Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Menneskenes utbredelse i følge Bibelen
Mlehu
Juniormedlem
*




Innlegg: 22
Registrert: 9-2-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-12-2004 kl 17:42
Menneskenes utbredelse i følge Bibelen


Hey, jeg regner med at mange er nyssgjerrige i forhold til menneskenes ubredelse på jorden (både før og etter Vannflommen)...

Jeg har merket meg at en rekke av navnene som nevnes i 1M 10, kan kobles til ulike landområder og folkeslag...

Detter er noen av de "forslagene" jeg har lest og hørt:
Jafets sønner: Gomer, Magog, Madai, Javan, Tubal, Mesek/Mas og Tiras.

Gomer med sønnene Askenas, Rifat/Difat og Togarma:
Gomer: muligens identisk med kimemrianerne, som sies å ha bodd i det sørlige Russland. "Conan, the cimmerian" Schwartzeneggers filmer på 80-tallet, og tegneserien, bygger på disse mytene.
Askenas forfar for germanere, slavere og skandinaver, bosatt på nord for Svartehavet. Rifat/Difat: sør for Svartehavet, i Anatolia. Togarma: dagens Armenia, i det østlige Anatolia og det sørlige Kaukasus.

Magog: mongoler/tyrkere, khanater i sentral-Asia.

Madai: Media, Persia, persisk er jo språklig beslektet med europeiske språk.

Javan med sønnene Elisa, Tarsis(a), Kittim og Rodanim/Dodanim: Javan er Hellas, Elisa mulgens Sicilia eller Italia, Tarsisa i det vestlige Middelhav, kanskje Spania, noen tror det kan være Tarsus i Anatolia, Kittim er Kyrpos, Rodanim kan være Rodos, eller Tunisia...

Tubal: Tobolsk i Ural/Sibir, de tyrkiske og ugriske folkeslag.

Mesek/Mas: noen har trodd at det var Moskva, andre tror Mesek er lenger sør og øst, sentral-Asia, Kaukasus..

Tiras/Ros: noen tror at det kan være Trakia det er snakk om (Europas sørøstlige hjørne), andre at det er et område lenger øst, basert på at Tiras er Takia mener noen at Tiras (sammen med Askenas) utgjør skandinavenes forfedre, Ros/Tiras har også blitt regnet for å være Rus/Russland...

Sems sønner Elam, Assur, Arpaxad, Lud og Aram:

Elam: Persia, den sørlige delen, formet perserriket med Madai(jafetittisk).

Assur: det nordlige Mesoptamia, dagens Kurdistan, assyrerne var mektige på Bibelsk tid

Arpaxad, forfar til jøder og arabere, Abrahams forfar gjennom Eber.

Lud/Lydia: Anatolia, dagens Tyrkia, Lydia regnes som det første land som brukte mynter, Kong Midas var konge der.

Aram/Syria: arameerne bodde i områdene rundt Damaskus, Laban (som ga sine døtre til Jakob) var arameer

Kam/Hamittene:

Kams sønner Kusj, Misraim, Put og Kanaan.

Kusj: etiopiere, nubiere, Nimrod var kusjitt og bugde et imperium i Mesopotamia og Sinear

Misraim: Egypt, dagens kristne befolkning i Egypt, kopterne er etterkommere av Misraim

Put: regnes for å være Libya, Nord-Afrika for øvrig

Kanaan: folkene som bosatte seg i Levanten; Kanaan, Libanon osv.

Misraims etterkommere, bla. Kaftor og Kasluh, regnes som Kreta, og filisterne

Kanaans etterkommer Het grunnla hetittriket som hersket i Levanten og Anatolia.
Kanaans etterkommer Sin(im) regnes for å være Kinas grunnlegger...

Hvor/hvem er indianerne, jeg vet at mormonerne har en forklaring på dette, men jeg fester ikke særlig lit til denne, mest grunnet naturlig skepsis til deres lære på grunn av fundamentale selvmotsigelser ellers.

H
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Mlehu
Juniormedlem
*




Innlegg: 22
Registrert: 9-2-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-12-2004 kl 17:44


Hvis du har kommentarer, spørsmål, ny kunnskap, supplementer o.l. tas de imot med takk....

Dette er på ingen måte noen "fasit", kun et sammendrag av impulser og opplysninger jeg har plukket opp rundt om kring...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
TheCreationist
Medlem
**




Innlegg: 36
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-3-2006 kl 16:22


Du kan kalle det fasit, for det mener jeg. :eureka:
Litt om befolkning de siste 2000 årene:
år 2000: ca 6 milliarder personer over hele verden. (6.000.000.000)
år 1985: ca 5 milliarder personer over hele verden. (5.000.000.000)
år 1800: ca 1 milliard personer over hele verden. (1.000.000.000)
år 30: ca 250 millioner personer over hele verden. (250.000.000)

Denne stigningen fører til at det var veldig få personer rundt 2400 f.kr.
Det var på den tiden det var storflom og 8 personer overlevde. Folketallet før storflommen er ukjent. Noe som er litt stilig, er hvor gamle man ble. Adam fikk Set da han var 130 år. Han døde når han var 930 år.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen