Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: fant dette om lønninger
thoren
Juniormedlem
*




Innlegg: 7
Registrert: 30-9-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-10-2004 kl 08:20
fant dette om lønninger


Hei
Guds fred med dere i stuen

Jeg fant dette dette innlegget om lønninger på

http://www.villfarelseimenigheten.no/
Det jo ikke mindre aktuelt når andre også er opptat av dette emnet.

hilsen thoren
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-10-2004 kl 09:40


Hei Thoren!

Jeg er helt enig med deg i at dette absolutt er relevant. For selv om vi alle synder mot det, og ikke liker å lese det så står det endel om hvordan rike mennesker skal forvalte sin økonomi.

Det står også mye om det å samle skatter på jorda istedenfor i himmelen.

Endel sammenligner dette med at F. eks så er jo Enevald Flåten bedriftsleder for 50-100 arbeidere på Levende Ord i Bergen.

DA ville lønningen vært helt grei, men han er faktisk ingen bedriftsleder, men en hyrde for menigheten!

Da mener jeg at det mildt sagt kan stilles spørsmål ved slike lønninger når vi vet de er tatt fra kollekten.



Bibelen sammenligner jo det å samle skatter her på jorden (havesyke) med homofil promiskuitet og drap.




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-1-2005 kl 12:23


Fra min side har jeg ikke fokusert så veldig krafit rundt dette med penger. Jeg vet så vell som andre at i vår verden i dag, så koster ting penger. Å spre Guds rike koster også penger. Enhver som lever av å forkynne trenger også mat og klær. Og Bibelen sier klart at den som lever av evangeliet, som en hyrde for andre, skal få dette dekt av menigheten forøvrig. Finner desverre ikke igjen de aktuelle Bibelvers i farten.

Men når det er sagt: det er ett langt stykke fra dette, som er Bibelsk og riktig, til å ha en pastor som er på toppen av landets egne lønningslister. Selv om Paulus går til ett slags angrep på de som måtte si at man ikke skal sørge for hus og hjem til sine hyrder, så er han likefult iherdig til å mane til måtehold og nøysomhet på andre siden. Å ta ut en slik milloninntekt er ser jeg store betenkeligheter med.

Første Timotus brev 6.
7 For vi har ikke hatt noe med oss til verden, og kan heller ikke ta noe med oss herfra. 8 Har vi mat og klær, skal vi nøye oss med det. 9 De som vil bli rike, faller i fristelser og snarer og gripes av mange slags tåpelige og skadelige begjær, som styrter mennesker ned i undergang og fortapelse. 10 For kjærlighet til penger er en rot til alt ondt. Drevet av pengebegjær er mange ført vill og er kommet bort fra troen, og har påført seg selv mange lidelser.

Her er pastorens forbilledlige rolle også viktig å huske på. Hva med alle de som ser hans luksus, vil ikke de trakte etter det samme? Altså fører han ikke bare skam over seg selv, men risikerer også å føre med seg andre i uføre.

En grund til at jeg ikke selv har hatt mere fokus på dette, er at penger er og blir, uansett om vi vill eller ikke, noe man trenger. Det koster penger å sende misjonærer ut. Det koster penger å drive nødhjelp. Det koster penger å vedlikeholde bedhus og kirker. Om man går for hardt ut, og nermest sier at man ikke skal høre på noen som sier "gi", da kan jeg kanskje bli oppfattet som om jeg ikke ønsker Guds rikes vekst. Jeg vil faktisk påstå at det er alle kristnes oppgave å gi. Men dermed er det ikke sagt at alle skall gi tusener på tusener. Bibelstedet om "Enkens gave" er her viktig å huske på. De små beløp er like så viktige som de store. Men for enhver "rik" er dette like mye utfordring. Til å faktisk "gi så det svir". Jeg vet selv hvor lett det er å gi tiende av en ti kr. En kr. fra eller til, hva så? Men å gi tiende av en tusenlapp, eller tiende av 10 000. Da begynner tankene mot alt jeg selv kunne gjort med denne tusenlappen. Mere ram på pc'en for eksempel. Her trengs det faktisk litt provoserende og oppvekkende forkynnelse i blandt. Hvorfor står kirkebyggene i DNK og råtner på grunnmuren? Hvorvor stenges kirker på grunn av at det ikke er penger til oppvarming, eller til nytt orgel?

At Pengefokuset er blitt usundt og overdrevet i store deler av Trosbevegelsen er jeg ikke i tvil om. Men kanskje er det ikke så mye sunnere på andre siden av "kirkelandskapet" heller, hvor man tier om dette provoserende tema.

Penger og økonomi synes jeg er ett veldig vanskelig tema å skulle danne seg en helhetlig og konkret teologi rundt. Bibelen sier mye om den kristnes annsvar med å gi til felleskap og Guds rike, men den sier også mye om pengebegjær, maktsyke og missbruk. Selvfølgelig trenger man fra tid til annen nye kirker og møtesaler. Og man skal få lov til å bygge større enn hva menigheten i dag kan fylle. I tro på at menigheten skal vokse. Men kanskje ser man noen konturer av en "moderne katolisisme", hvor de store monumentale kirkebygg var bygd mere grunnet i å vise konger og kirkens storhet og rikdom, enn til Guds ære og menneskers frelse. Tenk på alle avlatspengene som ble lagt ned i Peter kirken. Da er det viktig at pengegaver blir gidt i glede og ikke som en bot for dårlig samvittighet. Gjør man det, så kjøper man i realiteten avlat. Selv om man kaller det aldri så mye kolekt. Her må nok hver og en prøve seg selv.

Ble til at jeg skrev mye mere enn jeg hadde tenkt nå. Om ett tema jeg egentlig føler jeg vakler litt i selv. Men jeg har tatt meg tid til å samle en del tråder ellers i forumet som på en eller flere måter omhandler temaet penger. Det er underlig dette, hvordan pengene som motiv eller begrunnelse dukker opp i nesten uttalige forskjellige problemstilliger.

Provoserende
Hva levde Paulus av?
Slettes ingen utfyllende liste.
Opprørt over Trosbevegelsens forkynnelse
Money Money Money
Barnemisjonærene
Milliongevinst på helbredelsestelefon.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen