Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Norsk bok om Kenneth E. Hagin
sumzero
Juniormedlem
*




Innlegg: 13
Registrert: 27-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-9-2005 kl 23:28
Norsk bok om Kenneth E. Hagin


REFLEKS-Publishing er glad for å meddele at bok nummer 5, nemlig Det guddommeliggjorte menneske og den menneskeliggjorte Gud av forfatter Kjell Olav Sannes (professor i dogmatikk ved Menighetsfakultetet i Oslo) nå er i salg. For mer informasjon, se http://www.refleks-publishing.com/no/boker/Hagin.htm


Dette er, så vidt jeg kjenner til, den eneste fagboken som eksplisitt vies Kenneth E. Hagin. Hagins lære systematiseres og evalueres deretter. Som det fremgår av bokens hovedtittel, konkluderer forfatteren med at Hagin "guddommeliggjør" (det troende) mennesket og "menneskeliggjør" Gud. Konklusjonen (og en del av resonnementene bak denne) vil nok provosere enkelte av Hagins sympatisører. Sannes behandler dog Hagin med respekt (som seg hør og bør for en fagbokforfatter), og jeg håper boken vil bli lest og debattert av både tilhengere og meningsmotstandere.

Jeg sakser fra innledningskapitlet, hvor problemstillingen nærmerebestemmes:

"Det er ikke min hensikt å foreta en generell framstilling og analyse av Hagins lære. Slike framstillinger finnes det flere av, som vi har sett. Jeg vil her ta opp en mer presis problemstil­ling, som i avhandlingens undertittel er formulert slik at jeg vil gi en kritisk teologisk analyse av synet på forholdet mellom mennesket og Gud hos Kenneth E. Hagin, trosbevegelsens grunnlegger og lærer. I det følgende vil jeg presisere og utdype dette nærmere.
En første presisering er av innholdsmessig art. I avhandlingens hovedtittel formulerer jeg en tese som jeg vil søke å begrunne: I Hagins lære blir mennesket “guddommelig­gjort” og Gud “menneskelig­gjort”. Med det mener jeg to ting: 1. Mennesket, særlig det troende menneske, tillegges i Hagins lære en status, en autoritet og generelt muligheter som etter kristen tro og lære er forbeholdt Gud. 2. Gud oppfattes som begrenset med tanke på autoritet, makt, virksomhetsområde etc., på en måte som langt på vei svarer til det som har vært ansett som menneskets - dvs. skapningens - begrensninger. Dermed opphøyes mennesket og detroniseres Gud på en fundamental måte."



Boken er på nesten 200 sider, og prisen er 298,- inkl. porto.





Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen