Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Har Gud to folk?
Arpa
Medlem
**




Innlegg: 42
Registrert: 5-10-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-12-2004 kl 05:34
Har Gud to folk?


Etter å ha fulgt med i diverse kristne aviser en periode er det registrert at enkelte kaller de kristne for "troens folk". Og med dette menes det da Kristus-troende jøder og hedninger (jfr. de to som er gjort til ett. Ef. 2, 14). Forundringen blir derfor stor når en da kan se at det nesten i samme åndedrag hevdes at jøder uten dette Kristus-fellesskap er "Guds eiendomsfolk" pga. løfter gitt i gamle testamente. Løftene står fast hevdes det.

Ja vel..

Konklusjonen på dette må jo da nesten bli at Gud har to folk. Et som har bøyd kne for Kristus og et som ikke har det. Personlig finner jeg dette en smule vanskelig å kombinere med Kristus som Skriftens sentrum. Men dette om at løftene til jødene står ved lag, også utenfor Kristus, hevdes jo av både lek og lærd. Så det kan jo muligens være noe jeg ikke har fått med meg i farta.

[Edited on 6-12-2004 by Arpa]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-12-2004 kl 12:57


Hei og velkommen til forumet Arpa.

Det spørsmål du stiller har vert diskutert tidligere her på forumet. Den lengste tråden angående dette finner du her;
http://www.apologetisk.net/forum/viewthread.php?tid=445

Men ellers finner du flere angående denne saken under det forumet som kalles "Israel - Endetiden".




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-12-2004 kl 21:40
Heisann


Jeg tror personlig at Gud har ET folk.
Bruden er omtalt som Jerusalem i åpenbaringen. Jerusalem er alle som er frelst, de levende steinene i Guds åndelige tempel. Men derimot de ufrelste jødene skal iølge bibelen bli frelst i endetiden. Altså går vi i forhåpning om at de som er utvalgt skal bøye kne for Jesus når tiden er inne. Som Paulus sier. De ble forkastet for at vi skulle få miskunn, men ved vårt miskunn førte det til jødenes nidkjærhet og til slutt miskunn over jødene igjen. Innvikla, men det står i en av brevene til Paulus =)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-12-2004 kl 23:17


Gud har så absolutt i denne sammenhengen to folk.

Men de er ikke virksomme samtidig!

Under denne menighetens tidsalder så er det snakk om Jesu brud.

Men legg merke til at det også står om Guds brud som er Israel.

Det åndelige Israel vil dog ikke gjenoppstå før etter opprykkelsen når de 144.000 vitnene av Israel 12 stammer (Jacobs 12 sønner) blir kalt.




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen