Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Rettferdiggjørelse ved tro og den karismatiske verdens-vekkelsen
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-8-2005 kl 00:20
Rettferdiggjørelse ved tro og den karismatiske verdens-vekkelsen


Synes disse artiklene fortjener oppmerksomhet i disse religiøs-kaotiske tider med blendende og forførende tegn og under:

http://www.presenttruthmag.com/archive/V/5-1.htm

mvh Bror





[Redigert den 4-8-2005 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-8-2005 kl 02:00


Hm, nå opplever jeg den siden (presenttruthmag.com)som så omfattende at jeg nok aldri vil klare å sette meg inn i alt . Men den artikkelen du linket til var meget god. Skummet igjennom en del annet på sidene også, det så bra ut.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-8-2005 kl 17:29


Ja, eg opplever det omtrent på samme måten. Synes det er mye stoff her som er vel egnet til å forstå tiden vi nå lever i som en oppfyllelse av endetidsprofetiene i Skriften. Eg blir utfordret på en sunn måte på flere områder. Ser ikke helt bort i fra at det også er nødvendig. Tiden vil nok også vise oss hva som er sant vedrørende en del av fortolkningene vi finner her.

Eg synes stoffet blir presantert på en måte som gjør at det er mulig å prøve det på Skriften og den kjendte historie. Det er ikke "farlige" artikler her, slik eg hittil har funnet ut av det. Selv erkjenner eg at eg fremdeles er underveis i mine oppfatninger av endetidsprofetiene.

Den viktigste doktrinen er at Kristus er vår Rettferdighet og Forsoning! Og her er det klar tale!

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-8-2005 kl 00:23


På hovudsida er det ein ganske grei fastfood-oppsummering av kva dei står for...: Present Truth Magazine (Bla ned til "This we affirm..." / "This we deny...").


Eg må innrømme at for min eigen del veks haugen med spørsmål fortare enn svara eg får etter kvart som eg les frå denne nettsida...
  • Ein trekk fram tsunamikatastrofa som eksempel på at endetida er over oss, og kva Gud skal gjera mot dei som "...are living without regard to God's Law and living only to please themselves will perish without mercy.".
    Kor vart "justification by faith alone" av no?

  • Dei seks skapelsesdagane er bokstavelege 24-timars dagar, og samstundes eit bilete på dei seks årtusen jorda skal eksistera før Jesus kjem igjen for å regjera den sjuande. (Kor i bibelen står det?)

  • Samstundes er 1260 dagar, 42 månadar, og 3 1/2 år alle symbol på den kyrkjelege tidsalder, som allereie har vart lenger enn dei tusen år frå openberringa, som jo til motsetnad er eit bokstaveleg tidsrom. :puzzled:

  • 2300 dagar er tida til det lille hornet i Daniel 8:14, som er symbol for pavedømet. :smug:
    Men om ein tek i betrakning at dette óg er eit reint symbolsk tidsrom, gjer det vel heller ikkje noko at dette er dobbelt så langt tid som det er tilrekna kyrkja?

  • I motsetnad til dispensasjonalismen som riv laus den siste år-veka frå Daniel 9 og kaster den langt fram i tid, vel ein å strekkja den over heile tidsrommet i staden.
    Dei første 69 vekene er alle bokstavelege sjuårsperiodar, medan den siste varer i fleire årtusen.
    På same måte strekkjer ein "dei siste tider" til å vare frå Ap.gj. 2 fram til no, og slik famne om minst 2/3 av jorda si levetid, ei tid der Herren har fastsett krig og elende (Dan 9:26)!

  • Kva grunnlag har ein for å seie at Kristi komme er snart, om ein ikkje kan bruke Israel & Russland som "profetiske surrogat-klokker", når ein samstundes óg har forkasta Jesu ord; "Se jeg kommer snart" (Op. 3:11, 22:7,12)?

Verda har diverre sett verre katastrofer enn jordskjelvet i det indiske hav dei siste to tusen åra.
Og for ikkje å gløyme, medfølgjande endetidsprofetar som har proklamert Armageddon. :wink2:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-8-2005 kl 02:43


Hm, det var endel rusk der ja :puzzled:



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 3-8-2005 kl 08:22


Vi vet at Jesus Kristus kommer snart. Saken er å gjøre seg rede.



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-8-2005 kl 15:17
Forakt ikke profetier! Prøv alle ting! Hold fast på det som er godt! 1.Tess 5,20-21.


Ja her er mye stoff til ettertanke. Det er vel alltid slik at "nye tanker og fortolkninger" skurrer i ørene. Det er jo dette som er utfordringen: Les og BE-døm!

Når det er sagt er det viktig å ha klart for seg at hver dag som går er en dag nærmere finalen på denne jords historie.
Gud har selv valgt hvordan han vil avslutte det hele og når.

Slik eg oppfatter Skriften er det bare to grupper mennesker på denne jord, troende og vantro. Blandt de vantro er det en stor skare svært religiøse mennesker som er dratt med i det store frafallet som først måtte komme før Jesus kommer igjen. Eg er overbevist om at den karismatiske verdensvekkelsen bærer i seg en del av dette frafall/opprør mot Gud og hans frelsesplan for oss syndere.

Det er i denne sammenheng eg finner mye stoff på disse sidene svært relevant å ta med i betraktning når vi leser Johannes Åpenbaring og Daniels bok. Men det er slik eg ser det føst og fremst brytningen mellom emnet rettferdiggjørelse ved tro og frelse ved gjerninger som er av spesiell betydning her.

Eg oppfatter i grove trekk sidens fokus på dette slik:

Rettferdighet er lydighet mot loven. Loven krever rettferdighet, og dette skylder synderen loven, men han er ute av stand til å yte det.
Den eneste måten han kan oppnå rettferdighet på, er ved tro. Ved tro kan han komme til Gud med Jesu fortjeneste, og Faderen tilregner synderen sin Sønns lydighet. Kristi lydighet/rettferdighet blir godtatt i stedet for menneskets synd og nederlag, og Gud tar imot, tilgir og rettferdiggjør den troende synder i Jesus alene.

Synderen blir ved tro på/tillit til Kristi rettferdighet/lydighet innlemmet i Israel og får på denne måten del i løftene. Som Gud på underfullt vis grep synlig inn for å beskytte og bevare Israel fordum vil han også på underfullt vis bevare sine barn (Israel)gjennom de siste dagers trengsel.

Som nevnt blir eg utfordret på flere detaljer vedrørende endetids-profetiene,også når det gjelder nasjonen Israel, men dette er jo noe som også er Guds del. Vår del er å lytte til nådens Ånd og la oss forlike med Gud. Dette skjer ALLTID gjennom forlikelsens ord om Jesus. Lydighet som respons på takknemlighet oppfatter eg som av det gode!

mvh Bror



[Redigert den 4-8-2005 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-8-2005 kl 00:10


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Vår del er å lytte til nådens Ånd og la oss forlike med Gud. Dette skjer ALLTID gjennom forlikelsens ord om Jesus. Lydighet som respons på takknemlighet oppfatter eg som av det gode!


Amen! :up:


Men samstundes er det ei fin linje å balansere mellom Paulus og Jakob sine tolkningar av Jesu lære om tru og gjerningar.
Nådebodskapen om rettferdiggjering gjennom trua på Kristus åleine er alt for verdifull til å bli redusert til ein "fanesak i kampen mot pavemakta".
Dette er noko ein må gje livet sitt til, som skal fylle alt ein gjer, for at ikkje vårt vitne skal bli som tenaren i Matteus 18.


Eg får berre ikkje dette til å harmonera:
Sitat:
"Justification by Faith and Christian Ethics"
When the nature and action of faith are misunderstood, people are not too concerned about being "zealous of good works." For instance, people listen to a preacher who keeps harping, "We are not saved by living a life of good works, but by faith. Keeping the law does not justify us with God, but faith does." In the first place, the hearers may easily conclude that God is not too concerned about good works and the honor of His law, so why should they be too concerned about it? In the second place, they may also conclude that a certain quality in their own hearts called "faith" is going to please God and move Him to open heaven for them.


Eg er ikkje kalt til vera nidkjær i gjerningar!
Eg er kalt til å vera nidkjær i Kristus, som er Vegen, Sanninga og Livet.

Jakobsbrevet må lesast i lys av Paulus sine brev, og Jesu ord.
Sitat:
Jakob 2:26
For likesom legemet er dødt uten ånd, så er og troen død uten gjerninger.


Korleis skal så reaksjonen på erkjenninga av eigne manglar, vera?
Kan ein drive "kunstig andedrett" på trua si, ved å gjere gode gjerningar?
(Nei!)

Johannes har svaret:
Sitat:
1 Joh 2:3
Og derav vet vi at vi kjenner ham: om vi holder hans bud.


Sagt på ein annen måte; Det å halde Herrens bod er ein konsekvens av å kjenne Han. (Jf. Heb 8:10-13)
Dette blir difor den einaste resepten som verkeleg lækjer:
Sitat:
Matt 23:37
Du skal elske Herren din Gud av alt ditt hjerte og av all din sjel og av all din hu.

Matt 7:7
Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere.


Søk Herren med heile ditt hjarte, så vil gjerningane kome som ein uungåeleg konsekvens. Slik vert desse ein lovprisning til den allmektige Gud, som skal ha all ære.

...men den som holder hans ord, i ham er sannelig kjærligheten til Gud blitt fullkommen. På dette kjenner vi at vi er i ham. (1 Joh 2:5)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-8-2005 kl 17:50
Å holde Guds bud


"Dersom I elsker meg, da holder I mine bud. - Den som har mine bud og holder dem, han er den som elsker meg; men den som elsker meg, skal elskes av min Far, og jeg skal elske ham og åpenbare meg for ham." Joh.14. 15 og 21

"Mange misforstår Jesus i disse ordene. De oppfatter det som om Jesus henviser oss til lovens bud og sier at vi elsker ham dersom vi er slik som Gud krever av oss i lovens bud.

Men Jesus taler ikke om loven. Bud står her om det som Jesus har lagt oss på hjerte, og han bruker det om sin tale om seg selv og sin frelsesgjerning.

Det ord som er oversatt med å holde, betyr egentlig: Ta vare på, oppbevare verdisaker.

Når et menneske har begynt å se sant på seg selv og sin synd, får det bruk for Jesus. Da blir ordet om Jesus og hans soning for våre synder det viktigste og det kjæreste av alt for det menneske. Det tar vare på ordet om Jesus som det mest vedigfulle det vet. Det kan ikke miste det og ikke unnvære det. Det må for enhver pris eie det som Bibelen vitner om Jesus og hans gjerning til vår frelse."
(Fra andaktsboka "Ved Kilden" av Øyvind Andersen)

Eg synes dette er en stor medhjelp til å forstå hva det er Jesus taler om her. Det er ikke troen som en kvalitet/akt fra vår side som er frelsens grunn. Heller ikke vår respons på det Jesus har gjort for oss. Frelsens urokkelig klippegrunn er det fullbrakte verk som er skjedd utenfor oss selv i Jesu stedfortredende soniningsdød og stedfortredende lydighet/oppfyllelse av all lov, både sermoniloven og de ti bud.

Det er blitt klart for mange at både Den Katolske Kirke og den karismatiske verdensvekkelsen ikke bærer i seg reformasjonens budskap i sin forkynnelse. Det er også betenkelig når man ser hvordan disse to nærmer seg hverandre også i og formidle et annet evangelium. Eg ser dette som et profetisk tegn på at vi raskt nærmer oss "finalen".

mvh Bror

[Redigert den 5-8-2005 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-10-2005 kl 13:33


La oss summere opp da:

Sola gratia
Sola fide
Solo Christo
Sola Scriptura
Soli Deo gloria

Frelsen er av nåden alene
ved troen alene
i Kristus alene
kilden er SKriften alene (GUds ord)
og ære tilhører Gud alene.

Menla det nå være sagt at troen ikke er en aktiv person som utfører handlingen å frelse oss. Det er Kristus som utfører handlingen å frelse oss. Og derfor kan vi også få hvile i dette når vi i anfektelsesperioder sliter med tvil: Jesus har også oppfylt kravet om en perfekt tro for oss. Ja, det er godt å kunne hvile i tillit til at Jesu rettferdighet er ALT. Står vi kledd i den, ja da står vi sannelig i bryllupsklær.

Mine kjære søsken i Kristus, jeg mener ikke å si dette som en demper på gleden, om noen leser her nå og kjenner gleden over Herrens frelse. Men dere vet alle hvor mørk Middelalderen virkelig var, åndelig sett. Visstnok finner jeg kulturen fascinerende, men jeg finner stort sett all kultur fascinerende. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg liker den. Uansett, så taler Bibelen om at den antikristelige trengselstid skal være en større trengselstid enn noen gang. Ergo må vi erkjenne at denne trengselstiden vil være verre enn middelalderens. Personlig har jeg problemer med å fatte at det går an, når jeg tenker på det åndelige mørket som middelalderen representerer.

I den anledning vil jeg få si:
La oss ikke møte denne tiden med håpløshet og mismod, slik jeg selv først reagerte. La oss møte den med glede! For den som holder ut helt til enden skal bli frelst! Og tenk hvilken glede og herlighet som venter oss i himmelen hos Gud! Tenk når alt dette er over!

Ja, engang mine øyne skal
se Kongen i Hans prakt
tilbede i Hans tempelhall
Hans nåde og Hans makt
I et krystallklart hav av lys
Forsvinner tidens natt og gys
Forvandlet blir hver gåte her
til lovsangsjubel der

Og salighetens tonevell
skal bruse som et hav
som sus av skog en sommerkveld
når himlen er som rav
Og gjenfødt all naturen er
og ingen skygge faller mer
og alt av skjønt mitt øye så
ny glans og glød vil få

Men skjønnest er det dog å se
Guds Lam så underbart
med merkene fra korsets tre
av seirens glans forklart
og dette lys er mer enn sol
det er Guds gylne nådestol
og støvets drakt som her meg bandt
blir klar som diamant

SÅ ER JEG FRELST
SÅ ER JEG FRI
SÅ HAR JEG VUNNET FREM
SÅ ER MIN STRID MED ETT FORBI
SÅ ER JEG I MITT HJEM
DET HJEM MIN FRELSER LOVET HAR
HVER DEN SOM KORSET MED HAM BAR
GUDS PARADIS, VÅRT RETTE HJEM
DET NY JERUSALEM!!!

Halleluja, altså :D




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen