Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Dette skriver adventistenes profet Ellen G. White om helligholdelsen av lørdag
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 30-5-2005 kl 23:51
Dette skriver adventistenes profet Ellen G. White om helligholdelsen av lørdag


Dette skriver Aadventistenes profet, Ellen G. White i boka ”Det Skal Ske I De Siste Dage”, side 221: (Legg merke til at Gamle Testamentet i Bibelen er full av tekster om sabbatshelligholdelse og at de ti bud alltid har vært like godt kjent blant kristne før som nå. Likevel hevder Ellen White at verden ikke har fått lys over sabbatshelligholdelsen – det fjerde bud – før Gud viste budet til Ellen White I et syn. Den bibelske sannhet hevdes altså ikke å være noen prøvesten for kristne før den kommer til verden gjennom Ellen G. White. Dette viser at adventistenes ”profet” Ellen White oppfatter seg selv som en større autoritet enn de hellige skrifter I Bibelen.)

”Jeg så, at prøven vedrørende sabbatten ikke kunne komme, før Jesu gerning i det Hellige (i den himmelske Helligdom som den jordiske var en kopi av) var endt, og han var gået ind bag det andet forhæng. Derfor er der håb for de kristne, som blev lagt til hvile, før døren ind til det Allerhelligste blev åbnet – da midnatsråbet lød I den syvende måned i 1844 – og derfor ikke holdt den sande sabbat (lørdag). De fik ikke dette lys og blev ikke sat på den prøve vedrørende sabbatten som vi gør nu, efter at døren er åbnet. Jeg så, at Satan fristede nogle af Guds børn i denne sag. Fordi så mange gode kristne var sovet ind i det salige håb uden at have holdt den sande sabbat, tvivlede de på, at dette var en prøve for os nu…"

Kan dere se at Ellen White her sier at sabbaten – det fjerde bud i tibudsloven – ikke er noe avgjørende tegn før Gud viser Ellen White tibudslovens tavler i et syn? Mon tro om vi kan finne støtte for en slik tanke I Bibelen, at tibudsloven plutselig ble viktigere for verden etter at Gud viste steintavlene til Ellen White for ca. 150 år siden?

Under overskriften ”hva er dyrets mærke” (I samme bok, side 223) skriver Ellen G. White: (Legg igjen merke til at hviledagsbudet I tibudsloven ikke får sin fulle betydning før I den siste store trengsel og at det blir helligholdelse av den bibelske sabbat (lørdag) som avgjør om mennesker blir frelst eller går fortapt. Hvor I dette bildet finner vi Jesu forsoning som veien til vår frelse?)

”Dyrets mærke er pavekirkens sabbat (se Åp. 13:16.17 ; Åp 14:9.11 ; Åp 20:4). ….. Når prøven kommer, vil det tydelig blive vist, hva dyrets mærke er. Det er at helligholde søndagen.”

Videre skriver hun under overskriften: ”Hvornår modtages dyrets mærke?”
"……Sabbatten (lørdag) vil blive den store prøve på loyalitet, for denne sandhed er mest omstridt. Når mennesker bliver stillet på den endelige prøve, vil skillelinjen blive trukket mellom deem, der tjener Gud og dem, der ikke tjener ham. Mens helligholdelsen af den falske sabbat I lydighet mod statens love og ulydighet mot det fjerde bud, er en lydighetserklæring overfor en magt, der er Guds motstander, er helligholdelsen av den sande sabbat (lørdag) i lydighed mod Guds lov et bevis på troskab mod Skaberen. Mens den ene klasse tager imod tegnet på underkastelse af menneskelige magter – dyrets mærke – vælger den anden tegnet på troskap mod den guddommelige autoritet og modtager Guds segl (The Great Controversy …)

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-5-2005 kl 00:57


Ja det er vel bare å vente og se.....
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 31-5-2005 kl 01:12


Sitat:
Opprinnelig postet av elin
Ja det er vel bare å vente og se.....


Selv om vi venter til dommedag vil vi ikke finne noe påbud i NT om å helligholde lørdag som den ukentlige hviledag. Synes du ikke det er merkelig at nettopp hvioledagsbudet - som adventister lærer er det viktigste av alle bud - ikke er å finne i Det Nye Testamentet?

Bibelen pålegger oss et ansvar for å prøve profetordet opp i mot Bibelen. Hva vil utfallet av en slik prøve bli med hensyn til Ellen White's status som profet? Svaret er enkelt: Hun består ikke en slik test.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 31-5-2005 kl 01:17
Ellen White taler imot Bibelens ord - noe som beviser at hun er en falsk profet


I Patriarker og Profeter (gjengitt i Alfa & Omega bind 1, side 341) påstår Ellen White at Matt 5,17.18 bare handler om tibudsloven og ingen andre lover eller profetord. Det er feil! I vers 17 sier Jesus: "Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle." Uttrykket "loven eller profete" omfatter hele Moseloven og profetene. "Loven" i vers 18 refererer til det samme som i vers 17. Jesus er altså ikke gått over til å snakke om noe annet, men fortsetter å utdype hva han begynte å tale om i verset før.

Så til Romerne 7,4. Her skriver Paulus at vi ved Kristi lege "døde fra loven." Vers 1-3 forteller oss at loven ganske enkelt ikke har noen makt over den troende lenger, men at vi nu tilhører Kristus, og slik må det være for at vi skal kunne "bære frukt for Gud." Vi tilhører altså ikke tuktemesteren lenger (loven), men nu tilhører vi Kristus.
Dette benekter Ellen White. Hun fornekter hva Guds ord her sier. Hun sier tvert imot at betingelsen for å bli frelst er at vi må leve i lydighet mot tibudsloven. En slik uttalelse er i direkte strid med hva Guds ord sier om den saken.

I Rom Rom 6,14 understreker Paulus at vi ikke lenger "er under loven." "For synden skal ikke få herske over dere, for dere er ikke under loven, men under nåden."
La deg ikke lure av Ellen White og adventismen som i alle år har hevdet at "å være under loven" er ensbetydende med å synde mot loven. Det er feil og det synes jeg støttes av Romerne 6,15. Vi kan si det med andre ord for å få meningen klarere frem: "Skal vi synde siden vi nu er kjøpt fri fra loven som Herre i våre liv"?

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
bus
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 118
Registrert: 29-3-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-5-2005 kl 23:56


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av elin
Ja det er vel bare å vente og se.....


Selv om vi venter til dommedag vil vi ikke finne noe påbud i NT om å helligholde lørdag som den ukentlige hviledag. Synes du ikke det er merkelig at nettopp hvioledagsbudet - som adventister lærer er det viktigste av alle bud - ikke er å finne i Det Nye Testamentet?

Bibelen pålegger oss et ansvar for å prøve profetordet opp i mot Bibelen. Hva vil utfallet av en slik prøve bli med hensyn til Ellen White's status som profet? Svaret er enkelt: Hun består ikke en slik test.

Mvh
Willy



Dette handler overhode ikke om å teste Ellen.

Det det handler om er å møte Gud på den dagen Han og de Han gjorde en avtale med - hviler (og kommuniserer) (!)

Du kan jo prøve å møte din venn og forsøke å kommunisere med ham på en annen dag enn den dere har avtalt (!)

- Og venner har vel en tendens til å utvide og planlegge sitt videre felleskap på de dagene de virkelig treffes, synes du ikke?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-6-2005 kl 12:22


Sitat:
Opprinnelig postet av bus
......
Dette handler overhode ikke om å teste Ellen.

Jo det er nettopp hva det gjør. Det må da jeg vite som startet denne tråden. Dessuten kan du se på denne trådens overskrift for å se hve dette handler om. Det handler om: "Dette skriver adventistenes profet, Ellen G. White, om helligholdelsen av lørdag."

Bibelen er helt klar på at vi må vokte oss for falske profeter og falske lærere og prøve alt opp imot Guds ord for å forsikre oss om at det er i tråd med hva som er Guds vei for oss, og hvis du overser det så overser du Guds bud til oss:
1.Joh 4,1 ”Mine kjære! Tro ikke enhver ånd, men prøv åndene om de er av Gud! For mange falske profeter er gått ut i verden.”
Matt 7,15 ”Vokt dere for de falske profeter! De kommer til dere i fåreham, men innvendig er de glupende ulver.”2.Pet 2,1 ”Men det stod også fram falske profeter i folket. Slik skal det også blant dere komme falske lærere, slike som lurer inn vranglære som fører til fortapelse. De fornekter den Herre som kjøpte dem, og fører over seg selv en brå fortapelse.”
Sitat:

Det det handler om er å møte Gud på den dagen Han og de Han gjorde en avtale med - hviler (og kommuniserer) (!)

Er det lørdag som er dagen vi kan møte med Gud og kommunisere med ham? Jeg trodde det var noe vi skulle gjøre hver eneste dag og ikke bare lørdag eller søndag. Har jeg tatt feil så må du vise meg det fra Skriften.

Vet du, bus, jeg hviler i Guds fullbrakte værk 7 dager i uka, både dag og natt! Så heldig er jeg og så heldig kan du også velge å få være. Jesus har lagt alt til rette for deg også, bus.
Sitat:

Du kan jo prøve å møte din venn og forsøke å kommunisere med ham på en annen dag enn den dere har avtalt (!)

- Og venner har vel en tendens til å utvide og planlegge sitt videre felleskap på de dagene de virkelig treffes, synes du ikke?

Treffer du virkelig Gud bare én dag i uka, bus? Må du ha gjort en avtale med Gud på forhånd til en bestemt tid for å kunne møte med ham? Vet du, bus, jeg kan komme frem for min Gud når som helst uten noen forutgående timeavtale den ene dagen i uka. Du ser Gud bryr seg ikke om verdslige kalendere og timeavtaler.

Jeg synes virkelig synd på dem som tror de bare kan møte med Gud og ha samvær med han bare en dag i uka. Min Gud er å treffe til alle tider på alle steder.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
bus
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 118
Registrert: 29-3-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-6-2005 kl 19:13


Du er like tungnem.

Å møtes på en fridag er jo no ganske annet enn å møtes på arbeid, synes du ikke?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-6-2005 kl 19:55


Sitat:
Opprinnelig postet av bus
Du er like tungnem.

Å møtes på en fridag er jo no ganske annet enn å møtes på arbeid, synes du ikke?


Vi kan ha like god kontakt med Gud en arbeidsdag som en fridag. Det er ikke i kirkesalen en bestemt dag i uken at jeg føler at jeg har den beste kontakten med Gud. Jeg har ofte erfart at den beste kontakten med Gud har jeg fått når jeg sliter som mest med ulike problemer. Det er iallefall da jeg er best motivert for å søke han inderlig av hele mitt hjerte. Jeg vil gjerne at både du og andre også må få den erfaringen. Den er god og den gir en sånn fin fred med Gud! Jeg tror selv at årsaken ligger i at jeg er mer ydmyk og søkende når problemene er som verst. Jeg tolker det som prøvelser som styrker troen og fellesskapet med Gud.

Kan du også klare å se det slik?

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
bus
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 118
Registrert: 29-3-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-6-2005 kl 20:22


Ja, men business er business, mens fritid er fritid.

:•)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-6-2005 kl 21:35


Sitat:
Opprinnelig postet av bus
Ja, men business er business, mens fritid er fritid.

:•)


Vel, min business er Gud og hans Ord, og min fritid er også Gud og hans Ord, så hva er forskjellen? Min business er heltidsbibelstudie 7 dager i uka.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
bus
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 118
Registrert: 29-3-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-6-2005 kl 22:15


Greit nok at du avslører din inkompetanse.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

no.gif opprettet den 1-6-2005 kl 22:33


Sitat:
Opprinnelig postet av bus
Greit nok at du avslører din inkompetanse.

Men bus da .....:o :( :no: når du er så ordknapp bør du kanskje velge ordene med større omhu slik at det gir en saklig mening




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
bus
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 118
Registrert: 29-3-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-6-2005 kl 22:40


Mine svar reflekterer dine innlegg, samt oppfordrer deg til å tenke selv - men så lang har du vel ikke tenkt ennå, har du vel?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-6-2005 kl 23:26


Sitat:
Opprinnelig postet av bus
Mine svar reflekterer dine innlegg, samt oppfordrer deg til å tenke selv - men så lang har du vel ikke tenkt ennå, har du vel?


Jeg tror vi avslutter forsøket på dialog her. Det er fruktløst og bortkastet tid.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 11:31


Sitat:
Opprinnelig postet av elin
Ja det er vel bare å vente og se.....


Hva er det som er "bare å vente og se" ?




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 11:41


Sitat:
Opprinnelig postet av bus
Greit nok at du avslører din inkompetanse.


Hei Bus.

Jeg finner det svært arogant av deg å svare slik du har gjort i denne tråden. Dersom det finnes grunnlag til å være uenig med Willy i hans utleggelse om Ellen White, og hva Bibelen sier om helligdagen, så forplikter en debatt deltagelse at du presenterer ditt syn.

Hva er du uenig med Willy i?, hvorfor er du uenig i det, og hva mener du er det rette?

Din retorikk her er på nivå med barnehage unger som sier "du er dum". "nei han er dum". Og på spørsmål om hvorfor vedkommende er dum. "Derfor han er dum." - Javel ? det ble vi mye klokere av.
Du sier om og om igjen "tenk selv, ikke la deg diktere".
Jeg synes du viser en rekke sterke trekk på at det er nettopp du som lar deg diktere. Og det eneste som er mulig å få ut av din måte å argumentere på er, at de som ikke er enig med deg er ledet vill i forførende tankemønster. Men da er det faktisk din PLIKT å hjelpe oss ut av dette. Mens du derimot sier at, dersom vi ikke selv skjønner det så kan vi ha det så godt.

Vitner dette om omsorg, kjærlighet og vilje til å hjelpe personer til innsikt og erkjennelse? Eller vitner det om en person som selv er fastlåst og som ikke klarer å svare på de spørsmål som blir stilt, og dermed går i en agresiv skyttergrav posisjon?




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 21:31


Vente å se gjelder dette sitatet som Willy satte inn:

"Mens helligholdelsen af den falske sabbat I lydighet mod statens love og ulydighet mot det fjerde bud, er en lydighetserklæring overfor en magt, der er Guds motstander, er helligholdelsen av den sande sabbat (lørdag) i lydighed mod Guds lov et bevis på troskab mod Skaberen. Mens den ene klasse tager imod tegnet på underkastelse af menneskelige magter – dyrets mærke – vælger den anden tegnet på troskap mod den guddommelige autoritet og modtager Guds segl"
Kommer det en lov som påbyr helligholdelse av søndag og forbyr helligholdelse av lørdag? En gjentagelse av tidlig kirkehistorie? Det var det jeg mente med vente å se.......

Til Willy: Budet sier også at "seks dager skal du arbeide", så det er ikke alle som har fri til å møte Gud på en helt spesiell måte slik Bus adtyder. En dag spesielt satt til side (betyr helliget) til bibelstudier og bønn, til opplæring og samvær med familien i Hans nærhet. En dag til fornyelse og rekreasjon for hele mennesket og spesielt for ditt åndelige liv. Det innstiftet Gud selv, og var en flott gave til menneskeheten (ordet sabbat henger fortsatt igjen i 86 oldtidspråk som fortsatt eksisterer, ikke bare hebraisk). Så tar vi selvfølgelig Gud med i hverdagen også.

Når det gjelder et nytestamentlig påbud;
Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv? spurte den unge mannen.
Jesus svarte: Hvis du vil gå inn til livet så hold budene.
Da mannen spurte hvilke svarte Jesus ved å ramse opp noen av budene i tibudsloven for å vise hvilke han mente + 3 mos 19:18 som handler om kjærlighet til sin neste.
I Jacobs brev kan vi lese: "For den som holder hele loven, men snubler på et punkt er blitt skyldig i hele loven. For Han som sa: Du skal ikke drive hor. han sa også Du skal ikke slå ihjel. Hvis du ikke driver hor, men du slår ihjel, da er du blitt en lovbryter" 2:10,11
Dette skulle vel også gjelde de øvrige budene, siden han snakker om hele loven.
...Men hvis du DØMMER LOVEN, er du ikke lovens gjører, men dens dommer. ..det er en lovgiver, det er Han som har kraft til frelse og til å føre i fortapelse....."
Jesus sa det også slik etter å ha snakket om at ikke en tøddel av loven skal forgå (før himmel og jord forgår): "Den som bryter et av de minste av disse bud og lærer menneskene det samme skal kalles den minste i himlenes rike. Men den som gjør etter dem og lærer andre dem, han skal kalles stor i himlenes rike. For jeg sier dere at hvis ikke deres refferdighet langt overgår rettferdigheten til de skriftlærde og fariseerne, skal dere ALDRI komme inn i himlenes rike."
Jesus er så opptatt av å si HELE loven at han nevner at ikke engang en tøddel, som er bare et lite tegn, skal bli borte. Noen velmenende kristne går likevel i gang med å fjerne hele bud eller deler av den eller avskaffer like godt hele loven. Og likevel kan de se like godt som meg at både himmel og jord består ennå?
Hele Moseloven kontra tibudsloven:
At det var forskjell på lovene ser vi ved at de ti bud ble lagd nedi paktkisten, mens de andre fikk en dårligere plass. At ofringene skulle opphøre peker Daniel på i det 9 kap. Paulus utdyper dette nærmere i Hebreerne og andre steder.
Når det står loven i NT er det riktig at det egentlig står Torah som betyr de 5 Mosebøkene. Det er dog en jødisk regel (følges ennå også av de messianske jødene) at når du ser Torah nevnt må du samtidig lese sammenhengen og forstå hvilken del av Torah det handler om. Det prinsippet følges av forfatterne av NT, de gir deg eksempler som gir sammenheng. Derved kan vi vite f.eks at det levittiske prestedømmet er over i den nye pakt overtatt av at vi har en mellommann Jesus Kristus (loven lever videre på en annen måte), mens der de ti bud er nevnt i sammenhengen er de fortsatt gyldige uten endringer som jeg nevnte ovenfor.

Så til Rom 7:4.
"Å dø bort fra loven" som Paulus beskriver her, forklarer han selv i senere vers: han lærte synden å kjenne ved loven (v.7), fikk satt navn på den så og si.
Da han levde uten lov slapp han å bli minnet om det gale han gjorde, synden ble ikke definert.
Men det var ikke noe i veien med loven!! "loven er hellig, og budet er hellig og rettferdig og godt (v.12).
Hvem var det da noe i veien med?
Det var synden som ble grenseløs syndig ved budet (v.13)
Men hvem er det som synder?
Det var den kjødelige Paulus (v.14)
Men hvem skal fri ham fra dette dødens legeme som han beskriver så intens videre i de neste vers?
Svaret kommer i det siste vers i kap.7 og i neste kap.Rom 8.
Jesus Kristus frir ham ut.
Hvor kommer loven inn da?
Så tjener jeg da GUDS LOV med mitt sinn, men syndens lov med mitt kjød (v 25)?
Er han blitt delt i to?
Nei, i kampens hete kan det vel kjennes slik noen ganger, men løsningen på denne kampen finnes i kap. 8. Vandrer du i kjødet synder du (slik han gjorde før), vandrer du derimot i Ånden synder du ikke.
"For de som lever etter kjødet, retter sinnet mot det som hører kjødet til, men de som lever etter Ånden, retter sinnet mot det som hører Ånden til.... (v.5)
Jammen loven da, hvor ble den av?
"For kjødets sinnelag er fienskap med Gud, for DET BØYER SEG IKKE INN UNDER GUDS LOV, og har heller ikke evne til å gjøre det.
De som da er i kjødet kan ikke være til behag for Gud.
men dere er ikke i kjødet, men i Ånden, så sant Guds Ånd bor i dere....(v.7-9)
Så?
Loven avslører din tilstand? ja?
Det er ikke noe galt med loven, men med synden?
Hvem synder? du? jeg?
Er det håp?
Ja
Jeg kan tjene Guds lov med mitt sinn og bøye meg inn under Guds lov..
Hvordan?
Ved at Guds Ånd bor i meg (i deg)

Videre vers i kap 8 er enda klarere på denne konklusjon.
Ånden, slik jeg ser det, leder oss i en tilstand hvor vi ikke dras etter vår egen lyst til å synde og derved til stadighet sliter med lovbrudd og prøver og prøver med ulyst og møye å holde loven så godt vi kan innimellom.

Nei med lysten til det gode, lysten til å gjøre det Gud vil, tenker vi ikke så mye på loven. Det er ingen fristelse å lyve, det er helt utenkelig. Sabbaten er noe man gleder seg til!! osv.
Paulus er livredd for å bli misforstått på dette så han skriver:
Hva da? Skal vi synde siden vi ikke er under lov, men under nåde?
PÅ INGEN MÅTE (6:15)
Synd er lovbrudd, sa Jacob.
Syndens lønn er døden, sa Paulus
Men Jesus tok den straffen! Det er frelsen og nådegaven! Men når vi nå er satt fri skal vi ikke være tjenere under lovløsheten, under synden (6:19,12 og 16),
men under rettferdigheten, under den lærdomsform vi har fått, under loven (6:17 og 8:7)
Legg merke til at dette er hentet fra Bibelen og ikke fra EGWhite, som for øvrig har skrevet en masse om de som har helligholdt sabbaten igjennom historiens gang. Når hun sier at de fikk lys over sabbaten (ikke gjennom hennes syn, hun stadfestet det bare etter andres bibelstudier), så er det fordi AT DE RUNDT HENNE DER OG DA ble oppmerksomme på det. Igjen er det slik at vil man misforstå så vrir man det dit. Men det er ikke å være ærlig og oppriktig etter mitt skjønn. Etter at adventistene ble gjort oppmerksomme på sabbaten har de derimot spredt det over den ganske jord. I dag spres det også av flere voksende jødiske messianske menigheter som lærer det samme. Og de studerer virkelig Bibelen!
mvh elin.....
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 3-6-2005 kl 22:28


Sitat:
Opprinnelig postet av elin
.....
Til Willy: Budet sier også at "seks dager skal du arbeide", så det er ikke alle som har fri til å møte Gud på en helt spesiell måte slik Bus adtyder. En dag spesielt satt til side (betyr helliget) til bibelstudier og bønn, til opplæring og samvær med familien i Hans nærhet. En dag til fornyelse og rekreasjon for hele mennesket og spesielt for ditt åndelige liv. Det innstiftet Gud selv, og var en flott gave til menneskeheten (ordet sabbat henger fortsatt igjen i 86 oldtidspråk som fortsatt eksisterer, ikke bare hebraisk). Så tar vi selvfølgelig Gud med i hverdagen også.
.......


Hvis du ville ta av deg adventistbrillene litt og ta tid til å studere betydningen av ordet sabbat i GT, så vil du finne at ordet har hovedbetydningen "opphøre." Hva skal opphøre? Jo, vårt slit og strev under loven som tuktemester til Gud. Ordet sabbat har også i seg en mening som viser til forsoningen som en dag vi kan opphøre med vårt strev under loven og finne hvile i Guds fullbrakte verk. Studer kapittel 4 i Hebreerbrevet så vil det hjelpe deg til å begynne å nøste slik at du får fram den rette bibelske betydning av ordet sabbat. Det er sørgelig at dere adventister gjør hele soningen og hvilen i Guds fullbrakte verk til intet og erstatter det med en ukedag hvor dere kan dyrke deres tro på å vinne Ånden på lovens vei. Mit hjerte gråter for der og jeg ber at dere må få åpenbaringer som kan lede dere til å oppdage - og tro på - nådens evangelium.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-6-2005 kl 00:12


Sitat:
Sitat:
.......


Hvis du ville ta av deg adventistbrillene litt og ta tid til å studere betydningen av ordet sabbat i GT, så vil du finne at ordet har hovedbetydningen "opphøre."
Mvh
Willy



Hvor i all verden har du det fra?
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 4-6-2005 kl 01:10


Sitat:
Sitat:

Hvis du ville ta av deg adventistbrillene litt og ta tid til å studere betydningen av ordet sabbat i GT, så vil du finne at ordet har hovedbetydningen "opphøre."
Mvh
Willy



Hvor i all verden har du det fra?


Det fremkommer ganske klart i den hebraiske teksten. Du kan se i din norske Bibel i 1.Mos 8,22 blandt flere tekster.
Så langt jeg kjenner til står det i samtlige skandinaviske oversettelser i vers 22 om årstidedene og dager at "så lenge jorden står heretter skal disse aldri "ta slutt."; "Så lenge jorden står heretter, skal såtid og høst, kulde og hete, sommer og vinter, dag og natt aldri ta slutt." Det hebraiske ordet som "ta slutt" er oversatt fra er shabath. Ordet shabath blir på engelsk gitt følgende hovedbetydninger; cease, desist, rest, put an end to, OG det siste alternativet er "to keep or observe the sabbath." Som eksemplene her viser vil du oppdage at GT's sabbat i virkeligheten er en billedlig fremstilling av hvilen i Guds fullbrakte frelsesverk i Jesus Kristus.

De adventistpastorer jeg til nå har vist dette kommer helt i ubalanse og vil ikke snakke med meg mer når jeg etter å ha vist eksempler på den hebraiske betydningen av "sabbath" i GT, tar dem til hebreerbrevet kap 4 og ber dem forklare meg hva de får ut av å lese de 11 første versene. Her bekreftes at sabbatshvilen ikke egentlig står om en ukedag, hverken lørdag eller søndag, men hvilen i det fullbrakte frelsesverket. Vi får hvile i nådewn under Åndens ledelse og ha fred med Gud for vår tid under gjerningstilbedelsen under Moseloven er over. Nu har vi fått en forsmak på den himmelske hvilen.

Vet du, Elin, det er så befriende og trygt å ha fått denne åpenbaringen fra Gud. Jeg kjenner hvordan brikkene i Bibelen bare ramler på plass en etter en. Det gir meg en så salig fred med Gud! Døden er ikke lenger avskrekkende for meg for nå kan jeg leve i forvissning om frelsen og uten bekymring for morgendagen. Jeg har fått det godt, Elin! Jeg vil så gjerne at du og alle andre også må få det godt, fo0r det er fullt mulig allerede nu i dette livet. Vi har fått Guds løfter om å leve nu med en forsmak på himmelen.

Ta imot det, Elin.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-6-2005 kl 11:36


Takk Willy
Jeg har det svært godt med min Gud, bedre og bedre.
Betydningen du gir sabbaten som en forsmak for himmelen tror selvfølgelig jeg også på! Det som tar slutt opphører etc. er jo uka? Og all jobbingen! Deretter heter ukedagene: en etter sabbaten, to etter sabbaten etc. på de fleste oldtidspråk og hebraisk. Ordet betyr ellers hvile, fordi Gud hvilte da han var ferdig (sluttet) å skape.
Og du gidder ALDRI å ta inn at det jeg sier og praktiserer ikke er noen gjerningsreligion!!!! :rolleyes: HVORFOR?? Nå har jeg skrevet side opp og side ned om det, ikke kommenterer du det heller. Leser du det?
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen