Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Tyv om natten
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-8-2005 kl 17:45
Tyv om natten


Hva tror dere egentlig ligger i dette uttrykket, at han kommer som en tyv om natten?


Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-8-2005 kl 00:24


Vel, jeg får svare på dette temaet. Det er to spesielle ting som er sentrale her:

1. Tyven kommer uten at andre vet noe om strategien og selve utførelsen av planen.

2. Når en tyv kommer inn i et hus om natten, sover beboerne i huset og tyven kommer inn i huset og forlater huset uten at beboerne vet noe om det fordi de sover.

Slik er etter min mening sammenligningen når man skal tolke versene:

Matt., 24:42 Så våk da! For dere vet ikke hva dag deres Herre kommer. 43 Men det skal dere vite: Dersom husbonden visste når på natten tyven kommer, ville han våke og ikke la ham bryte inn i huset sitt. 44 Vær derfor også dere beredt! For Menneskesønnen kommer i den time dere ikke venter det.


Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-8-2005 kl 00:57


Punkt 2 over:

2. Når en tyv kommer inn i et hus om natten, sover beboerne i huset og tyven kommer inn i huset og forlater huset uten at beboerne vet noe om det fordi de sover.

gir en god forklaring (etter min mening den riktige forklaringen) på hvorfor Jesus sa at man ikke skulle tro på det når noen sier: "Se, her er han" eller "der er han".

Men så vil mange si at han kommer jo plutselig på himmelens skyer. De atmosfæriske skyene passer ikke sammen med tyv-lignelsen. Det gjør derimot disse skyene:

Esekiel, 30:3 Dagen nærmer seg, Herrens dag er nær. Det blir en dag med mørke skyer, en tid med dom over folkeslag.

Hans komme gjelder på skyene på himmelen på Herrens Dag.


Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-8-2005 kl 15:37


"Tyv om natten"-aspektet viser at det går en viss tid fra han kommer og til verdens befolkning får skikkelig kjennskap til ham, et kjennskap som da vil spre seg som ild i tørt gress.. Dette passer godt sammen med noe jeg skrev i en annen tråd om sammenligningen med Noahs og Lots tid:

Lynet:

På Herrens Dags himmel vil hans lys etter en viss tid plutselig begynne å skinne som lynet utover hele himmelen. Dette er synonymt med at hans nærvær for alvor begynner å utbre seg i menneskene over hele jorden. Denne utbredelsen av hans lys er det som skjer ved opprykkelsen til Herrens Dags himmel. Interessant er det å merke seg at dette lyset skal starte i øst og skinne over til vest. Jeg begynte å fortelle i forrige svar at dette ville bli drevet fremover av alvorlige domskatastrofer. Hans lys vil begynne å skinne for alvor utover denne himmelen på et seinere tidspunkt enn når han først kommer som menneske til jorden fordi det er Noah/Lot-effekten som viser seg her. Men dommen vil ikke lede til total utslettelse. Ut av trengselen kommer jo den store hvite flokk.

Disse versene viser at han først vil lide mye og bli forkastet (slik som Noah og Lot) og at hans lys deretter vil skinne utover hele himmelen:

Lukas, 17: 24 For likesom lynet, når det blinker, lyser fra himmelbryn til himmelbryn, slik skal det være når Menneskesønnen kommer til syne på sin dag. 25 Men først må han lide mye og bli forkastet av denne slekt.

Der ”sin dag” er Herrens Dag og ”denne slekt” som dere vet ”skal ikke forgå før alt dette skjer”.

Du nevnte at hans lys er som soloppgangen. Det er riktig. Først kommer solen opp bak de mørke skyene på himmelen på Herrens Dag. Når skyene fordrives gjennom dom og trengsel og dette skjer ganske brått, så vil hans lys oppføre seg som lynet.

Det vil ikke være den riktige Messias som er ”her eller der” fordi at før hans lys begynner å skinne utover hele Herrens Dags himmel, så vil han være forkastet og ikke lagt særlig merke til.


Taurus

[Redigert den 13-8-2005 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-8-2005 kl 00:49


Jesus er allerede blitt forkastet. Han har oppfylt den delen av profetiene. Eller har du glemt at Han ble korsfestet? Johannes skriver at Han ble forkastet av Sine egne.

Når skal du slutte å preke Bahai til oss? Vi tror ikke på det, Taurus, og måtte Gud holde oss fast til Seg så vi aldri faller for det heller. Det samme gjelder Anastasis og Lance som avviser Treenigheten.

Måtte den Sanne Gud, Jesus Kristus Selv, åpenbare Sannheten for dere så dere kan få ta imot den evige rettferdighet og være frelst.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 26-10-2005 kl 09:26
Frelst


Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Jesus er allerede blitt forkastet. Han har oppfylt den delen av profetiene. Eller har du glemt at Han ble korsfestet? Johannes skriver at Han ble forkastet av Sine egne.

Når skal du slutte å preke Bahai til oss? Vi tror ikke på det, Taurus, og måtte Gud holde oss fast til Seg så vi aldri faller for det heller. Det samme gjelder Anastasis og Lance som avviser Treenigheten.

Måtte den Sanne Gud, Jesus Kristus Selv, åpenbare Sannheten for dere så dere kan få ta imot den evige rettferdighet og være frelst.


Lionheart, Gud har frelst meg, og jeg er fri fra katolske dogmer slik som treenighetslæren og tilber én Gud alene.

Jeg tilber den Gud som Jesaja profeterte ville manifesteres i kjød: "Et barn er oss født ... hans navn skal være ... Evig Far"

Jeg tilber den Gud som Paulus sa var manifestert i kjød. Jeg tilber den Gud hvis fylde bodde i Jesus Kristus. Jeg har også døpt meg i Hans Navn, slik Peter og de andre apostlene befalte etter å ha hørt Jesu befaling om å døpe i Hans Navn, og som Paulus senere bekreftet: "Og la alt dere sier og gjør, skje i Herren Jesu navn.

Når til og med djevler skjelver og vedkjenner at Gud er én, som Jakob sier, hvor mye mer skulle ikke en kristen vite det?




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen