Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Kjønnsroller og ekteskap
Mamma1
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 23-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-3-2005 kl 20:20
Kjønnsroller og ekteskap


Helt siden før jeg giftet meg (for snart tjue år siden) har jeg prøvd å spørre forskjellige kristne om hva de mente om de Pauli ord som gjelder kjønnsrollene i ekteskapet og ellers. Jeg har en fin samling unnvikende, motstridende og misvisende svar... Hadde vært interessant å høre hva dere her på forumet hadde å si om dette emnet. (Særlig hvis dere tar en tur innom www.americanwomensuck.com, www.fredoneverything.net og www.angryharry.com og kikker litt på resultatene av et par generasjoner aggressiv feminisme...) Spent på svar.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Mamma1
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 23-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-3-2005 kl 17:23


Prøver igjen...
Dette burde være spesielt interessant for kristne kvinner. (ER det noen andre damer her, forresten?) Håper noen vil svare på dette.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
sumzero
Juniormedlem
*




Innlegg: 13
Registrert: 27-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-3-2005 kl 20:54


Dette er ikke et tema jeg har særlig greie på, men har du sjekket følgende hjemmesider http://www.bibelsklikeverd.no/ og/eller
http://www.cbeinternational.org/new/index.shtml ? Dette er etter mitt skjønn seriøse nettsteder med et konservativt bibelsyn samtidig som de har et "positivt" kvinnesyn.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Mamma1
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 23-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-3-2005 kl 21:45


Har kikket veldig raskt på den ene siden. Den så litt for liberal ut for meg mht. synet på kjønnsrollene. (Fikk nesten litt assosiasjoner til Bondevik og IKEA-katalogen...) Jeg er SVÆRT anti-feministisk. Spør meg hvorfor...
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
sumzero
Juniormedlem
*




Innlegg: 13
Registrert: 27-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-3-2005 kl 21:47


Hvorfor?



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Mamma1
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 23-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-3-2005 kl 21:52


Sjekk de nettsidene jeg nevnte et sted ovenfor (angryharry, fredoneverything og americanwomensuck). Der finner du mange gode grunner til å ta avstand fra alle feminismens gjerninger og vesen. (På AWS er jeg "Norwegian Lady". Du kan lese hva jeg skriver der, så får du et lite inntrykk av hvordan jeg tenker og hva jeg er opptatt av.)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
sumzero
Juniormedlem
*




Innlegg: 13
Registrert: 27-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-3-2005 kl 21:55


Jeg mente at bibelsynet var konservativt, dvs. at de mener at Bibelen er Guds Ord og forpliktende lærenorm. Men jeg skjønner at mange opplever deres tolkninger av "kvinne-skriftsteder" som kontroversielle. Men, dersom jeg har skjønt det riktig, finnes det nyanseforskjeller (nå snakker jeg om tolkning, ikke bibelsyn!) mellom flere av dem som identifiserer seg innen Christians for Biblical Equality.

[Redigert den 27-3-2005 av sumzero]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Mamma1
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 23-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-3-2005 kl 22:07


Jeg er egentlig mer interessert i hvilke tanker folk her har om hvordan vi kristne kan helliggjøres (dvs. bli/være annerledes enn verden) på dette området. Når diverse verdslige nettsider tar for seg feminismens ødeleggende resultater, blir det liksom litt feil at bibeltro (?) kristne skal prøve å klippe og lime og fikse og trikse for å få Paulus m. fl. til å bli stuerene nok. Trodde kanskje man fant prosentvis fler skikkelige mannfolk (med den rette bibelske autoritet) her enn på andre kristeliøse nettsteder. Håper det er noen sånne her. Dere trengs.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
sumzero
Juniormedlem
*




Innlegg: 13
Registrert: 27-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-3-2005 kl 22:20


Jeg vil vel tro at de som identifiserer seg med Christians for Biblical Equality er oppriktige sannhetssøkende kristne som ikke med vilje "klipper og limer" for å få Paulus til å matche en moderne kjønnsrolleforståelse.

På samme måte som jeg tror evt. meningsmotstandere av dem også er oppriktige.

Uansett - jeg har lite å fare med på dette området og tenkte bare jeg ville tipse om to nettsteder jeg kjente til. Jeg har full forståelse for at disse ikke møtte ditt behov.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-3-2005 kl 23:35


Sitter og tråkker meg jennom natta på ergo sykkel:n Mamma !
Tenk at Du er blant de svært få som får "skikkelign hikk-ups" når Du ser og lever i hva som skjer fra møtelokalene i dag, ja - som jeg skrev i et innlegg tidligere - de jeg hadde SLIK tilstro til å TÅ på GUDS Klare ord vedrørende embeder i Menigheten. Har INGEN TING med mannens rolle "over" kvinne. Den er altfor lettvint - hva det gjelder : er Lydighet til å unnderordne seg Guds klare bud, gitt til hedningeapostelen Paulus, og det har vi bare å følge vi. Dette gjelder for engelnes skyld; - syndefallet, og Skapelsen!!! Er det noe rart i det synger falskt inni meg! Jeg kjenner "kvalmen" over at ikke folk "gidder" å lese Bibelen i sammenheng lenger, i enfoldig tillit til at Den Hellige Ånd vil opplyse om hva som bør praktiseres. Gud firer ikke "en tomme". Han er nok kjærli, men og HELLIG!!!Om jeg liker det synet er meg totalt likegyldig- mitt trosverks skal prøves som alles andre innfor Kristis Domsstol.

Stå på Mamma! (Tenk at detfinns Gudfryktige kvinner som Dem! All ære!

vennlig
siggen
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-3-2005 kl 23:38


Beklager alle skrivefeila - de vakke få!
Sitter på sykkeln sjø, da blir det hakka sannhet! Men SANT er det, BASTA!
God Natt VENNER!

siggen
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2005 kl 00:20


Sykler mens du skriver? det er ikke verst. Ta ett bildet av "oppsettet" ditt av sykkel og datautstyr, kanskje jeg får til noe slikt i den nye leiligheten min? Legen anbefaler nemlig sterkt at jeg går ned 20kg i løpet av ca. 1 år. Så en trim-metode som kan kombineres med nerding er sterkt fristende.
(døgnet har bare 24 timer, selv om jeg brukte russetiden til å kjempe for å få 33 timer. Sitat fra russekortet mitt "dagene er for korte, og nettene er enda kortere".) Men det var nok avsporing fra denne gang.

Uanset; som mann (eller gutt? føler meg ikke så voksen, men jeg har nå 22 år på baken.) vil jeg på det sterkeste protestere mot de som sier at Bibelen diskriminerer kvinner. Til meg som mann sier Bibelen nemlig at mann og kvinne skal "underordne dere hverandre", at Gud har gitt meg (den dagen jeg finne min kone, hm, når skjer det?) - "en hjelper som er min like" (skapelsen, Gud sier "jeg vil gi deg en hjelper som er din like.") - Og videre at jeg skal vise kjærlighet og omsorg for min kone og familie med kristus som forbilde, slik han ofret seg for kirken.

Hvordan kan noen da snakke om diskriminering?
Men, ja, Bibelen antyder at mannen har ett overordnet "administrativt" ansvar i hjemmet. Jeg trur at de fleste beslutninger er best når de er gjenomdiskuterte og ikke dratt nedover hodene på noen. Men når det må "skjæres igjennom", og tas upopulære beslutninger, eller ta "parti" (er løsning A eller B best? vell, alternativet er i hvertfall ikke å ikke velge, for da blir det ingen løsning i det hele tatt.) Så er det mannen som har "ansvaret" for dette.

Ærlig talt, jeg ser ikke på dette som en forfremming eller noe overordnet i det det hele tatt. Jeg ser på det som en utaknemlig oppgave som uansett hva man velger vil medføre noe bra og noe dårlig. Og er fristet til å si som Paulus, at er det ikke mye lettere å forbli ugift? Jeg er fristet av mye av det ekteskap og familieliv kan by på, men det å ha ett Gudegitt overordnet ansvar for struktur og samhold i familien, det ser jeg for meg som en umulig og uoverkommelig rolle. Jeg har ikke lyst på den. Og dersom jeg må "ta" den, liksom bli "sjefen" over andres liv, ja da trenger jeg utrolig dyktige rådgivere. Da i første omgang min kommende kone, og så også mine barn, (når de kommer, dersom de kommer).

Som antydet er jeg atså ikke direkte for "likestilling" i alt og alle ting. Men at ett ekteskap på alle måter er ett "lagspill", og at partene er like-VERD, ja mer enn det, vi er kalt til å være ETT. (Hvordan man nå blir det). En besdriftsleder er heller aldri bedre enn sin dårligste medarbeider. Og som "sjef" og ektemann må man delegere. At jeg lar kona bestemme farger på gardiner, tapet, ja til og med bilen, ser jeg ikke på som at jeg løper fra mitt "gudegitte" ansvar. Ei heller at jeg vasker gulv eller tar oppvasken, skifter bleier eller vanner blomster, for å avlaste kvinnen jeg elsker ovar alt på denne jord, kvinnen som er blitt (når jeg nå engang kanskje blir gift) endel av meg selv. (Vi er jo ett.) - Men jeg lurer på om sjefen trumfer igjennom at bilen skal ha 120 hester istedenfor 90 ;)

Hva angår menighet og forsamling; ja, hvor går egentlig grensen? Er det galt av indemisjonsforbundet og NLM å ha kvinnelige misjonærer og forkynnere? Eller er det riktig at de tilater dette, men forbeholder sentralstyret for menn? hva ligger i begrepet "lærer" ? (Som er det Paulus ikke vil tilate at de er.) - "Predikant Petra" I NLM sør-trøndelag, ble intervjuet i ett blad jeg abonerer på. Der sa hun at hun styrte unna stridspørsmål. Generelt ser jeg ikke noen grunn til at man skal unngå stridspørsmål, men kanskje er det sundt for "kvinner" så de ikke blir "lærere" ? Hva med vår egen Lionheart? hun prøvde å spørre meg og Gunnar om dette når hun kom til oss. Vi, ihvertfall ikke jeg, hadde ikke noe godt svar til henne. Dette er en voldsom debatt i mitt kirkesamfunn nå. Jeg har blitt dreid fra "liberal" til mere konservativ, og ønsker ikke kvinnelig elsteråd eller pastor. Men i lavkirkelige organisasjoner, kan kvinner forette nattverd? kan de gjenomføre dåp? (Mer generelt; må man være ordinert i det hele tatt? er ikke nattverden og dåpen gått ut som befalinger til alle kristne? ergo kan jeg forrette nattverd i mitt hjem hvis jeg vil, uten at jeg er prest. Og om dette ikke ligger til hyrde-ansvaret, da må vell en kvinne kunne gjøre det også?) - Nei, jeg sliter selv med denne debatten jeg, og vet ikke hvor det er rett og trekke skillet.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Mamma1
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 23-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2005 kl 09:46


Takk for alle innspill.
Jeg holder meg til Ordspråkene 31 som min "instruks" for hvordan jeg som kristen hustru og mor skal være. Dette kapitlet er interessant lesning. Gå nøye gjennom hvert vers og se på alle de kvalifikasjonene som kreves av en god kone. Følger en kvinne alle disse retningslinjene, vil ikke lederskapet i familien bli noen tung byrde eller utakknemlig drittjobb for en mann. (Jeg behandler min mann som den øverste herskeren han er, og det synes han er helt konge...)

En kvinnes oppgaver ligger på andre felter en en manns arbeid. Hun skal være "hjemmets portvakt", passe på hva/hvem som kommer inn i huset, bygge og vedlikeholde den hjemlige kulturen, vise gjestfrihet, undervise barna sine (sammen med mannen, selvfølgelig. Min familie har drevet hjemmeundervisning i sju år. Men det får bli tema for en annen tråd.) - i det hele tatt være en motvekt til verden. Alt dette får man ikke tid til hvis man skal drive og insistere på at man skal gjøre akkurat det samme som mennene, for ellers blir det urettferdig. Hele likestillings-problemstillingen blir mer absurd jo mer jeg tenker over den.

En 180-graders snu-operasjon, tilbake til par- og familieforhold slik de skulle være, vil selvfølgelig koste anstrengelser. Men nå er ihvertfall jeg her, på banen. Håper noen kan dra nytte av mine erfaringer.

P.S. Kristnerd - Prøv intervalltrening, vektløfting og svømming (og pass på kneleddene dine så du ikke overbelaster dem!) kombinert med lite karbo og mye protein. Det skulle gjøre susen.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2005 kl 13:38


Den med treninga - ja, Dere skulle ha sett opplegget; - Den megasykkeln, - foran et vaklende PC - bord - (gammalt som alle hauer) med svetten silende og fingra skjelvende og knatrende over tastturet. Flere har ledd seg skakk av opplegget mitt.
Men dagen er fylt av akkurat SÅ mange timer,g ittjno flere, og må TIL fulle benyttes.
Håper jeg med dette har bevist EN gang for alle at jeg ikke er en sofagris!
Vektenene og hantlerne som jeg tidligere en gang forelsket meg slikpå ,og som Du tørtsa så vidt inn på , vil Du se av andre innlegg fra meg, at jeg av gode grunner har måttet la ligge(Man kan bli så hekta på mangt her i livet....
Seriøst! - Altså dettane med kvinnens rolle vis a vers mammens - være det i hjemmet - forsamling - og ellers. Det jeg forsiktig vil ymte fram noe om er KUN dette som gjelder menighetsforhold - det andre kjenner jeg dessverre ikke godt nok til. Jeg ELSKER kvinner, og synes - som Gutt - - som naturlig er - at de er bare KNALL de - Og dette har overhode ingen ting med ytre skjønnhet at gjøre (Hun jeg daglig kjører til sin syke mann er over sytti, og hun er som en blomstrende .- dog aldrende - skjønn engel, -år setter jo sine spor...
Det er fælt hvor vanskelig jeg har for å komme til pointet i dag da sigge!
Sola skinner og fristelsene er mange - ute - men jeg skal se om jeg klarer å gi uttrykk for hva jeg har klart å få frem ved Den Hellige Ånds veiledende instuks- Han - Guds Ord - Overstyrer alle ting - mine følelser - TRADISJONER - (kan være så rettferdige og betimelige som bare det - strider de mot Guds Klare ord - ja - så vekk med det!!!
Jeg har lært en ting disse seks åra jeg har, av Guds Nåde fått lære Ham å kjenne, - At har Han sagt noe - så er det fordi Han mener at det skal etterfølges.
Skulle det være så inn i hampen vanskelig å praktisere da ! - (Jeg kjenner fingra blir vissne igjen - og huet og ryggen begynner å verke .... men hva er i veien venner for å holde fast på det gamle - SIKRE - som;n Paulus karen kom med- Ikke Hans bud, som Han sa - Men bud fra Herren.
Jeg ELSKER Ham - You see... Det var bare det jeg ville ha sagt...
Det kommer mer - men ikke nå...
Oppdrag kaller!


sigg


Vennlig
siggen
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Mamma1
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 23-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2005 kl 14:47


Går det virkelig an å sykle på trimsykkel og skrive på tastatur samtidig? Ikke verst.

Selv om du (og andre her) ikke lever i noe ekteskap/parforhold akkurat nå, har dere vel møtt og observert damer i ulike sammenhenger, og kan vurdere ut fra disse inntrykkene. (Dessuten har vel alle en mor, og muligens søstre.)

Jeg begynner å bli ganske lei av at kjønnsforskjellene skal forsvinne så fullstendig fra samfunnet. Enten de nivelleres eller forvrenges, blir resultatet det samme - et fattigere og kjedeligere fellesskap. (Dette gjelder både ute i verden og inne i menigheten.) Gud hadde mange grunner til å skape to kjønn. Blant annet skal vi sammen uttrykke litt av Hans selvportrett (skapt i Guds bilde). Det gjør man ihvertfall ikke hvis man fornekter selve den skapte virkeligheten - to kjønn med alle de kontrastene det innebærer.

Men som alle med litt peiling på tegning og maling vet, virker to motsatte (komplementære) farger gjensidig forsterkende på hverandre. Setter du f.eks. rødt og grønt ved siden av hverandre, blir begge fargene mer intense og synlige. (Blander du derimot to komplementærfarger, får du en motbydelig gråbrun guffe...)

Håper vi kan snakke mer om dette med ekte, bibelsk maskulinitet og femininitet. Det er veldig interessant.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2005 kl 14:56


http://www.crossroad.to/#welcome er et bra nettsted, synes jeg Mamma!
Hun, Berit Kjos, har mye "vettugt" for seg:
Nei, nå maser det på igjen. må stikke hei

sig
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2005 kl 15:44


Ser for meg to bilder jeg :) den ene er fotballspilling ;) nå har jeg aldri vert noen stor fotballspiller, problemer med leddene på barneskolen, liten og lubben og vondt i beina. Så det ble slutt på det etter to "sesonger". Ikke er jeg spesielt interesert i å se på fotball heller. Men jeg har fått med meg en ting ;) lagspill. Korekte, planlagte og presise pasninger. - Dette trur jeg trengs i ett ekteskap.

Videre tror jeg litt på bedriftsleder "modellen". Slik Paulus underviser synes det at mannen er "daglig leder". Men en daglig leder trenger veldig dyktige medarbeidere. Der har vi kvinnen. Og vips så er vi tilbake på "lagspill" opplegget. - Og forøvrig, selv om noen ting ligger til det feminine, og noe til det maskuline, så er jo "vi menn" veldig forskjellige også.
Jeg trur jeg ville blitt veldig fornærmet og såret hvis ikke min kvinne (når det nå kommer en), under påskudd av å være en "god kone", nekter å ta seg en tur med veninder og overlate unger og hus og alt det måtte være til meg. Og selv om jeg nok vil sette utrolig stor pris på ferdiglagd middag når jeg kommer fra jobb, (nå kan det hende jeg får det uansett om jeg blir gift eller ikke ;) sikter nemlig på å bli lærer på en av NLM's internatskoler.), så FORLANGER JEG, å få lov til å lage kvelder hvor jeg kan kokkelere alene på kjøkkenet, og bare ære henne som den dronningen hun er. Stearinlys, barnene sendt til besteforeldrene eller noe, og *knis*, leve meg inn i en annen "hemmelig" del av Bibelen. Ja nemlig, overøse henne med klisjeaktige og fløte-søte ord om bryster som er som gaseller og alt dette andre fra Høysangen. Hm... best å slutte her ;)




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2005 kl 15:45


Sitat:

Prøver igjen...
Dette burde være spesielt interessant for kristne kvinner. (ER det noen andre damer her, forresten?) Håper noen vil svare på dette.


Det er nok ikke så mange kvinner i forumet her. Men, hm...*Roper på Lionheart* har du noen meninger?




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Mamma1
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 23-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2005 kl 17:49


Klart det er lov å varte hverandre opp og skjemme hverandre bort. Feilen med alt for mange jenter/damer er at de tror dette er en selvfølge, at de skal ha en masse rettigheter uten tilsvarende plikter. ("Prinsesse-mentaliteten".)

Tror ikke single menn skal tenke for mye på å få seg dame. Det er bedre å bygge opp en tilværelse som man selv kan trives med, uansett hvem man skulle møte eller ikke møte. Sats på å skape et brorskap av rettroende menn som hjelper og støtter hverandre. (Se "Braveheart" og lignende filmer...)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2005 kl 17:50


"Stearinlys, barnene sendt til besteforeldrene eller noe, og *knis*, leve meg inn i en annen "hemmelig" del av Bibelen"

Ja Du er litt av en heldiggris Kristnerd!
Tenk, 22 år, - heile livet framom Deg! Nostalgien kjem smygan i en"gammal, utlevd skrott"
Håper og BER, om at alle Dine (slettes ikke urealistiske)! drømmer blir oppfylt Kristnerd!!!).
Høysangen, ja den skjønte jeg ikke bæra av- syns det var noe rart prat om noe som kalles kjærlighet - ja - men ikke at det var et bilde på Jesu Kristi Kjærlighet til oss - og vis a versa!
Nei, opplevelsen i 99 var det skjellsettende i mitt liv - ha derfor litt overbærende forståelse for at jeg fremdeles er i behov av "mjølk" på mange stadier. Kun 6 år vet Dere! Forlang ikke alt for mye av meg Da...please...
Men syns det er litt artig, og ikke minst, lærerikt, å få væra litt med her på forumet. Alt jeg ønsker, og det gjør jeg av hjertet, Elgkjøtt, er at behage Herren. Og være lydig mot Hans bud. For jeg kjenner at Han ELSKER meg, til tross for ALL den dritten jeg levde i før, og møkka jeg vassa i opp til øra!
Men, nei, heller dette er vel hvorfor at jeg er SÅ indererligen NIDKJÆR for Hans Ords bevarelse. Og det selv om heller ikke jeg er noen kløpper i Hebraisk og Gresk! Det er ikke på det nivået, heldigvis!!! Gud har lagt lista!
Elgkjøtt! - Du har sikkert opplevd og sett andre sider - positive sider av Alpha og annet, men når ikke lenger Guds Rammende Ord alene er nok til frelse, men at det må noe ytterligere til - og det fra noe som jeg er på gyngende grunn når det gjelder opphav- sier ikke mer, men heller ikke mindre - og aller viktigst - at jeg kjenner på en indre uro når jeg er i bønn, da synes jeg at jeg bare jeg bør si fra. Dere skal vite hvor uhyre REDD jeg er for å si noe som ikke er fullt ut sanksjonrert fra Herren! Han er det jeg frykter, og ELSKER av HELE mitt hjerte!
Derfor disse mine, til nå, meddelte tanker.
Og takk for at jeg får lov å dele de med Dere.
I Kristus Jesus; - Ja, Sannelig, Han er Oppstanden.
Fin møtekveld (eller hva enn ellers dere har fore, i Herren Jesus
kveld, >VENNER

siggen
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Mamma1
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 23-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2005 kl 18:46


*drar i sporveksleren og prøver å svitsje tilbake til det temaet tråden begynte med*...

Ingen andre damer her foreløpig, ser det ut som. Dette har jeg forsåvidt vært borti før, å være eneste dame til stede når det ble snakket om tro og ideer. Hvorfor er slike emner så uinteressante for de fleste kvinner? Har de ingen omsorg for troen og tanken?
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Mamma1
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 23-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-3-2005 kl 19:15


Jeg poster et lite innlegg til meg selv bare for å holde denne tråden varm...

Lurer forresten på hvor mye/ofte dette er emne for prekener o.l. i de ulike forsamlingene/kirkene rundt omkring, og hvor i det teologiske landskapet de forskjellige befinner seg (på en skala fra fullstendig liberal til helt konservativ)? Kom med tilbakemeldinger, alle folk her.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 30-3-2005 kl 14:58


Sitat:
Opprinnelig postet av Mamma1
Helt siden før jeg giftet meg (for snart tjue år siden) har jeg prøvd å spørre forskjellige kristne om hva de mente om de Pauli ord som gjelder kjønnsrollene i ekteskapet og ellers. ............ Spent på svar.


Hei Mamma1!
Da jeg så raskt igjennom innleggene i denne tråden ble jeg overrasket over den store mangelen på henvisninger til Bibelen og fortolk og mangel på fortolkninger av samme. Jeg tlllater meg de4rfor å sitere noen vers fra Paulus som Mamma1 tar utgangspunt ifra i sitt innledende innlegg:

Ef 5:22-33
22 Dere hustruer: Underordne dere under deres egne menn som under Herren.
23 For mannen er kvinnens hode, likesom også Kristus er menighetens hode – han som er sitt legemes frelser.
24 Men likesom menigheten underordner seg under Kristus, så skal også hustruene underordne seg under sine menn i alle ting.
25 Dere menn: Elsk deres hustruer, likesom også Kristus elsket menigheten og gav seg selv for den,
26 for å hellige den ved å rense den ved vannbadet i Ordet,
27 slik at han kunne stille menigheten fram for seg i herlighet, uten flekk eller rynke eller noe slikt, men at den kunne være hellig og ulastelig.
28 Slik skylder også mennene å elske sine hustruer som sine egne legemer. Den som elsker sin hustru, elsker seg selv.
29 Ingen har noen gang hatet sitt eget kjød, men han nærer og varmer det, slik også Kristus gjør med menigheten.
30 For vi er lemmer på hans legeme.
31 Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være ett kjød.
32 Denne hemmeligheten er stor – jeg taler her om Kristus og menigheten.
33 Men også hver enkelt av dere skal elske sin hustru som seg selv, og hustruen skal ha ærefrykt for sin mann.

Få kristne har oppdaget at Paulus bruker et billedspråk når han taler om forholdet mellom mannen og kvinnen. Når disse tekstene forstås ordrett blir de ofte brukt som bibelsk bevis for at mannen skal herske over kvinnen i betydning "være den som alltid skal bestemme alt." Vi ser dee negative konsekvenser av en slik forståelse i de fleste kirkesamfunn, men kanskje aller mest i de karismatiske og i sekter - som f.eks. Smiths Venner, Jehovas Vitner, Mormonerne m.fl..

Legg merke til betydningen teksten får ved vektlegging av et par vers:
Ef 5:25.28
25 Dere menn: Elsk deres hustruer, likesom også Kristus elsket menigheten og gav seg selv for den,
......................
28 Slik skylder også mennene å elske sine hustruer som sine egne legemer. Den som elsker sin hustru, elsker seg selv.

Legg her merke til at det mannen plikter å være og å gjøre for hustruen er den samme som Kristus var og gjorde for menigheten, altså for oss.

Hvordan behandlet Jesus menneskene han kom i kontakt med?
Hva gjorde Jesus for å¨vise sin kjærlighet mot oss som har kommet til tro og ønsker å høre ham til? HAN GAV ALT!!!

Ef 5:25 Dere menn: Elsk deres hustruer, likesom også Kristus elsket menigheten og gav seg selv for den,

Kol 3:19 Dere menn: Elsk deres hustruer, og vær ikke bitre mot dem.

1.Pet 3:7 Så skal også dere ektemenn leve med forstand sammen med deres hustruer som det svakere kar. Og vis dem ære, for også de er medarvinger til livets nåde – for at deres bønner ikke skal hindres.

Så forstå da at kvinnen er et bilde på menigheten.

Åp 14:4 "Det er de som ikke har gjort seg urene med kvinner, for de er som jomfruer. Det er de som følger Lammet hvor det går. De er kjøpt fra menneskene til en førstegrøde for Gud og Lammet."

"For jeg er nidkjær for dere med Guds nidkjærhet. Jeg har jo trolovet dere med én mann, for å fremstille en ren jomfru for Kristus." 2.Kor 11:2

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Mamma1
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 23-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-3-2005 kl 15:55


Dette er vel og bra. Men jeg noterer meg at du, i likhet med de andre her, gjør et poeng ut av at "selvfølgelig skal ikke mannen være den som bestemmer alt, men ofre seg/gi alt" osv.
Grunnen til at vi har det forskrudde forholdet mellom kjønnene som vi ser i dagens samfunn, er nettopp det at menn bestemmer for lite; tar for lite av sin Gudgitte autoritet.
For at jeg, som kvinne, skal kunne spille MIN kjønnsrolle slik den opprinnelig var tenkt, er jeg avhengig av at mennene rundt meg gjør det DE skal gjøre. Det er fint å bli elsket, men jeg vil også være trygg for at jeg kan bli forsvart og beskyttet mot alt/alle som vil angripe.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-3-2005 kl 16:12


Sitat:

Det er fint å bli elsket, men jeg vil også være trygg for at jeg kan bli forsvart og beskyttet mot alt/alle som vil angripe.


Jeg er liten og feit, ganske "skoleflink", men en skikkelig nerd. Mere muskel-løs enn muskuløs. Så... hm, jeg hadde ett håp om at det fantes en kvinne der ute som vil ha en "bløt" og kosende mann som meg. :saint: og som er sterk nok, fysisk og psykisk, til å ikke skulle beskyttes hele tiden. :rolleyes: :smug:




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-3-2005 kl 16:29


Sitat:
Opprinnelig postet av Mamma1
men jeg vil også være trygg for at jeg kan bli forsvart og beskyttet mot alt/alle som vil angripe.


Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Mamma1
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 23-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-3-2005 kl 17:41


Gana: Hva betyr det lille blå vesenet som hopper ut og gjemmer seg???

Kristnerd: Tror nok sjansene for å finne noen vil øke hvis du satser litt mer på tradisjonell maskulinitet. Kvinner vil og må ha noen de kan se opp til, som er sterkere enn dem og kan "holde dem i ørene". Det trengs faktisk.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 30-3-2005 kl 22:01


Sitat:
Opprinnelig postet av Mamma1
Gana: Hva betyr det lille blå vesenet som hopper ut og gjemmer seg???


Jeg tror han er så uenig i det Kristnerd sier at han må gå ut og trekke luft! :singing:

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-3-2005 kl 08:25


Hva mener du med "sterkere" ? at mannen fysisk skal sette kvinennen på plass (og ergo må være fysisk sterkere dersom i tilfelle hun stritter i mot?) , eller "sterkere" i mer overført betydning at det er en som holder seg rolig og trøster, oppmuntrer, eller får henne ned på bakken dersom hun blir for "høytflyvende" og filosoferende i sine ideer. (Hadde vert fint med en veranda på taket med en stor månekikkert :p ) <--- f.eks. Altså at mannen stort sett er i følelsesmessig balanse og kan hjelpe kvinnen opp eller ned alt ettersom. - For meg virker det som om kanksje kvinner er litt mere latent til store humørsvigninger enn menn?

Men... må ikke bli for mye av det heller da. Jeg ønsker meg ikke tilbake til en situasjon hvor menn ikke har lov til å føle sorg eller gi utrykk for skuffelse ol. Da kommer det ut til slutt gjennom "maskulint" sinne og agresjon, mens det kan komme til syne på mye bedre måter dersom det er akseptert i forholdet at også mannen har tunge dager og sliter med både tvil, sorg, usikkerhet osv. Min egen bakgrunn gjør at dersom jeg skal ha en kvinne, så trenger jeg faktisk at hun tar "mannens" rolle på noen av disse områdene av og til. (Depresjons lidelse pga. blant annet mobbing i oppveksten. Ikke noe behov for "sjelesorg" her nå, jeg har bra hjelp rundt meg. Men bare så du forstår min situasjon og behov dersom jeg en gang skal finne meg "ei".)

Ellers så trur jeg kanskje det blir feil å diskutere dette med menn? Er det ikke ett ganske sunt prinsipp at mennene søker å lese og leve etter de vers som er rettet til oss, og kvinnene etter de vers som er rettet til dem? Dersom menn blir lært opp etter hvor from og underdanig en kvinne skal være så blir det å friste dem til maktsyke og aroganse. To synder jeg har inntrykk av at ligger mere latent til mannen enn til kvinnen. (Som ett motstykke til de ting kvinnen synes mest latent til.)




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Mamma1
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 23-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-3-2005 kl 08:46


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd

Ellers så trur jeg kanskje det blir feil å diskutere dette med menn? Er det ikke ett ganske sunt prinsipp at mennene søker å lese og leve etter de vers som er rettet til oss, og kvinnene etter de vers som er rettet til dem? Dersom menn blir lært opp etter hvor from og underdanig en kvinne skal være så blir det å friste dem til maktsyke og aroganse. To synder jeg har inntrykk av at ligger mere latent til mannen enn til kvinnen. (Som ett motstykke til de ting kvinnen synes mest latent til.)


Trykte visst på en knapp litt for raskt... Her kommer ihvertfall det jeg skulle si.
Gå til www.americanwomensuck.com og les diskusjonene på forumet der. Der har du menn som kan oppføre seg som virkelige gentlemen overfor de (vi) damene som også poster der, selv om de (mennene) er SVÆRT konservative mht. kjønnsroller, og mange dessuten er skuffede og aggressive (verbalt/mentalt) overfor kvinner generelt.

Jeg har aldri noen gang opplevd at menn (kolleger, venner, slekt) fristes til maktsyke og arroganse når jeg oppfører meg "fromt og underdanig". Tvert imot fremkaller det respekt og ydmykhet, og en stor lettelse over å slippe å hele tiden være på vakt mot å bli verbalt kastrert...
_______
(Det du gjorde feil er nå rettet - adm.)

[Redigert den 31-3-2005 av Kristnerd]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-3-2005 kl 10:33


Sitat:
Opprinnelig postet av Mamma1
Jeg har aldri noen gang opplevd at menn (kolleger, venner, slekt) fristes til maktsyke og arroganse når jeg oppfører meg "fromt og underdanig". Tvert imot fremkaller det respekt og ydmykhet, og en stor lettelse over å slippe å hele tiden være på vakt mot å bli verbalt kastrert...


Det trur jeg så gjerne på. Og det siste du sier der er ett veldig viktig poeng. Men det motsier meg egentlig ikke, gjør det vell ? - For her sier du noe om din oppførsel, og den reaksjon de får på den. Oppførsel sier mere enn ord, og sier ting bedre enn ord. Det å lese igjen og igjen at "kvinnen skal underordne seg mannen", (og leseren er mann), KAN (trenger ikke å gjør det) gi mannen maktsyke og aroganse, eksemplene er desverre for mange, på direkte kvinne diskriminering i kristne hjem.
Din oppførsel, kontra ordene blir litt slik som det å være salt og lys i verden. Det at du selv tar ansvar for å leve etter Bibelens ord til kvinnen er utrolig bra :D:D all respekt. Og for all del, jeg setter ikke forbud for mannen å lese "kvinnens vers", men skal mannen lære seg å være mann, så skal han først og fremst lese mannens vers;) sant ;)

Jeg er enig i de store linjene dine om Bibelsk rollefordeling, og at "kvinnefrigjøring" har ført oss bort fra dette og ut i en grøftekant. Men når du nå tar til orde for å trekke folk opp på veien igjen syns jeg bare det er på sin plass og finne ut litt mere hva veien egentlig er ;) og skisere hva som kan være den andre grøftekanten.

Samtidig, så er nok ikke mennesker helt A4 og passer inn i bestemte former. Bibelen gir en rolle fordeling i ekteskapet, men den gir ikke en 100% oppgavefordeling, eller i alle ting skiserer hvilke oppgaver som ligger til de forskjellige rollene. Bleieskift og oppvask kan være "manns arbeid" uten at det medfører at mannen bryter med sin gudegitte forsørger/"sjef"/familioverhode rolle. Her kommer lyster, interesser, osv. inn i bilde. Tilbake til "bedriftsleder" modellen. Lederen har ansvaret for at ting blir gjort. Men det betyr IKKE at han skal gjøre alt selv. Det betyr heller ikke at han skal overlate alt til andre og trekke seg unna. Men det betyr at han delegerer ansvar, og følger opp de som har fått det. Som familieleder kan jeg "delgere" å skifte hjul på bilen til min kone, eller jeg kan delegere å handle mat. Men en god leder delegerer ikke bort oppgaver som "assistenten" misliker eller ikke har evner til å klare. Sier hun "jeg er ikke så flink med dette å velge farger jeg, kan ikke du bestemme trekket på soff***?" så er det mitt ansvar å enten gjøre henne flink, eller å selv ta oppgaven. De oppgaver jeg ikke har delegert skal jeg selv ta meg av. Dersom jeg ikke gjør det har alle "assistenter" i min "bedrift" lov å klage til meg og si "har du ikke gjort.... ennå?". Jeg har også ett overordnet ansvar for at de oppgaver jeg har delegert blir gjort. Er det noe som står uløst selv om jeg har satt min kone på saken, så får jeg ta å gjøre det selv. Men det betyr ikke at hun kan sluntre unna og tro at jeg kommer til å gjøre det uanset.
Videre: dersom det er behov i familien som "lederen" ikke oppdager, så er det ikke ett tegn på svakhet at kona eller også barna kommer og sier i fra "vi trenger..." osv.

Jeg tror på ett Bibelsk rollemønster, men ikke på 100% skille på "kvinne arbeid og manne arbeid". Det er slik, at jeg liker å skru og dille med bil, fryder meg over å skifte tennplugger, male hus, klippe plen osv. Ellers så er jeg ikke fult så glad i å tørke støv og vaske tøy. Men dersom kona mi sier "du, i dag har jeg veldig lyst til å vaske bilen", eller "kan jeg ikke få hjelpe deg med å snekre det gjerdet" eller noe lignende. Eller "ååå, jeg er utrolig sliten, men jeg burde satt på en klesvask, kan du ordne det?" så er det helt forenelig med Bibelsk rollemønter. Eller tar jeg feil her ?

I begrepet "bli ett", ligger mye. Både fysisk, og sexuelt, men også psykisk. Man er en enhet, man sammarbeider i alle ting. At mannen er "kvinnens hode", er greit. Men da er vell kvinnen mannes arm og føtter. Og om hodet sier til armen "bøy albuen", og armen sier "au det gjør vondt" så skal hodet si "la albuen hvile". Osv.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-3-2005 kl 18:29


Hva jeg har skrevet har jeg skrevet fra eget hode, selv om min pastor har sterke meninger om dette tema. Det har nemlig slumpet seg slik at med unntak av mannsweekend i fjor høst (som hadde nettopp "en mann etter Guds hjerte" som tema, og dermed endel ting rundt dette) så har han ikke hatt så mye undervisning om dette den tiden jeg har gått i Trondheim frikirke, (fra høsten 2003). Men han har skrevet flere boker om dette. Her er en artikkel fra ham: http://www.delk.no/showarticle.php?id=166



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Mamma1
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 23-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-4-2005 kl 08:12


Thomas Bjerkholt kjenner jeg til. Er du forresten klar over at Frikirken hadde et kraftig Vineyard-kjør på slutten av åttitallet? (Bjerkholt var pastor da også.) Hvordan ligger de an lære-messig nå?

Sterke meninger, ja. Jeg snakket en del med TB om akkurat underordnings-tekstene til Paulus. TB er ganske sånn jeg-bestemmer-type, og kona unnskyldte ham etterpå... (Han er nå bare sånn. Det er ikke så greit...) Hvilket forklarer en del, synes jeg. I et virkelig samstemt forhold vil kona ha såpass respekt at hun ikke lurer seg bak ryggen på mannen sin med kommentarer for egen regning. Ikke rart hr. pastoren ble litt glefsete...
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 1-4-2005 kl 09:10


Sitat:
Opprinnelig postet av Mamma1
Thomas Bjerkholt kjenner jeg til. Er du forresten klar over at Frikirken hadde et kraftig Vineyard-kjør på slutten av åttitallet? (Bjerkholt var pastor da også.) Hvordan ligger de an lære-messig nå?

Hei Mamma1.

"Vineyard kjøret" på åtti tallet er faktisk en indirekte og medvirkende årsak til at Apologetisk Verksted ble startet. Jeg var medlem i Trondheim Frikirke fra 1988-2001. Olav kan jo svare bedre enn meg på hvor Thomas står læremessig akkurat nå, men da jeg forlot menigheten så var det i hvert fall tydelig vineyard karismatikk som preget menigheten. I tillegg så har jo Frikirken både fellesmøter med Trondheim Vinyeard, og pastor nr.2 Bjørn Jellestad var/er veldig opptatt av å se til Kristent felleskap i Bergen, og til Kristkirken.

Sitat:
Sterke meninger, ja. Jeg snakket en del med TB om akkurat underordnings-tekstene til Paulus. TB er ganske sånn jeg-bestemmer-type, og kona unnskyldte ham etterpå... (Han er nå bare sånn. Det er ikke så greit...) Hvilket forklarer en del, synes jeg. I et virkelig samstemt forhold vil kona ha såpass respekt at hun ikke lurer seg bak ryggen på mannen sin med kommentarer for egen regning. Ikke rart hr. pastoren ble litt glefsete...

Kremt..
Hva er poenget ditt?
Jeg synes du kunne spart deg for kommentaren om kona til Thomas, og om dine tanker om forholdet dem i mellom. Det grenser etter min mening tett opp til sladder.

Det er greit å være litt skarp når vi snakker om hva folk faktisk forkynner og lærer. Dersom forkynnere lever i, og fastholder synd, eller offentlig forsvarer personlig synd, så kan det i noen tilfeller være på sin plass å nevne dette i forbindelse med forkynnernes forhold til tro og lære.

Ellers bør vi være ekstremt forsiktige med å omtale privatlivet til folk, og særlig innen-ekteskaplige forhold. Det hjelper ikke at Thomas holder en svært høy profil når det gjelder kristne kjønnsroller. Thomas og konas eventuelle mangler (slik du ser det) i ekteskapet, har vi absolutt ikke noe med.

Dersom noen etter din mening ikke lykkes i leve opp til det bibelske mønster for mann og kvinne, så hører dette hjemme i lønnkammeret...

Vennlig hilsen
Gunnar.

* * * * *


[Redigert den 1-4-2005 av Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen