Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hvem er Irene ?
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-8-2005 kl 20:42
Hvem er Irene ?


Jeg har kjøpt endel DVD'er med filmatisering rundt Bibelske personer. Nå tenkte jeg å kanskje kjøpe en i samme serie som tar for seg Johannes Åpenbaring. Men... klør meg i hode over omtaleteksten:

http://www.brafilm.no/film_fact.asp?art_id=305625&search...

Filmens handling
Den romerske keiseren Domitianus har satt i gang en voldsom forfølgelse av de kristne. På øya Patmos sitter den aldrende apostelen Johannes i romersk fengsel. Derfra kjemper han for å redde kristendommen fra undergang ved å sende brev til de kristne menighetene som er spredt utover Lille-Asia. Den unge kvinnen Irene har et inderlig ønske om å få treffe den eneste gjenlevende disippelen som opplevde Jesu siste dager, og hun lykkes i å få treffe Johannes i fengselet. Johannes overlater nedtegnelsene om sine syner i Irenes forvaring og bønnfaller henne om å spre budskapet blant de kristne.

___
PS, har hittil sett følgende filmer i denne serien: Abraham, David og Jeremia. Filmen om Jeremia er på 1t 30 min. De to andre er på over 3 timer. - Vil si de er gode filmatiseringer. Men uanset hvor god den er så kan en film aldri erstatte Bibelen og det vil ALLTID snike seg inn forenklinger og tilpasninger i en filmatisering, som gjør at den ikke lengre er 100% Guds ord. Problemet med filmatiseringen av "Johannes Åpenbaring" er at det virker som om det er lagt fra utenombibelske kilder. For jeg kan ikke finne noe om "Irene" i Bibelen.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-8-2005 kl 00:58


Meiner å hugse at denne filmen vart sendt på NRK2 for ein påske eller to sidan...?
Om det var denne var det eit ganske platt drama, som handla meir om ein romanse mellom denne Irene og ein romersk hemmeleg agent, enn om sjølve openberringa.

Fann denne via google: http://www.christianitytoday.com/movies/reviews/apocalypse.h...

Har aldri høyrt noko om Irene utanom denne filmen. Kanskje ein henvisning til Irenaeus, som er det vitnet ein stør seg på når ein daterer openberringa til Domitian si tid?
Eller det greske ordet eirene (shalom/fred)?
Uansett finn ein ikkje denne kvinna i Bibelen. Kanskje fordi Bibelen ikkje sjølv beretter noko om korleis Johannes fekk openberringa?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-8-2005 kl 01:51


Der forvirrende nok veldig mange forskjellige dateringer ute og går på Johannes åpenbaring ja. Underlig egentlig, det burde være enkelt nok å stadfeste tidspunktet for hans fangenskap på Patmos. (For at Åpenbaringen er skrevet på Patmos vitner den selv om. kapittel 1.9 "Jeg, Johannes, som er deres bror og har del med dere i trengselen og riket og håpet i Jesus, jeg var på øya Patmos. Dit var jeg kommet på grunn av Guds ord og vitnesbyrdet om Jesus. ")

Jeg er ikke veldig belest og sakskyndig omkring datering. Men kan komme tilbake med en gjengivelse fra en bok som heter "Innledning til det Nye Testamente". Så får vi ihvertfall en av versjonene på bordet.

"Problemet" mitt er i utganspunktet at jeg finner det meget underlig at Johannes skal bruke en "tilfeldig" kvinne, som bare slumper til og besøker ham i fengsel, til å være den som bringer Johannes Åpenbaring ut og publiserer det. Jeg holder mere på tanken om at han enten selv publiserer den etter å ha sluppet fri fra fangenskapet, eller sender det ut som brev til en eller flere av de syv menigheten som nevnes i bokens første kapitler.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 25-9-2005 kl 16:23


Det er sikkert ein kristen tradisjon om at ho spreidde Skrifta.

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen