For godt til å være sant.
Som vanlig: det virket for godt til å være sant, og det er det.
Se og Hør frister med at du kan vinne en Suzuki Grand Vitara XL-7 for ett bud på 1kr.
Fra i dag, og fram til 13 desember er det budrunde på bilen på www.minibud.no og bilen vinnes av minste unike bud. Dvs. den som byr det laveste budet, som ingen andre byr. Minste mulige bud, 1 kr. maks bud
1000kr. Bilen har en utsalgspris på 400 000, så selv om vinnerbudet viser seg å være 999,99kr så har man i teorien gjort ett brak.
Men... følg med. Jeg lot meg friste nok til å undersøke tilbudet. Registreringen for å bli med å by er gratis, men det er også det eneste. Når du har
registrert deg får du koden på sms. Men i tillegg trenger du ytterligere en kode. For å finne denne må du kjøpe Se og Hør. Koden byttes to ganger i
uken fram til 13 desember, og se og hør koster 30kr hver gang. Spør du meg så antar jeg at flertallet som deltar i konkuransen ikke er blant de
vanlige lesere av se og hør ( som stort sett er middelaldrende damer med lav politisk innsikt. Kall meg gjerne fordomsfull når det gjelder
ukebladkjøpere. ) Altså vil salget av Se og Hør mest sannsynlig øke voldsomt fram til jul. Grunnet kjøpere som f.eks. meg, som hiver bladet på peisen
uten å lese noe som helst mere etter å ha funnet koden.
Vell. Jeg logget så inn. Reglene sa at jeg kun kan legge inn 150 bud hver dag. Men når jeg har fram til 13, desember å by så kan jeg få ganske store
vinnersjangser etterhvert. Bare ett problem. Hvert bud koster 1kr. Dette står det ingenting om i reklamene for auksjonen. Står nevnt i Se og Hør
bladet, men da har du jo allerede betalt 30 kr.
La oss ta ett lite eksempel. Bilen er verdt 400 000. 150 kr pr. person, pr dag gir at de trenger 2666 personer til å by maks antal ganger en eneste
dag. La oss anta at hver person benytter alle sine muligheter to dager, og halvparten av sine muligheter en tredje dag. ( hvis dette slår til, og en
person vinner på 1kr, som teoretisk (men ikke sannsynlig) er mulig, har han likvel ikke fått bilen for en kr, men derimot for 375 (1kr pr bud) +1
(vinnerbudet) +30kr. = 406kr ) da trengs det 1066 personer for at bilen skal finansieres. Og dette uten å regne med økning i salg. Sannsynligvis vil
altså veldig mange bruke sykt mye penger på dette, hvor det er mindre sjangse for å vinne bilen enn det er på ett gjennomsnittlig skraplodd. Og med
stor sannsynlighet tjener Se og Hør inn en god del mere enn hva bilen koster. For i mitt lille regne eksempel ovenfor er det ikke kalkulert med økning
i opplag, eller det faktum at Se og Hør antageligvis har fått bilen langt lavere enn oppgitt utsalgspris. Suzuki får jo en enorm reklame på dette.
Så... ikke la dere lure. Jeg har brukt 30 kr på å finne ut nok til å skrive dette. Og kommer ikke til å legge inn ett eneste bud.
[Redigert den 5-12-2005 av Kristnerd]
«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
|