Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Bøker om bibelsk veiledning og psykologi
bundy
Forumaspirant
*




Innlegg: 1
Registrert: 29-6-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-6-2005 kl 20:43
Bøker om bibelsk veiledning og psykologi


Er det noen som kan anbefale (grundige) bøker på dette området? Forfattere jeg har kommet over er Jay Adams, Lisa & Ryan Bazler, John MacArthur & Wayne Mack, Martin & Deidre Bobgan, Gary Almy. Disse forfatterne er alle enige om at man bør være veldig forsiktig med å "blande" bibelsk veiledning og klassisk psykologi. På den andre siden har vi forfattere som er kristne men som utgir bøker med syn på veiledning som kanskje ligger nærmere "verdslig" psykologi. Eksempler er James Dobson og Paul Bragg. Understreker at jeg forløpig vet lite om emnet, og er interessert i å finne god litteratur. Kanskje noen vet hvilket syn kristenledere i Skandinavia har på "kristen psykologi"?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-6-2005 kl 21:37


Prøv Gunnar Elstad
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-12-2005 kl 22:25


Hm, underlig at denne tråden bare har dødt ut, det burde jo være et interesangt tema. Jeg har lest endel av Gunnar Elstad, og finner mye bra der. Opplever at han er ganske balansert på dette området.

Ellers er det desverre en tendens, syns jeg, at man i "kristen" literatur skriver så mye om hvordan man skal leve et fint og flott liv med framgang og vellykkethet i familie, jobb og det meste, at en som ikke fra før er Kristen forledes til å tro at det er dette som er kjernen i kristendommen. Kristen sjelesorg handler om å tenke rett om seg selv og om Gud. Og i en sjelesørgisk prosess minner nok mye om psykologi, og det er mye godt i psykologien som vi med rette tar med oss. Samtidig er det viktig at vi gir hjelp til å også tenke rett om hva gjelder synd, og dermed at man samtidig veileder til Jesus i sjelesorgen.

Jeg kjenner ikke til de forfatterende du nevner her Bundy, men vil nevne en annen. Boken "Målrettet liv", av Rick Warren er solgt i et meget stort anntall. Det er en av de bøkene man "må ha", dersom man følger "moten" i menighetene i dag. Selv leste jeg den i høst. Den var ingen dårlig bok, sånn totalt sett, men ikke noen ekstremt god heller. Jeg leser fortiden andaktsboken "Daglig Brød" av Wisløff, og trur nesten jeg kan si at jeg får mye mere utav den. Warrens bok er nettopp en slik "veiledning til sukse" i famlie, jobb og kristenliv. Han sier nok en helt rekke sant og riktig i boken sin, men samtidig opplever jeg det som at det aller mest grunnleggende, menneskets synd og behov for frelse, blir svært overfladisk behandlet. For en som virkelig sliter med dette så er boken direkte missvisende vil jeg påstå. En annen ting er at Warren presenterer deg for sine tanker om menighetstyring og kirkevekst, på en slik måte at man sitter igjen og trur at hans "model" er den eneste rette, skal vi følge Gud i dag må vi jammen meg lytte til Warren altså. Videre omtale pastorrollen meget usunt her, som menighetsmedlem blir man oppfordret til å underkaste seg, støtte og følge sin pastor. Om vedkommende gjør feil er dette noe "menneskelig" og følgelig ikke noe å henge seg opp i. Drar man denne linjen for langt så har man prototypen på hvordan bygge en sekt, og det er ikke akkurat god psykologi.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen