Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: ny pinsemenighet med apartheid-"tilhengere" i Norge...
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-1-2005 kl 00:01
ny pinsemenighet med apartheid-"tilhengere" i Norge...


Regnbuen Kristne Felleskap vil igjen inn i pinsebevegelsen etter at de i sin tid brøt med Lørenskog pinsemenighet.

Her står det om lederne av RKF sin forherligelse av apartheid-regime som de tilsynelatende ikke har tatt avstand fra.

De sier riktignok at de synes at apartheid-regimet var urettferdig, men i neste setning foherliger de apartheid regimet.

Les artikkelen istedenfor å bare ha inntrykket av min subjektive omtale:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/04/30/255015.html



Hadde jeg vært med i kontaktutvalgt i Pinsebevegelsen ville jeg ha bedt om en redegjørelse om hvor de står i denne saken før de får bli medlem i Pinsebevegelsen.




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-1-2005 kl 00:12


Det er foresten snodig dette med pastorer som på død og liv skal ta en "pilgrimsreise" til USA for å adoptere tankegangen der før de kommer tilbake.

Det virker nesten som om de betrakter USA som et slags hjem for kristne\åndelig Jerusalem...


(tenker nå på det psykologiske forholdet til USA, ikke det utalte.)




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
modin
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 27-12-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-1-2005 kl 18:15


Larsis du overtolker innholdet i en artikkel skrevet i Norges mest antikristne avis!

Du må huske på at intervjuet sansynligvis er strekt mest mulig for å framstille disse to personene negativt før det kom på trykk i avisa. Når du i tillegg tolker det som stå på trykk aller i verste mening, så må det jo bare bli ille.

Samtlige av de tingene Solveig Friis Larsen sier i intervjuet er sant; det er mer kriminalitet i Sør Afrika i dag, det ville blitt bråk om to folkegrupper med forskjellig status ingikk ekteskap, mye av lidelsene i Sør Afrika skyldes internasjonale sanksjoner (disse sanksjonene gikk utover de svarte, fordi de hadde færest rettigheter), hun sier det var en fredlig ordning det var mer fredlig enn det var der i dag og ikke minst hun sier det var et urettferdig system.

Hvis man klarer og tolke den artikkelen i noen annen retning enn at hun mener at Apartheid var urettferdig, men at hun alikevel ser at det var et system som limte samfunnet sammen (et samfunn som i dag er i totalt Anarki). Så vil jeg faktisk si at man ikke er noe annet enn en konspirasjonsteoretikker av rang, mange andre innlegg av deg viser vel kanskje at du har den evnen.

Det som skjedde i Sør-Afrika under Apartheid var ikke bra, men det var ikke bra og bryte ned den bestående samfunnstrukturen på rekord-tid heller uten å bygge opp noe nytt. Revolusjoner har aldri vært gunstig for folk flest, selv ikke for den undertykte delen av befolkningen!

Desuten er det noe galt at en kristen artist synger for mennesker i et undertrykkende regime, Jesus talte for syndere han myket opp hjertene til synderne gjennom sine ord. Hadde han hvert sanger hadde han sikkert myket opp hjertene til de som drev med undertrykkelse gjennom sang også. Det er jo netopp de som leder et samfunn på en urettferdig måte, og som trenger å få myket opp hjertene sine med sang fra Gud.

"Regnbuen Kristne Felleskap vil igjen inn i pinsebevegelsen etter at de i sin tid brøt med Lørenskog pinsemenighet."

Jammen Lars, er det ikke kjempe bra at karismatiske menigheter ønsker og være en del av et felleskap. Trodde det var positivt at vi som kristne dannet et felleskap og var i den samme ånd, det er jo det som er forutsetning for at den hellige ånd virkelig skal komme å gjøre store ting over landet vårt. Vi kan jo ikke forvente vekkelse i Norge når ikke engang forskjellige grupper med karismatiske kristne ikke engang klarer og stå sammen?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-1-2005 kl 18:44


Modin:

Hei igjen!

For det første synes jeg kanskje det er litt vel konspirasorisk å stemple en av landets bedre aviser som antikristelig.

Jeg legger merke til at de fikk flere anledninger til å ta avstand fra tidligere utalelser, men valgte å ikke gjøre det.

Det samme med hefter om "negre som ble frelst pga. slavehandel" osv.

De sier dessuten at "det er totalt uforståelig" at Nelson Mandela fikk fredsprisen.



Uansett var poenget mitt her at jeg håper kontaktutvalget i pinsebevegelsen velger å få en avklaring på dette før de ønsker RKF inn i felleskapet.

Det burdte ta ca. 2 sekunder, og da regne jeg med at RKF gjør det klart at de ikke har ment det slik det har virket.

Forøvrig har jeg aldri trodd at RKF med bla. Norges mest internasjonale Bibelskole har vært rasister.

Å evangelisere\synge er det selvsagt bra å gjøre overalt :-)




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
modin
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 27-12-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-1-2005 kl 20:46


"For det første synes jeg kanskje det er litt vel konspirasorisk å stemple en av landets bedre aviser som antikristelig. "

Er helt enig med deg at Dagbladet er en av landets bedre aviser i og med at de ofte er mer reflekterte og dyptgripende enn feks VG. Dagbladet gir faktisk et rettferdig bilde i de aller fleste saker de skriver om, men det finnes et unntak. Det er når de kommer til kristne, da har avisa ofte en tendens til å bli svært useriøs. Bla har de framstilt frikirken i Hamar som en farlig sekt i en to siders reportasje for en tid siden, og det på bakgrunn av ting som skjer i alle kristne menigheter. Bla de talte i tunger der, de ba for folk der osv.

Dagfinn Høybråthen har blitt stemplet som sektmedlem for hele Norge, fordi han er med i Misjonsforbundet!!!! I tillegg har han et kapell i hagen sin, og er derfor selvsagt en ordentlig mørkemann, mens Ole Kristian Kvarme var Dagbladet faktisk ute og støttet. Ikke fordi de så på han som en framtidig bra Oslobisp, men fordi de håper at motstanden mot kirken vil bli så stor med Kvarme at det norske folk vil svikte kirken. Sissel Benche skriver faktisk at vi skal la Kvarme bli biskop med et fett smil, slik at han kan ødelegge kirken en gang for alle.

I samme avis står i den andre leder artikkelen om en "helt" ny gruppe kristne som kaller seg kristne evangelister, Dagbladet kjenner faktisk så lite til kristne miljøer i Norge at de ikke vet at heter evangeliske kristne og ikke kristne evangelister (som er den danske betegnelsen), de vet tydligvis heller ikke at dette ikke er en ny gruppe med at de har hvert der til alle tider. Videre skriver de at de kristne evangelister, er en ny gruppe høyreekstreme kristne blant annet representert ved Bush, Dagfinn Høybråthen og Kjell Magne Bondevik, og menigheter av typen pinsemenigheter?

I det hele tatt tror jeg ikke Dagbladet aner hva de snakker om når de kommer inn på ommerådet kristen tro. De driter seg totalt ut, med fordommer og mangelfulle kunskaper ovenfor oss kristne. Problemet er at ufrelste faktisk tar den suppa som Dagbladet setter for god fisk, og mange som tidligere var åpne blir helt lukket etter å ha lest slike ting. Når selv kommunistavisa klassekampen gikk ut og forsvarte Dagfinn Høybråthen for Dagbladets usaklige angrep så sier det litt om Dagbladet. Når selv klassekampen synes de går for langt, hvilken avis i Norge kan da være mer antikristen enn Dagbladet?

Dagbladet har jo også gått ut og sagt, at de er en kulturadikal avis, og at det er naturlig for dem og motarbeide kristne av den grunn. Dagbladet har desuten hvert slik til alle tider, en av grunnen til at kristne brøt ut av Venstre og dannet KRF var jo at den ene (dagbladet) av partiets to store aviser Dagbladet og VG, gikk så hart ut mot kristne at de ikke lenger klarte og være en del av et parti som støttet opp om denne avisen. Dette er 70 år siden, så dette er en ting som har hengt ved Dagbladet til alle tider. Nå er det de nye karismatiske kristne og "de kristne evangelistene de har tengt til å angripe", foresten ny og nye de evangeliske har hvert der til alle tider og de karismatiske kristne har hvert i Norge i snart hundre år...

Ble vist litt mye sinne mot Dagbladet....

"Jeg legger merke til at de fikk flere anledninger til å ta avstand fra tidligere utalelser, men valgte å ikke gjøre det. "

Hvorfor skulle de, jeg reagerer ikke på de tidligere utalelsene dems, jeg forklarte deg at det faktisk ikke er noe galt med disse utalelsene hvis vi tenker oss om i forrige innlegg. Når det kommer til at det er utrolig at Mandela fikk fredsprisen skjønner jeg også hva hun mener, for det har jo faktisk ikke blitt så mye fredligere i Sør-Afrika etter at Apartheid ble borte. Dette er ikke et angrep med Mandela som er en fantastisk mann, men har han egentlig skapt fred eller har han bare erstattet en konflikt med en annen?

"Det samme med hefter om "negre som ble frelst pga. slavehandel" osv. "

De forsvarer ikke det, de sier bare at det er bedre at elevene får kristlig undervisning enn å bli påvirket av Djevelen 25 til 30 timer i uka. Der er jeg helt enig. Desuten er artikkelen snart 4 år gammel, tror ikke den ACE lærerplan er i bruk på noen særlige kristne skoler lenger. Den ble bare brukt i en overgangsfase inntill man klarte og lage gode norske undervisnings opplegg for karismatiske kristne barn.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-1-2005 kl 23:10


Modin:


Ok. Det du skriver høres relativt rimelig ut.

Jeg skal innrømme at som ihugga sosialist-anarkist har jeg et horn i siden til Friis-Larsen son nylig i dagen skrev at det var en selvfølge for kristne å støtte Bush.

Det ga meg vel egentlig en såpass stor irritasjon, at en slik artikkel fra Dagbladet ikke akkurat gjorde det vanskelig for meg å stemple dem som "rednecks" :-)


Når det gjelder ACE\"Morgendagens skole" så finnes ikke denne stiftelsen lengre i Norge, og dermed heller ikke deres lærebøker.

Ser du på utalelsene deres så er det alikevel fortsatt mye jeg mener bør ihvertfall avklares nøyere.

Hadde jeg vært så enormt uenig i fremstillingen til Dagbladet ville jeg sendt ut en pressemelding, meldt dem til PFU, eller ihvertfalll fått Norge IDAG til å skrive om det. (der en av dem sitter i styret.)

Jeg sier ikke at de herved skal være "skyldige inntil motsatt er bevist", men at jeg håper kontaktutvalget i pinsebevegelsen spør et ubehagelig spørsmål her, og får de svarene vi alle håper på tilbake.


FORESTEN er Klassekampen kanskje den avisen som for tiden er minst fiendtlig mot kristne.

Noe vi alikevel ikke må glemme er at profane medier på "heksejakt" fakisk iblant har vært en velsignelse for kristenheten, og holder også folk i skinnet slik at de ikke gjør noe de ikke burdte.

[Edited on 2-1-2005 by Larss]




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2005 kl 04:09


Bare en kort komentar angående det du nevnte om Hamar frikirke.
Som medlem i frikirken har jeg blitt kjent med at det faktisk var en del usunne forhold der. Dette ikke knyttet til hverken forbønn eller tungetale, men en personsak, ett tidligere kvinnelig medlem. Jeg kjenner ikke saken personlig, og vil unnlate å komentere den nøyere. Vil bare si at det kanskje var en del sannhet i Dagbladets fokus her. Må videre ta forbehold om at heller ikke har lest dagbladets dekning her. Men jeg har, uten å kjenne detaljer, fått forståelse for at det etter forskjellig fokus mot Hamar frikirke har skjedd endringer. Ikke i form av utbytting av lederskap, men ved at lederskapet ble klar over overtramp de ikke viste hadde skjedd. Ting de burde vist om, men ikke viste om. Og som de dermed fikk mulighet til å be om unnskyldning for til den personen det gjaldt. Så vidt jeg vet er Hamar frikirke i dag en sunn menighet.

Når det er sagt vil jeg ikke påstå at Hamar frikirke noengang har vert en sekt, og desverre kunne nok dette overtrampet skjedd i de fleste menigheter. Men nettopp derfor er det bra at noen utenfor av og til tør å kritisere. Da kan ting komme fram i lyset, og bli gjort opp.

Men som sagt, jeg kjenner ikke saken i detaljer. Så her tar jeg alle mulige forbehold. Ville bare rettferdigjøre at det ikke alltid er av det onde at verdslig media retter søkelys mot kristne menigheter. En annenting er at TV2, og Dagbladet, med flere, men med disse i frontspissen ofte gjør slett journalistisk i og retter helt feilaktig kritikk. Dette forsverer jeg absolutt ikke.

Jeg er også veldig skeptisk til hva jeg aner av en usynlig alianse mellom dagbladet og Arbeiderpartiet om å nå kaste sine øyne på frimenigheter. I årevis har de stått i fronten for å direkte og inndirekte påvirke innsetting av liberale teologer i stillinger i den norske kirke. Som prester og biskopper. Saken fra i sommer rundt Høybråten og Misjonskirkens regler som forbyr homofilt praktiserende som ansatte i sitt kirkesamfunn, viser at gjennom fine ord som "likestilling," "bekjemping av forskjellsbehandling" osv. vil legge føringer på hvordan også frimenigheter forkynner og prakiserer Bibelens ord. Dette ser jeg som meget skremmende. Den samme gruppen taler fint om religionsfrihet, og ville nok aldri drømt om å påkreve at en islamsk gruppe innsatte kvinnelige ledere. Men når det er en kristen grupering som tar Bibelens ord på alvår, hva gjelder lederskap, og øvrig liv i menigheten, da er det helt greit å forsøke å legger føringer. Foreløbig har det ikke vunnet fram, men de vil nok ikke gi seg. Dette er jeg svert skeptisk til.

Er klar over at dette er på sidelinjen av trådens opprinnelige tema, men hadde lyst til å komentere det, da disse ting indirekte likevel ble diskutert.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
modin
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 27-12-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2005 kl 04:22


Larss har hvert litt krass mot det, har irritert meg over de tingen jeg har hvert uenig med deg om, en stund før jeg skrev det første innlegget. Du skriver innlegg overalt. Så jeg slapp noe en del energi løs, men jeg ønsker jo egentlig virkelig og velsigne som den gode kristne broren du er på tross av enkelte uenigheter :)

"Jeg skal innrømme at som ihugga sosialist-anarkist har jeg et horn i siden til Friis-Larsen son nylig i dagen skrev at det var en selvfølge for kristne å støtte Bush. "

Skjønner godt den ;) Hvovidt det er en selvfølge for kristne og støtte Bush, jeg vet ikke men for tiden lever jeg tett innpå en god del amrikanere som er Bush tilhengere. Jeg ser argumentene dems veldig godt, tror det er mye vi ikke forstår med amrikansk kultur. Mye av Kerrys politikk har negative konsekvenser det er mye som ikke er bra, og som du også er enig med meg om feks ekteskap for homofile og lignende. Samtidig er det for meg som økonomi intresert, og nogenlunde i sentrum politisk opplagt at Kerry sansynligvis hadde hvert flinkere til å styre USA økonomisk, selv FRP står nærmere demokratenes enn republikanernes økonomiske politikk. Desuten har ikke Bush det samme markeringsbehov i sin andre periode, synes ikke den Bush vi har sett etter valget er den samme som i sin første periode. Men nå har jeg ikke lest en eneste avis de siste 4 mnd så er vel strengt tatt ikke kvalifisert til å utale meg. Er ikke sikkert at en markerings ivrig Kerry i sin første periode ville hvert så mye bedre, han kunne ha flagget en god del synspunkter veldig høyt som ikke akkurat er det vi kristne kjempe for. Feks Fri Abort, Homofile ekteskap osv.

"Det ga meg vel egentlig en såpass stor irritasjon, at en slik artikkel fra Dagbladet ikke akkurat gjorde det vanskelig for meg å stemple dem som "rednecks" :-)"

Rednecks er de i hvertfall ikke med henhold til klestil se bildet :P

"Jeg sier ikke at de herved skal være "skyldige inntil motsatt er bevist", men at jeg håper kontaktutvalget i pinsebevegelsen spør et ubehagelig spørsmål her, og får de svarene vi alle håper på tilbake."

Jeg vet ikke helt jeg, tror det blir litt vanskelig og bedømme en menighet utifra ledelsens politiske syn. Feks var det jo en pinsepastor i Sverige som sa han var Euro tilhenger, det var ikke så veldig populært innenfor pinsebevegelsen (tror han fikk drapstrussel). Hadde den sentrale ledelsen i pinsebevegelsen hatt mer makt over menighetene så kunne han lett blitt sparket ut. Litt skremmende i og med at jeg er enig med ham. Tror vi skal holde utalelser om ikke åndelig ting unna bedømning av menigheter. Det vanskelige er selvsagt hvor grensen mellom det åndelige og ikke åndelige går. I hvertfall ønsker jeg å ha åndelig felleskap med alt fra SV folk til FRP velgere, jeg vil også ha dem som ledere i menigheten min, så lenge de er bibeltro kristne og åpne for den hellige ånd. Da er det mye viktigere med praksis, en mann som har sex med sin datter eller andre syke ting. Han bør ikke være leder i en pinsemenighet i Norge, det var problemet i Sverige. Ledelsen i pinsebevegelsen viste jo hva slags syking Helge Fosmo var, men netopp på grunn av fri organisering så var det ingen verden ting de kunne gjøre med det. Husker jeg leste artikler på nettsiden til KS om den syke menigheten i Knutby før disse drapene skjedde, hvor det sto om rare ting som skjedde der. Men det er vel tvilsomt om det hadde gått noe bedre om svenskene hadde sparket Knutby ut av pinsebevegelsen. I dag er de i hvertfall en del av et nettverk de kan bygge seg opp med, kanskje en gang vil det komme en sunn og bra menighet i Knutby hvem vet?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen