Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Åleskjær spytter på Guds Hellige Bud!
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 18-5-2005 kl 00:37
Åleskjær spytter på Guds Hellige Bud!


hegemor postet følgende innlegg:
Sitat: "Nå har Åleskjær skrevet en ny bok hvor han regelrett opphever de 10 bud.
Nå er det greit å lyve, stjele, banner og drive hor."


Hei hegemor,Jeg er ingen tilhenger av Åge Ålekjær, men jeg må få arestere deg litt på uttalelsen om hva Ålekjær nå mener, at "nå synes han det er greit å lyve, stjele, banne og drive hor."

Denne misforståelsen at Ålekjær synes slike ting er greit skriver seg fra hva han uttaler om den skrevne tibudslovens plass hos den omvendte troende. Han sier ikke at tibudslovens prinsipper er opphørt å gjelde for mennesker, men han avviser at denne loven er ment å være den troendes rettleder under den nye pakt. Så langt jeg har forstått Ålekjær ser han på den skrevne loven som "bokstavens tjeneste," (se 2.Kor 3:6-11) i motsetning til Åndens tjeneste som den troende er underlagt under nye pakt.

Ta litt tid til å grunne på meningen i dette verset, Johannes 1,17; "For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus."

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-5-2005 kl 04:13


Hva Åleskjær mener vet jeg ikke, jeg har ikke lest boken. Men jeg merker meg at Paulus ble utsatt for samme anklage, se f.eks. Apg 21:21:

"Men nå har de hørt om deg at du lærer frafall fra Moses blant de jøder som lever ute blant hedningene, og sier at de ikke skal omskjære sine barn eller følge de gamle skikker."

Paulus lærte ikke frafall fra loven, men at loven er oppfylt av Jesus, og at Jesus lever i oss, og skriver loven i våre hjerter. Vi adlyder ikke lenger en ytre lov, men en indre lov, som er Jesus Kristus, så langt jeg har skjønt (jeg skjønner jo ikke alt dette selv enda).

Se også 2Pet 3:15 hvor han skriver om brevene til Paulus at "de ulærde og ubefestede vrangtolker, slik de også gjør med de andre Skriftene, til sin egen undergang."
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen