Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Ny "bekjennelsesorganisasjon" i Norge. "Venner av Guds Ord"
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-12-2004 kl 22:55
Ny "bekjennelsesorganisasjon" i Norge. "Venner av Guds Ord"


Hentet fra hjemmesidene til den kristne organisasjonen Frihet:


"Forening for bibeltroskap

Nå har Norge fått en ny organisasjon som skal arbeide for bibeltroskap og bibelkunnskap. "Venner av Guds Ord" har blitt startet opp av forkynnere fra ulike kirkesamfunn fordi man opplever at den liberale teologien sprer seg. Man ønsker derfor å spre den klassiske bibeltroskapen på en positiv måte gjennom både bibelkonferanser, medlemsblad og bibeltur til Israel.

Foreningen er åpen for alle som ønsker å bli medlem. Medlemsskapet som koster kr 200,- pr. år, vil i hovedsak gå til å dekke kostnader knyttet til utgivelsen av bladet. Flere kjente personligheter fra kristen-norge er skribenter i bladet, bl.a. Ingulf Diesen fra Misjonsforbundet og Ole B. Jarlvang fra Pinsebevegelsen.

Noe av det foreningen ser med bekymring på er at det blant kristne forkynnere i Norge, forkynnes mye som er i strid med både Bibelen og den tradisjonelle kristne tro. På nettsiden www.GudsOrd.no kan du lese foreningens presentasjon av sin bekymring og om det arbeidet foreningen driver. Her står det blant annet at enkelte kristne forkynnere hevder at Bibelen ikke er Guds åpenbaring til dem, at alt som er skrevet i Bibelen før forsoningen ikke gjelder dagens kristne og at sentrale personer fra bibelhistorien kun fantes i jødiske sagn og legender - det var ikke virkelige personer. Dette er noe av det foreningen ønsker å stå imot.

Her oppfordres vanlige kristne til å stå med i kampen for Bibelen og bibeltroskap i vår tid. Hvis du tror at Bibelen virkelig er Guds Ord, vil også Frihet anbefale deg å besøke www.GudsOrd.no for å melde deg inn i foreningen "Venner av Guds Ord.""

[Edited on 12-12-2004 by Larss]




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-12-2004 kl 22:58


Litt mer info...

(hentet fra forumet til frihet):

"En ny forening for bibeltro kristne starter opp 1. Januar 2005:

HISTORIE:
Foreningen ”Venner av Guds Ord” starter sin virksomhet 1.1.2005. Den har blitt etablert av et par pastorer fra ulike kirkesamfunn, men er støttet av enda flere pastorer. Alle navn er oppgitt på vår nettside, http://www.gudsord.no. Materiell og lignende er ikke trykket enda, men kommer i januar.

MEDLEMSKAP:
Foreningen er åpen for alle som ønsker å bli medlem. Det er ikke forbeholdt pastorer/forkynnere. Det er heller ikke forbeholdt personer som deler vårt bibelsyn, alle som ønsker å bli medlemmer kan melde seg inn i foreningen. Vi finner det imidlertid lite sannsynlig at personer som ikke har sympati for vårt bibelsyn og vårt formål, vil ønske medlemskap i foreningen. Hva vi står for er tydelig definert på vår nettside.

FORMÅL:Å arbeide for bibelkunnskap og bibeltroskap på tvers av kirkesamfunn. Det finnes i dag tilsvarende foreninger knyttet opp til Den Norske Kirke. Dette blir på en måte et frikirkelig alternativ.

VIRKSOMHET:
1. Bibelkonferanser. Det vil bli avholdt en rekke bibelkonferanser forskjellige steder i Norge. Pr. i dag er det klart at det vil bli avholdt en konferanse på Vestlandet og to på Østlandet første halvår 2005. Disse vil bli behørig omtalt både på vår nettside og i vårt medlemsblad når alle forhold knyttet til konferansene er avklart.
2. Bibelmagasin. Det vil bli utgitt et blad, som sendes alle foreningens medlemmer. Målet er at dette skal bli et kvartalsblad (for 2005 er det planlagt 2 utgivelser). Innholdet i bladet vil være i overensstemmelse med foreningens formål.
3. Bibeltur til Israel. Det planlegges også en tur til Israel for foreningens medlemmer. På denne turen vil man i tillegg til å se de kjente stedene også møte messianske jøder og kristne palestinere.

Dersom det er noen spørsmål om virksomheten til ”Venner av Guds Ord” kan disse stilles til følgende adresse: post@gudsord.no "





Hva syns vi om dette?

Jeg blir ikke medlem med det første, men hva med dere?




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-12-2004 kl 00:13


Jeg vil anta at det er mulig å melde seg ut igjen :) Foreløbig positiv. Kampen mot liberalteologi er viktig. Ulf Magne Løvdahl er forøvrig medlem i forumet her også.

Ville vert interesert i å vite hvorvidt man også ønsker å jobbe mot andre farer enn "liberalteologien", som gjerne mest viser seg i f.eks. DNK, og blant "kirkesamfunnsløse kristne" (med mange viktige untak av bibeltro kristne både i DNK og utenfor alt som er av kirkesamfun.)

Kunne likt og vist om de kommer til å ha en front mot den vranglæren vi her på forumet har hatt hovedvekt på, nemlig falsk åndlighet, trosbevegelsen og Toronto "salvelsen".

Sender en link til min egen pastor angående denne siden, så får han vurdere hvorvidt Trondheim-Frikirke, skal bli en "Bibel menighet", og om han eventuelt ønsker å være blandt forkynnerne som støtter arbeidet.

Jeg kommer til å vurdere medlemskap/abonemang på blad, men aventer situasjonen noe.

Nå er jeg ikke veldig bevandrett, verken på gudsord.no eller på frihet.no - men merker at gudsord.no er helt endrett, i og med at det ikke lengre er en "privat" hjemmeside, men en organisasjon sin. Tidligere innhold der har jeg syntes vert bra, men dette er jo nå borte til fordel for presentasjon av stiftelsen. Greit nok. Håper det blir mere god forkynnelse på sidene framover.

frihet.no er jeg mere spørrende til, og slettes ikke alt jeg er enig i, uten å komentere noen konkret sak nå.

Blir spennende å følge med på dette.

[Edited on 12-12-2004 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-12-2004 kl 00:34


Joda, jeg kjenner litt indirekte til Ulf Magne Løvdahl av litt forskjellige grunner. Han har i alle år vært baptistpastor, men er akkurat nå pastor i Misjonsforbundet.

(som noen av dere vet er jeg baptist)

Han er ikke noen jeg har noe å utsette på utifra det jeg vet...


Jeg finner kanskje synet til UML og "venner av Guds Ord" litt vel firkantet og konservativt. Alikevel så finnes det jo værre ting enn at folk er konservative...

(Jeg og UML står bla. i litt forskjellige syn angående noen saker internt i Baptistsamfunnet.)

Når det gjelder motstand mot Toronto o.l. så tror jeg ikke du skal håpe for mye. Etter hva jeg har skjønt skal denne foreningen gå inn på området "Bibeltroskap" og Bibelsyn, men ikke så mye teologi ettersom at de (slik jeg oppfatter det) vil ha en fullstendig tverrkirkelig profil.

Altså vil de slik jeg forstår det fokusere på Bibelsyn, og endel "klassiske læresetninger" som alle "Bibeltro" innen alle kristne trossamfunn er enige om. (homofili, abort, de 10 bud osv.)


Det skal samtidig nevnes at jeg ikke har noen førstehåndsinformasjon om "Venner av Guds Ord". Så det jeg skriver er antagelser, og ikke fakta.


Forøvrig kunne jeg selv tenkt å abbonere på bladet, uten å stå som medlem...




Videre antar jeg at man vil få svar på alle sine spørsmål om man henvender seg til e-post adressen som det står vist til...




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-12-2004 kl 00:41


I rettferdighetens navn er det jo forsåvidt også en ide å nevne at ikke "frihet", og "venner av Guds Ord" er det samme.

Altså tror jeg ikke at man alene skal se på UML som den som står som normgiver for organisasjonen.

Den andre av de to som sto bak "Guds Ord" når det var en litt mer privat stiftelse var Bjørn Olav Hansen.
(baptistpastor)

Som med de fleste er jeg enig, og uenig med han. Alikevel er han i noen saker jeg personlig er opptatt av en veldig sunn forkynner. (bla. angående helbredelse...)

Men når det gjelder "konservativ"-barometeret slår han nok likt med UMN og mange andre.


Det som er greit med disse folka sin konservatisme er at den ikke på noen måte handler om form, men derimot bare om innhold. (i motsetning til de fleste konservative lutheranere)




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-12-2004 kl 01:29


Bare en komentar til ditt sleivspark mot lutheranere ;)

hvor mye "form" kan jeg låne fra en menighet jeg er teologisk uenig med, før folk kommer til å tro jeg er enige med dem ?

En annen ting er jeg trur, eller rettere sagt nesten vet, at det finnes gode forkynnere som drukner den formessige innpakningen. ( Du kan ikke preke så lenge, for vi må ha 15 lovsanger, før, og 10 etter gudstjenesten, også må vi ha de og de og de opplysningene, også skal det være forbønn, også må vi ha en bolk hvor vi har frie vitnespyrd og kanskje det blir noe tungetale og sånt. Og møtet bør ikke vare mere enn en og en halv time. )

Og "troen kommer av forkynnelsen", fremdeles ;) Så om en form er kjedelig, men fremmer forkynnelse, så heller det enn en form som er hipp og kul og tilsynelatende fri (men er den kanksje ikke det likevel ? Har snakket litt med en del som er med å planlegger møter i veldig "frie" grupper. Det er faktisk ganske stram regi noen plasser.) Og som da sperrer for forkynnelsen.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-12-2004 kl 09:00


Kristnerd:

Når jeg snakket om form nå så tenkte jeg først og fremst på konservative lutheranere som tror at satan bor i stortromma og lignende... :-)

Altså folk som er veldig opptatt av "innpakningen" istedenfor innholdet.

Jeg mente ikke her å si at den ene formen er bedre enn den andre, men at disse konservative i utgangspunktet ikke uttalelser seg om at enkelte kulturelle utrykk er fra satan osv. (som rock, lovsang, "teater" osv.)




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-3-2005 kl 14:08


Ulf Magne Løvdahl informerte om at det er et spesialtilbud som går ut i Mars:

Man kan få første nummer av bladet gratis tilsendt hvis man sender en mail om det.




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen