Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Av hvilken ånd er kritikk?
trond
Forumaspirant
*




Innlegg: 2
Registrert: 19-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-1-2004 kl 12:14
Av hvilken ånd er kritikk?


Av hvilken ånd er kritikk?
Heisann! I utgangspunktet så syntes jeg dette forumet virker som et bra tiltak, og jeg syntes det helt klart er nødvendig å prøve ånder i den tid vi levere i. Likevel er det for meg helt ubibelsk å ha en nettside hvor man henger ut alt man er i tvil om kan være riktig.

Hva er apologetikk?
Tanken om et Apologetisk Verksted er meget bra, men man skal lete lenge mellom linjene for å finne noe som helst som har med trosforsvar å gjøre. Derimot finner man hyppig troskritikk, eller snarere person-kritikk. Og det er jo rart når det står at personangrep er en av de tingene som er ulovelig i dette forumet.

I flere av sakene jeg har lest, så blir det konkludert før sakens helhet blir lagt frem, og ofte blir ikke hele saken lagt frem i det hele tatt. Det virker som om man kopierer andres subjektivitet og andres meninger i en sak. Skal man kommentere en persons tro og lære, så hadde det vært en fordel med sitater hentet direkte fra disse personen, og oppgitt hvor det er hentet fra. Veldig mye av det som skrives retter dere mot personer. Er det ikke læren dere skal forsvare? Burde det ikke da vært naturlig å beskrive et læremessig problem, for deretter og forklart hva som er den rette lære og hvorfor den er rett.

Hva er kritikk?
Les starten på Rick Joyner bok Det siste slaget, som er et endetidsyn
Sitat:
Den demoniske hæren var så stor at den strakte seg ut så langt jeg kunne se. Den var delt i divisjoner, og hver divisjon hadde sitt eget banner. De fremste divisjonene masjerer under sitt eget banner. De fremste divisjonene marsjerte under bannere som STOLTHET, SELVRETTFERDIGHET, ANSTENDIGHET, EGOISTISKE AMBISJONER, URETTFERDIG DOM og AVIND. [...] Lederen for denne enorme hæren var selveste brødrenes Anklager (Satan).

Våpnene som denne horden bar, hadde navn: Sverdet het TRUSELL, spydene het FOREDERI, og pilene het BESKYLDNINGER (Anklager), SLADDER, BAKTALELSE og KRITIKK.


Beskyldninger, sladder, baktalelse og kritikk er fiendens våpen. Vårt våpen er Guds Ord, og vår kamp er ikke imot mennesker, "men mot makter og myndigheter, mot verdens herskere i dette mørke, mot ondskapens åndehær i himmelrommet. (Ef 6,12)" Så ikke før kamp mot mennesker da, for det er vi ikke kalt til å gjøre. Djevelens strategi i vår tid er nettopp å splitte Guds menighet, slik at bror står bror imot.

I Matt 24,10 sier Jesus: "På den tiden skal mange falle fra, og de skal angi hverandre og hate hverandre." Ser dere hvilken ånd som skal prege endetidens kristne? De skal angi hverandre og hate hverandre. Vi er kalt til å elske hverandre, og forkynne den sunne lære. Glem ikke at mennesker som har gjort noe for Gud alltid har blitt kritisert. Profetene ble drept. Hvilken ånd var fariseerne av? De kritiserte jo alt som Jesus gjorde, og de mente de fant læremessig grunnlag for å klandre han. Tenke seg til hvis noen skulle gnidd gjørme inn i øynene på en blind i dag, slik som Jesus gjorde.

Sitat:
La ikke noe råttent snakk komme over leppene. Si bare det som er godt, og som tjener til å bygge opp der det trengs, så det kan bli til velsignelse for dem som hører på. Gjør ikke Guds Hellige Ånd sorg, for Ånden er det segl dere er merket med helt til forløsningens dag. Slutt med all slags hardhet, hissighet, sinne, skrål og spott og all annen ondskap. Vær gode mot hverandre, og vis medfølelse, så dere tilgir hverandre slik Gud har tilgitt dere i Kristus. (Ef 4,29-32)


Målet med en side som dette bør være å bygge hverandre opp. "Dette skal du minne om! For Guds ansikt skal du pålegge dem at de ikke skal holde på med krangel og diskusjon. Det tjener ikke til noe, men virker ødeleggende på dem som hører på. (2.Tim 2,14) Kritisering og unyttige diskusjoner bygger ingen opp, og det er problemet.

Sitat:
Men tåpelige diskusjoner som ingen lærer noe av, skal du vise fra deg, for du vet at de skaper strid. En Herrens tjener må ikke ligge i strid, men være vennlig mot alle. Han skal være en god lærer, selv kunne tåle ondt, og med mildhet vise til rette dem som sier imot. For kanskje vil Gud en gang gi dem omvendelse, så de lærer sannheten å kjenne. (2. tim 2,24-25)


Å prøve profetene
Prøv åndene, men hva så? Hva gjør du etter at du har prøvd en ånd? Skal man basunere det ut? Neppe. Hvis noen skulle hengt ut meg hver gang jeg gjorde en feil, så hadde nok livet fort gått i stå. Bibelen gir helt klare beskrivelser av hvordan man skal rettlede andre: "Dersom din bror gjør en synd, så gå til ham og tal ham til rette på tomannshånd. Hører han på deg, har du vunnet din bror. (Matt 18,15)"

Jeg ble frelst på en konsert med Jesus Revolution. Tenk om jeg rett etterpå hadde gått på nettet og lest masse kritikk av Jesus Revolution. Tipper det lett kunne ha dratt meg vekk fra Herren; og tenk hva dere da måtte ha stått til ansvar for. Se for deg ikke-kristne som kommer innom siden. Vil ikke de tenke "å, de kristne bare krangler og maser og kan aldri bli enige om noe"? Det er stor mangel på kristne nettsider som proklamerer grunnleggende trossannheter og doktriner. Dere har mulighet og evne til å lage en sånn side i stede for dette.

I 2.Tim kap. 3 står den endetidsadvarselen som jeg har bitt meg mest merke til:
Sitat:
"Du skal vite at i de siste dager skal det komme vanskelige tider. For da vil menneskene være egoistiske, glade i penger, fare med skryt, være overmodige, snakke stygt om andre, være ulydige mot foreldre, utakknemlige, uten respekt for det hellige, ukjærlige og uforsonlige, fare med sladder, mangle selvbeherskelse, være rå, likegyldige for det gode, svikefulle, oppfarende, innbilske. De elsker lystene høyere enn Gud. I det ytre har de gudsfrykt, men de fornekter dens kraft. Vend deg bort fra slike folk!"


Endetidens vilfarere er mennesker som har et ytre form for gudsfrykt, men som fornekter Hans kraft. Er det noe jeg absolutt ikke ønsker å gjøre i livet, så er det å tilskrive et av Guds mirakler for å være noe annet. Da er det mye bedre å bare holde kjeft (og det mener jeg). Det er mange av Guds løfter om at det i den siste tid vil være mange tegn og under og en stor åndsutgydelse.

Og Jesus oppfordret oss til å se i vårt eget øye før vi ser etter flis i noen andres. Det bør være en målsetning for oss. Gjør mot andre som du ønsker at andre skal gjøre mot deg. Og jeg tipper ingen av oss ønsker å bli naglet på et nettsted som dette. Vær mer opptatt av dere selv enn andre! Og husk Paulus sine ord: "Men hva gjør det? Kristus blir forkynt i alle fall, enten det nå skjer med baktanker eller i oppriktighet. Det gleder jeg meg over, og jeg vil fortsette å gjøre det. (Fil 1,18 )"

Jeg sier ikke at det ikke finnes vranglære i dag, og jeg sier ikke at det er feil å prøve dem. Jeg bare ønsker å spørre hva man skal gjøre med det. Å kritisere andre skader først og fremst dere selv.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Thor
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-1-2004 kl 12:59


"Beskyldninger, sladder, baktalelse og kritikk er fiendens våpen. Vårt våpen er Guds Ord, og vår kamp er ikke imot mennesker, "men mot makter og myndigheter, mot verdens herskere i dette mørke, mot ondskapens åndehær i himmelrommet. (Ef 6,12)" Så ikke før kamp mot mennesker da, for det er vi ikke kalt til å gjøre. Djevelens strategi i vår tid er nettopp å splitte Guds menighet, slik at bror står bror imot."
Etter å ha sett filmen, å få se at feks. Benny Hinn er mye verre enn man kunne forestilt seg. Hvis du bare tar opp læren uten å si klart og tydelig hvem som lærer det, så fortsetter folk å komme til deres møter i god tro. Han er jo helt klart meget nært inspirert av satan, bare det å kunne si at man vil ha et Hellig Ånd Maskingevær for å blåse hodet av folk. En annen ting som viser at satan er opphav til Benny Hinns mirakler er det faktumet at mennesker blir skadet, og en person tilmed dør under "salvelsen", og at en mann ble forvandlet til en slange på scenen sier Benny Hinn selv. Slangen vet vi vel alle hvem er. Dette er en meget farlig lære som fører mange mennesker ut av kristne samfunn og inn i samfunn med satan og hans demoner (falne engler). Med et slikt perspektiv er en manns ære langt mindre verdt enn 100 tusenvis av mennesker som går fortapt pga hans lære. Jeg vet av erfaring at folk som liker å gå å høre på Benny Hinn har mange rare bortforklaringer på vranglærens hans. Så om det i det hele tatt skal være nytte i å fortelle om det er det ingen grunn til å skjule deler av sanheten, for å beskytte "ulven i fåreklær". Må minne om en ting. Jesus sier ett sted at en liten surdeig syrner hele deigen, hvilket betyr at er det litt vranglære, er alt feil. Mange går i den fella at de tror at det kan være godt å høre på en vranglærende predikant fordi han sier jo så mye annet enn bare det som er galt.
Er glad jeg så den filmen, kom en tankevekker et sted der hvor en kommentator sier at vekkelse er ubibelsk for endetida. De "vekkelsene" vi har hørt om på 90 tallet fra Toronto, Pensacola, London er jo ingen vekkelser i det hele tatt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
trond
Forumaspirant
*




Innlegg: 2
Registrert: 19-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-1-2004 kl 18:03
Akkurat


Du leste det jeg skrev, men du forstod det ikke!!! Personkritikk og ikke trosforsvar. Og ikke èn gang finner jeg Guds ord i det du skriver. Bare en kritisk ånd som sier at man ikke kan akseptere at Gud gjør det og det... Prøv å lese det jeg skrev en gang til, og så ber du Den Hellige Ånd om å vise deg sannheten...

Hvordan skal man kunne si hva som er rett og hva som er galt, hvis ikke man kan bruke Guds ord i diskusjonen. Synspunkter, og meninger utfra hvordan man opplever en ting er jo helt uinteressant i denne diskusjonen. Hva som er "normalt" og hva som er "unormalt" er det jo ingen av oss som kan definere.

> De "vekkelsene" vi har hørt om på 90 tallet fra Toronto, Pensacola, London er jo ingen vekkelser i det hele tatt.

Hvordan kan du si noe sånt??? Tenk om vekkelsen i Pensecola virkelig var fra Gud. I så fall har jo du nettopp tilskrevet Guds verk til djevelen, og det er jo en synd du nødig vil unngå (gå å les din Bibel om hva Jesus sier om denne typen synd). Jeg er ikke først og fremst ute etter å skape diskusjoner om tegn og under som skjer rundt i verden kommer fra Gud. Jeg bare prøvde å vise dere hvem som er opphavet til all kritikk!! (les: djevelen)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-1-2004 kl 20:47


Hei og velkommen til forumet Trond.

"Du leste det jeg skrev, men du forstod det ikke!!! Personkritikk og ikke trosforsvar. Og ikke èn gang finner jeg Guds ord i det du skriver. Bare en kritisk ånd som sier at man ikke kan akseptere at Gud gjør det og det... Prøv å lese det jeg skrev en gang til, og så ber du Den Hellige Ånd om å vise deg sannheten... "

Den Hellige ånd har forskjellige oppgaver, en av oppgavene er : Johannes 16.8 "Og når han kommer, skal han gå i rette med verden og vise den hva som er synd, rett og dom. " Noen vill nok ta Guds dom som personhets ja.


"Hvordan skal man kunne si hva som er rett og hva som er galt, hvis ikke man kan bruke Guds ord i diskusjonen. Synspunkter, og meninger utfra hvordan man opplever en ting er jo helt uinteressant i denne diskusjonen. Hva som er "normalt" og hva som er "unormalt" er det jo ingen av oss som kan definere. "

Så absolutt sant. Derfor er det også på den videoen som vi publiserer en komentator som leser fra Bibelen og viser hva som er galt med det vi "krisiserer" ut fra Bibelen.

"Hvordan kan du si noe sånt??? Tenk om vekkelsen i Pensecola virkelig var fra Gud. I så fall har jo du nettopp tilskrevet Guds verk til djevelen, og det er jo en synd du nødig vil unngå (gå å les din Bibel om hva Jesus sier om denne typen synd). Jeg er ikke først og fremst ute etter å skape diskusjoner om tegn og under som skjer rundt i verden kommer fra Gud. Jeg bare prøvde å vise dere hvem som er opphavet til all kritikk!! (les: djevelen)"

Ja tenk om... Nettopp derfor er det så viktig at vi har bevis for våre påstander. Og det ahr vi. De manifestasjoner som påstås å være fra Gud i forbindelse med Toronto/Pensacola er ikke omtalt i Bibelen som tegn på Den Hellige Ånds nærvær. Er det dette :
_________
"Den demoniske hæren var så stor at den strakte seg ut så langt jeg kunne se. Den var delt i divisjoner, og hver divisjon hadde sitt eget banner. De fremste divisjonene masjerer under sitt eget banner. De fremste divisjonene marsjerte under bannere som STOLTHET, SELVRETTFERDIGHET, ANSTENDIGHET, EGOISTISKE AMBISJONER, URETTFERDIG DOM og AVIND. [...] Lederen for denne enorme hæren var selveste brødrenes Anklager (Satan).

Våpnene som denne horden bar, hadde navn: Sverdet het TRUSELL, spydene het FOREDERI, og pilene het BESKYLDNINGER (Anklager), SLADDER, BAKTALELSE og KRITIKK."
_____________

Du mener er beviset for at all kritikk er fra Djevelen? - Dette er sitat fra en påstått profetisk bok. En bok om endetiden sier du. Det er underlig at Bibelens endetidsprofetier ikke sier noe om slikt. Derimot sies:

Åpenbaringen 21.18 "Jeg sier til enhver som hører ordene i denne profetiske bok: Om noen legger noe til, skal Gud legge på ham de plager som det er skrevet om i denne bok; "

Gud har avsluttet og beseglett det budskap vi har å forholde oss til om endetiden. Jeg kan ikke gi noen videre støtte til den boken du siterer, uten å samtidig redusere Bibelens autoritet. Og å redusere Bibelens autoritet er ikke noe jeg ønsker å gjøre.

Om all kritikk er fra djevelen. Hvordan kan du forklare Jesu utsagt av typen:
Matt 23
"13 Ve dere, skriftlærde og fariseere! Dere hyklere! Dere stenger himmelriket for menneskene. Selv går dere ikke inn, og dere tillater ikke dem å gå inn som gjerne vil.
14 Ve dere, skriftlærde og fariseere! Dere hyklere! Dere slår til dere enkers hus og holder lange bønner for syns skyld. Derfor skal dere få så meget hardere dom.
15 Ve dere, skriftlærde og fariseere! Dere hyklere! Dere drar land og strand rundt for å vinne en eneste tilhenger, og når dere har klart det, gjør dere ham til en som fortjener helvete dobbelt så mye som dere selv.
16 Ve dere, blinde veiledere, som sier: Å sverge ved templet betyr ingen ting, men å sverge ved gullet i templet, det forplikter. 17 Dere blinde dårer! Hva er størst: gullet, eller templet som gjør gullet hellig? 18 Og videre sier dere: Å sverge ved alteret betyr ingen ting, men å sverge ved offergaven som ligger på alteret, det forplikter. 19 Hvor blinde dere er! Hva er størst: offergaven, eller alteret som gjør gaven hellig? 20 Den som sverger ved alteret, sverger både ved det og alt som ligger på det. 21 Og den som sverger ved templet, sverger både ved det og ved ham som bor i det. 22 Og den som sverger ved himmelen, sverger dermed ved Guds trone og ved ham som sitter på den.
23 Ve dere, skriftlærde og fariseere! Dere hyklere! Dere gir tiende av mynte og anis og karve, men bryr dere ikke om det som veier mer i loven: rettferdighet, barmhjertighet og troskap. Dette skulle gjøres, og det andre ikke forsømmes. 24 Blinde veiledere, som avsiler myggen, men sluker kamelen!
25 Ve dere, skriftlærde og fariseere! Dere hyklere! Dere gjør beger og fat rene utvendig, men innvendig er de fulle av griskhet og begjær. 26 Du blinde fariseer! Rens først begeret innvendig, så blir også utsiden ren!
27 Ve dere, skriftlærde og fariseere! Dere hyklere! Dere ligner hvitkalkede graver, de som utvendig er vakre å se til, men innvendig er fulle av dødningeben og all slags urenhet. 28 Slik er det også med dere: I det ytre, det som folk ser, er dere rettskafne, men i det indre er dere fulle av hykleri og urett.
29 Ve dere, skriftlærde og fariseere! Dere hyklere! Dere bygger gravsteder for profetene og utsmykker gravmælene for hellige menn, og sier: 30 Hadde vi levd i våre fedres dager, ville vi ikke ha vært med på å drepe profetene. 31 Altså er dere selv vitner om at dere er barn av dem som myrdet profetene. 32 Fortsett da det fedrene begynte, inntil målet er fullt. 33 Slanger og ormeyngel! Hvordan kan dere unngå å bli dømt til helvete?"

Er ikke det passe kritiske utsagn ?

Hva med Paulus ? gang på gang på gang på gang igjennom brevlitteraturen peker ham på vranglære som har sneket seg inn og som man må ta ett øyeblikkelig oppgjør med. Er denne kritiske ånden til Paulus sendt av djevelen?

Nei, heldigvis ikke.

"Derimot finner man hyppig troskritikk, eller snarere person-kritikk"

Nei. Man finner kritikk mot ubibelsk lære og praksis. At personer som står for denne læren blir nevnt og advart mot er en helt naturlig konsekvens.

"I Matt 24,10 sier Jesus: "På den tiden skal mange falle fra, og de skal angi hverandre og hate hverandre."
Ser dere hvilken ånd som skal prege endetidens kristne? De skal angi hverandre og hate hverandre. Vi er kalt til å elske hverandre, og forkynne den sunne lære. "

Da må man vell først vite hva den sunne lære er. Glemmer du helt at Bibelen også sier:

Apg 20. 28-29.
28 Ta vare på dere selv og på hele den hjord som Den Hellige Ånd har satt dere som tilsynsmenn for. Vær hyrder for Guds menighet, som han vant ved sitt eget blod. 29 For jeg vet at når jeg har dratt bort, vil glupske ulver trenge inn hos dere, og de skåner ikke hjorden.

Paulus er helt overbevist om at menigheten vil bli utsatt for vranglære. Lederskapet for beskjed om å passe på. Men hva når lederskapet ikke passer på?

1. Johannes 2.
18 Mine barn, nå er det den siste tid. Dere har hørt at Antikrist skal komme, og mange antikrister har alt stått fram. Derfor vet vi at den siste tid er kommet. 19 De er utgått fra oss, men de var ikke av oss. Hadde de vært det, da ville de blitt hos oss. Slik skulle det bli klart at ikke alle er av oss.

Altså… flere av vranglærerne skal oppstå midt i blant de kristne selv.

2.Peter 2.1
Men det fantes også falske profeter i folket, og på samme måte skal det opptre vranglærere blant dere. De skal lure inn vranglære som fører til undergang, og til og med fornekte den Herre som har løskjøpt dem. Dermed fører de seg selv snart i fortapelse.

Merk ”lure inn” og ”til og med fornekte”… Fornektelsen er altså ikke det første som skjer, men den kommer. Og innen den tid vil det de lurer inn ha forført mange.

Matt 7,15 Vokt dere for de falske profeter! De kommer til dere i saueham, men innvendig er de glupske ulver.

Matt 24,11 Mange falske profeter skal stå fram og føre mange vill

Matt 24,24 For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for om mulig å føre vill selv de utvalgte.

( Gjøre store tegn og under, selv om de er falske. Konklusjon: Mirakler er IKKE bevis på at ting kommer fra Gud. )

Mark 13,22-23 For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre tegn og under for om mulig å føre de utvalgte vill. 23 Vær på vakt! Jeg har sagt dere alt på forhånd.

2. Kor 11,13 Disse er falske apostler, troløse arbeidere som opptrer som om de var Kristi apostler.

HELT TYDELIG at mye av farene kommer innenfra, blant de som kaller seg kristne.

1. Joh. 4,1 Mine kjære, tro ikke enhver ånd! Prøv åndene om de er av Gud! For det er gått mange falske profeter ut i verden.

Paulus sier i 1. Tess. Kapittel 5.

Slokk ikke Ånden, 20 forakt ikke profetord, 21 men prøv alt og hold fast på det gode, 22 og hold dere borte fra ondskap av alle slag.

med ”prøv alt”, menes slett ikke at alle nye ting skal testes ut og prøves, så får vi heller slutte med det hvis det viser seg at det ikke funket så bra, eller at det var vranglære. Nei, det menes ”prøv” i betydning av å granske det og finne ut om det er sant og rett FØR man tar det inn i menigheten. For… det var nettopp det man i Tessalonika ikke gjorde.
( apg. 17, 11 Jødene der var mer høysinnet enn de i Tessalonika, og de tok imot Ordet med all velvilje og gransket skriftene daglig for å se om det stemte )

Tilbake til deg:
"Glem ikke at mennesker som har gjort noe for Gud alltid har blitt kritisert. Profetene ble drept." - Ja. Men har vi truet noen på livet? Forener vi oss med verdslige styresmakter og forfølger folk fysisk, oppsøker dem, fenglser dem og terroriserer dem? Nei. Vi legger fram deres egne ord, og viser med Bibelen i hånd på hvilke områder de er feil, og hvorfor.

"Tanken om et Apologetisk Verksted er meget bra, men man skal lete lenge mellom linjene for å finne noe som helst som har med trosforsvar å gjøre."

Skal vi bare forsvare oss mot angrep utenfra, fra kristendoms motstandere? eller skal vi også forsvare oss innad i kristenheten mot falsk lære? Paulus gjorde begge deler, Peter gjore begge deler. Hvorfor skal ikke vi gjøre begge deler?

"Men tåpelige diskusjoner som ingen lærer noe av, skal du vise fra deg, for du vet at de skaper strid. En Herrens tjener må ikke ligge i strid, men være vennlig mot alle. Han skal være en god lærer, selv kunne tåle ondt, og med mildhet vise til rette dem som sier imot. For kanskje vil Gud en gang gi dem omvendelse, så de lærer sannheten å kjenne."

Ok, vet du hva... mitt argument nå vil helt sikker provosere deg masse, men... sier ikke Bibelen også "Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem".

Du snakket om for følgelse, hat, sinne. Kroneksemplet, som du helt sikkert er lei av å høre om, men som ikke forsvinner av den grund er tv-opptakene av trosbevegelse predikanter ( jada, jeg nevner ikke navn, for da er det jo bare personhets ), som sier de leter etter Bibelvers som kan gi dem rett til å drepe sine motstandere. De ønsker seg "Hellige Ånds Maskingevær". Du bannes og forteller hvor iherdig lite de ønsker å se det stygge trynet ditt osv.

"Endetidens vilfarere er mennesker som har et ytre form for gudsfrykt, men som fornekter Hans kraft. Er det noe jeg absolutt ikke ønsker å gjøre i livet, så er det å tilskrive et av Guds mirakler for å være noe annet. Da er det mye bedre å bare holde kjeft (og det mener jeg)"

Vell, jeg mener at man absolutt ikke skal holde kjeft.

Jeg mener det er Bibelske sannheter at:
-Det gjennom hele kristenhete, og i enda større grad mot endetiden, vil opptre lærere som søker å føre de kristne bort fra Gud.
-Noen av dem vil gå for å være kristen.
-Noen av dem vil bruke tegn og under.
-Mange vil høre på dem.

Videre mener jeg faktisk at vi har en plikt til å holde våre øyne åpne for å om mulig se hvem disse er, og så i neste omgang advare mot det.
Bibelen sier "Ta vare på dere selv." Og den sier at vi skal rettlede og hjelpe hverandre.

"Likevel er det for meg helt ubibelsk å ha en nettside hvor man henger ut alt man er i tvil om kan være riktig" - På de områder der jeg er i tvil så sier jeg at jeg er i tvil. Men jeg likevell folk som vet mere om meg få utale seg. Du finner innlegg som jeg skrev før jeg ble moderater. Jeg viste ikke alt. Og for all del, jeg vet ikke alt nå heller. Men der hvor jeg er sikker, men taler for døve ører. Der vil jeg fortsette å tale.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen