

"Christmas" er derfor et romersk-katolsk ord.

Et enkelt studium av den romersk-katolske kirkes taktikk vil vise at kirken bestandig absorberte forskjellige tradisjoner hos stammer, kulturer og nasjoner, for å øke antall mennesker under dens kontroll. Den romerske kirke sa til de forskjellige hedenske nasjoner: "Bare ta med deres guder, gudinner og ritualer, og så vil vi gi dem benevnelser og navn som lyder kristne."

Da Martin Luther startet reformasjonen den 3l. oktober 1517, viderebrakte han og påfølgende reformatorer, hedenskapen som var dypt forankret i den romerske kirke.

Disse reformatorer lot julen forbli i dens romerske klesdrakt.

I England, da den autoriserte Bibel ble tilgjengelig for alminnelige mennesker ved King James IIs dekret i 1611, begynte folk å oppdage de hedenske røtter som var innvevd i julefeiringen, slik det fremgår av Skriften.

De engelske puritanere, og senere i Massachusetts, erklærte denne høytid for trolldom.

Henimot slutten av det 19. århundrede, da andre bibeloversettelser så dagens lys, kom julefeiringen igjen i fokus.

Nå når vi nærmer oss Jesu Kristi komme ser vi igjen en stadig tiltagende feiring av julen, det egentlige navn!

Juleritualene skjer både i alternative kretser, som i moderne kristne kirker. Bibelen advarer mot hedenske skikker. I Jer.10:2-4 står det:



"Så sier Herren: Vend dere ikke til hedningenes ferd og frykt ikke himmelens tegn, fordi hedningene frykter dem. For folkenes redsel er tomhet; for det (gudebilledet) er tre, fellet i skogen, et verk som håndverkshender tilhugger med økser; han smykker det med sølv og gull og fester det med spiker og hammer så det ikke vakler."




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
absurd
Medlem
**




Innlegg: 46
Registrert: 4-12-2005
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-12-2005 kl 00:07


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av absurd
Så fint for deg da. Da kan jo du sitte i en krok og ha det kjedelig mens vi andre koser oss med familie, venner og god mat på julaften.


Tvert i mot. Gleden i å kunne se hva en har gjort feil tidligere er større enn den gleden en hadde ved Jul.

DKK er et godt diskutert tema her, har forresten lest noen gode innlegg av "Bror" og "Gunnar", men det er ikke å komme forbi. Dkk var, er og blir "Baal", de innførte bl.a. jul og påske. Bare av den grunn skulle vi slutte å feire jul.

Jer 10:1-4
1 Hør det ord Herren har talt til eder, Israels hus!

2 Så sier Herren: Venn eder ikke til hedningenes vei, og reddes ikke for himmelens tegn, fordi hedningene reddes for dem!

3 For folkenes skikker er tomhet. De feller et tre i skogen, og treskjæreren lager det til med øksen;

4 med sølv og gull pryder de det; med spiker og hammer fester de det, så det ikke skal falle.




Her trekker du fram noen vers fra GT og peker med den lange loviske pekefingeren din. La meg minne deg på hva som står i ap.gj. 15:28-29 (les gjerne hele kapittlet): Den hellige ånd og vi har besluttet ikke å legge noen annen byrde på dere enn disse helt nødvendige tingene, at dere holder dere borte fra kjøtt som er ofret til avgudene, fra blod, fra kjøtt av kvalte dyr og fra hor. Om dere passer dere for slikt, vil det gå dere godt. Lev vel.

Som hedningekristne er det kun disse tingene vi i følge Paulus og gutta trenger å holde for å leve et godt liv. VI trenger ikke å omskjære oss, og vi trenger ikke å droppe juletreet eller julefeirnga i det hele tatt. Om det så skulle være at julefeiringa har hatt en tvilsom opprinnelse, så er det ikke dermed sagt at juletreet og feringa er noen avgudsdyrkelse. Hvis det var det for deg, så syns jeg da er bra at du har kuttet det ut, men for meg er det ikke slik. Jeg feirer jul med god samvittighet.

[Redigert den 17-12-2005 av absurd]




Fisk
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-12-2005 kl 00:27


Sitat:

Her trekker du fram noen vers fra GT og peker med den lange loviske pekefingeren din.


Ber om at du søker å formulere deg på en måte som ikke latteligjør dine meningsmotstandere. F.eks. "Her forfekter du en lovisk forståelse som bryter med NT", eller noe slikt. Angrip ballen, ikke spilleren.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 15-12-2005 kl 00:55


Takk Kristnerd.

Godt at noen er i besittelse av gammeldags folkeskikk.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-12-2005 kl 04:54


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Når det er sakt, jeg syns godt man kunne slutte med julenisser på bedehuset, og "du grønne glitrende tre god dag" og andre "julesanger" blottet for kristent budskap.


Ehm...

Du grønne glitrende tre god dag
velkommen du som vi ser så gjerne
med julelys og med norske flagg
og høyt i toppen den blanke stjerne
Og den skal skinne for den skal minne
Ja den skal skinne for den skal minne
OSS OM VÅR GUD
OSS OM VÅR GUD

Hva gjelder de andre sangene som er blottet for kristent budskap så ser jeg ikke noen skade i å synge dem. Syng for all del HELST sanger til Herrens ære, og ja spesielt på bedehus! Men å synge dem generelt - hva er galt med det da?

Julen er en tradisjon. Ingenting galt med det heller. Avgudsdyrkelse? Det nærmeste man kommer det er å fortelle barna om "julenissen" i stedet for om Jesus Kristus som kom til jorden for å frelse oss.

Jeg tror rett og slett dette er i gråsonen jeg, Viking. Det er noe som omfattes av romerbrevet 14 - broderkjærlighetens lov. Dersom det gjelder slike adiafora - ting Bibelen ikke sier noe direkte om, da er det opp til den enkeltes samvittighet. Om din samvittighet binder deg, så ikke feir jul, for dersom du ikke gjør det i tro, da synder du. Jeg har ingen rett til å dømme deg fordi din samvittighet er svakere enn min. Dersom jeg velger å gjøre noe annet, hvilket jeg også gjør, og min samvittighet ikke tar skade av det, da skal ikke du dømme meg heller.

Sånn foregår det i Bibelen folkens, så diskuter gjerne denne saken, men ikke døm hverandre! For Bibelen har ingenting imot tradisjoner som ikke er direkte avgudsdyrkelse.

PS: jeg syns det er fint jeg - at vi kalde nordmenn på julaften kan øve oss i å gi til hverandre og på den måten vise litt ekstra att vi setter pris på hverandre :).




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-12-2005 kl 10:06


satan er jo representert ved julenissen som liksom reiser over himmelen med reinsdyr og sprer gode gaver...


Snakk om å få fokus på Jesus... jadda!!

Jeg må dere som forsvarer julen på denne måte om å komme ned på jorda, nissen er en ond alv.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 15-12-2005 kl 10:36


Jeg ser DKK i det meste fra kirken:rolleyes:, og mr. Julenisse er vel også et produkt fra Rom.

Noe av julen er vel ok, men det som får det hele til å bli dumt er at mennesket ikke bryr seg om å feire Guds helligdager. Når Gud pålegger oss å feire hans dager, og vi snur oss bort og feirer noe helt annet ja da er tiden kommet til å rydde opp i sitt forhold til Gud, om man vil følge Gud da.

Gud har pålagt oss å feire flere helligdager. Han bruker sterke uttrykk som "skal" og "evig lov". En slik lovtekst betyr ikke til "burde" eller "kan".

"Skal" uttrykket er ufravikelig og "evig lov" er absolutt evig.

Hvilken av de pålagte helligdager feirer vi i tråd med Gud og Bibelen?

Til og med Sabbathen har vi klart å rote til. Ikke rart at Guds vrede er berettiget. Vi bryr oss ikke, vi gjør som vi syntes er bra for oss.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-12-2005 kl 11:33


Julenissen i den form vi nå kjenner kommer ifra DKK, ja.

Men via frimurerordenen, han er endel av denne verdens vin. Walt Disney var 33. grad frimurer og viste hva han drev på med.

:no:

[Redigert den 15-12-2005 av LeifG]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


eureka.gif opprettet den 15-12-2005 kl 13:00


Nå må vi ikke gi nissen mere makt enn han faktisk har da, ved å kalle ham en ond alv osv. og si at Satan er representert ved ham, så sier du jo indirekte at nissen finnes. Men det gjør han jo slettes ikke. Han er et fantasiprodukt, som nisser og troll. Og så lenge vi lar han være akkurat det, så har han null makt og er slettes ingen trussel for noe som helst. En annen ting er det alt all denne innpakingen av julen fjerner fokuset fra Jesus. (Men var det ikke du som sa at Julen ikke var en kristen høytid i utganspunktet?) Men der er Nissen faktisk ikke noe værre enn regninger, snømåking, gressklipping, mas på jobben, biler som ikke virker, og alt mulig i verdagen vår hele året. Jul eller ikke jul, vi er eksperter på å bruke tid på ting som har absolutt null betydning for evigheten. Og det er slettes ikke Nissens skyld. (Han finnes som sakt ikke, beklager virkelig for alle små barn som måtte lese dette, men nei. at det ligger en nissedrakt på loftet betyr ikke at nissen løper naken en eller annen plass :lol:. Det betyr rett og slett at pappa skal kle seg ut om noen dager)

Hva angår Disney så har han gitt oss mye, både av godt og vondt. Men hva jeg har størst problemer med fra den kanten er at alle i dag (mye pg.a. Disneys framstilling), trasker rundt og trur at Djevelen bor i helvete og at han har det riktig så koselig der "nede". Hvor denne beskrivelsen kommer fra opprinnelig vet jeg ikke, men det har ingenting med kristent verdensyn å gjøre ihvertfall. Helvete er slettes ikke Djevelens hjemmekoslige lille hule, hvor han skal plage de som ikke gjenomskuet hans påfunn. Djevelen går derimot rundt på jorden "som en brølende løve", og kalles såvel "denne verdens fyrste". Han er den åndskraft som gjennomsyrer verden, og som har en demonskare likeså Gud har sin engleskare. Ja han og disse demoner var attpåtill selv engang endel av Guds engleskare, men gjorde opprør og ble styrtet til jorden. Videre skal de kastes i ildsjøen, som i motsetning til "djevelens hjem", er et avstraffelsested, satt i stand av Gud, for Djevelen.

Johannes 16.11, 2.kor 4.4. , Åp. 20.10 , 1.Pet 5.8, Matteus 25.41B. med flere.

Jaja, hva med denne julefeiringen da?

Julen er for meg først og fremst en stund med fri fra jobb og studier, tid til venner og familie, god mat osv. I alt dette er det ikke noe spesielt kristelig. Men samtidig ikke noe ukristelig. Intet av dette er synd, kanskje heller tvert i mot. Hva så med juletrer og "stjerner som skal skinne og minne oss om vår Gud" ? (ok Lionheart, jeg må hjem å pugge julesanger ser det ut som :P) Men hadde jeg komt til å tenke på Jesus når jeg så på stjernen når dersom ingen hadde fortalt meg om denne "symbolikken" og forklart meg den ? Nei, langt i fra. Og hvorfor vi skal ha ett tre i stua skjønner jeg fremdeles ikke. Langt mindre hvorfor vi skal danse rundt det.
Men om det nå går an, å bruke denne høytiden til å minnes vår frelser på tross av alt dette tullet, så la oss gjøre det. Og tror sannelig ikke det er hverken nisser eller trær som gjør at vi mister fokus, men heller vår syndig natur som bruker også dette som en unskyldning til å spore av. Treet er i seg selv helt nøytralt, og om det skaper en god stemning, så ok. Putt det i stua. Greit nok. (selv om jeg personlig kunne klart meg uten). Min oppfordring blir derfor å la trær og nisser være nettopp trær og nisser, og ikke tolke alt for mye inn i dette hverken av satanisk og avgudstdyrkelse, eller av "kristen" ullen og utydelig symbolikk. Men å la evangeliet tale klart og rent for seg selv, slik det står i Markus, Matteus, Lukas og Johannes.

I england er det ikke lov å ha "offentlige" julefeiringer under navnet "Christmas". Politikerene der påstår at "Christ" er støtende for muslimer og andre. Merk at muslimene selv slettes ikke har sagt noe om dette, men at de humanistiske politikere blir utrolig skremt bare av å lese navnet på vår frelser. I steden skjer all offentlig markering under navnet "lys fest". Javel, så får vi kristne lese Matteus 4.16 5.14 Lukas 2.29-32 , Johannes 1, Johannes 3.17-21 , 8.12 osv. osv. osv.

La verden bruke verdens ord og innpakningspapir. Det forandrer ingenting hverken fra eller til på innholdet, og vi har da vell klart for oss hva det er ?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-12-2005 kl 13:11


:lol:

Det som er viktig er jo at vi kristne ikke skal fokusere på tull og tøys slik at ikke mister troen på Jesus i vårt daglige liv.

Og det er denne verdens underholdene kultur flink til å påse.

:bisou:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 15-12-2005 kl 13:30


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
I Luk.2:8 står det:

"Og det var noen hyrder der på stedet, som var ute på marken og holdt nattevakt over sin hjord."

25. desember er midtvinters. Det er koldt i Israel på det tidspunkt, og hyrdene holdt sine hjorder innendørs. I Lukas står det at de var ute.


Har du nokon gong vore i Israel? Vel, det har eg. Og I november/desember er det ca. 30 varmegrader på dagen, kjølig på natta. Omtrent slik som i Noreg midt i juli!

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 15-12-2005 kl 13:34


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
….En gammel babylonsk fabel forteller om et eviggrønt skudd som skjøt opp fra en rotstubb på Nimrods grav. Dette symboliserte at Nimrod nå var kommet igjen i Tammus. Druidene holdt eken for hellig, mens for egypterne var det palmen, og i Rom granen. Skandinavene trodde også på granen, at det var Odins hellige tre. Det grønne tre er i Bibelen forbundet med avgudsdyrkelse. Siden alle trær er grønne til visse årstider, må dette referere til de eviggrønne bartrær (les Jer.10:2-6). Dette var visselig nok intet juletre, men et eksempel på hvordan hedenskap snek seg inn blant Guds folk."


Og i Bibelen er Kristus Guds visdom, som i Ord 3:18 blir kalla eit livsens tre.

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 15-12-2005 kl 13:43


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Ordet "Christmas" viser hvem som forenet hedenskap med kristendom. Ordet "Christmas" er en kombinasjon av ordene "Kristus" og "messe".

Ordet "messe" betyr død, og ble oppfunnet av den romersk-katolske kirke, hvor den stadig feires.


Messe:
Sitat:

messe f2 (norr messa, mlat missa, av pf pt av mittere 'sende', truleg av sluttorda i den katolske messa: ite, missa est (contio) 'gå, (forsamlinga) er send bort')


Men ordbokfolka jobbar vel for DKK.

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 15-12-2005 kl 13:59


Jeg er fullt klar over at Jesus med høy sannsynlighet ikke ble født i desember. Han ble antagelig født i april eller rundt den tiden, da lammingen skjer. Han var jo Guds Lam, og siden Bibelen er så fullkommen i forbilder og realiteter så tror jeg det kan være en sannsynlig tid. Dette er imidlertid bare interessant, og ikke en lære å strides om.

Juletre kan jeg dy meg for, men jeg fordømmer ikke dem som har det. Jula er, til tross for sitt hedenske opphav, en koselig tid der man burde bruke tiden til å takke Gud for alt Han har gjort for oss, og å innvie oss på nytt til Ham.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 15-12-2005 kl 16:21


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
I Luk.2:8 står det:

"Og det var noen hyrder der på stedet, som var ute på marken og holdt nattevakt over sin hjord."

25. desember er midtvinters. Det er koldt i Israel på det tidspunkt, og hyrdene holdt sine hjorder innendørs. I Lukas står det at de var ute.


Har du nokon gong vore i Israel? Vel, det har eg. Og I november/desember er det ca. 30 varmegrader på dagen, kjølig på natta. Omtrent slik som i Noreg midt i juli!

mvh


Ja da, jeg har da det. Du må ned til Dødehavet for å finne stabil varme. Unntaksvis så kan det være varmt på dagen.

Har du sett de eldre araberne/palestinerne ned i Jerusalem, de går med Finnlandshette fra 15+ og nedover.

Om natta så kan det bli skikkelig kaldt der. Men som du sikkert forstår så er ikke det hovedpåenget. Bibelsitatet gir en grei pekepinne på at Romerne tok skikkelig feil på Jesu fødselsdag.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 15-12-2005 kl 22:07


Årsaken til det hele var DKK, de innførte julen. En skulle tro at det var i beste mening, men det var det neppe. En kan jo bare se på paverekkefølgen og lese hva de stod for, en kan da danne seg et inntrykk om hvor alvorlig det hele var. Det er ikke rart at mange kaller DKK for BAAL. :down:
___________________________________________________________


Pave Sergius III (904-911) tilranet seg pavetittelen ved mord. Baronius kalte ham et monster. En annen kirkehistoriker (Gregovius) be skriver denne paven som en terroriserende kriminell. De syv årene Sergius satt på Peters trone, gjorde han pavepalasset til et horehus og en drikkebule. Sammen med sine Semiramis-lignende tempelhorer, (favorittene var Marozia og Theodora), levde han sterkt og brutalt, og prioriterte likesinnede kjeltringer når nye kirkelige utnevnelser skulle finne sted.

Pave Johannes X (914-928) kjøpte seg paveembetet. Biskop Liutprand av Cremona forteller i sin historiebok at denne paven levde som en gris og ble til slutt myrdet av sin elskerinne.

Pave Boniface VII (984-985) hadde en hær av profesjonelle tyver som skaffet ham brukbar økonomi. Biskopen i Orleans kalte denne paven et bloddryppende monster som vasser i hor og skitt, en antikrist i Guds tempel. Da han døde, ble han slept gjennom Roms gater mens innbyggerne jublet.

Pave Johannes XV (985-996) delte pavekirkens penger mellom sine mange familiemedlemmer. De ble alle til slutt sittende med store gods og rikdommer.

Benedikt VIII (1012-1024) kjøpte pavetittelen. Men siden han var en helt alminnelig borger og forretningsmann, måtte han bli ordinert som prest, biskop, kardinal og pave på èn dag. Det tok litt tid, men lot seg ordne, siden han var meget rik.

Pave Benedikt IX (1033-1045) ble pave da han var 12 år gammel. Han myrdet, horet og ranet pilgrimer helt åpenlyst, men ingen kunne gjøre noe siden han var Jesu vikar. The Catholic Encyclopedia skriver at han var en vanære for Peters trone. Vi kan tilslutte oss konk-lusjonen.

Pave Clement II ble i 1046 utnevnt til pave av Kong Henry III, ikke fordi han var særlig brukbar, men fordi det ikke fantes en eneste prest, biskop eller kardinal i Rom som ikke levde i hor, utbredt umoral og kriminalitet.

Pave Innocent III (1198-1216) var nok ikke så uskyldig som navnet indikerer. (Innocent betyr uskyldig.) Han begynte inkvisisjonen, og det er antatt at han alene fikk ca. 1 million mennesker myrdet før han selv kom til veis ende.

Pave Boniface VIII (1294-1303) blir beskrevet på følgende måte i Den katolske kirkes egen litteratur. Det er vanskelig å navngi en synd og en forbrytelse denne paven ikke utførte. Det må ha vært vrient å kalle seg Jesu vikar med et slikt rykte. Denne paven var kjent for sine kraftige uttalelser og omdefineringer. En av dem var: Å hore med unge menn og kvinner er ikke mer syndig enn å gni seg i hendene. Denne paven erklærte seg å være ateist og kalte Jesus en hykler. Det var denne ateisten, gudsbespotteren, morderen og ransmannen, som i 1302 erklærte det kjente katolske dogmet Unam Sanctum, som i dag anerkjennes av kirken å være en guddommelig åpenbaring. Dette dogmet hevder at den katolske kirke er den eneste sanne kirke, og den eneste frelsesformidler. Dogmet sier at utenfor den katolske kirke, finnes ingen frelse og at alle derfor må inn under den romerske Pontiffs autoritet. Denne erklæringen ble igjen stadfestet i 2. Vatikankonsil (1962) og ble i 1992 påpekt å være denne kirkens hovedmotiv for alt økumeniske arbeid. Erklæringen er gjentatt fra Vatikanet i år 2000. Mange protestantiske kirkesamfunn er tydeligvis enige med pave Bonifaces guddommelige dekret. Den katolske kirke sier at uansett hva en pave gjør, er eller sier, kan vi ikke opphøre med å være ham lydig, siden han er Jesu vikar på jorden, Catholic Encyclopedia vol. 4, side 435.

Pave Johannes XXIII (1410-1415) (må ikke forveksles med en pave i vårt århundre med samme navn), ble anklaget av 37 vitner som hadde sett ham begå hor, incest, ran og mord. Det ble dokumentert at han hadde voldtatt over 300 nonner.

Pave Pius II (1458-1464) hadde flere barn enn han kunne telle. Han arrangerte åpne kurs og demonstrasjoner for prester og biskoper, om hvordan kvinner kunne forføres og hvordan variert og spennende sex kunne oppnås med tilfeldige kvinner. Det rapporteres at hans kurs var meget populære og godt besøkte.

Pave Sixtus IV (1471-1484) auksjonerte kirkelige embeter til høystbydende. Han utnevnte 8 nevøer til kardinaler, noen av dem var smågutter.

Pave Innocent VII (1484-1492) hadde barn med 16 ulike kvinner. Han solgte også presteembeter.

Pave Alexander VI (1492-1503) hadde en rekke sexorgier i Vatikanet. En av dem, den 31 oktober 1501, er ganske detaljert beskrevet. Femti nakne kvinner tjente gjestene, og premier ble utdelt til prester og biskoper som hadde flest samleier i løpet av festen.

Det får være nok - mer enn nok, og vi må beklage at en del vemmelige aktiviteter er gitt ord i denne rapporten. Finner du at dette er menn som i sin overgivelse til Gud og sitt rene omvendte liv, viderefører Jesu Kristi lære? Vil du ha tillit til at de tenkte og resonnerte på en slik måte at Guds Ånd kunne bruke dem til å ivareta Bibelens sannheter og prioriteringer? Den katolske kirke påstår at disse pavenes ville, ugudelige og syndige liv, ikke på noen måte hindret en hellig Gud å bruke dem som sine vikarer på jorden og formidle gjennom dem flere av de dogmer som kirken i dag hevder er gitt av Gud.

Pavene er ikke og har aldri vært verken Jesu vikarer eller Peters etterfølgere. De er øversteprester for Babylonreligionens hedenske og okkulte lære. Dette er frafallsreligionen Åpenbaringsboken omtaler som den troløse skjøgen som står Gud imot og kalles Antikrist. Den katolske kirke er ikke en kristen kirke, men like fullt er det denne religionen som nå har teologiske samtaler med omtrent alle kirkesamfunn, slik at ideologiske uenigheter kan ryddes av veien og lede til den store og nye verdensreligionen med Jesu Kristi vikar i Rom som alle religioners overhode. Millioner av oppriktige mennesker er fanget i uvitenhet i denne ideologien. De skal kalles ut og bli kjent med Bibelens frelsesbudskap. Millioner avprotestanter er fascinert av denne kirkens makt og innflytelse, og suges inn i dens klør. De fleste vil våkne for sent, men det behøver ikke du gjøre.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
absurd
Medlem
**




Innlegg: 46
Registrert: 4-12-2005
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-12-2005 kl 02:54


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Takk Kristnerd.

Godt at noen er i besittelse av gammeldags folkeskikk.


Javel, hvis du føler deg støtt, så beklager jeg det.

Jeg registrerer med en mild grad av forbauselse at både Viking og Kristnerd avstår fra å fortsette påbegynte debatter med undertegnede. Hvorfor vet jeg ikke. Men jeg har mine mistanker.
Den som tier samtykker, eller hva? :bigsmile:

Fra spøk til alvor, så synes jeg det er ganske frekt å bare unnlate å fortsette en påbegynt debatt. Bare fordi vi ikke sitter sammen i et tv-studio eller i en radiodebatt, så bør ikke det være grunner til at ikke god gammel folkeskikk også skulle gjelde ved diskusjoner på et forum på internett.




Fisk
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
absurd
Medlem
**




Innlegg: 46
Registrert: 4-12-2005
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-12-2005 kl 03:30


Kjære viking

Kong David begikk utroskap med kona til Urias, noe som førte til at han drepte Urias for å prøve å dekke over sin synd. Denne mannen blir i bibelen kalt en mann etter Guds hjerte. Så hva beviser denne smørbrødlista av pavers syndige liv? Ingen verdens ting!

Jeg er fristet til å be deg kaste den første steinen...




Fisk
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-12-2005 kl 04:47


David angret oppriktig og på den måten var han en Guds mann. Det er håp for alle og Gud er barmhjertig.

En må bare være oppriktig!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 16-12-2005 kl 09:26


Absurd: Som LeifG sier, David omvendte seg. DKK har aldri omvendt seg, verken som helhet eller enkeltpersonene som har ledet den. Det er rystende, men ikke overraskende, å lese om de forskjellige pavene som Viking forteller om.

Jeg kan fortelle om vitnesbyrd fra nonner som I VÅR TID vitner om tortur og seksuelt misbruk av eldre nonner og prester i DKK, og spesielt vitnesbyrdet til Charlotte Keckler som prøvde å rømme fra et kloster flere ganger til hun til slutt greide det. Hun forsvant imidlertid sporløst to år etter at dette vitnesbyrdet ble avspilt. Du kan høre det her hvis du orker (hard kost):

http://www.spokenwordchurch.com/testimonies.html

(Linken leder til en vanlig nettside hvor vitnesbyrdet til Charlotte ligger i to filer nederst på siden. De kan lastes ned eller streames.)

[Redigert den 16-12-2005 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 16-12-2005 kl 10:00


Sitat:
Opprinnelig postet av absurd


For å være helt ærlig, så tror jeg Gud ikke bryr seg om vi går noen runder rundt juletreet eller ikke. Her trekker du fram noen vers fra GT og peker med den lange loviske pekefingeren din. La meg minne deg på hva som står i ap.gj. 15:28-29 (les gjerne hele kapittlet): Den hellige ånd og vi har besluttet ikke å legge noen annen byrde på dere enn disse helt nødvendige tingene, at dere holder dere borte fra kjøtt som er ofret til avgudene, fra blod, fra kjøtt av kvalte dyr og fra hor. Om dere passer dere for slikt, vil det gå dere godt. Lev vel.

Som hedningekristne er det kun disse tingene vi i følge Paulus og gutta trenger å holde for å leve et godt liv. VI trenger ikke å omskjære oss, og vi trenger ikke å droppe juletreet eller julefeirnga i det hele tatt. Om det så skulle være at julefeiringa har hatt en tvilsom opprinnelse, så er det ikke dermed sagt at juletreet og feringa er noen avgudsdyrkelse. Hvis det var det for deg, så syns jeg da er bra at du har kuttet det ut, men for meg er det ikke slik. Jeg feirer jul med god samvittighet.


Gud er vel ganske klar på hva han aksepterer. Hans første bud sier at; du skal ikke ha andre Guder enn meg!

Ditt sitat fra Ap.gj- er greit nok, men det blir feil i denne sammenheng. Du kan ikke dyrke avguder i tillegg til Gud.

Du betrakter deg som hedning kristen, men hva vet du om det. Storparten av Israel (de ti tapte stammer) kjenner ikke sin identitet. D.v.s. at millioner av dem er uviten om sin fortid.

Hundretusener finnes her i Norge, du kan være en av dem.
Hvis du ser det fra den kanten og leser GT (slektshistorie) faller brikkene på plass etterhvert.

Men blir er en lang historie å ta den her nå.

Men uansett så må vi kunne si at det meste av DNK er av DKK, som jul og påske, er ikke av Gud. Det blir en grein som ikke bærer frukt.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-12-2005 kl 20:15


Denne tråden har vert "offer for avsporing" i tematikk. Derfor er innleggene som tidligere sto nedenfor splittet ut i egen tråd, og flyttet til annet forum. Israels fremtid



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-12-2005 kl 20:23


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Men uansett så må vi kunne si at det meste av DNK er av DKK, som jul og påske, er ikke av Gud. Det blir en grein som ikke bærer frukt.


Ethvert kristent kirkesamfunn feirer Jul og påske. Dette er på ingen måte noe "katolsk". Å påstå det er reglerett faktafeil. At det "ikke bærer frukt" vil jeg også si er en "sannhet" du står ganske alene om. Jesus innstiftet nattverden, og sa "gjør dette til minne om meg". Å sette av tid til å minnes Jesus Kristus, at han kom til jord, at han gav sitt liv for å forsone våre synder, døde og sto opp. Det er selve kjærnen i kristenlivet. Slik sett skal enhver dag være både påske og julefeiring. Men å i tillegg bruke en helg en gang i året, og en uke en annen gang i året, til å rette ett ekstra fokus på dette, er på ingen måte noen avgudsdyrkelse.

Hva "det katolske" i Den Norske kirke angår, så vil jeg heller påstå at det går på manglende avstandstagelse fra katolsk vranglære, og usunn økumenisk tilnærming.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-12-2005 kl 22:14


Hei.

Vel alle kristne samfunn feirer ikke jul. SDA gjør det ikke. Heller ikke påske. Vi velger heller hellig liv hele året.


Men vi har fotvask og nattverd i henhold til Jesu oppfordring til minne om Ham 4 ganger i året.


Noen feirer jul på privet basis men legger opp til det på grunn av at barna ikke skal bli skadelidne.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-12-2005 kl 23:46


SDA i Norge (ihvertfall Trondheim), har julespill og julemesse i forbindelse med skolen, hvor også menigheten deltar. Samling i kirkesalen og med juletre i vrimleområdet. All den tid jeg gikk på menighetskolen der hørte jeg aldri noe om at man ikke feiret jul, og ble da vitterligen ønsket god Jul av både personalet og medelever, også de som var adventister, samt fikk Julegave av disse. Så... at SDA ikke feirer Jul var en godt bevart hemmelighet for min del. Nå kjenner jeg følgelig heller ikke SDA's begrunnelser for eventuelt ikke å feire Jul. Men hva angår "Men vi har fotvask og nattverd i henhold til Jesu oppfordring til minne om Ham 4 ganger i året." Hvem har gitt oss lov til å begrense dette til 4 ganger i året ? Det står ikke noe om "når, og hvor ofte" i Bibelen. Selv går jeg til nattverd langt oftere enn 4 ganger i året, uten at det gjør meg til noe mere "hellig". Jeg ser ingen motsetning mellom å markere Jesu fødsel, og Jesu død og oppstandelse spesielt med to høytider, og det å heller velge "hellige liv hele året". (Det blir som å si at å være på bilmesse en gang i året er en motsetning til å være bilintiresert hele året. Ingen logikk der så vidt jeg ser.)



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-12-2005 kl 23:56


Vel 4 ganger i året er en frivillig sak. Men det er det eneste tradissjon Kristus har gitt oss.

Åraken til at SDA ikke feirer jul ligger i at det ikke har noen bibelsk grunnlag.

Men at enkeltpersoner går ut er frivill selvsagt. Finnes ikke noe bud mot det.

Jer 31:33-34
Men dette er den pakt jeg vil opprette med Israels hus etter de dager, sier Herren:

Jeg vil gi min lov i deres sinn og skrive den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk.

De skal ikke lenger lære hver sin neste og hver sin bror og si:

Kjenn Herren!

For de skal alle kjenne meg, både små og store, sier Herren.

For jeg vil forlate deres misgjerning og ikke lenger komme deres synd i hu.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-12-2005 kl 00:46


Kan du da (helt kort, så vi ikke sporer av tråden med det), si litt om hvordan du tenker rundt Trondheim SDA menighet som åpenbart feirer Jul, med juletre i kirken, julemesse og julespill for menighet og skole, julesanger på gudstjenesten osv... Er ikke dette å feire Jul ? Hvordan stemmer det med SDA's lære? (slik du har presentert den her). Men for all del, svar kort, eventuelt kan vi starte en annen tråd om det.

Når Bibelen er taus om en ting, står man ikke da fritt i å gjøre eller ikke gjøre? Og forutsett at det ikke medfører noen form for synd, skal man ikke ta del i samfunnets "store ting" som jul og påske er? (Skulle tro "være i verden, men ikke av verden" har litt å si her?) Og en "ekstra grunn" til å minnes Jesu fødsel, liv, død og oppstandelse, er heller ikke å forakte.

En annen ting er at vi har et fryktelig dårlig navn på Julen i Norden. "Jul" hva er vell det? I USA har man jo nå ett voldsom grunnlag til å markere kristendommen, og hvem den handler om. (Hvem = Jesus. ) Leste i vårt Land i dag om at det har brutt voldsom boikott mot butikker m.m. som bruker "Happy Holliday" og ikke "Merry Christmas". Og at man går tilbake til "Merry Christmas". Med det norske "Jul" er det ikke rart at fokuset på Kristus forsvinner. Men la meg samtidig si det, at dersom det skulle komme et statlig forbud mot å feire Jul, så avhenger ikke min eller andres frelse av det. Det eneste vi mister er en offentlig høytid og en arena til å vitne. Viktig å huske at selv om Julen handler om Jesus, så handler ikke Jesus om julen ;) Vi har null forpliktelser om å måtte feire jul. Men når det nå er Jul, så vil jeg ta del i det, og fylle den med "Kristus". Så kan vi også ta med oss dette verset videre den siste uka før Jul:

Luk 10:40-42
40 Men Marta var travelt opptatt med alt som skulle stelles i stand. Hun gikk da bort til dem og sa: Herre, bryr du deg ikke om at min søster har latt meg bli alene med å tjene deg? Si da til henne at hun skal hjelpe meg!
41 Men Herren svarte og sa til henne: Marta, Marta! Du gjør deg strev og uro med mange ting.
42 Men ett er nødvendig...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-12-2005 kl 01:59


Hva trondheim SDA gjør vet jeg ikke men kan ikke si at det høres bra ut at de drar Juletre inn i menigheten. :(


Som jeg trakk frem Jer. 31:34 så er det fritt frem men i Hans ånd som er ensbetydende, en er mot avgudsdyrkelse.


Vi er frie og da adopterer man ikke hedenskap hvis man er fri og har Ånden i seg. Kan heller ikke se at Jesus ønsker feiring av bursdager eller noen andre slike uvesentligheter.

Hvis du skal leve evig ønsker du å feire din bursdag hvert år i evig tid?

Nei takk til slike selvopphøyende egotripper! :)

Håper du skjønner forskjellen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
absurd
Medlem
**




Innlegg: 46
Registrert: 4-12-2005
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-12-2005 kl 03:00


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Absurd: Som LeifG sier, David omvendte seg. DKK har aldri omvendt seg, verken som helhet eller enkeltpersonene som har ledet den. Det er rystende, men ikke overraskende, å lese om de forskjellige pavene som Viking forteller om.


Du kjenner altså til hver eneste katolkse leder i verden, og kan med sikkerhet si at ingen av disse har omvendt seg fra synder de har gjort/levd i? Intet mindre enn imponerende!

Kanskje det er på tide for visse personer på forumet her å omvende seg fra å generalisere og stigmatisere kristne grupper, og dermed også enkeltindivider, som vranglærere, okkulte, sataniske osv. bare fordi de tolker bibelen annerledes enn dere? Jeg synes det er skremmende å se hvordan mange av dere dømmer deres brødre og søstre. Paulus er klinkende klar på dette området! Det er bare Gud som kjenner hjertene.




Fisk
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
absurd
Medlem
**




Innlegg: 46
Registrert: 4-12-2005
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-12-2005 kl 03:05


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Ditt sitat fra Ap.gj- er greit nok, men det blir feil i denne sammenheng. Du kan ikke dyrke avguder i tillegg til Gud.


Hvis du dyrker avguder ved å feire jula, så synes jeg du har gjort et riktig valg i å avstå fra julefeiring. Min julefeiring derimot har ingen verdens ting med avgudsdyrkelse å gjøre. Derfor kan jeg med god samvittighet (og Jesus i hjertet) bruke tid med familien og spise god mat i hele jula. :grin:




Fisk
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 17-12-2005 kl 03:08


At det er bare Gud som kan se i hjertet er sikkert. Men vi kan se på hva de står for. DKK læren er ikke forenlig med Guds lære.

De har forført verden med sin vranglære.
De første 1500 år med paver bestod av nesten bare kjeltringer. Der kan en ikke forvente noe godt fra den kanten.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
absurd
Medlem
**




Innlegg: 46
Registrert: 4-12-2005
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-12-2005 kl 03:15


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
At det er bare Gud som kan se i hjertet er sikkert. Men vi kan se på hva de står for. DKK læren er ikke forenlig med Guds lære.

De har forført verden med sin vranglære.
De første 1500 år med paver bestod av nesten bare kjeltringer. Der kan en ikke forvente noe godt fra den kanten.


Kan du så opplyse meg om hva som er Guds lære?




Fisk
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-12-2005 kl 10:25


1 Joh. 4:3 poengterer at en skal bekjenne Jesus som Kristus kommet i kjød.

Og kjød er fallent. Se forøvrig Rom. 8:2, kjød er syndig kjøds lignelse som er fallent kjød.

DKK bekjenner Jesus som Gud men ikke sant menneske som deg og meg.

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-12-2005 kl 13:27


Hej LeifG!
Hvad betyder DKK? Hvor har du det nedenstående citat fra om DKK?
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
1 Joh. 4:3 poengterer at en skal bekjenne Jesus som Kristus kommet i kjød.

Og kjød er fallent. Se forøvrig Rom. 8:2, kjød er syndig kjøds lignelse som er fallent kjød.

DKK bekjenner Jesus som Gud men ikke sant menneske som deg og meg.

:)
Mvh. Jesper
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 17-12-2005 kl 15:35


Sitat:
Opprinnelig postet av absurd
Sitat:
/i]

De har forført verden med sin vranglære.
De første 1500 år med paver bestod av nesten bare kjeltringer. Der kan en ikke forvente noe godt fra den kanten.


Kan du så opplyse meg om hva som er Guds lære?


Ja selvsagt, Bibelen er Guds lære.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 17-12-2005 kl 15:38


Sitat:
Opprinnelig postet av Jes
Hej LeifG!
Hvad betyder DKK? Hvor har du det nedenstående citat fra om DKK?
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
1 Joh. 4:3 poengterer at en skal bekjenne Jesus som Kristus kommet i kjød.

Og kjød er fallent. Se forøvrig Rom. 8:2, kjød er syndig kjøds lignelse som er fallent kjød.

DKK bekjenner Jesus som Gud men ikke sant menneske som deg og meg.

:)
Mvh. Jesper



DKK = Den Katolske Kirke :down:




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-12-2005 kl 18:31


Ja, DKK er Den romerske katolske Kirke.

Ellers ser vi ut ifra dan katolske katekisme dette :


"491. (411) Gjennom århundrenes gang er Kirken blitt klar over at Maria, "full av nåde" fra Gud (Luk 1, 28), var blitt gjenløst allerede da hun ble unnfanget. Det er dette som bekjennes ved dogmet om den ubesmittede unnfangelse som ble kunngjort i 1854 av pave Pius 9.:

Den saligste Jomfru Maria ble, fra det første øyeblikk av sin unnfangelse, ved en særlig nåde og gunst fra den allmektige Gud, med henblikk på Jesu Kristi, menneskeslektens frelsers fortjenester, bevart ubesmittet av den opprinnelige synds flekk.615 "
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-12-2005 kl 00:16


Også sporer vi tilbaket til tema ;) eventuelt starter en ny tråd om Den katolske kirke.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
absurd
Medlem
**




Innlegg: 46
Registrert: 4-12-2005
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-12-2005 kl 03:09


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking


Ja selvsagt, Bibelen er Guds lære.


Åja, men da er jo alt såre enkelt! Da er do jo bare å lese bibelen, så ville alle skjønne at Vikings måte å forstå bibelen på er det eneste rette!! Det var fint vi fikk oppklart det.

Det har seg faktisk sånn at kristne gjennom alle tider har tolket bibelen på forskjellige måter. Jeg tolker bibelen som alle andre, men jeg har respekt og ydmykhet for kristne som har et annet syn enn meg, feks når det gjelder dåpen, nådegaver, praktisering av tiende osv. Selv om jeg ikke er enige med dem, så stempler jeg dem ikke som vranglærere. Jeg synes din holdning til andre kristne er skremmende.




Fisk
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-12-2005 kl 03:56


Klart du ikke gjør det om du ikke kjenner Jesus og historien om Ham. Det er det vi er kalt til å vitne om, og dette er grunnen: At vi skal vende oss til Ham, og når vi så har vendt oss til Ham, skal vi tenke på Ham i disse dager.

Viking, hva gjelder Guds påbud, så er faktisk ikke et av dem å feire helligdager.

Én gjør forskjell på dager, en annen holder alle dager for like. La enhver være fullt overbevist om sitt syn. 6 Den som legger vekt på bestemte dager, gjør det for Herren, og den som spiser, gjør det for Herren, for han takker Gud. Og den som ikke spiser, gjør det for Herren og takker Gud. 7 For ingen av oss lever for seg selv, og ingen dør for seg selv. 8 Om vi lever, så lever vi for Herren, og om vi dør, så dør vi for Herren. Enten vi da lever eller dør, hører vi Herren til. 9 Det var derfor Kristus døde og ble levende igjen, for at han skulle være Herre over både levende og døde. 10 Men du, hvorfor dømmer du din bror, eller hvorfor ser du ned på din bror? Vi skal alle fram for Guds domstol, 11 for det står skrevet:
Så sant jeg lever, sier Herren,
for meg skal hvert kne bøye seg,
og hver tunge skal lovprise Gud.

Rom 14. (BS2005)

og videre heter det i Galaterbrevet 4:

Den gang dere ikke kjente Gud, var dere slaver under guder som ikke er virkelige guder. 9 Men nå når dere kjenner Gud – ja, mer enn det, når dere er kjent av Gud – hvordan kan dere da vende tilbake til disse svake og fattige grunnkreftene? Vil dere slave under dem igjen? 10 Dere holder nøye regnskap med dager, måneder, høytider og år! 11 Jeg er redd at jeg har strevd forgjeves med dere.


Ikke gjør det til noe lovisk å feire Kristi fødsel, død og oppstandelse på bestemte dager, eller til bestemte tider.

Kristi fødsel, død og oppstandelse er noe en kristen kan og burde feire hver eneste dag, men hva er galt med å sette ekstra fokus på dette til bestemte tider i året? Ingenting slik jeg ser det, og hva verden gjør dette til - kommersialisering og overtro... Vel, jeg tror ikke vi kan vente noe bedre av verden faktisk.

Hva gjelder frimurerne, så har jeg hørt så mange latterlige konspirasjonsteorier at jeg tar teoriene om dem med en like stor klype salt som at de er en helt "uskyldig" religiøs bevegelse.

Møter jeg en frimurer, så vil jeg vitne om Jesus til ham om jeg får sjansen. Jeg bryr meg ikke med om de driver med noe skyggebelagt eller ei. Gjør de det, så vil Herren ta Seg av det. Gjør de det ikke, så er de ikke mer farlige enn muslimer eller hinduister. Personlig tror jeg vi må være mer på vakt overfor økumenismen og de steg DKK og en hel del andre protestantiske kirkesamfunn tar mot en "fredsprosess" med romerkirken.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-12-2005 kl 03:59


Sitat:
Opprinnelig postet av absurd
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking


Ja selvsagt, Bibelen er Guds lære.


Åja, men da er jo alt såre enkelt! Da er do jo bare å lese bibelen, så ville alle skjønne at Vikings måte å forstå bibelen på er det eneste rette!! Det var fint vi fikk oppklart det.

Det har seg faktisk sånn at kristne gjennom alle tider har tolket bibelen på forskjellige måter. Jeg tolker bibelen som alle andre, men jeg har respekt og ydmykhet for kristne som har et annet syn enn meg, feks når det gjelder dåpen, nådegaver, praktisering av tiende osv. Selv om jeg ikke er enige med dem, så stempler jeg dem ikke som vranglærere. Jeg synes din holdning til andre kristne er skremmende.


Så da er ikke Den Hellige Ånd med når man leser Bibelen og rettleder?

Jeg skal si deg at jo bedre du kjenner Bibelen som HELHET, jo vanskeligere er det for djevelen å føre deg på villspor. Han kan også bruke Guds Ord, ved å vri på det, for å føre vill.

Se bare hvordan han forsøkte å friste Herren Jesus i ørkenen.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 18-12-2005 kl 12:29


Matt. 7,

21 Ikke enhver som sier til mig: Herre! Herre! skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Faders vilje.


22 Mange skal si til mig på hin dag: Herre! Herre! har vi ikke talt profetisk ved ditt navn, og utdrevet onde ånder ved ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger ved ditt navn?


23 Og da skal jeg vidne for dem: Jeg har aldri kjent eder; vik bort fra mig, I som gjorde urett!




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
absurd
Medlem
**




Innlegg: 46
Registrert: 4-12-2005
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-12-2005 kl 04:26


Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Sitat:
Opprinnelig postet av absurd
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking


Ja selvsagt, Bibelen er Guds lære.


Åja, men da er jo alt såre enkelt! Da er do jo bare å lese bibelen, så ville alle skjønne at Vikings måte å forstå bibelen på er det eneste rette!! Det var fint vi fikk oppklart det.

Det har seg faktisk sånn at kristne gjennom alle tider har tolket bibelen på forskjellige måter. Jeg tolker bibelen som alle andre, men jeg har respekt og ydmykhet for kristne som har et annet syn enn meg, feks når det gjelder dåpen, nådegaver, praktisering av tiende osv. Selv om jeg ikke er enige med dem, så stempler jeg dem ikke som vranglærere. Jeg synes din holdning til andre kristne er skremmende.


Så da er ikke Den Hellige Ånd med når man leser Bibelen og rettleder?

Jeg skal si deg at jo bedre du kjenner Bibelen som HELHET, jo vanskeligere er det for djevelen å føre deg på villspor. Han kan også bruke Guds Ord, ved å vri på det, for å føre vill.

Se bare hvordan han forsøkte å friste Herren Jesus i ørkenen.


Dette har da ingenting med saken å gjøre!?! Både du og en katolikk kan hevde at de har DHÅ med seg på sine tolkninger av bibelen, og vips så er vi like langt... (hvem har rett?)

Hør her. Til tross for mine svært begrensede kunnskap om katolikkene, så synes også jeg at de på mange måter praktiserer troen sin på et vis som jeg er uenig i. Det jeg reagerer på er måten veldig mange på forumet her omtaler andre kristne på. For det er faktisk sånn at dersom man tror i sitt hjerte og bekjenner med sin munn at Jesus er Herre og sto opp fra de døde, så er man frelst. Det er deres brødre og søstre dere kritiserer. En katolikk eller en fra trosbevegelsen er like kristne som dere. La nå Gud stå for dømmingen, så kan dere kanskje heller konsentrere dere om å oppmuntre deres brødre og søstre, hjelpe de svake i samfunnet, be for regjeringen, vitne til ufrelste om Guds nåde, eller gjøre andre fornuftige ting som ikke innebærer å si noe negativt om andre kristne.

Hvis du er så uenig med katolikkene, trosbevegelsen og adventistene eller hva det skulle være, så vær for all del uenig, men du trenger ikke å spre bøtter og spann med edder og galle om dem for det. Tror dere virkelig det har noen som helst effekt å slenge dritt (det er sånn jeg ser det) om trosretninger dere er uenige med på et slikt forum? Jeg tviler sterkt.

For min del har jeg ikke lyst til å fortsette å skrive her, da det nærmest gjør meg deprimert å lese så mange fordommsfulle og transynte innlegg. Så jeg sier god jul og takker for meg.

Lykke til med jakten på vranglærerne!




Fisk
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
 Sider:  1  

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen