Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Autoritet og stadfesting
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


question.gif opprettet den 15-6-2005 kl 20:32
Autoritet og stadfesting


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Gud tolker Sitt Ord gjennom stadfestede mennesker. Han bringer Sitt Ord og tolkningen av Det gjennom profeter. Ikke professorer og teologer. Ja, selv om mange tradisjonelle lutheranere i Norge kanskje misliker det, stadfester Gud sine menn med tegn og under.


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Hvilken autoritet har du fått din viten fra? Michael Servetus? James Relly? Jeg har min fra en stadfestet profet ved navn William Marrion Branham. (link)


Hadde vore interessant å høyre korleis du ut frå Bibelen argumenterer for denne læra, Lance?

Har sjølv lyst å seie ein ting og to om den saken, men i mangel av tid får det bli med eit par assorterte vers frå Boka, som (eg tolkar som at) handlar om nettopp dette temaet:

Sitat:
Joh. 10:41
Og mange kom til ham, og de sa: Johannes gjorde vel ikke noget tegn, men alt det som Johannes sa om denne, var sant.


Sitat:
Ap.gj. 8:9-11:
9 Men der var en mann ved navn Simon, som før hadde gitt sig av med trolldom i byen og satt folket i Samaria i den største forundring, for han sa sig selv å være stor;
10 ham gav de akt på, både små og store, de sa: Han er Guds kraft som kalles den store.
11 Men de gav akt på ham fordi han i lang tid hadde satt dem i forundring ved sine trolldomskunster.


Sitat:
Matt. 12:39
Men han svarte og sa til dem: En ond og utro slekt krever tegn, og tegn skal ikke gis den, uten profeten Jonas tegn.


Sitat:
Matt. 24:24
For falske messiaser og falske profeter skal opstå og gjøre store tegn og under, så at endog de utvalgte skulde føres vill, om det var mulig.



Til ettertanke:
Sitat:
Matt. 27:51
Og se, forhenget i templet revnet i to stykker fra øverst til nederst, og jorden skalv, og klippene revnet


[Redigert den 15-6-2005 av Theotormon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-6-2005 kl 21:40


Hei, var dette ment som ett svar i en annen tråd (og ikke som ny tråd) ? - Dersom det var det, gi meg beskjed så skal jeg ordne opp ;) husk å skriv hvilken tråd den skulle være i.
___

(Denne beskjeden slettes om noen dager)




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-6-2005 kl 23:20


Nope - alt under kontroll. ;)

Eg ser på det som grei boardskikk å starte ein ny tråd når eg kjem med spørsmål som går på utsida av temaet, for slik å unngå uendelege trådar som ingen orker å lese utan dei som debatterer.
Men om dette boardet har eit anna syn på slikt vil eg sjølvsagt retta meg etter det.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 16-6-2005 kl 08:49
Stadfestelse


Sitat:
Opprinnelig postet av Theotormon
Hadde vore interessant å høyre korleis du ut frå Bibelen argumenterer for denne læra, Lance?


Gud stadfester en profet først og fremst med at det profeten sier går i oppfyllelse (5.Mos 18,20-22). Han gjør det også med tegn og under (Les om profeten Elia).

Sitat:
Og mange kom til ham, og de sa: Johannes gjorde vel ikke noget tegn, men alt det som Johannes sa om denne, var sant.


Ja, Johannes introduserte Herren Jesus Kristus i egen person. Gjennom Ham ble det gjort tegn og under. Og Ordet ble forkynt. Den siste Elia, som er lovet før Herrens andre komme, vil også ha Ordet (Kristus), og tegne og under.

Jeg vet ikke hvorfor du nevner Simon trollmannen, og hans trolldomskunster...

Sitat:
Men han svarte og sa til dem: En ond og utro slekt krever tegn, og tegn skal ikke gis den, uten profeten Jonas tegn.


Mhm, det største tegnet. At Han stod opp igjen tredje dagen. Det har Han også gjort i vår tid. Han ble lagt i graven i den mørke, katolske tidsalderen, men stod opp igjen tredje dagen (tredje menighetstid etter dette) da den Hellige Ånd kom i pinsevekkelsen for 99 år siden.

Sitat:
For falske messiaser og falske profeter skal opstå og gjøre store tegn og under, så at endog de utvalgte skulde føres vill, om det var mulig.


Ja, disse har vi nok av. Jeg trenger ikke nevne navn. Men, Gud står ikke bak dem. Det de sier går ikke i oppfyllelse, og Gud stadfester dem ikke.

Dessverre er mange flinke til å se hvem som er falske... men, de greier ikke å se hvem som er ekte. Sannheten har alltid blitt akseptert kun av minoriteten. Vi er lovet mange falske, men også en sann profet i vår tid. Hvem han er, må vi selv finne ut.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-6-2005 kl 21:56


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Gud stadfester en profet først og fremst med at det profeten sier går i oppfyllelse (5.Mos 18,20-22). Han gjør det også med tegn og under (Les om profeten Elia).


5.Mos. 18 var det eg ville høyra :yes:.

Problemet, slik eg ser det, med ei utsegn som "profeter stadfestes med teikn og under", er at det ofte leier til spørsmålet:
"Kven er eg til å setja spørsmålsteikn ved ein profet Gud har stadfesta?", og derifrå til i praksis å bli dei primære kriterier ein testar profetar mot.
Det meiner eg Bibelen åtvarer sterkt imot (j.f. trollmannen Simon).

Eg meiner Bibelen lærer at ei profeti skal prøvast på sanninga åleine, altså Ordet, samt at det den taler om faktisk vert oppfylt.

"Teikn og under" gjev difor ingen autoritet i seg sjølv, men kjem i tilfelle heller som ein "bonus"...
Og då kun om det har ein spesiell funksjon i Guds plan (j.f. "vrang slekt").


Så over til neste spørsmål - Kvifor har då W.M.Branham større autoritet til å tolke skriften enn deg og meg?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 17-6-2005 kl 08:31
Svar


Sitat:
Opprinnelig postet av Theotormon
Eg meiner Bibelen lærer at ei profeti skal prøvast på sanninga åleine, altså Ordet, samt at det den taler om faktisk vert oppfylt.

"Teikn og under" gjev difor ingen autoritet i seg sjølv, men kjem i tilfelle heller som ein "bonus"...
Og då kun om det har ein spesiell funksjon i Guds plan (j.f. "vrang slekt").


Dette er jeg fullstendig enig i, Theotormon. Likevel, er tegn og under også noe Gud bruker til å stadfeste sine. I tillegg til å stadfeste det ved Ordet.

Romerne 15,19 (KJV)
Through mighty signs and wonders, by the power of the Spirit of God; so that from Jerusalem, and round about unto Illyricum, I have fully preached the gospel of Christ.

Sitat:
Så over til neste spørsmål - Kvifor har då W.M.Branham større autoritet til å tolke skriften enn deg og meg?


For meg blir det som å spørre, "hvorfor har Paulus større autoritet enn oss til å tolke Ordet". Branham forkynte det samme Budskap som Paulus. Men husk, Johannes Åpenbaring ble skrevet av Johannes, så vidt jeg vet, etter Paulus død, og ble følgelig heller ikke forkynt av ham.

Gud bekreftet Branhams tjeneste både ved tegn og under, og ved at det han profeterte i Herrens Navn faktisk skjedde. Gang på gang...

Han var rett på Ordet, gikk aldri etter penger, kvinner eller popularitet (tok aldri opp offer på noen av sine møter - takket nei til millioner av kroner), levde et ydmykt og hellig liv med en høyere standard enn noen jeg vet om i vår tid.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen